Speed peddelec de oplossing voor mij?

Tim54321
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2022, 22:07

Beste leden,

Goedeavond bedankt voor het accepteren.

Ik ben momenteel opzoek naar een alternatief vervoersmiddel voor mijn auto.
Heb zelf al wat onderzoek gedaan en ik kwam uit bij een speed peddelec.
De reis die ik moet afleggen is 32km enkele reis. (64km perdag).
Ik zit dus nog met een aantal vragen wellicht kunnen jullie mij helpen in mijn overweging.

is deze afstand te doen op een speed peddelec?
Hoeveel wh raden jullie aan?
Wat kost het onderhoud ongeveer jaarlijks?
De batterij gaat 5 tot 6 jaar mee heb ik gelezen klopt dit?

Helaas is mijn budget niet super groot max 2500.

Met vriendelijke groet,

Tim
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Hoi Tim, welkom.

De afstand is zeer goed te doen op een speed pedelec. Je zult er, afhankelijk van je route (aantal keren stoppen en wachten en zo) zo'n 50 minuten over doen. Als je voor een SP met achterwielmotor gaat dan zou ik opteren voor minimaal 1000 Wh. Met een middenmotor kan je met iets minder doen, aangezien je daarmee minder snel rijdt en dus veel minder energie verbruikt.

Tip: neem 2 laders en laadt je accu ook op het werk op, dat scheelt aanzienlijk in degeneratie van je accu.

Dan de praktische zaken: accu die 5 jaar meegaat? Vind ik veel. Reken eerder op 3-4 jaar. 5 jaar is prima haalbaar als je goed weet wat je doet, maar als je een te kleine accu hebt en je behandelt hem verkeerd dan kan het na 2,5 jaar al einde oefening zijn... Je budget gaat een probleem worden. Dat wordt een twedehandse fiets met middenmotor of een flink oudere SP met achterwielmotor. Maar dan moet je alsnog rekening houden met evt. bijkomende kosten als revisie van accu oid. Garantie is er dan immers niet meer.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Alles wat FreddyH zegt :)
Tim54321 schreef: 20 jul 2022, 22:32 Helaas is mijn budget niet super groot max 2500.
Dan kun je het beste een tweedehands speed pedelec zoeken. Wat in België gelukkig geen probleem is, met de vele aflopende lease contracten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Nice! Maar dan moet die accu nog wel goed zijn.

@OP: vraag vooraf na of die accu te reviseren is een wat dat kost! Houd er rekening mee dat je die kosten het eerste jaar moet maken, heb je dat geld niet: laten staan dan!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Eerlijk gezegd zou ik er met dat budget niet eens aan beginnen...als er ook maar iets kapot is/gaat kan het flink in de papieren lopen.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 184
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Ik rij ook 2x30. Met de Gazelle (middenmotor) doe ik er 51-59 min over. Gisteren voor het eerst met mijn ST3 (achterwielmotor) 48 min en dan had ik dikke tegenwind en hij rijdt nog niet optimaal.
Middenmotoren zijn (bijna?) allemaal trager.
Accu zo groot mogelijk. 30km red ik op 500Wh net bij mooi weer en lichte tegenwind. Bij hardere wind en/of kou haal ik het niet in de hoogste stand. Sowieso is het niet zo goed voor de accu om telkens het hele bereik te gebruiken. Veel beter steeds deelladingen. In het geval van de 500Wh zou je er dus 2 moeten nemen en halverwege wisselen. 2x400 zou ook nog wel kunnen.

Een achterwiel motor verbruikt meer. Gisteren bij flinke tegenwind 65% van de 983Wh gebruikt op de heenweg.

