aankoopadvies Stromer ST3 2019 vs Flyer Upstreet 3 7.23 HS 2023

pedelec123
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2019, 15:17

Beste allen,


Graag jullie advies inzake de keuze tussen:
- een tweedehandse Stromer ST3 maat XL model 2019 met 1500 km op de teller bij de fietsenmaker. Wielmaat 26 inch. Vraagprijs 4950 euro.
- of een nieuwe Flyer Upstreet 3 7.23 HS maat XXL. Wielmaat 27,5 inch. Vraagprijs 6149 euro.,

Ik kom van een Specialized Vado 6.0 XL af, maar na veel ellende en recent weer defect hiermee wil ik iets anders. Wordt gebruikt voor woon-werkverkeer 2 x 15 km en wil in elk geval boven de 35 km/h rijden. Ik ben 1,97 meter lang, dus de fiets moet groot genoeg zijn. Verder rijd ik weer en wind.

Stromer:
+ snelle fiets
+ mooi design
+ zadelvering
- meer onderhoud dankzij ketting
- tweedehands. Weet niet hoeveel storing modeljaar 2019 gaf/geeft?

Flyer:
+ nieuwe fiets, dus garantie
+ zadelpenvering en voorvering
+ riemaandrijving, dus weinig onderhoud
- min of meer kopen vanaf folder. Ik heb de 25 km/h variant getest (in maat XL, dus te klein) maar fietste an sich prima.
- haalt deze Pananosic motor gemakkelijk 40+ km/h? Vond de motor bij 25 km/h wel wat lawaaiig.

Afwegingen afwegingen.
Wie helpt adviseren?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

pedelec123 schreef: 25 jul 2022, 10:39 - een tweedehandse Stromer ST3 maat XL model 2019 met 1500 km op de teller bij de fietsenmaker. Wielmaat 26 inch. Vraagprijs 4950 euro.
Een Stromer ST3 heeft geen 26", maar 27,5" wielen.
pedelec123 schreef: 25 jul 2022, 10:39 - tweedehands. Weet niet hoeveel storing modeljaar 2019 gaf/geeft?
De Stromer ST3 is één van de meest probleemloze Stromers die er zijn. Als je 'm via een dealer koopt, dan wil die er misschien nog 3-6 maanden garantie op geven? Dat zou ik zeker vragen.
pedelec123 schreef: 25 jul 2022, 10:39 - haalt deze Pananosic motor gemakkelijk 40+ km/h?
Nope.

V.w.b. de lengte kan ik je niet adviseren, ik ben namelijk 1,64m :D Ik zou sowieso niks vanuit een folder kopen.

Qua aandrijving: als de keus voor jouw is: middenmotor+riem of achterwielmotor+ketting, dan zou ik ondanks mijn (nadrukkelijke) persoonlijke voorkeur voor riemaandrijving altijd dat laatste kiezen. Ik vind zo'n Pananosic middenmotor helemaal niks, je kunt er namelijk geen 45km/u mee rijden. Daar koop je geen speed pedelec voor en in NL zit je ook nog eens met het probleem dat je hiermee op de rijbaan moet en niet met het verkeer mee kan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

pedelec123 schreef: 25 jul 2022, 10:39 - een tweedehandse Stromer ST3 maat XL model 2019 met 1500 km op de teller bij de fietsenmaker. Wielmaat 26 inch. Vraagprijs 4950 euro.
Stevige prijs !

Als er een garantieverlenging is afgesloten dan kan je overwegen om deze aan te kopen ... je trapt hem best buiten voor de garantie verstrijkt.

"Model 2019", wat betekent dat in praktijk : 1e indienststelling 2018 of 2019 ? Als het eentje van 2018 is, dan is ie te oud ... als het eentje van 2019 is, dan is het een fiets voor 1 jaar.
pedelec123 schreef: 25 jul 2022, 10:39 - of een nieuwe Flyer Upstreet 3 7.23 HS maat XXL. Wielmaat 27,5 inch. Vraagprijs 6149 euro.,
Enviolo met middenmotor ? ... dankjewel !
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Out of the box, Klever N Roque 45. Freddy heb ik nooit horen klagen over de maat van deze fiets :ay . Klever levert in het algemeen goede fietsen af, achterwielmotor dus 45km is goed haalbaar, binnen het budget. Ketting met derailleur heeft zich al een kleine 100 jaar bewezen. Pak als optie direct de 1200 Wh batterij.

