Kamervragen over speed pedelec helm op snorfiets

Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Nu wordt de discussie voornamelijk op basis van emotie en persoonlijke voorkeur gevoerd. Voor dat ik tav de gewone fiets, maar ook ebike een definitief standpunt inneem eerst willen weten wat de gezondheidsrisicos en gezondheidswinst zijn/is. Ik kan daar van alles bij bedenken maar dat is niet gefundeerd. Net als mijn collega’s die ook op een SEH werken die zeggen dat er zoveel oudere ebikers verschijnen op hun SEH (exemplarisch, anekdotisch bewijs)
Dit goed gefundeerd onderzoek hebben we wel met roken gedaan en eindelijk komt de overheid en de opinie langzaam in beweging. (Al stokt de daling van het aantal rokers de laatste tijd helaas)
Groeten Peter. ( wachtend op de boot naar Noorwegen 😊)
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Op je kop vallen is minder schadelijk wanneer je een helm draagt. Meer hoef ik niet te weten om er eentje te dragen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Die cultuuromslag moet zeker komen inderdaad. Iedereen moet eigen keuzes kunnen maken en daar niet raar op aangesproken of aangekeken worden.
Ik ben bang dat we daar niet tolerant genoeg voor zijn met z'n allen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Peerke1960 schreef: 31 jul 2022, 20:08 Nu wordt de discussie voornamelijk op basis van emotie en persoonlijke voorkeur gevoerd. Voor dat ik tav de gewone fiets, maar ook ebike een definitief standpunt inneem eerst willen weten wat de gezondheidsrisicos en gezondheidswinst zijn/is. Ik kan daar van alles bij bedenken maar dat is niet gefundeerd. Net als mijn collega’s die ook op een SEH werken die zeggen dat er zoveel oudere ebikers verschijnen op hun SEH (exemplarisch, anekdotisch bewijs)
Dit goed gefundeerd onderzoek hebben we wel met roken gedaan en eindelijk komt de overheid en de opinie langzaam in beweging. (Al stokt de daling van het aantal rokers de laatste tijd helaas)
Groeten Peter. ( wachtend op de boot naar Noorwegen 😊)
Zeker niet! Er is uitgebreid onderzoek gedaan.
Kijk bijv op de website: https://www.hersenstrijd.org/artsenvoorveiligfietsen/

Op deze site wordt het wat populair wetenschappelijk uitgelegd.

Kijk anders even ook hier:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=bicycle%20helmet
Tal van artikelen en literatuur reviews die dit onderwerp wetenschappelijk belichten

Ook de SWOV en TNO hebben er rapporten over geschreven.
(Dit is bijv rapport van SWOV: https://swov.nl/sites/default/files/pub ... 019-02.pdf)

Voor mij staat wetenschappelijk vast dat een helm dragen bij het fietsen veiliger is. Of je het ook moet verplichten is een andere discussie voor mij.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 31 jul 2022, 20:33 Iedereen moet eigen keuzes kunnen maken en daar niet raar op aangesproken of aangekeken worden.
Wat kan mij het nou schelen hoe iemand mij aankijkt als ik een helm draag.

Ik mag hopen dat deze gevoeligheden alleen gelden voor pubers en niet voor volwassenen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het tegenovergestelde geldt trouwens wel: hoe normaler helmen in het straatbeeld worden, des te meer mensen het voorbeeld volgen. Kuddedieren als we nu eenmaal zijn. Ik ben dan ook enorm blij dat ik hier steeds meer e-bikende ouderen met helm zie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Stromeur schreef: 31 jul 2022, 21:39
Wat kan mij het nou schelen hoe iemand mij aankijkt als ik een helm draag.

Ik mag hopen dat deze gevoeligheden alleen gelden voor pubers en niet voor volwassenen.
Ik ben bang dat dit ook voor (een substantieel deel van de) volwassenen geldt…
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik zeg ook niet dat het er niet is, alleen ik ken het onderzoek niet. Dat je op je kop duikelen met helm minder schade hebt weet ik ook wel. Alleen wanneer ik discussies lees dan zijn het de emoties die de overhand hebben. “ je denkt toch niet…. Wat isde impact van minder fietsen doorgeen helm gebruik. Levert ook gezondheidsschade op. In hoeverre levert een langzame fietser echt gevaar op. Daarom Stromerfred, dank je voor de linkjes.
Groetjes Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Peerke1960 schreef: 31 jul 2022, 20:08 Nu wordt de discussie voornamelijk op basis van emotie en persoonlijke voorkeur gevoerd.
Uiteraard. Het maakt een behoorlijk verschil of je voor je gevoel een vrijheid ontnomen wordt of dat je instapt op een moment dat die vrijheid al niet meer bestond.
Ik heb totaal geen moeite met het dragen van een helm op de SP, niet meer dan het dragen van een autogordel, maar ik moet er niet aan denken dat ze me van de vrijheid beroven om zonder helm op mijn gewone fiets met 15 km/u te peddelen. Ga ik nou naar een land waar iedereen een helm op moet op welke fiets dan ook, dan doe ik dat ook weer zonder mopperen.
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... delec-helm

Vandaag ook artikel op rtlnieuws hierover.
Overigens is het niet zo dat nergens in Europa er een onderscheid wordt gemaakt. In Zweden mag je op snorfiets zelfs een fietshelm dragen.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Plaats reactie