Batterij leeg a.g.v. software probleem

Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

That explains a thing or two.
You may have noticed I'm not a Stromer owner. The Bosch system (at least the ones with the Intuvia display) are either on or off, there's no standby mode. 10 mins. of inactivity shuts the system down.

Never expected to see a Brummie on a Dutch forum...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

With Stromer the user can choose: automatic shut down or anti-theft mode after a period of inactivity.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

GoodbyeHarmony schreef: 09 jul 2022, 12:02 The energy goes into the lock on the rear wheel, I believe.
Just turn it off. It's only in standby it declines that fast

Cheers
Tim
No, the OMNI stays on in full power (only the display is switched off. Jins once made an educated guess that the newer Stromers with 12V controller simply dissipate half of that voltage to feed the 6V OMNI. That would explain why this is only a problem on Stromers with 12V controller.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

FreddyH schreef: 09 jul 2022, 11:09 Als het zo werkt dan is het vrij nutteloos. Als je je accu buiten de fiets laadt dan is de ontlading één tot enkele % per maand. Dus na 20 maanden zit je in een gebied waarbij je moet gaan laden.

Als je een winterstop inlast dan adviseer ik: volledig opladen en daarna een ritje maken waarmee de SoC naar 60-70% zakt. Dan vervolgens de accu op een koele plek wegleggen en er niet meer naar kijken. Na een half jaar is die accu dan max 10% ingezakt. Daarna weer laden en gebruiken.
Toevallig kwam ik net dit tegen in de FAQs van Stromer ("Why does the battery of my Stromer e-bike discharge itself?"):

"If you store your Stromer Speed Pedelec in anti-theft mode (locked mode), the anti-theft mode uses power and the battery will be empty after about 10 days. The anti-theft mode was developed to park the bike for a short time, for example while shopping. It is not suitable for monitoring the Speed Pedelec for an extended period of time. If it will be parked for a longer period, you should therefore switch off the bike and additionally secure it with a lock.

The battery management system (BMS) also consumes a small amount of power, slowly discharging the battery. If you do not use your bike for a longer period of time, we recommend connecting the bike to the charger CR246, which offers the option of a floating charge.

The floating charge automatically keeps the battery in the optimal charging range. This means that the charging process is stopped after a full charge until the charge level of the battery has fallen back to around 60 % after about 3 weeks. The charge level is then maintained at 65 – 80 % until the charger is disconnected from the battery."

De accu is leeg na 10 dagen met de fiets in anti-theft mode en anders na drie weken terug op 60%. Hier staat ook expliciet dat het BMS de accu ontlaadt.
Maar 3 weken om tot 60% leeg te lopen??? :bu:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tja, ik verbaas me niet meer om de keuzes die ze bij Stromer maken. Ik heb het vermoeden dat ze daar alleen maar jonge elektro- en software engineers hebben, die hebben typisch wat teveel tunnelvisie en te weinig systeem overzicht.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Doet me een beetje denken aan die eerste digitale ontvangers van Ziggo (destijds UPC) . Die deden aan 15 W en op standby 14 W. Dat belachelijk hoge standby verbruik heeft destijds Kassa of Radar nog gehaald en inmiddels mag zoiets wettelijk gewoon niet meer.

In dit geval vraag ik me af waar de keuze is gemaakt. TDI Hitech kan toch prima accu's ontwerpen met een BMS dat zeer weinig stroom verbruikt? Anderen kunnen het ook.
Ik heb laatst twee weken een volle accu in mijn Gazelle laten zitten en die was na twee weken nog gewoon vol. En dan hebben we het over maar 500 Wh.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het is bij Stromer niet het BMS wat het probleem is. Als je de accu buiten de fiets bewaart dan blijft hij keurig vol...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Ja, je hebt gelijk, ik kan me niet voorstellen dat een BMS de accu binnen drie weken zou ontladen.

Stromer is - net als veel andere fabrikanten overigens - goed in het vertellen van hoe iets zit dat niet doordacht ontworpen is zonder daar echt de aandacht erop te vestigen. En toen ik het stukje van de FAQ nog eens las viel me nog iets op waar ik in eerste instantie overheen had gelezen.

Dit leest een beetje alsof ze het BMS de schuld geven:
"The battery management system (BMS) also consumes a small amount of power, slowly discharging the battery."

Maar in onderstaande regel zouden ze werkelijke oorzaak wel eens genoemd kunnen hebben:
"If you do not use your bike for a longer period of time, we recommend connecting the bike to the charger CR246, which offers the option of a floating charge. "

Ze zeggen ogenschijnlijk achteloos maar wel specifiek om de fiets aan te sluiten op de CR246 lader. Niet op de losse accu en ook niet om de accu eruit te nemen. Ik snap dat mensen daar wellicht geen zin in hebben, en met de CR246 is er een oplossing gevonden voor een probleem dat er niet had hoeven zijn.
Normaal gesproken zou je verwachten dat een fabrikant bij langdurig niet-gebruik van een fiets aanraadt om de accu te verwijderen (o.a. Bosch doet dit). En bijv. Gazelle raadt aan om de accu tot 60% te laden, buiten de fiets weg te leggen en na 6 maanden opnieuw te laden tot 60%.

Vraagje: is Stromer de enige die een lader aanbiedt met 'float charge' techniek (en zo te zien standaard bij nieuwe fietsen meelevert), of doen meer merken dat?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het BMS gebruikt ook een heel klein beetje stroom, da's normaal. Maar trek je daarmee de accu in 3 maanden naar 60%?

Bij mij gaat precies daarvoor het BMS na 30 dagen in low power mode (zeg maar even: hibernate, als je het met een laptop vergelijkt), waardoor het verbruik nagenoeg 0 wordt. Hij is dan weer wakker te maken met een druk op een knop. Stromer heeft die knop niet, dus die zal niet in een echte low power mode schieten, maar als de accu daarmee in 3 maanden naar 60% zou schieten dan zou dat bij een blauwtje (983 Wh accu) betekenen dat hij in 3 maanden 40% van 983 Wh = 393,2 Wh gebruikt.
Deel dat door 48 V, dan krijg je 8,2 Ah over 3 maanden. 3 maanden zijn 90 dagen, ofwel 2160 uren. 8,2 Ah / 2160 uur is dus gedurende die tijd constant een stroom van 3,8 mA. Lijkt mij behoorlijk veel.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Maar ze hebben het over drie weken, niet maanden.
Plaats reactie