Fietsbel of toeter

noa_p
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 mar 2022, 23:53

Ik ben sinds kort in het bezit van een klever y-muse, is ook de eerste keer dat ik met een speedpedelec riid. Ik gebruik de fiets enkel voor recreatief gebruik en rijd over het algemeen 27-32km/u, tot nu toe heb ik mij vooral verplaatst via onze Belgische fietssnelwegen en daar kom je dan ook veel fietsers tegen die 15-25km/u rijden. Die rijden dan ook altijd naast elkaar zodat je niet kan veilig kan inhalen.

Ik heb een extra fietsbel gekocht omdat ik de toeter nogal agressief vind klinken maar heb nu al 2 keer meegemaakt dat fietsers bijna ten val kwamen omdat ze schrokken van mijn fietsbel. Het is het goedkoopste fietsbelletje wat ik kon vinden maar het geeft wel een harde “ding!” en je wil uiteindelijk toch dat mensen dat horen. Maar anderzijds wil ik ze ook niet laten verongelukken want het lijkt net of er een vrachtwagen achter hun aankomt, zo reageren ze soms.

Het laatste koppel dat ik tegenkwam waarvan de man bijna tegen de grond ging omdat hij even het achterwiel van zijn vrouw aantikte want hij wou te snel naar rechts heeft mij toch doen nadenken over welke andere manieren er zijn om fietsers niet de schrik op hun lijf te jagen want voor je het weet komt iemand ongelukkig ten val met alle gevolgen van dien.

Ik ben de laatste jaren genoeg door wielrenners ingehaald geweest en heb voldoende fietservaring om niet te schrikken van een fietsbel, ik kijk zelfs niet achterom maar ga automatisch naar rechts als ik dat hoor, enkel steken de meeste mij voorbij zonder iets te laten weten, als ze in groep zijn roepen ze soms, met speedpedelecers heb ik eigenlijk de slechtste ervaring want die halen mij meestal in tegen een rotsnelheid zonder waarschuwing.

Als ik tragere fietsers tegenkom vertraag ik altijd tot ik hun snelheid bereik en als ik ongeveer 20 meter achter hun ben bel ik, dan ben ik ook zeker dat ze de bel horen, ik geef ze de tijd om achter elkaar te rijden, rijd ze dan langzaam voorbij en versnel pas terug zodra ik ze heb ingehaald. Meer kan ik toch niet doen of wel?

Wat is jullie ervaring, beter de toeter gebruiken? roepen? Hopen dat je schijfremmen een hard piepend geluid maken bij het afremmen?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De (originele!) SpurCycle fietsbel gebruiken (zie onder) of de toeter. Beide oefenen met wat de juiste afstand is. Hierin de leeftijd van de mensen die je wil inhalen in ogenschouw nemen: ouderen zijn doof, de jeugd heeft vaak dopjes in en is sowieso roekelozer. Deze groepen vragen om een andere benadering dan de meer alerte volwassen fietsers. Altijd je snelheid matigen wanneer je inhaalt op het fietspad.


https://www.speedpedelecreview.com/foru ... c.php?t=25
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

noa_p schreef: 17 jul 2022, 22:45
Wat is jullie ervaring, beter de toeter gebruiken? roepen? Hopen dat je schijfremmen een hard piepend geluid maken bij het afremmen?
Ik gebruik eerst de fietsbel. (Spurcycle)
Helpt dit niet dan ga ik er rustig achter rijden en vraag dan of ik kan passeren.
De tromper is veel te agressief. Die gebruik ik niet.
Bluuf me je fikn van me velo!
noa_p
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 mar 2022, 23:53

Stromeur schreef: 17 jul 2022, 22:52 De (originele!) SpurCycle fietsbel gebruiken (zie onder) of de toeter. Beide oefenen met wat de juiste afstand is. Hierin de leeftijd van de mensen die je wil inhalen in ogenschouw nemen: ouderen zijn doof, de jeugd heeft vaak dopjes in en is sowieso roekelozer. Deze groepen vragen om een andere benadering dan de meer alerte volwassen fietsers. Altijd je snelheid matigen wanneer je inhaalt op het fietspad.
Bedankt voor de tips, snelheid matigen doe ik altijd bij het inhalen zoals ik al aangaf in mijn bericht, het probleem is niet dat mijn fietsbel niet luid genoeg klinkt want iedereen die ik tot nu toe heb ingehaald hoort mijn bel, jong, oud, oordopjes in of niet, het zijn de schrik reacties waar ik mij soms zorgen om maak wat tot valpartijen kan leiden. Op een fietssnelweg is er geen autoverkeer en vandaar dat een fietsbel ook veel sneller hoorbaar is, misschien idd al veel eerder beginnen met bellen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja, als ze schrikken dan bel je te laat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

noa_p schreef: 17 jul 2022, 22:45 Ik ben sinds kort in het bezit van een klever y-muse, is ook de eerste keer dat ik met een speedpedelec riid. Ik gebruik de fiets enkel voor recreatief gebruik en rijd over het algemeen 27-32km/u, tot nu toe heb ik mij vooral verplaatst via onze Belgische fietssnelwegen en daar kom je dan ook veel fietsers tegen die 15-25km/u rijden. Die rijden dan ook altijd naast elkaar zodat je niet kan veilig kan inhalen.

