aankoopadvies Stromer ST3 2019 vs Flyer Upstreet 3 7.23 HS 2023

pedelec123
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2019, 15:17

FreddyH schreef: 25 jul 2022, 20:08 Over het algemeen zakt de SOH (State of Health) langzaam naar ongeveer 75% om vanaf daar ergens te kelderen. Het kan zijn dat hij er 5 jaar over doet om op het kantelpunt te komen, het kan ook zijn dat hij daar na 2 jaar al is.

De dealer kan het in de Stromer portal aflezen.
Ok, bedankt voor de informatie. Accu is rond de 4 jaar oud, dus dat kan nog spannend worden gloep.
Ik weet niet of de dealer het uit kan lezen, want hij is officieel geen Stromer dealer. (wel van veel andere merken en betreft grote zaak)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

pedelec123 schreef: 25 jul 2022, 19:58 Fiets heeft ong 4000 km op de teller.
In je openingspost was dat nog 1500 km.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dan moet je sowieso eerst een adoptie dealer vinden. Maar hoe zit er dan nog 3 maanden garantie op?

Los van dit alles: ik vind de prijs serieus hoog voor een ongeveer 4 jaar oude fiets, ook al heeft hij maar een paar duizend km gereden. Van weinig gebruik slijt de accu ook, en de fiets is nog niet door een door getest dus er kunnen nog problemen uitkomen waarvoor je normaal garantie hebt.

Is het een optie om in België te gaan shoppen? Daar liggen 2e hands prijzen fors lager...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

pedelec123 schreef: 25 jul 2022, 20:14 Ik weet niet of de dealer het uit kan lezen, want hij is officieel geen Stromer dealer. (wel van veel andere merken en betreft grote zaak)
In dat geval heeft de dealer geen toegang tot het Stromer Portal, hét kanaal waar de dealer alles wat hij met jouw Stromer wil doen qua service mee kan (en moet) doen.

Via de Stromer Portal kan de dealer de SOH (State of Health) van de accu uitlezen, reserve-onderdelen bij Stromer bestellen, foutmeldingen van je bike uitlezen en analyseren, de foutmeldingen log bekijken, de onderhoudsgeschiedenis inzien, firmware updates over the air naar jouw bike pushen, corresponderen met Stromer etc. etc.

Die ST3 heeft deze (grote) zaak zeker uit inruil verkregen? Ik geef je op een briefje: op het fiets-technische gedeelte na kan deze dealer zo ongeveer NIKS met deze ST3 als het geen Stromer dealer is.

Hoe wil de dealer jou 3 maanden garantie geven als-ie niet aan onderdelen kan komen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
pedelec123
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2019, 15:17

Bedankt allen weer voor de reacties! Dit zet me toch wel weer aan het denken of het een verstandige zet is.

In reactie op jullie reacties:

- klopt, ik dacht eerst dat het de km stand 1500 was, maar heb met denk ik vergist met een ander model. Km-stand is dus 4000.
- Over de prijs durf ik niet goed een mening te vormen. Als dit kennelijk een hoge vraagprijs is (4750 euro) dan neem ik dat graag aan. Een nieuwe ST3 met vergelijkbare specs kost inmiddels iets van 7780 euro; wat een geld.
- De ST3 komt van iemand vandaan die ander werk kreeg en zodoende heeft de fietsenmaker hem overgenomen. Ondanks dat ie geen Stromer dealer is en Stromer voor hun een beetje onbekend is. Als dit betekent dat onderhoud en oa batterij uitlezen niet haalbaar is, vraag ik me even af wat hierin wijs is. De 3 maanden garantie betreft overigens Bovag-garantie.
- Met een Stromer fiets kopen in Belgie heb ik geen ervaring, ik hou het vooralsnog liever een beetje in de buurt.

Wat is slim? Misschien voorstellen om te kopen, met de mogelijkheid om de ST3 weer terug in te leveren als bijvoorbeeld aantal km op accu tegenvalt? Dit zou kunnen impliceren dat de accu slecht(er) is.

