Kamervragen over speed pedelec helm op snorfiets

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Even terug over de helmplicht voor gewone fietsen, zag laatst deze:


De hele aflevering is leuk, maar het filmpje dat vanaf 7:23 start is naar mijn mening briljant!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Deze week kwam een student weer terug in mijn klas na een dag afwezigheid. Dit na een val met een snorfiets. Sleutelbeen, bovenarmfractuur. En 10 minuten buiten westen geweest. En, vroeg ik, in vervolg een helm dragen? Het antwoord liet zich raden. Of dit ligt aan haar onvolgroeide voorhoofdkwab ( ze is 16/17) of aan de hersenbeschadiging ( ik hoop het eerste) , weet ik niet. Ik ben wel blij met de voorgenomen wetswijziging t.a.v. de helmplicht!
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Ik vraag me dan wel af hoe hard die snorfiets echt ging, los van wat die dingen mogen. 25 voelt nu alsof je door stroop fietst. 🙈
Neemt niet weg dat ik voor een helmplicht ben op al het gemotoriseerde vervoer, ook de gewone elektrische fiets.
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Rubz schreef: 16 okt 2022, 10:58 Ik vraag me dan wel af hoe hard die snorfiets echt ging,
Zegt niks (anders dan kans op). Ik ben meerdere keren op flinke snelheid gevallen waarbij mijn hoofd de straat niet geraakt heeft (o.a. een keer met ± 40 km/h). Tegelijkertijd kan je met 5 km/h vallen en net vervelend met je hoofd terechtkomen en er een bak ellende aan overhouden...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik vraag me dan wel af hoe hard die snorfiets echt ging,
@Rubz, ga er maar vanuit dat dat (veel) meer dan 25 km per uur is. Jongeren rijden met die dingen altijd harder dan 35 km per uur ( tot 60 km per uur)
Groet, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Peerke1960 schreef: 16 okt 2022, 12:28 Jongeren rijden met die dingen altijd harder dan 35 km per uur ( tot 60 km per uur)
Nee hoor. Ik fiets bijna dagelijks een student van me voorbij, die rijdt - waar het kan - keurig 25 km/h. Maar voor de overgrote meerderheid heb je wel gelijk ja...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Peerke1960 schreef: 16 okt 2022, 10:05 Deze week kwam een student weer terug in mijn klas na een dag afwezigheid. Dit na een val met een snorfiets. Sleutelbeen, bovenarmfractuur. En 10 minuten buiten westen geweest. En, vroeg ik, in vervolg een helm dragen? Het antwoord liet zich raden. Of dit ligt aan haar onvolgroeide voorhoofdkwab ( ze is 16/17) of aan de hersenbeschadiging ( ik hoop het eerste) , weet ik niet. Ik ben wel blij met de voorgenomen wetswijziging t.a.v. de helmplicht!
Peter

Er speelt zeker op die leeftijd ook mee dat een helm “suf” gevonden wordt (Lubach beschrijft het mooi in zijn filmpje), daarom ben ik ook voorstander van een verplichte helm op e-bike/snorfiets en wat mij betreft ook voor kinderen op een gewone fiets.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 427
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Peerke1960 schreef: 16 okt 2022, 12:28
Ik vraag me dan wel af hoe hard die snorfiets echt ging,
Jongeren rijden met die dingen altijd harder dan 35 km per uur ( tot 60 km per uur)
Groet, Peter
Die van mij helaas wel ja ... :roll:
Gelukkig ook genoeg die wel de snelheid aanhouden. Ondanks dat ik het bloody irritant vindt als een blauw kenteken me weer inhaalt (en dus die 60 aantikt oid), kan ik me niet heel druk meer maken over een blauw kenteken dat 35-40 rijdt.
Ben voor de helmplicht, denk dat de speedpedelec helm voor velen de drempel lager maakt. Ben er ook bang voor dat het weer een misplaatst gevoel van veiligheid geeft en de aantallen opgevoerde scooters en e-bikes toe gaan nemen.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Dat geloof ik niet. Een helm maakt de drempel groter om met een snorfiets te rijden. Veel van mijn studenten vinden een helm maar "ruk".
Grtz Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Vandaag ook weer in een 30 zone ingehaald door 2 lawaaierige blauwe kentekenplaten die zelfs voor een brommer veel te hard gingen...
Koga Pace B20
Plaats reactie