Beste koop? N Rogue 45 / Cube Kathmandu / Flyer Goroc / iets anders

Trivmvirate
Expert
Expert
Ukraine
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:44
Locatie: Almelo
Merk SP: Klever N Rogue

Golvas schreef: 09 aug 2022, 19:57
Trivmvirate schreef: 09 aug 2022, 14:52 Maarrr ik zou hem gewoon testen, omdat die 600W panasonic motor (die heb ik nog niet eerder langs zien komen) wel sterker is dan wat je doorgaans tegenkomt in een middenmotor ebike. Dus zou zomaar kunnen dat je er wel hard mee kan.
De Goroc 4 HS is uitgerust met een 250 W e-bike middenmotortje.
De motor wordt geadverteerd door Flyer met een maximaal vermogen tot 600W. In een gewone ebike zal dat dan moeten worden afgeknepen tot 250W, maar lijkt me toch raar als ze dat voor de pedelec ook doen? Of mis ik iets?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik ken die Panasonic motor niet, maar qua spec zou hij vergelijkbaar kunnen zijn met de Brose 600 W / 90 Nm motor die in de Qwic MD11 Speed zit. Daarmee is het prima om zonder wind lange tijd dik 40 km/h te fietsen maar het is nog steeds niet vergelijkbaar met een achterwielmotor.

Die achterwielmotor levert zijn vermogen namelijk onafhankelijk van de gekozen versnelling. In ons platte landje is dat gewoon fijn en krachtig. Wil je veel in bergachtig gebied fietsen dan wordt het anders, daar komt de middenmotor in zijn element.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Syntax Error
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 aug 2022, 10:30
Merk SP: Klever N Rogue 45
Km-stand: 6000

Trivmvirate schreef: 10 aug 2022, 14:58
Golvas schreef: 09 aug 2022, 19:57
Trivmvirate schreef: 09 aug 2022, 14:52 Maarrr ik zou hem gewoon testen, omdat die 600W panasonic motor (die heb ik nog niet eerder langs zien komen) wel sterker is dan wat je doorgaans tegenkomt in een middenmotor ebike. Dus zou zomaar kunnen dat je er wel hard mee kan.
De Goroc 4 HS is uitgerust met een 250 W e-bike middenmotortje.
De motor wordt geadverteerd door Flyer met een maximaal vermogen tot 600W. In een gewone ebike zal dat dan moeten worden afgeknepen tot 250W, maar lijkt me toch raar als ze dat voor de pedelec ook doen? Of mis ik iets?
Ja ik vind dit ook verwarrend, en de vraag is wat je moet vertrouwen, ik zag ook eerst die 600W, en leek de Goroc4 echt de speed pedelic die ik wilde, volledige vering, ziet er leuk uit etc...
Maar op een andere site (weet helaas niet meer welke) zag ik testresultaten van die motor, en daar stond wel degelijk 250W. Dus lijkt me die 600W vreemd. Bij de Aska geven ze op de site een "normale" waarde en een piek waarde, misschien is dit ook zoiets, en is die 600W een soort piekwaarde, en dus verwarrende communicatie?
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever B-Speed / Grace easy IG
Km-stand: 25052

Was man beim Bosch auch berücksichtigen sollte, ist die Begrenzung der Kadenz. Wird diese Grenze überschritten, sinkt die Unterstützung vom Motor.
Das Maximum an Unterstützung gibt es irgendwo im Bereich zwischen 70 und 80, wenn ich mich richtig erinnere.

Das Problematische ist, das dies für alle Gänge gilt. Sportlich schneller zu treten, wird durch sinkende Unterstützung bestraft.

Wenn der Kadenz-Bereich passt, ist das kein Problem, aber wenn nicht, dann schon.






Wat u ook moet overwegen met de Bosch is de limiet van de cadans. Als deze grens wordt overschreden, neemt de ondersteuning door de motor af.
De maximale bijstand is ergens tussen 70 en 80, als ik me goed herinner.

Het probleem is dat dit voor alle versnellingen geldt. Sneller trappen wordt bestraft door de ondersteuning te verminderen.

