Na eerst op meerdere sportieve (speed) pedelecs te hebben gefietst met het Bosch systeem, wilde ik toch iets comfortabelers, bij voorkeur met full suspension want eens je daar mee heb gereden wil je niet meer anders . Na enige tijd zoeken en overwegen heb ik begin dit jaar de B Speed Original Plus aangeschaft.
Helaas is mijn ervaring de afgelopen 2200km niet zo positief geweest, vanaf begin af aan kamp ik met defecten, waarvan er twee zodanig zijn dat ik denk dat ze niet opgelost kunnen worden. Overigens vraag ik mij hierbij ook af of ik de enige ben die er last van heeft.
Een aantal dingen aan deze fiets zijn natuurlijk fantastisch:
- De zithouding, het comfort van de achtervering
- Geveerde bagagedrager, imo de enige juiste oplossing bij een full suspension fiets
- Grote 1200Wh accu
- Sterke motor, al vang je aanzienlijk meer wind met deze zithouding, dus verwacht bij tegenwind geen 45. Optrekken gaat echt fenomenaal snel in de hoogste stand.
- Het versnellingssysteem is verbazend prettig en spot-on, elke keer. Je kan zowel bij op- als afschakelen meerdere versnellingen overslaan
- Claxon maakt goed veel geluid, die hoort men wel. De claxon heb ik vrij snel verplaatst naar een loos schroefgat achter de stuurbuis, omdat ik de standaard positie echt niet om aan te zien vindt. Ook hier is deze nog perfect hoorbaar van voren.
- De remmen en remkracht passen perfect bij de fiets. Hierbij twijfelde ik eerste omdat de schijven kleiner zijn dan ik had verwacht, maar ze remmen perfect. Door dat veel gewicht van de fiets achteraan zit kan je in droge omstandigheden bijna onbeperkt hard remmen, voordat het achterwiel omhoog begint te komen.
- Licht, kan ik kort over zijn: veel. De Supernova lamp voor is niet de kleinste, maar geeft een goede lichtstraal. Het was helemaal perfect geweest als hij ook een grootlicht optie had, maar je kan niet alles hebben heheh.
Verder zit er standaard een ART2 slot op, wat voor zover ik weet niet geaccepteerd wordt bij de verzekering. Omdat het officieel een bromfiets is en ook zo gezien wordt door de verzekeraar, moet deze met minimaal een ART3 slot beveiligd worden.
Dan, wel nu, de lijst met defecten...
- Nadat ik de fiets had opgehaald kwam ik er bij thuiskomst achter dat de claxon niet functioneerde. Teruggeweest naar de winkel, e.e.a. getest, knop bleek defect. Enkele weken later was het onderdeel binnen en kon het geplaatst worden. Al met al toch +- een maand zonder claxon gezeten, dan merk je pas dat het best lastig kan zijn
- Twee weken later merkte ik gekraak bij het rondgaan van de trappers, was ook voelbaar, trapas lager bleek defect, hierop ook weer enkele weken levertijd.
- In deze periode ook opgemerkt dat het stuur vrij heftig gaat slingeren als je heel even je handen los laat om een jas oid dicht te doen, ik weet dat het niet de bedoeling is om je handen los te laten, maar wel bijzonder; dat heb ik nooit eerder ervaren. De monteur van de winkel rijd ook op een B Speed en gaf aan hetzelfde te ervaren, de workaround is het stuur iets uit het midden plaatsen. Het probleem is hiermee wat minder, maar nog steeds aanwezig.
- Verticale speling op de stuurpen. Dit had ik vanaf het begin, destijds zelf verholpen want een bout wat steviger aandraaien lukt mij wel, echter was ik hiermee al aanzienlijk over het aandraaimoment heen gegaan. Het is een tweede keer verholpen door de winkel, en bij de meest recente (3e) poging om het op te lossen hebben ze de gehele stuurpen uit elkaar gehaald om alles volgens specificatie vast te zetten. Tot enkele weken geleden het probleem nog niet terug gezien, maar dat was de eerste keren ook niet.
- Bij het fietsen over kleine hobbels zoals boomwortels wordt de ondersteuning teruggeschroefd. Dit is ook te zien op het display, tot op heden onbekend waarom, er is "finetuning van de accupunten" gedaan, maar hiermee is het niet verholpen.
Hiermee dacht ik alles gehad te hebben, maar:
- De standaard begon heel veel (lees: centimeters) speling te krijgen. Zelfs over nagenoeg gladde wegen klapperde deze. De winkel heeft deze vervangen door een Ursus standaard, daarover ben ik erg tevreden!
- De spatbord houders blijven loskomen op diverse plekken, deze zijn uiteindelijk met loctite vastgezet.
- Ditmaal niet de knop van de claxon, maar de bevestiging van de claxon (het rubberen elastiek dat de knop aan het stuur houdt) gebroken, terwijl de fiets tijdens mijn vakantie een week stil in de schuur stond.
Bijgevoegd enkele video's ter illustratie: