PINION C1.12 monteren op Stromer ST3 PINION

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

bartje369 schreef: 07 sep 2022, 15:38 Zeker als mensen van een slowbike af komen (25kmh e-bike) of een doodnormale stalen ros, zal een ST3 pinion met de 9-speed als een verfijnde tank aanvoelen :cool2:
Dat is en blijft persoonlijk.
Stel je hebt een e-bike en een SP, beide met C1.9.
Ondanks dat de procentuele verhoudingen van de C1.9 in beide gevallen gelijk is (25 vs 45km/h) zijn de stappen tussen de versnellingen in het 2de geval (SP) bijna 2x zo groot. Dat = eindoverbrenging en die bepaald mede het verschil in stappen tussen de versnellingen, ondanks dat ze procentueel gelijk zijn.
Vb: neem een auto, het enige wat je aanpast is de overbrengingsverhouding van het differentieel. Je krijgt dus met gelijke motor/power/koppel en gelijke versnellingsbakverhoudingen 2 totaal verschillende auto’s qua reactie/acceleratie/snelheid. Dat enkel met een andere eindoverbrenging. Dus staar u niet blind op de range van een versnellingsnaaf/cassette/gearbox maar op de stappen tussen de versnellingen icm de eindoverbrenging en wat je nodig hebt.
Ik vind het fijn te kunnen schakelen tussen een 48/14 en 48/13, een stap van afgerond 7%. Groter moet dat voor mij NIET zijn. En nu is het aan de specialisten (Rohloff/Pinion/…) om hierin tegemoet te komen of ketting zal het voor mij zijn en blijven.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Vandaag was het tijd voor de Pinion-transplantatie: van een standaard C1.9 op de nieuwe ST3 naar een C1.12 die op dit moment alleen nog maar leverbaar lijkt te gaan worden op de ST7.

Dit is de eerste keer voor deze ingreep dus best interessant maar het duurt ook wat langer. Met de instructievideo op de achtergrond gaat Vietz aan de slag
watch and learn.....zinvolle ervaring opdoen !
watch and learn.....zinvolle ervaring opdoen !
20220913_110543.jpg (276.11 KiB) 967 keer bekeken
De C1.9 er af en er is opeens een zee van ruimte. Zonder gekheid: onwijs mooi geïntegreerd in het frame; daar kunnen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen.
kaal 1
kaal 1
20220913_100547.jpg (128.77 KiB) 967 keer bekeken
kaal 2
kaal 2
20220913_100500.jpg (154.09 KiB) 967 keer bekeken
Die Pinion is echt opgebouwd als een volwaardige versnellingsbak met (mini) planetair stelsel: fraai stukje mechaniek !
detail versnellingsbak
detail versnellingsbak
20220913_104117.jpg (253.45 KiB) 967 keer bekeken
En zo ziet het er dan uit: vrijwel geen verschil.....
ST3LE 1.12 ?!
ST3LE 1.12 ?!
20220913_134841.jpg (397.92 KiB) 967 keer bekeken
De shifter is natuurlijk van een 9 staps naar een 12-staps gegaan maar da's bijna niet waarneembaar. Het enige uiterlijk verschil is het afdekplaatje dat verandert van C1.9 naar C1.12.
detail afdekplaatje
detail afdekplaatje
20220913_134846.jpg (355.7 KiB) 967 keer bekeken
Maar wat een verschil in gebruik !
Precies waar ik op hoopte: die extra keuzemogelijkheid om ondanks veranderende weg/weersomstandigheden je eigen persoonlijke cadans te kunnen behouden.
Op de C1.9 moest ik het doen met standje 8 of 9. De ene net te licht; de andere net te zwaar. En met deze C1.12 heb je gewoon wat meer opties bovenin; voor mij afdoende.

Als proefkonijn/early-adapter heb je natuurlijk de uitdaging dat je het volle pond moet betalen. Deze (voor mij belangrijke) optie is niet gratis want je moet een C1.12 kopen die rond de € 950 zweeft en het kost een paar uur sleuteltijd. (nu 3 uur; zonder enige ervaring). En aan het eind heb je een "oude" (nog geen 1000 km gebruikt) C1.9 liggen.....
C1.9 ......voor het schap ?
C1.9 ......voor het schap ?
20220913_114506.jpg (139.09 KiB) 967 keer bekeken
Hopelijk dat Stromer marketting-technisch het licht gaat zien en deze optie gewoon kan aanbieden ? Dat zal de sales-afdeling wel niet leuk vinden want dan kom je eigenlijk aan hun ST7-topmodel-eigenschappen die wel een C1.12 heeft (elektrisch zelfs).

Mocht iemand eens deze ST3LE Pinion C1.12 willen proberen graag contact opnemen met Vietz. Ik woon nog geen 15 km verderop en werk veelvuldig thuis. Leuke trip om op-en-neer naar Herveld te gaan en de potentiele geïnteresseerde een geïnformeerde beslissing te laten nemen.
Voor sommigen zal deze optie niet nuttig/nodig zijn. Voor sommigen een ideale uitkomst. Da's puur persoonlijk en zo zal iedereen ook een persoonlijke afweging over de kosten moeten maken. De Pinion zelf is en blijft een tof schakelmechanisme; daar lever je niets op in....je hebt alleen meer schakelopties en daar moet je voor betalen.
De mogelijkheid bestaat bij deze !