O en mocht 1 van jullie nog een mooi alternatieve Stromer weten: voor een vergelijkbaar model sta ik uiteraard open (dus Stromer ST3 XL, 27,5 inch wielmaat, zadelpenvering en grote accu)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

ALS je deze fiets gaat kopen: zoek dan eerst naar een Stromer dealer die de fiets wil adopteren voor onderhoud. Jouw dealer kan dit niet.
Alternatief: koop een willekeurige andere ST3 bij een Stromer dealer of koop er een via Marktplaats oid maar wederom: zoek eerst een adoptiedealer waar je een goed gevoel bij hebt en die tijd en ruimte heeft om een niet bij hem aangeschafte fiets te onderhouden.

In welke regio woon je?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

BOVAG garantie is leuk, maar hoe gaat een fietsenmaker zonder de juiste training, uitleesapparatuur, serviceboeken en toegang tot onderdelen jouw Stromer dan servicen? En áls 'm dat al lukt, hoe lang denk je dan dat je je Stromer kwijt bent aan die fietsenmaker als er eens wat is? Die heeft geen onderdelen op de plank liggen, en geen kennis van zaken, dus alles zal langer duren dan je wil.


Meer informatie over het adoptiedealerschap.

https://www.speedpedelecreview.com/foru ... t=30#p8319

Dit kan een prima oplossing zijn.

Maar: hou er rekening mee dat fietsenmakers het momenteel erg druk hebben (hoogseizoen) en dat ook zij te kampen hebben met personeelstekort. Verwacht dus niet klakkeloos dat elke Stromer dealer je kan (of moet) helpen met een Stromer die oorspronkelijk niet bij hen is aangeschaft. Maak hier afspraken over voordat je die ST3 koopt, of vraag aan jouw FM bij welke erkende Stromer-dealer hij service gaat beleggen onder de BOVAG garantie, want dan kan misschien ook wel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die 5k voor deze ST3 is aan de hoge kant, maar dan wordt er hier vooral vergeleken met particuliere verkoopprijzen op Marktplaats, en als je de Belgische markt erbij haalt wordt het helemaal dol met al die aflopende leasecontracten. Natuurlijk liggen particuliere/BE prijzen lager.

Ik zou rustig vijfduizend euro voor een ST3 in goeie staat over hebben, MITS de SOH ruim boven de 90% zit en mits de fietsenmaker een erkend en gerenommeerd Stromer dealer is.

De SOH weet je niet en deze FM is geen Stromer dealer. Dan zou ik 'm mooi voorbij laten gaan, want je weet niet wat je koopt en de accu is met 2k het duurste onderdeel van deze fiets als je 'm moet vervangen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 184
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Ik zou dit ook niet doen. Ik heb pas een ST3 gekocht met nog geen 3000 op de teller. Had hetzelfde gevoel als jij bij de ST3 vs Klever. Maar ik heb een fiets gekocht met nog verlengde fabrieksgarantie. Die kan ik zelf ook nog 2 jaar verlengen. Dat kan met deze niet.
Bij Qicq in Amsterdam die hier bekend staat als goede dealer boden ze me ook een ST3 aan met 10k Km en ook slechts 6mnd garantie voor iets meer dan wat ik heb betaald. Ik geloof best dat ze die fiets netjes afleveren, maar al na 6 maanden moet je toch zelf de rekening nemen voor de eigenaardigheden van een Stromer. Ik snap hun kant van de zaak ook hoor dus ik veroordeel ze niet, maar voor mij was deze keuze niet moeilijk.
Laat staan dat je dus een fiets koopt bij een zaak die er geen verstand van heeft.
Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een ST3 met nog lopende, al dan niet verlengde, fabrieksgarantie.
Die kinekt kun je desnoods zelf bij kopen.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

+1 wat betreft de noodzaak voor een Stromer dealer/fm. Ik betaal liever 500 euro meer voor een (tweedehands) fiets als dat bij een goede Stromer dealer/fm is. Bespaart me uiteindelijk meer dan 2000 euro aan chagrijn.
Die verlengde garantie waar Taan overspreekt is minder dan 300 euro voor 3 jaar bij Cargarant. (wel gekoppeld aan een fm die hiermee in zee gaat)
Overigens zou ik dezelfde afwegingen hebben bij een tweedehands Klever.

Succes, peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie