PINION C1.12 monteren op Stromer ST3 PINION

Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

[Afgesplitst van het 'Stromer ST3 2022: met PINION en riemaandrijving'-topic. Stromeur]

Mmmm, dan hebben de scholieren meer rust wanneer ik ze straks weer tegenkom. Nouja, ik gebruik in 90 procent van de gevallen toch de Spurcycle. Ik zal het ook voorleggen aan de boys van Vietz indien nodig.
Iets anders, Reinout. Hoe bevalt de Pinion met name qua schakelverhoudingen. De 9 is louter een knieën verpulverende overdrive. De 8 is vergelijkbaar met het 13 kransje op de derry en de 7 voor rustig recreatief gebruik bij 35 km per uur. Ik weet nog dat je contact zocht met Stromer om te vragen of een 12 versnellingsbak ook mogelijk was op deze fiets. Uiteraard tegen meerprijs. Het antwoord liet zich raden. Kun je met de 9 Pinion uit de voeten?
Groetjes, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Peerke1960 schreef: 08 aug 2022, 16:21 Mmmm, dan hebben de scholieren meer rust wanneer ik ze straks weer tegenkom. Nouja, ik gebruik in 90 procent van de gevallen toch de Spurcycle. Ik zal het ook voorleggen aan de boys van Vietz indien nodig.
Iets anders, Reinout. Hoe bevalt de Pinion met name qua schakelverhoudingen. De 9 is louter een knieën verpulverende overdrive. De 8 is vergelijkbaar met het 13 kransje op de derry en de 7 voor rustig recreatief gebruik bij 35 km per uur. Ik weet nog dat je contact zocht met Stromer om te vragen of een 12 versnellingsbak ook mogelijk was op deze fiets. Uiteraard tegen meerprijs. Het antwoord liet zich raden. Kun je met de 9 Pinion uit de voeten?
Groetjes, Peter
Als 12 speed gebruiker ben ik zeer benieuwd naar de verschillen, denk volgende week eens langs een Stromer dealer te gaan in de hoop dat hij er 1 heeft staan om te proberen. Zal de bevindingen zeker posten. Fiets zelf op de X bijna altijd in 11, rijd dan 46,15km/h op de GPS op mijn geliefde trapfrequentie. De 12 is echt net wat te zwaar en alleen geschikt voor storm in de rug. Wel eens aan gedacht het achtertandwiel net iets groter te maken als test.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Buiten de hilarisch onbruikbare zoemer is vooral de stand 9/8 op de C1.9 Pinion vooral de uitdaging.

Als eerst: dat piepje als toeter is hilarisch en doet echt NIETS in de praktijk. Binnen 15 km praktijk was ik al overtuigd dat ik zo spoedig mogelijk een echte "Tibetaanse gong" moet plaatsen want het huidige geluid is gewoon totaal niet functionerend. Dus ik ga z.s.m. een echte SpurCycle plaatsen en dan is dit probleem voorbij.
Mijn 11 jarige stuiter moest vooral hard lachen om het geluid; maar was totaal niet onder de indruk. Ik kan geen beter voorbeeld geven want hij dacht dat het een slecht computergame was terwijl dit een alarmsignaal moest voorstellen. Voor Stromer een totaal fout uitgevoerde toeter. Vast met de beste bedoelingen v.w.b. onderhoud maar het doel van een toeter die het omliggende verkeer moet attenderen is nu volledig teniet gedaan.

Effe samenvattend:.....ik ben zojuist uitgelachen door een groep racefietsers....
Dat zegt genoeg.
Totaal onbruikbaar; ik schaam me om piep te doen (met de huidige pieper; ik noem het nu ook al geen toeter meer want dat is het niet....het is een alleen maar een grote sipheid die niemand in het verkeer gaat begrijpen).
Een serieus goede bel (SpurCycle) gaat oplossing bieden want de huidige pieper is een teleurstellend grapje. Morgen terug naar Vietz voor deze oplossing.


De Pinion stand 8 of 9 is een dingetje. Op deze C1.9 Pinion lijkt de 9-stand een soort overdrive. Met wind mee prima maar anders vreet dit je knieën op.
Ik zou per direct € 1000 neerleggen voor een C1.12 maar deze optie is voorbehouden voor ST7-bezitters.
Daarmee ga ik vooral voor standje 8 ondanks de hogere cadans. De 9-stand is gewoon onvriendelijk mits alle randvoorwaarden meewerken.


Begrijp me niet verkeerd: de ST3 Pinion is een super-SP. Hier ga ik 1000n km's blij mee rijden.
Maar het heeft een aantal uitdagingen, net zoals andere versies/merken.......
1. de pieper is hilarisch; dat doet gewoon niets in de praktijk. Snel veranderen. Da's te doen voor het individu (SpurCycle !!!).
2. de Pinion1.9 keuze van versnellingen bieden een zeer begrensde schakelmogelijkheid. Ik zou liever een C1.12 optie zien.

