Lekke band onderweg herstellen ?

Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Gisteren voor de eerste maal een lekke band gereden met een hoop ellende als gevolg.
Nu hoorde ik gisteren twee eventuele oplossingen hiervoor.
1.van te voren een product in de band spuiten dat wanneer je lek rijdt en dan in contact met zuurstof komt het gaatje dicht.
2.na het platrijden een product in de band spuiten dat de band dicht en terwijl terug oppompt.

Wat is jullie ervaring hiermee ?

P.S : Ik weet dat dit maar een tijdelijke oplossing is om op het werk of thuis te geraken maar beter dan 4km stappen zoals gisteren.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Karine schreef: 01 jul 2022, 09:21 Gisteren voor de eerste maal een lekke band gereden met een hoop ellende als gevolg.
Nu hoorde ik gisteren twee eventuele oplossingen hiervoor.
1.van te voren een product in de band spuiten dat wanneer je lek rijdt en dan in contact met zuurstof komt het gaatje dicht.
2.na het platrijden een product in de band spuiten dat de band dicht en terwijl terug oppompt.

Wat is jullie ervaring hiermee ?

P.S : Ik weet dat dit maar een tijdelijke oplossing is om op het werk of thuis te geraken maar beter dan 4km stappen zoals gisteren.
Ik doe het 1ste, ook al binnenband gebruikt waar al product in zit. Regelmatig haal ik wel een staaldraadje uit de buitenband.
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Zo een draadje zat er bij mij ook in. Net fiets gaan ophalen, binnen en buitenband vervangen voor €45.

Welk product is dat om er van te voren in te spuiten?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Karine schreef: 01 jul 2022, 10:36 Zo een draadje zat er bij mij ook in. Net fiets gaan ophalen, binnen en buitenband vervangen voor €45.

Welk product is dat om er van te voren in te spuiten?
Ik gebruik DocBlue.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 427
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Op de kop zetten en plakken. (dan zorgen dat je plakkertjes niet uitgedroogd zijn :roll: :oops: )
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
Marco69
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 394
Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
Locatie: Abcoude
Merk SP: ST2 LE
Km-stand: 13.200

Fiets neerleggen in het gras, gaatje proberen te vinden, 3 banden lichters erbij, licht schuren, solutie lijm, plakker erop en binnen 15 min ben je weer onderweg :D
(ja ik ben van die generatie dat je zelf je banden moest plakken...)
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Ik ben ook van de generatie banden plakken maar niet om 5u30 's morgens terwijl ik te laat op mijn werk ga komen.
Klever x speed weegt ook al wat om zomaar op zijn kop te zetten en dan geen schade aan te brengen.

Collega heeft blijkbaar een band die je niet lek kan rijden, hij trekt de staaldraadjes er gewoon uit.

Dus zo een product lijkt me een mooie noodoplossing.

Vooral de band dan op voorhand bewerken lijkt me de beste oplossing.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ik gebruik deze van de Decathlon:
https://www.decathlon.be/nl/p/antilekvl ... mc=8650945
1 flesje is goed voor 2 banden.
Een gaadi heb ik bij voor als het onderweg niet meer te redden is. Een binnenband kan ik dan achteraf plaatsen.
Karine
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 336
Lid geworden op: 25 apr 2018, 00:10
Locatie: Geel/Antwerp
Merk SP: Klever X-Speed 1200Wh
Km-stand: 10500

Wanneer je dat goedje van decathlon gebruikt moet je dan achteraf de binnenband toch nog vervangen en kan je dit ook gebruiken tijdens het lek rijden zelf? Dus niet op voorhand aanbrengen.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Het is om er preventief in te doen, kan je dus rustig thuis doen. Heb je een groot lek (scheur) gaat het niet meer helpen, vandaar de gaadi die ik bij heb.
Als de binnenband niet meer zelf afdicht houd het op, is niet meer te repareren/plakken owv het spul dat er uit komt en dan wordt het binnenband vervangen. Een groot lek is dus “plakboel”… Elk voordeel heeft een nadeel (of andersom).
Plaats reactie