Batterij leeg a.g.v. software probleem

elnkosc
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:28
Locatie: Tilburg
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 5000

Na al meerdere keren door de hulpdienst op te zijn gehaald met mijn stromer ST3 heb ik van mijn dealer begrepen dat Stromer heeft toegegeven dat er een software probleem is waardoor de batterij vol lijkt te zijn, maar dit niet het geval is. Ik ben inmiddels al 4x met een lege batterij gestrand terwijl het display aangaf dat de batterij >60% capaciteit had.

Het probleem treedt op als je de fiets langere tijd aan een oplader laat hangen. Wanneer deze "vol" is (100%) en de lader aangesloten blijft ontlaadt hij langzaam terwijl het display blijft aangeven dat de capaciteit 100% is. Bij regelmatig gebruik geen probleem echter als je de fiets tijdelijk even niet gebruikt (ik was bv op vakantie) en hem daarna meenmeent is de feitelijke lading niet gelijk aan de lading die je op het display ziet.

Mensen die dit probleem herkennen? Stromer zou aan een oplossing werken maar wanneer deze er moet zijn is onbekend.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik lees dit voor het eerst, maar dat zegt niet alles.

Welke software heb jij op je ST3? SUI, BAT en lader?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 702
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Is dit wellicht de 'lange termijn opslag functie' van de nieuwste(?) lader? Die laat de accu bij lang aan de lader hangen weer een tikkie leeglopen toch? Was het niet tot 60%? Wellicht is de omni FW daar nog niet helemaal goed op ingericht (en laat die nog vrolijk 100% zien)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Lijkt me een logische te zijn aangezien de lader geen druppellader is.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Arjannv
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 apr 2021, 15:21
Merk SP: Stromer ST2

Ah, ik dacht de enige te zijn! Hier hetzelfde probleem.
Wanneer ik m'n fiets een week of twee aan de lader heb hangen, merk ik dat ie bij 30% leeg is.
Hier heb ik denk ik al sinds het najaar van vorig jaar last van.

Ik vermoed dat de lader uitschakelt bij 100% en dat de OMNI vervolgens gevoed wordt uit de accu, zonder dat dit verbruik geregistreerd wordt voor de SoC.
Tegenwoordig zet ik m'n fiets eerst uit en laad 'm dan pas op. Dan heb ik dat probleem niet, ondanks dat ie dan aan de lader blijft hangen.
Alleen dan kan ik natuurlijk niet in de gaten blijven houden of ie vol is.

Gaat om een Stromer ST2 LE uit 2021 met CR246 en laatste firmware trouwens.
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Arjannv schreef: 07 jul 2022, 10:06 Tegenwoordig zet ik m'n fiets eerst uit en laad 'm dan pas op. Dan heb ik dat probleem niet, ondanks dat ie dan aan de lader blijft hangen.
En wat als je de fiets wel aan laat staan, maar na het loskoppelen van de lader eerst even uit en weer aan zet?

Met langer aan de lader laten hangen doe je eigenlijk wat Stromer bij winteropslag beschrijft:
"Of laat uw accu gewoon de hele tijd op een stopcontact aangesloten blijven. De zwevende lading van de CR 246 lader houdt hem automatisch op het optimale acculaadniveau tussen 65% en 80%."

Maar o maar, dit is met de accu uit de fiets genomen, afgaande op de tekst eronder:
"En wanneer u hem dan in de lente bij de eerste warme zonnestralen uit het stopcontact haalt en hem weer in uw bike stopt, bent u meteen klaar voor uw eerste lenteritje van 2022. "

Dit betekent voor mij dat de SoC door het BMS bepaad wordt, en niet door de OMNI. Wellicht dat - als je dit in de fiets doet - de SoC niet naar OMNI geupdate wordt zolang de lader aangesloten blijft. Vandaar mijn vraag wat een herstart doet.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

SoC wordt idd door het BMS bepaald.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Dan vind ik het op zijn minst opmerkelijk dat de OMNI na het weer gaan fietsen alleen de vermindering van de SoC weergeeft en niet de werkelijke SoC zoals het BMS die bepaalt.
Mijn vermoeden is dat een herstart van de fiets die communicatie tussen accu en OMNI weer herstelt, maar zeker weten doe ik dat niet.

Ik vind die winteropslagfunctie overigens een mooie functie om zonder er omkijken naar te hebben je accu op het ideale laadniveau te houden. Voor een Li Ion accu is langdurig op 100% houden nl. eigenlijk hetzelfde als overladen.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Lenny schreef: 08 jul 2022, 16:08 De zwevende lading van de CR 246 lader houdt hem automatisch op het optimale acculaadniveau tussen 65% en 80%."
Dus de CR246 heeft toegang tot mijn agenda en weet wanneer te laden tot 100% (ik moet gaan werken) en wanneer te “zweven” (relax)? Stel ik heb meer dan 1 agenda, en dat is ook zo, wanneer weet die lader wanneer te laden tot 100% en wanneer niet (= zweven)?
Dat is een mooi stukje AI. Maar dat verklaart de prijs van die laders…
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik snap dit stukje van het verhaal ook nog steeds niet. Ik zal eens gaan horen bij Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie