10 keer meer speedpedelecs, 20 keer meer ongevallen: wat moet er gebeuren?

MattL
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:15
Locatie: Belgium
Merk SP: ST3 Pinion LE

Ik heb in mijn jeugd wel eens stoer op de (stilstaande!) brommer van een vriend gezeten aan de schoolpoort. Tot zover mijn ervaring met gemotoriseerde tweewielers. Rijbewijs B (auto) verworven en hupla, je mag meteen ook op een scooter (en nu ook speedpedelec) de baan op. Slaat eigenlijk op niks.
Mothboy
Expert
Expert
Berichten: 298
Lid geworden op: 04 apr 2022, 14:54

Stromer ST schreef: 01 jul 2022, 12:23 De meeste SP's die ik voorbij zie vlammen, anticiperen niet (of onvoldoende) bij het naderen van een kruispunt...
Het lijkt me eerder 'rijden op goed geluk'

De oplossing hiervoor weet ik niet , ... bewustmakingscampagne? ...
Wat ik zie is dat de meeste ook hun voeten vegen aan 30km/h zones en gewoon 40 km/h of sneller blijven rijden.
simmeke2013
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 apr 2021, 18:32
Locatie: Wilsele
Merk SP: Stromer ST3

Sensibiliseren :
Mooi werkwoord dat meetstal hetzelfde betekent als 'ik weet niet wat ik moet doen om dit probleem echt op te lossen dus start ik maar een campagne'.

Bredere fietspaden:
Altijd en overal meer dan welkom maar niet echt DE oplossing om ongevallen te vermijden.

Discipline afdwingen door hoge boetes:
Werkt in ieder geval wel bij mij want ik rij nu braaf aan de max snelheid met de wagen.

Max snelheid opleggen die voor alle betrokken voertuigen haalbaar is:
Voorkomt inhaalbewegingen en ergernis.

Een wonder laten gebeuren waardoor er geen ongevallen meer zullen zijn :
Onmogelijk, tenzij je familie bent van de heilige Drievuldigheid...
Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

simmeke2013 schreef: 01 jul 2022, 18:29
Discipline afdwingen door hoge boetes:
Werkt in ieder geval wel bij mij want ik rij nu braaf aan de max snelheid met de wagen.

Max snelheid opleggen die voor alle betrokken voertuigen haalbaar is:
Voorkomt inhaalbewegingen en ergernis.
Je kan moeilijk een boete opleggen op het niet of onvoldoende anticiperen (terwijl het goed mogelijk is dat je aan een reglementaire snelheid rijd)

Boetes hebben zeker hun effect, maar kunnen niet altijd toegepast worden
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Trivmvirate
Expert
Expert
Ukraine
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:44
Locatie: Almelo
Merk SP: Klever N Rogue

Heb het idee dat sommige mensen altijd geloven dat er iets ''fundamenteels'' mis is bij dit soort cijfers. Mij lijkt het gewoon inherent aan het feit dat pedelecs voor een bredere doelgroep beschikbaar worden. Het idee ''een autorijbewijs heeft niets te maken met een pedelec'' is ook pertinent onwaar. Wat gaat een brommerinstructeur je nou leren als je al een Rijbewijs hebt? Niets lijkt me. (En strenger dan dat gaat het echt niet worden).

Het idee dat alles maar te voorkomen is, dat is het niet helaas.
alfamuze
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 dec 2021, 12:45
Locatie: Brasschaat
Merk SP: Klever Alpha 45 2022
Km-stand: 14200

Ongeacht het vervoermiddel heb je overal idioten tussen zitten. Ook bij voetgangers en kruiwagendragers.

We krijgen, zeker in deze tijden, een verschuiving in onze mobiliteit. Ik rij al eens de route Brasschaat richting noorden van Brussel. Het is gewoonweg miserie tussen de ring van Antwerpen - Berchem - Mortsel. Het fietsverkeer is daar zo intens en divers : bakfietsen, gewone fietsen (ik noem ze analoge fietsen), racefietsen, pedelecs, wandelaars, kinderfietsen,... allemaal heel geconcentreerd, samen gepropt op een heel kleine oppervlakte, met verschillende snelheden en dat meestal op een fietspad dat nog geen twee meter breed is. Inhalen is onmogelijk met tegenliggers.

Dat moet gewoon tot miserie leiden. En dat terwijl een minderheid op dat stuk 90 % van de totale beschikbare plaats heeft om alleen of in het beste geval met een paar mensen in een auto te zitten. Gelukkig vallen de ongevallen daar nog mee.

Dus ja, op plaatsen met een heel grote concentratie met, laat het ons alternatieve weggebruikers noemen, geef die de ruimte en werk conflictpunten weg. Hou autoverkeer weg. Op die route die ik eerder aanhaalde moet je als fietser meerdere keren drukke autoassen oversteken. Ik ben altijd blij Kontich-Duffel voorbij te zijn. Alleen Mechelen geeft dan nog eens een hick-up, en in Brussel kom ik weinig fietsers tegen 8-)
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Prijs mezelf gelukkig dat merendeel van mijn woon werk rit over een zeer brede parallelweg gaat waar als het druk is ik 5 auto's/trekkers tegenkom op mijn rit. Bij mist verplaats ik mij illegaal over het fietspad, waar ik dan ook 3 fietsers tegen kom in geval van drukte.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Achiel schreef: 01 jul 2022, 11:08 Vincent De Wilde van Speed Pedelec Vlaanderen, een netwerk van burgers die opkomen voor de speed­pedelecgebruiker, wil weten wat er achter de cijfers schuilgaat.
Ondertussen weet Vincent het :
Hoe zit het écht met speed pedelec ongevallen? “Geen verdubbeling maar 4% groei.”
Bron : https://speedpedelecvlaanderen.be/2022/ ... r-4-groei/
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Typisch staaltje van moderne journalistiek wederom dus. Zware overdrijving, alles voor de kop, fouten, geen benul waar ze het over hebben. Snappen niks van cijfers en statistiek, wat een drama.
Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

-
Laatst gewijzigd door Stromer ST op 02 jul 2022, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Plaats reactie