Optibike R22 Everest edition

Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Edgecrusher schreef: 06 aug 2022, 10:11 Typegoedkeuring geldt in de EU niet voor deze categorie gezien het voornamelijk beoogde gebruik:

As stated before, all electric bicycles are subject to type-approval with the exception of
the following:
• Vehicles exclusively intended for use by the physically handicapped (for instance
three-wheelers, hand-bikes, etc.)
• Vehicles exclusively intended for use in competition
• Vehicles designed and constructed for use by armed services, civil defence, fire services, forces for monitoring public order and emergency medical services
Vehicles primarily intended for off-road use and designed to travel on unpaved surfaces
• Pedal cycles with pedal assistance which are equipped with an auxiliary electric motor having a maximum continuous rated power of less than or equal to 250 W, where
the output of the motor is cut off when the cyclist stops pedalling and is otherwise
progressively reduced and finally cut off before the vehicle speed reaches 25 km/h;
• Vehicles with an R-point height of < 540 mm for L1e (for instance recumbent bikes,
velomobiles with a saddle below 54 cm)
Typegoedkeuring is één ding, maar toegestaan zijn op de openbare weg is een andere.
Niet alle voertuigen op de openbare weg behoeven typegoedkeuring, denk bijv. aan gewone fietsen. Maar, alle motorrijtuigen moeten in NL een kenteken hebben (fietsen met trapondersteuning tot 25 km/u worden niet als motorrijtuig gezien). En alle voertuigen die een kenteken nodig hebben moeten een typegoedkeuring hebben.

Deze Optibike zal hier dus zonder meer als motorvoertuig worden gezien, maar de topsnelheid is te laag om als motorfiets te worden ingedeeld. Om hier toegestaan te worden zie ik geen andere mogelijkheid dan dat die wordt aangepast om als SP door het leven te gaan, en dus met kenteken.
Laatst gewijzigd door Lenny op 06 aug 2022, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Stromerfred schreef: 06 aug 2022, 10:24 Nee precies deze categorie 3 SP is dus niet toegestaan daar raak je precies mijn punt.
De grens van 750 W geldt idd ook voor categorie 3. In de USA kan die Optibike dus niet geclassificeerd worden als "low speed electric bicycle". Wat dat betreft is de EU regelgeving met max. 4 kW minder restrictief.
Maar wellicht gelden die codes daar niet voor off-road gebruik en alleen op de openbare weg.
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Lenny schreef: 06 aug 2022, 10:39
Typegoedkeuring is één ding, maar toegestaan zijn op de openbare weg is een andere.
Niet alle voertuigen op de openbare weg behoeven typegoedkeuring, denk bijv. aan gewone fietsen. Maar, alle motorrijtuigen moeten in NL een kenteken hebben (fietsen met trapondersteuning tot 25 km/u worden niet als motorrijtuig gezien). En alle voertuigen die een kenteken nodig hebben moeten een typegoedkeuring hebben.

Deze Optibike zal hier dus zonder meer als motorvoertuig worden gezien, maar de topsnelheid is te laag om als motorfiets te worden ingedeeld. Om hier toegestaan te worden zie ik geen andere mogelijkheid dan dat die wordt aangepast om als SP door het leven te gaan, en dus met kenteken.
Dit is niet juist.
Deze categorie is dus (nog) niet verboden voor op de openbare weg.
Als er veel van komen, dan komt dat vanzelf wel, maar nu dus nog niet.
De juiste regels voor de SP kwamen ook pas veel later dan de SP. (eerst geen helmplicht en maximaal 25km/u, terwijl de fiets voor 45km/u bedoeld was)
Kijk gerust bij de rijksoverheid bij verboden voertuigen voor de openbare weg.

De ANWB geeft dit zelfs ook aan en gebruikt dezelfde uizonderingsregels in hun artikel, alleen maar een selectie ervan.

Lees ook eens:
https://www.tweewieler.nl/30161/elektri ... oedkeuring

Elektrische mountainbike hoeft geen typegoedkeuring
Uit de pas gepubliceerde Whitepaper ‘Rules and regulations on electric cycles in the EU’ blijkt dat e-MTB’s uitgesloten zijn van de typegoedkeuring zoals vastgelegd in de EU-regelgeving per 1 januari 2017.
Deze uitzondering voor e-MTB’s heeft vergaande consequenties.

Een van de consequenties van de uitsluiting van elektrische mountainbikes voor de nieuwe typegoedkeuring is dat er geen wettelijke snelheidslimiet kan worden opgelegd aan deze tweewielers.
Tenminste, als ze zijn ‘bedoeld’ voor off road-gebruik. Voor speed pedelecs geldt wel een snelheidslimiet die is vastgelegd in de wettelijke typegoedkeuring L1e-B (eigenlijk bedoeld voor bromfietsen).
De limiet is 45 km/u bij een maximaal vermogen van 4kW. Maar voor e-MTB’s geldt deze limiet dus niet.

Geen limiet bij gebruik op de weg
Nergens staat dat je met de elektrische mountainbike niet op de weg mag rijden.
De enige omschrijving die is genoteerd, is dat het vehikel ‘bedoeld’ moet zijn voor off road-gebruik.
In de EU-typegoedkeuring zijn een aantal uitzonderingen voor elektrische tweewielers (paragraaf 2 van Regulering 168/2013) bepaald:

(d) voertuigen die zonder uitzondering zijn bedoeld voor wedstrijden;
(g) voertuigen die zijn bedoeld voor off road-gebruik en ontworpen om te rijden op onverharde oppervlaktes;
(h) elektrische snorfietsen met pedalen die zijn uitgerust met een externe motor met een maximaal continu vermogen van 250 W.
Gevolgen van de uitzondering
Bij de elektrische snorfietsen wordt in de uitzonderingen wel een maximum snelheid genoemd van 25 km/u, bij de elektrische mountainbike niet. Met een e-MTB’s met een vermogen van meer dan 250W waarmee een hogere snelheid dan 25 km/u kan worden gehaald, mag je dus zo hard rijden als je wil (en als de fiets kan). Zolang er maar dikke banden met een MTB-profiel erop zitten, en een sticker op het frame zit met daarop ‘off road’! Of deze gemakkelijke uitzondering een hausse aan ‘ongelimiteerde’ e-MTB’s met zich meebrengt, zal de tijd leren.

Lees hier de Whitepaper ‘Rules and regulations on electric cycles in the EU’ (editie mei 2017)
https://raivereniging.nl/binaries/conte ... Europe.pdf
Lenny
Expert
Expert
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 apr 2022, 10:13

Ik ben het ermee eens dat zoals het nu verwoord is in de regulering 168/2013 dat de e-MTB een uitzonderingspositie heeft. Tegelijkertijd is die verordening ook van toepassing op enduromotorfietsen/trialbikes (L3) en zware terreinquads (L7). Maar die zie ik wel rijden met kenteken, ook al zou je voor die categorieën dezelfde uitzondering verwachten. Volgens mij mogen die zich op de openbare weg toch ook gewoon aan de verkeersregels houden. Waarom zou een e-MTB'er dat niet hoeven?

Daarnaast geeft de verordening alle ruimte aan de Wegenverkeerswet door de volgende bepaling: "Deze verordening laat de toepassing van wetgeving inzake verkeersveiligheid onverlet."
Plaats reactie