Kamervragen over speed pedelec helm op snorfiets

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22833
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Een goede politieker kan veel praten zonder iets gezegd te hebben.
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

De meeste vragen vond ik logisch, maar een beetje vergezocht vond ik de vraag of brommerrijders nu een fietshelm zouden gaan gebruiken i.p.v. een integraalhelm.
Maar als je in die trant verder denkt, dan klopt het m.i. ook niet dat op de SP de lichtere NTA-8776 helm is toegestaan.

Wat was eigenlijk de reden voor het toestaan van een lichtere helm op de SP terwijl die voor het overige gelijk is gesteld met de brommer? Het lagere gewicht? Het moeten trappen? De snelheid kan het in ieder geval niet zijn. Ook niet het feit dat je op de rijbaan moet tussen aanzienlijk zwaarder verkeer
Laatst gewijzigd door Lenny op 30 jul 2022, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Een bromfietshelm is veel te warm. Daarom is er een nieuwe norm gekomen die meer ventilatie toestaat.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

In dat opzicht hoeft een snorfiets inderdaad geen SP-helm te hebben.
Ik kan me voorstellen dat de drempel om op een snorfiets met een brommerhelm te gaan rijden groter is dan met een SP-helm, en dat in dat opzicht politici een kosten/baten afweging maken. Als de regel massaal genegeerd wordt omdat je een te benauwde helm op zou moeten, dan heeft die dus ook geen effect.
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Het is natuurlijk altijd een afweging: optimale veiligheid ten opzichte wat in praktijk afdoende is. Ik heb het TNO rapport gelezen en dat is duidelijk in de meeste gevallen voldoet een SP helm.
Als je het onderzoekt is waarschijnlijk een integraal helm op een gewone fiets ook het veiligst.

Probleem is dat er kennelijk oneigenlijke (in mijn ogen) argumenten een rol spelen: namelijk met een helmplicht mensen motiveren een bromscooter (ipv een snorscooter) te nemen. Dat is sowieso een rare gedachte want je ziet jongeren nu al de overstap naar een (opgevoerde) fatbike maken.

In het commentaar onder het artikel lees je ook nog wat kritiek op de SP helm (een compromis helm). Ik weet echt niet of ik met een ECE 22.05 helm gekozen had voor een SP voor woon-werkverkeer hetgeen weer gevolgen heeft voor milieu en gezondheid (weliswaar moeilijk meetbaar).

Ik denk nog steeds dat je het meeste effect sorteert met een helmplicht (NTA8776) voor alle e-bikes.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Trivmvirate
Expert
Expert
Ukraine
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:44
Locatie: Almelo
Merk SP: Klever N Rogue

Haar 5e vraag is zo raar en zit propvol rare aannames. Welke ''massale overstap''. En naar welke ''veiligere vervoermiddelen''? Veiliger dan wat? Zeker niet veiliger dan een auto! Duurzame tweewielers moeten we stimuleren, maar als veiligheid je absolute topprio is, dan ga je wel in een SUV zitten, niet op een bromfiets of een speedpedelec. Ik snap totaal niet wat ze hiermee impliceert. En hoezo zou een helmplicht juist de ''massale overstap'' stimuleren? Wat heeft de helmplicht daar nou mee te maken?

Haar enige argument wat ze eigenlijk heeft is wat betreft handhaafbaarheid. Maar heeft ze ook nagedacht dat in veel steden op de brommer helemaal geen helm wordt gedragen, en dat je met het toestaan van deze helm mogelijk juist meer veiligheid kan creeeren omdat het toegankelijker wordt een helm te dragen? Heeft ze dat onderzocht?

Verder, als het aan ''artsen'' ligt dan draagt iedereen altijd een helm (zelfs voor gewone ebikes), en gaan onze kinderen niet meer naar buiten zonder vastgeknoopt aan een aantal kussens. Altijd maar sturen naar meer en meer risicomijding is onzinnig. Als mensen ervoor kiezen zich onveilig te gedragen en zonder helm te fietsen of brommeren, dan kiezen ze daar zelf voor. Zolang gewone ebikes gelimiteerd blijven tot 25 km/h lijkt me het prima gaan zonder helmplicht.
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Die overstap duidt op overstap naar bromscooters dat is eerder in de media geweest.

Waarom tegen een helmplicht voor e-bikes? Lijkt mij juist erg goed plan. De vraag is of je als tiener wel zo vrij een keuze maakt als de norm is geen helm te dragen.
Mijn kinderen moeten een helm op. Dat geeft discussies omdat vriendjes dat niet hoeven.

Als je jouw argumentatie in extremis doorvoert zou je ook geen gordels moeten verplichten, geen helm op een motor etc. Lijkt mij echt niet wenselijk. Soms moet je mensen tegen zichzelf beschermen.

Maar goed dit komt vanzelf: 10 jaar terug droeg niemand op de piste een helm.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik denk dat bescherming in het algemeen zowel goed als fout is. Goed: het helpt je om heftige schade aan je lijf te voorkomen als het mis gaat. Fout: we moeten ook leren vallen en risico’s inschatten.

Persoonlijk maak ik een soort van risico analyse: risico vermenigvuldigd met gevolg geeft mate van bescherming of extra oppassen. Zo fiets ik al sinds 2014 met helm op én handschoenen aan op mijn SP. Vanaf het moment dat betaalbare SP helmen beschikbaar kwamen ben ik daarop overgestapt.
Maar met de gewone fiets draag ik geen helm en zomerhandschoenen. Risico kleiner en gevolg kleiner. Maar beiden zeker niet nul.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Maar als volwassene kun je beter die inschatting maken. Hoewel als je naar onderzoek kijkt risico perceptie maar matig is.
Ergens is het onlogisch dat je op een bromscooter die 25 per uur mag wel een helm en op een e-bike met dezelfde snelheid geen helm op moet.
Uit onderzoek blijkt dat je op een e-bike hoger risico hebt op letsel. Daarom: gebruik je kop doe die die helm op! (En wat mij betreft dus verplicht)
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Plaats reactie