Als het cadansbereik past, is het geen probleem, maar als het niet past, wel.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

FreddyH schreef: 10 aug 2022, 16:02 Ik ken die Panasonic motor niet, maar qua spec zou hij vergelijkbaar kunnen zijn met de Brose 600 W / 90 Nm motor die in de Qwic MD11 Speed zit. Daarmee is het prima om zonder wind lange tijd dik 40 km/h te fietsen maar het is nog steeds niet vergelijkbaar met een achterwielmotor.
Volgens de info die ik kan terugvinden zijn zowel de Panasonic als de Brose een 250W motor :

- de specs van de Panasonic GX Ultimate motor (Flyer) : https://industry.panasonic.eu/products/ ... e-mountain

- de specs van de Brose TF 45 km/u motor (QWIC) : https://b2b.bmz-group.com/en/products/b ... 92-27984-1
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
bijsnel
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jan 2022, 13:08
Locatie: Kampen
Merk SP: Cube Kathmandu 625
Km-stand: 20000

Stromeur schreef: 09 aug 2022, 17:18
'Vlotjes' 45km/u rijden gaat niet lukken. Denk eerder aan een kruissnelheid rond de 37km/u waar je ook best wat voor moet doen, en een gemiddelde snelheid van 30-32km/u.
Hier haak ik even in. Net een jaar gefietst met mn Cube Kathmandu 45. Gebruikt voor ww, 21.5 km enkele reis. Heb ondersteuning eigenlijk altijd in standje sport, dus 1 na hoogste en heb gemiddelde van 37.2. Gewoon cruisen gaat normaal rond de 42 a 43 op gecorrigeerde teller. Onder fijne omstandigheden wel met goede 39 gemiddeld gereden. Was dan 's avonds met weinig verkeer dus weinig stoppen.
Heb niet het idee dat ik er hard voor moet werken om dit te fietsen.
Cube Kathmandu Hybrid Pro 45 625
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

bijsnel schreef: 15 aug 2022, 11:15 Heb niet het idee...
Totdat je op een speed pedelec met achterwielmotor stapt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bijsnel
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jan 2022, 13:08
Locatie: Kampen
Merk SP: Cube Kathmandu 625
Km-stand: 20000

Stromeur schreef: 15 aug 2022, 11:21
bijsnel schreef: 15 aug 2022, 11:15 Heb niet het idee...
Totdat je op een speed pedelec met achterwielmotor stapt.
Dat zal gerust. Maar ik ben prima tevreden met de inspanning die ik lever, ik werk er niet hard voor maar fiets gewoon lekker. Dat gaat voor mij ook heel natuurlijk. Waar het me om gaat is dat er dan meteen wordt gezegd dat je maar 37 fietst en gemiddeld 32 a 33 en dat is gewoon niet (altijd) waar.
Cube Kathmandu Hybrid Pro 45 625
Nonsens
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 mar 2022, 19:50
Locatie: Wemeldinge
Merk SP: Giant
Km-stand: 10500

bijsnel schreef: 15 aug 2022, 11:58
Stromeur schreef: 15 aug 2022, 11:21
bijsnel schreef: 15 aug 2022, 11:15 Heb niet het idee...
Totdat je op een speed pedelec met achterwielmotor stapt.
Dat zal gerust. Maar ik ben prima tevreden met de inspanning die ik lever, ik werk er niet hard voor maar fiets gewoon lekker. Dat gaat voor mij ook heel natuurlijk. Waar het me om gaat is dat er dan meteen wordt gezegd dat je maar 37 fietst en gemiddeld 32 a 33 en dat is gewoon niet (altijd) waar.
Helemaal mee eens. Ik denk dat het heel erg aan je verwachtingen ligt. Verwacht je te gaan 'meetrapscooteren' dan kom je met een middenmotor van een koude kermis thuis, wil je sportief fietsen maar wel harder gaan dan 30kmh met een racefiets dan is een middenmotor een prima keuze. Ik rij inmiddels ook een jaar met een Giant Quick-e met yamaha middenmotor en dat bevalt mij hartstikke prima (behalve dan dat de accu met 500Wh te klein is voor mijn woonwerk van 27km enkel). Ik heb zelfs wel gemiddeldes van 42-43 gehaald (wel het snot voor de ogen getrapt), maar ik heb het ook gehad met forse tegenwind dat ik gemiddeld maar rond de 28-30 uit kwam. Over het jaar gezien denk ik dat ik gemiddeld wel 38-39 gemiddeld heb gereden.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Vergeet niet dat bij de middenmotor de versnellingen veel invloed hebben. Een cassette of Rohloff en een Enviolo is een enorm verschil. Die laatste slurpt van dat lage vermogen nog een flink stuk weg.
Plaats reactie