€2500 voor een speedpedelec is krap. Reken er op dat een Speedpedelec niet veel goedkoper is dan een kleine auto. Ik kom met onze Gazelle op 25 ct per km. Grofweg €5000,= over 20.000 km over 5 jaar. Inclusief kleding, helm 2x, WA-verzekering, onderhoud, reparatie, afschrijving, alles.
Je moet er van uitgaan dat er wel iets stuk gaat. Onze motor moest vervangen en de accu is al eens gereviseerd. Bij een 2e hands wordt die kans natuurlijk groter.
Ook heb je goede regenkleding nodig en een helm. Kleding kun je zo gek maken als je wil, maar zo lang het droog is kom je met spul van Decathlon en Lidl een heel eind en dat kost meestal niet zo veel.

Aan de andere kant kun je misschien de sportschool opzeggen en je bijdrage aan je gezondheid is ook heel veel waard!
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Gebruikersavatar
SqueeZer
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jul 2022, 11:43
Locatie: Sint-Eloois-Winkel
Merk SP: Klever
Km-stand: 0

Ik zou het budget toch proberen opschroeven (sparen desnoods) naar een 4999 euro (net genoeg voor een nieuwe Klever N-Rogue 1200Wh wat je toch gaat nodig hebben).

En in het ergste geval (en hier ben ik zelf zeker geen voorstander van) .. fietsen naar het werk brengt ook geld op, voor mijzelf houd ik rekenschap met een 5500 euro opbrengst per jaar naar het werk fietsen hiervan vallen af:

1000 euro jaarlijks aankoop allerhande fietsmateriaal gaande van kleding tot onderhoud fiets bij fietsenmaker, verzekering, helmen etc. rest 4k die ik aan de kant zet en mijzelf om de twee jaar een nieuwe fiets (meestal racefiets) mee cadeau doe.

In worst case scenario en als je ook je fietsvergoeding aan de kant gaat zetten kan je mogelijk de eerste keer voor een lening gaan, en dan die lening op een goed jaar (desnoods twee jaar) afbetalen met je fietsvergoeding en dan nog eens twee jaar fietsen en je volgende Pedelec aankoop is ook al voorzien, ieder jaar dat je daarna fietst, gaat het je zelfs geld opbrengen.

Hoe dan ook zie ik liever een constructie waarbij je zonder lening de fiets koopt (ik ben nogal anti lenen) maar soms kan het op lange termijn wel helpen.

PS. ik doe op dit moment de enkele afstand van 32 km met een gewone Granville ebike met Bosch middenmoter met 400Wh batterij op max ondersteuning (25 km/u) die ik gratis van het werk in bruikleen heb of met de racefiets (4 van de 5 ritten).
Op super winderige dagen na, is de afstand overbrugbaar op volle ondersteuning (ik heb wel een extra lader op het werk en kan hem daar bijladen).

Kost me 3 tal uur daags (inclusief omkleden en douchen op het werk) maar brengt wel dik 300 euro per maand op om mijn hobby te mogen uitvoeren terwijl ik naar het werk ga ;)
Tim54321
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jul 2022, 22:07

Bedankt voor alle reacties!!!

Ik ga nog even nadenken of ik niet misschien voor een luchtgekoelde 125cc motor ga die lopen ook 1op 30/40 en onderhoud hiervan kan ik voor 80% zelf. (Tanken kan ik in België)

Erg jammer dat het zo duur is ik wil graag mijn steentje bij dragen aan het milieu maar goed dan moet het wel betaalbaar zijn.

Nogmaals bedankt ik ga nog even nadenken.
ChrisK
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2022, 23:18
Locatie: Eelde
Merk SP: Klever X-speed Alpa
Km-stand: 10000

Je kan ook eens nadenken over een elektrische scooter. Die zijn in verhouding goedkoper. Ik probeer de mijne te verkopen omdat ik nu een klever heb , maar raak hem moeilijk kwijt terwijl hij in perfecte staat is en er als nieuw uitziet. Hij staat voor 1800 euro te koop en 32km afstand is geen enkel probleem, maar het blijkt dat ik hem maar moeilijk kwijt raak. De prijzen liggen hier dus duidelijk lager dan bij speed pedelecs.
Plaats reactie