Ik heb een extra fietsbel gekocht omdat ik de toeter nogal agressief vind klinken maar heb nu al 2 keer meegemaakt dat fietsers bijna ten val kwamen omdat ze schrokken van mijn fietsbel. Het is het goedkoopste fietsbelletje wat ik kon vinden maar het geeft wel een harde “ding!” en je wil uiteindelijk toch dat mensen dat horen. Maar anderzijds wil ik ze ook niet laten verongelukken want het lijkt net of er een vrachtwagen achter hun aankomt, zo reageren ze soms.

Het laatste koppel dat ik tegenkwam waarvan de man bijna tegen de grond ging omdat hij even het achterwiel van zijn vrouw aantikte want hij wou te snel naar rechts heeft mij toch doen nadenken over welke andere manieren er zijn om fietsers niet de schrik op hun lijf te jagen want voor je het weet komt iemand ongelukkig ten val met alle gevolgen van dien.

Ik ben de laatste jaren genoeg door wielrenners ingehaald geweest en heb voldoende fietservaring om niet te schrikken van een fietsbel, ik kijk zelfs niet achterom maar ga automatisch naar rechts als ik dat hoor, enkel steken de meeste mij voorbij zonder iets te laten weten, als ze in groep zijn roepen ze soms, met speedpedelecers heb ik eigenlijk de slechtste ervaring want die halen mij meestal in tegen een rotsnelheid zonder waarschuwing.

Als ik tragere fietsers tegenkom vertraag ik altijd tot ik hun snelheid bereik en als ik ongeveer 20 meter achter hun ben bel ik, dan ben ik ook zeker dat ze de bel horen, ik geef ze de tijd om achter elkaar te rijden, rijd ze dan langzaam voorbij en versnel pas terug zodra ik ze heb ingehaald. Meer kan ik toch niet doen of wel?

Wat is jullie ervaring, beter de toeter gebruiken? roepen? Hopen dat je schijfremmen een hard piepend geluid maken bij het afremmen?
De claxon op mijn Gazelle heeft een hoge piep die totaal niet te vergelijken is met een brommer claxon, laat staan met die van auto's. Je ziet mensen om zich heen kijken van "wat is dat nou" en zien mij vervolgens aankomen. Als je dat van niet te dichtbij doet is er niks aan de hand.

Overigens wat irritatie betreft: doe met een ting-bel nou niet wat ongeduldige wielrenners doen: als je naar hun mening niet snel genoeg opzij gaat geërgerd in snel tempo 'ting-ting-ting-ting-ting' doen met dat ding. Daar ga je bij mij geen punten mee scoren. Sowieso associeer ik dat type bel met wielrenners omdat vroeger (ja, ik begin oud te worden) stadsfietsen zonder uitzondering de Hollandse fietsbel hadden, en die klinkt met zijn ka-tring heel wat vriendelijker.
Wat ik wel luidiek zou vinden: een ahooga-claxon op een SP...
noa_p
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 mar 2022, 23:53

Lenny schreef: 18 jul 2022, 06:05 doe met een ting-bel nou niet wat ongeduldige wielrenners doen: als je naar hun mening niet snel genoeg opzij gaat geërgerd in snel tempo 'ting-ting-ting-ting-ting' doen met dat ding. Daar ga je bij mij geen punten mee scoren
Haha, ja die ken ik ook maar al te goed als ze hun tempo absoluut niet willen aanpassen.
Lenny schreef: 18 jul 2022, 06:05 Wat ik wel luidiek zou vinden: een ahooga-claxon op een SP...
Of deze:
:D
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Heb de Spurcycle bel om fietsers te waarschuwen, de claxon gebruik ik alleen richting automobilisten die me snijden of niet zien of hun richtingaanwijzer niet gebruiken.
MattL
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 apr 2022, 15:15
Locatie: Belgium
Merk SP: ST3 Pinion LE

Ik heb een leuke tring-tring bel gehad zoals op een gewone fiets, nu een spurcycle.

Met name oudere mensen gaan niet opzij of pas na echt enkele keren rinkelen (met lange pauzes waarin ik afwacht of ze het gehoord hebben). Ondertussen hang je uiteraard al vlak achter hun, want het gerinkel op afstand hebben ze niet gehoord, en dan krijg je commentaar dat je ongeduldig bent. Dit proces kost telkens een dikke 5 minuten van snelheid minderen, bellen, wachten, bellen, ... waarmee ik niet wil zeggen dat ik ongeduldig ben, maar als je niet meer goed hoort, moet je dan écht naast elkaar of midden op het pad rijden als je alleen bent?
Ik probeer niet eens meer, ze krijgen standaard allemaal de toeter.

Jongeren hebben van mij altijd al de toeter gekregen, want die rijden standaard met oorschelpen of van die iPhone wattenstaafjes rond. Eigenlijk is er geen verschil met ouderen van dagen wat fietsgedrag betreft. Doof, naast elkaar, geen situational awareness...

Edit: ik heb de spurcycle nog steeds hoor. En ik gebruik 'm ook, maar gewoon niet meer voor deze groepen mensen. Werkt prima verder!
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 183
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

"Dikke 5 minuten".... Over situational awareness gesproken.

Ik heb die ervaring overigens niet. De meeste mensen gaan best goed aan de kant als ik bel.

Ik heb nu op mijn witte stromer een witte fietsbel die ik nog had, maar die voldoet niet. Die hoor ik zelf al vrij zacht met mijn oordoppen in.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Plaats reactie