Vandaag was het tijd voor de Pinion-transplantatie: van een standaard C1.9 op de nieuwe ST3 naar een C1.12 die op dit moment alleen nog maar leverbaar lijkt te gaan worden op de ST7.
Dit is de eerste keer voor deze ingreep dus best interessant maar het duurt ook wat langer. Met de instructievideo op de achtergrond gaat Vietz aan de slag
- watch and learn.....zinvolle ervaring opdoen !
- 20220913_110543.jpg (276.11 KiB) 967 keer bekeken
De C1.9 er af en er is opeens een zee van ruimte. Zonder gekheid: onwijs mooi geïntegreerd in het frame; daar kunnen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen.
- kaal 1
- 20220913_100547.jpg (128.77 KiB) 967 keer bekeken
- kaal 2
- 20220913_100500.jpg (154.09 KiB) 967 keer bekeken
Die Pinion is echt opgebouwd als een volwaardige versnellingsbak met (mini) planetair stelsel: fraai stukje mechaniek !
- detail versnellingsbak
- 20220913_104117.jpg (253.45 KiB) 967 keer bekeken
En zo ziet het er dan uit: vrijwel geen verschil.....
- ST3LE 1.12 ?!
- 20220913_134841.jpg (397.92 KiB) 967 keer bekeken
De shifter is natuurlijk van een 9 staps naar een 12-staps gegaan maar da's bijna niet waarneembaar. Het enige uiterlijk verschil is het afdekplaatje dat verandert van C1.9 naar C1.12.
- detail afdekplaatje
- 20220913_134846.jpg (355.7 KiB) 967 keer bekeken
Maar wat een verschil in gebruik !
Precies waar ik op hoopte: die extra keuzemogelijkheid om ondanks veranderende weg/weersomstandigheden je eigen persoonlijke cadans te kunnen behouden.
Op de C1.9 moest ik het doen met standje 8 of 9. De ene net te licht; de andere net te zwaar. En met deze C1.12 heb je gewoon wat meer opties bovenin; voor mij afdoende.
Als proefkonijn/early-adapter heb je natuurlijk de uitdaging dat je het volle pond moet betalen. Deze (voor mij belangrijke) optie is niet gratis want je moet een C1.12 kopen die rond de € 950 zweeft en het kost een paar uur sleuteltijd. (nu 3 uur; zonder enige ervaring). En aan het eind heb je een "oude" (nog geen 1000 km gebruikt) C1.9 liggen.....
- C1.9 ......voor het schap ?
- 20220913_114506.jpg (139.09 KiB) 967 keer bekeken
Hopelijk dat Stromer marketting-technisch het licht gaat zien en deze optie gewoon kan aanbieden ? Dat zal de sales-afdeling wel niet leuk vinden want dan kom je eigenlijk aan hun ST7-topmodel-eigenschappen die wel een C1.12 heeft (elektrisch zelfs).
Mocht iemand eens deze ST3LE Pinion C1.12 willen proberen graag contact opnemen met Vietz. Ik woon nog geen 15 km verderop en werk veelvuldig thuis. Leuke trip om op-en-neer naar Herveld te gaan en de potentiele geïnteresseerde een geïnformeerde beslissing te laten nemen.
Voor sommigen zal deze optie niet nuttig/nodig zijn. Voor sommigen een ideale uitkomst. Da's puur persoonlijk en zo zal iedereen ook een persoonlijke afweging over de kosten moeten maken. De Pinion zelf is en blijft een tof schakelmechanisme; daar lever je niets op in....je hebt alleen meer schakelopties en daar moet je voor betalen.
De mogelijkheid bestaat bij deze !
Veel veilige kilometers toegewenst,
Grtz,
Reinout