Suc6 met je afwegingen, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Eens met alle voorgaande adviezen. Sowieso niks uit de folder bestellen met jouw lengte.

+1 over de N Rogue, die heb ik véél liever dan een 2e hands ST3 die geen of bijna geen garantie meer heeft.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
pedelec123
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2019, 15:17

Beste allen,


Bedankt voor jullie reacties!
Vandaag heb ik de Stromer ST3 2019 XL getest bij de fietsenmaker, tezamen met de Flyer Upstreet 3 XXL 25 km/h.
De Flyer was ik zo op uitgekeken, de houding op deze fiets bevalt me niet. Op de Stromer had ik wel een goede houding.
Prijs voor de Stromer kan naar 4750 euro en 3 maanden garantie. Geen koopje, maar wel een gevoel van veiligheid omdat dit bij een fietsenmaker is waar ik goede ervaringen heb.

Dan in reactie op jullie reacties:
- Het is idd 27,5 inch wielmaat, gelukkig!
- Het is model 2019. Was de kwaliteit van Stromer toen al goed?
- Bedankt voor de tip van Klever N Roque 45. De reviews en testen die ik hierover lees zijn idd niet verkeerd! Ik heb dit uitgebreid bekeken op internet, maar hoewel deze goede recensies heeft, staat het design van deze fiets mij niet aan. Het oog wil ook wat en dan toch liever Stromer. Ik snap dat er mensen zijn die de Klever boven de Stromer verkiezen, maar dit geldt niet voor mij.

De Stromer ST3 heeft een 983 watt accu, slot, verende zadelpen en ziet er nog netjes uit. Dat hij tweedehands is neem ik denk ik maar op de koop toe. Later deze week laat ik de fietsenmaker weten of ik het doe of niet.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

De boodschap heeft de bestemmeling niet bereikt ... succes met aankoop. :bf:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Precies.

Wat is de staat van de accu? Wat doe je als over 3,5 maanden en storing ontstaat en de controller vervangen moet worden? Of de motor? Of de accu geeft ineens de geest? Dan zit je ineens met 800 tot 1600 Euro aan kosten die niet door garantie gedekt zijn... Bij veel SP's durf ik dat risico te nemen, bij 1 merk zeer nadrukkelijk niet. Je raadt het al: Stromer.

De kosten van onderdelen zijn exorbitant hoog en de kans dat je ze nodig hebt is relatief groot.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
pedelec123
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2019, 15:17

FreddyH schreef: 25 jul 2022, 19:43 Precies.

Wat is de staat van de accu? Wat doe je als over 3,5 maanden en storing ontstaat en de controller vervangen moet worden? Of de motor? Of de accu geeft ineens de geest? Dan zit je ineens met 800 tot 1600 Euro aan kosten die niet door garantie gedekt zijn... Bij veel SP's durf ik dat risico te nemen, bij 1 merk zeer nadrukkelijk niet. Je raadt het al: Stromer.

De kosten van onderdelen zijn exorbitant hoog en de kans dat je ze nodig hebt is relatief groot.
Oo, bedankt voor de tip! Ik heb op de betreffende Stromer wel gezocht maar de staat van de accu, maar heb het niet gevonden.
Hoe kan ik dit checken of bij welke waarden is het al dan niet in orde? Fiets heeft ong 4000 km op de teller.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Over het algemeen zakt de SOH (State of Health) langzaam naar ongeveer 75% om vanaf daar ergens te kelderen. Het kan zijn dat hij er 5 jaar over doet om op het kantelpunt te komen, het kan ook zijn dat hij daar na 2 jaar al is.

De dealer kan het in de Stromer portal aflezen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie