Na al meerdere keren door de hulpdienst op te zijn gehaald met mijn stromer ST3 heb ik van mijn dealer begrepen dat Stromer heeft toegegeven dat er een software probleem is waardoor de batterij vol lijkt te zijn, maar dit niet het geval is. Ik ben inmiddels al 4x met een lege batterij gestrand terwijl het display aangaf dat de batterij >60% capaciteit had.
Het probleem treedt op als je de fiets langere tijd aan een oplader laat hangen. Wanneer deze "vol" is (100%) en de lader aangesloten blijft ontlaadt hij langzaam terwijl het display blijft aangeven dat de capaciteit 100% is. Bij regelmatig gebruik geen probleem echter als je de fiets tijdelijk even niet gebruikt (ik was bv op vakantie) en hem daarna meenmeent is de feitelijke lading niet gelijk aan de lading die je op het display ziet.
Mensen die dit probleem herkennen? Stromer zou aan een oplossing werken maar wanneer deze er moet zijn is onbekend.
Batterij leeg a.g.v. software probleem
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik lees dit voor het eerst, maar dat zegt niet alles.
Welke software heb jij op je ST3? SUI, BAT en lader?
Welke software heb jij op je ST3? SUI, BAT en lader?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Veteraan
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Is dit wellicht de 'lange termijn opslag functie' van de nieuwste(?) lader? Die laat de accu bij lang aan de lader hangen weer een tikkie leeglopen toch? Was het niet tot 60%? Wellicht is de omni FW daar nog niet helemaal goed op ingericht (en laat die nog vrolijk 100% zien)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Ah, ik dacht de enige te zijn! Hier hetzelfde probleem.
Wanneer ik m'n fiets een week of twee aan de lader heb hangen, merk ik dat ie bij 30% leeg is.
Hier heb ik denk ik al sinds het najaar van vorig jaar last van.
Ik vermoed dat de lader uitschakelt bij 100% en dat de OMNI vervolgens gevoed wordt uit de accu, zonder dat dit verbruik geregistreerd wordt voor de SoC.
Tegenwoordig zet ik m'n fiets eerst uit en laad 'm dan pas op. Dan heb ik dat probleem niet, ondanks dat ie dan aan de lader blijft hangen.
Alleen dan kan ik natuurlijk niet in de gaten blijven houden of ie vol is.
Gaat om een Stromer ST2 LE uit 2021 met CR246 en laatste firmware trouwens.
Wanneer ik m'n fiets een week of twee aan de lader heb hangen, merk ik dat ie bij 30% leeg is.
Hier heb ik denk ik al sinds het najaar van vorig jaar last van.
Ik vermoed dat de lader uitschakelt bij 100% en dat de OMNI vervolgens gevoed wordt uit de accu, zonder dat dit verbruik geregistreerd wordt voor de SoC.
Tegenwoordig zet ik m'n fiets eerst uit en laad 'm dan pas op. Dan heb ik dat probleem niet, ondanks dat ie dan aan de lader blijft hangen.
Alleen dan kan ik natuurlijk niet in de gaten blijven houden of ie vol is.
Gaat om een Stromer ST2 LE uit 2021 met CR246 en laatste firmware trouwens.
En wat als je de fiets wel aan laat staan, maar na het loskoppelen van de lader eerst even uit en weer aan zet?
Met langer aan de lader laten hangen doe je eigenlijk wat Stromer bij winteropslag beschrijft:
"Of laat uw accu gewoon de hele tijd op een stopcontact aangesloten blijven. De zwevende lading van de CR 246 lader houdt hem automatisch op het optimale acculaadniveau tussen 65% en 80%."
Maar o maar, dit is met de accu uit de fiets genomen, afgaande op de tekst eronder:
"En wanneer u hem dan in de lente bij de eerste warme zonnestralen uit het stopcontact haalt en hem weer in uw bike stopt, bent u meteen klaar voor uw eerste lenteritje van 2022. "
Dit betekent voor mij dat de SoC door het BMS bepaad wordt, en niet door de OMNI. Wellicht dat - als je dit in de fiets doet - de SoC niet naar OMNI geupdate wordt zolang de lader aangesloten blijft. Vandaar mijn vraag wat een herstart doet.
Dan vind ik het op zijn minst opmerkelijk dat de OMNI na het weer gaan fietsen alleen de vermindering van de SoC weergeeft en niet de werkelijke SoC zoals het BMS die bepaalt.
Mijn vermoeden is dat een herstart van de fiets die communicatie tussen accu en OMNI weer herstelt, maar zeker weten doe ik dat niet.
Ik vind die winteropslagfunctie overigens een mooie functie om zonder er omkijken naar te hebben je accu op het ideale laadniveau te houden. Voor een Li Ion accu is langdurig op 100% houden nl. eigenlijk hetzelfde als overladen.
Mijn vermoeden is dat een herstart van de fiets die communicatie tussen accu en OMNI weer herstelt, maar zeker weten doe ik dat niet.
Ik vind die winteropslagfunctie overigens een mooie functie om zonder er omkijken naar te hebben je accu op het ideale laadniveau te houden. Voor een Li Ion accu is langdurig op 100% houden nl. eigenlijk hetzelfde als overladen.
Dus de CR246 heeft toegang tot mijn agenda en weet wanneer te laden tot 100% (ik moet gaan werken) en wanneer te “zweven” (relax)? Stel ik heb meer dan 1 agenda, en dat is ook zo, wanneer weet die lader wanneer te laden tot 100% en wanneer niet (= zweven)?
Dat is een mooi stukje AI. Maar dat verklaart de prijs van die laders…
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23014
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik snap dit stukje van het verhaal ook nog steeds niet. Ik zal eens gaan horen bij Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023