Ben zo vrij geweest om reeds de vraag C1.9 vervangen door C1.12 gesteld . Tot op heden geen respons. Tikje sip want nu gebruik ik die C1-9 en zal dat een niet gebruikt onderdeel op de plank worden.
Kijkend naar internet-prijzen zou een directe vervanging vanuit de fabriek niet dramatisch duur hoeven te zijn. Het prijsverschil tussen een Pinion 1.9 en 1.12 is slechts enkele honderden euri's. Ook het fysieke verschil is geen probleem; want geen verschil. ((da's heel anders bij de P-serie of de 18-versnelling versie)).
Als morgen blijkt dat er een C1.12 optie is voor + € 1000 zou ik die NU al bestellen.
Als morgen blijkt dat die C1.12 € 1500 meer kost zou ik twijfelen maar als kilometervreten toch die stap zetten (en me genaaid voelen)
Als morgen blijkt dat die C1.12 € 2000 meer kost terwijl Stromer NIETS doet aan de integratie of iets extra zou ik zwaar genaaid voelen.

Ik heb geen behoefte aan andere maat accu's en de ST7 maar wil gewoon een lange afstand SP. De ST3 is dan het antwoord....maar Stromer biedt dus niet de logische SP zoals een ST3 Pinion / ABS (keuze) C1.12 (!!) maar moet het doen met een duidelijk onhandiger C1.9 versie.
Ben blij dat ik niet in marketing zit want ik had iemand afgemaakt.......

Nog steeds: de nieuwe ST3 Pinion/ABS is een top-speed pedelec ! En de opties tot verbetering liggen grijpklaar op de plank. Ik hoop dat Stromer snel enig begrip/gevoel/realiteit voelt met de realiteit.

Grtz,
Reinout
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 569
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 30209

Wat jij beschrijft is het eerste wat ik dacht toen ik dat geluid van de toeter hoorde in een video. Die gaan mensen niet herkennen als toeter op een scooter of fiets.

Stand 8 en 9, dat had ik ook tijdens een proefrit. 8 net te licht, 9 net te zwaar.
Zou je daarvoor niet een voorblad met een paar tandjes minder kunnen monteren? Als dat bestaat...
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Koop je zelf een bak voor rond de 1000 euro, verkoop je de 1.9 voor 500 op marktplaats? https://kinematic.bike/products/pinion-c112
Mothboy
Expert
Expert
Berichten: 298
Lid geworden op: 04 apr 2022, 14:54

Achiel schreef: 08 aug 2022, 19:34 Koop je zelf een bak voor rond de 1000 euro, verkoop je de 1.9 voor 500 op marktplaats? https://kinematic.bike/products/pinion-c112
Met de bak alleen ben je niks, moet ook nog de draaischakelaar met 12 posities hebben. Deze firma is in Californië!
Verzendkosten, invoertaks? :D
Bij Opium C1.12 200€ meerprijs ten opzichte van C1.9 !
Laatst gewijzigd door Mothboy op 08 aug 2022, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-ST3 schreef: 08 aug 2022, 18:14 De Pinion stand 8 of 9 is een dingetje. Op deze C1.9 Pinion lijkt de 9-stand een soort overdrive. Met wind mee prima maar anders vreet dit je knieën op.
Ik zou per direct € 1000 neerleggen voor een C1.12 maar deze optie is voorbehouden voor ST7-bezitters.
Daarmee ga ik vooral voor standje 8 ondanks de hogere cadans. De 9-stand is gewoon onvriendelijk mits alle randvoorwaarden meewerken.
Klopt. Met de C1.12 (zoals op mijn ex-ALPHA zit) heb je min of meer stand 8-9-10-11 in het bereik van stand 7-8-9 op de C1.9 van de ST3.

De 11 en 12 gebruikte ik zo ongeveer nooit op mijn ALPHA, meestal reed ik in 9 of 10, en daar zit stand 8 op de C1.9 nou nét tussenin.

Als je van een traditionele cassette met kransjes naar eigen wens hebt gereden, dan is het contrast met de C1.9 best even slikken. Ik hoop dat ik er makkelijker aan kan wennen omdat ik al met een PINION bak rondreed.



PINION verzetten.png
PINION verzetten.png (80.11 KiB) 2154 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Edgecrusher
Veteraan
Veteraan
Berichten: 630
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Of voor 919,- compleet.

https://pinion-bikes.de/PINION-Getriebe ... DS2-Kurbel

Werkelijke meerprijs is maar ongeveer 100 euro. 🫣
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb er ook aan gedacht: C1.12 eronder, Supernova M99 PRO (2) erop (daar moet wel wat meer voor gebeuren). Dan wordt het wel een hele toffe ST3.

Maargoed, straks eerst bijtanken na de aderlating van de levering.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
GoodbyeHarmony
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Great Britain
Berichten: 591
Lid geworden op: 12 aug 2020, 18:01
Locatie: Birmingham, UK
Merk SP: Stromer st5
Km-stand: 25000

Edgecrusher schreef: 08 aug 2022, 21:18 Of voor 919,- compleet.

https://pinion-bikes.de/PINION-Getriebe ... DS2-Kurbel

Werkelijke meerprijs is maar ongeveer 100 euro. 🫣
If I could find out for sure they were interchangeable, I'd fit a 12.Just for the hell of it.

However since my big complaint on the ST2 belt was spinning out, be interesting to see how this is. On the ST5 I spend all my time in 11, dipping to 9 at stops.

Should my ST3 ever arrive, that is. :am

cheers
Tim
Plaats reactie