Veel veilige kilometers toegewenst,
Grtz,
Reinout
Mr.T.
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 nov 2018, 09:37
Locatie: thuis
Merk SP: ST3 Pinion C1.12
Km-stand: 30.000

Mocht iemand eens deze ST3LE Pinion C1.12 willen proberen graag contact opnemen met Vietz. Ik woon nog geen 15 km verderop en werk veelvuldig thuis. Leuke trip om op-en-neer naar Herveld te gaan en de potentiele geïnteresseerde een geïnformeerde beslissing te laten nemen.
Voor sommigen zal deze optie niet nuttig/nodig zijn. Voor sommigen een ideale uitkomst. Da's puur persoonlijk en zo zal iedereen ook een persoonlijke afweging over de kosten moeten maken. De Pinion zelf is en blijft een tof schakelmechanisme; daar lever je niets op in....je hebt alleen meer schakelopties en daar moet je voor betalen.
De mogelijkheid bestaat bij deze !

Veel veilige kilometers toegewenst,
Grtz,
Reinout
[/quote]

Zou graag een keer gebruik willen maken van je aanbod Reinout, zit zelf ook al zwaar te overwegen om de 9-bak in te ruilen voor een 12-bak. De volgende keer dat ik richting Vietz ga zal ik wat laten weten, mogelijk kan ik dan even snel testen.

Veel plezier alvast met de optie die je nu al bevalt (voor zover we hebben kunnen lezen)
3e Stromer: ST3 Pinion LE ABS (983 accu)
2e Stromer: ST3 AE (983 accu)
1e Stromer: ST1X Ocean Blue 2018 (814 accu)

Enkele reis WW 30 km
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Wauw Reinout, leuk verslag en dappere keuze.
Ik hoop dat het je zoals je schrijft precies bracht waar je op hoopte....ik kan me goed voorstellen dat dit is wat hij nodig heeft.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Stromer ST
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 apr 2022, 20:06
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Knap gedaan 👍🏻
Veel schakelplezier!
🇨🇭ST3 Pinion Sport/Cool White/ABS/geveerd/BQ983
🇨🇭CP Chimayo+/photochromic
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Pff, gedoe... Gewoon in 9 zetten en gaan :bj

(nee hoor, vind het super dat jullie deze stap gewoon zetten!)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gave aanpassing Reinout.

Kost een rib uit je lijf (voor mij reden om het niet te doen), maar dan heb je ook wat. Ik heb anderhalf jaar rondgereden op mijn Klever X ALPHA 45 met PINION C1.12 en die is gewoon fijner dan de C1.9 als je regelmatig schakelt en/of zeer lange afstanden rijdt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Michail
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 okt 2017, 09:09
Locatie: Groene Hart
Merk SP: Stromer St5 LE
Km-stand: 15250

Ik heb begrepen dat een grote dealer in Amsterdam inmiddels ook al een ST3 heeft voorzien van een 12.
Gebruikersavatar
mamojula
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 117
Lid geworden op: 17 aug 2020, 19:15
Merk SP: Stromer ST7 Dark Platinum
Km-stand: n.a.

Reinout-ST3 schreef: 13 sep 2022, 17:05
Maar wat een verschil in gebruik !
Precies waar ik op hoopte: die extra keuzemogelijkheid om ondanks veranderende weg/weersomstandigheden je eigen persoonlijke cadans te kunnen behouden.
Op de C1.9 moest ik het doen met standje 8 of 9. De ene net te licht; de andere net te zwaar. En met deze C1.12 heb je gewoon wat meer opties bovenin; voor mij afdoende.

Voor sommigen zal deze optie niet nuttig/nodig zijn. Voor sommigen een ideale uitkomst. Da's puur persoonlijk en zo zal iedereen ook een persoonlijke afweging over de kosten moeten maken. De Pinion zelf is en blijft een tof schakelmechanisme; daar lever je niets op in....je hebt alleen meer schakelopties en daar moet je voor betalen.
De mogelijkheid bestaat bij deze !

Veel veilige kilometers toegewenst,
Grtz,
Reinout
Ik ben het wel met je eens dat de 8 soms net te licht en de 9 soms net te zwaar is. Maar ik heb er geen €1000,- voor over want mijn ST3 Pinion/ABS was al duur genoeg. Ik blijf het met de C1.9 doen, zal wel wennen na verloop van tijd denk/hoop ik.....
Stromer ST7 Dark platinum -- CYCL WingLights 360 Magnetisch -- Verende zadelpen -- Ortlieb tassen -- Stromer Berlin Trunkbag -- Spatbordverlengers
Lazer Urbanize MIPS - Lazer Anverz NTA MIPS
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ik hoop het "verlies" te beperken door de C1.09 door te verkopen. Het betreft immers een niet gebruikte bak met garantie
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie