Flat-boy schreef: ↑23 okt 2022, 22:05
want in dat wereldje kent iedereen Stromer.
Stromer is al jaren geen niche merk meer. Dat zie je b.v. ook aan hoe de forumpopulatie is gegroeid en veranderd.
In de eerste twee jaar waren hier vooral hoog opgeleide early-adaptors actief met een boven modaal inkomen, met de behoefte om de dagelijkse file te ontwijken, (vaak, doch niet altijd) het milieu te sparen, wat kilootjes af te vallen, en die met een behoorlijke dosis geduld reageerden op technische problemen, omdat het allemaal relatief nieuwe techniek was.
Na verloop van tijd kwam Stromer met 'budget'-modellen zoals de ST1 X en de vernieuwde ST1 (nog steeds duur, maar aanzienlijk goedkoper dan eerdere Stromers), waardoor het merk toegankelijk werd voor een groter publiek. Bovendien zijn in België de speed pedelec verkopen - met Stromer voorop - in de afgelopen paar jaar totaal ontploft. Dankzij zeer aantrekkelijke fiscale regelingen kunnen veel Belgen nu nagenoeg gratis op een peperdure speed pedelec rondrijden en dat doen ze dan ook massaal.
Stromer hoeft zich niet meer te ontworstelen aan de 'incrowd', dat is al lang gebeurd.
Flat-boy schreef: ↑23 okt 2022, 22:05
Als ze nu met die deal een aantal petrolheads op de fiets kunnen krijgen dan is dat duurzaamheids gewijs toch een winst ?
ROI valt op dát vlak vies tegen verwacht ik.
Die enkele petrolhead die in het heetst van de strijd tijdens de America's Cup met z'n Red Bull petje op voor de televisie zit en een impulsaankoop t.w.v. 13k doet, die krijgt thuis een maand lang ruzie en drie jaar later zie je zo'n Stromer met 362km op de teller op Marktplaats staan.
Het gaat Stromer puur om de exposure. Die zal er zeker zijn via Red Bull Racing, maar dat betekent niet automatisch dat dit de enige weg is die Stromer wel 'moest' inslaan om de wereld te veroveren. In tegendeel; de mogelijkheden zijn eindeloos, ook als je milieu belangrijk vindt en dat wil uitstralen als merk. Maar misschien wil Stromer dat wel helemaal niet meer zo nodig. Dat kan ook. (Daarnaast: of de wereld veroveren op dit moment zo hoog op Stromers prioriteitenlijst zou moeten staan, ik heb er m'n twijfels bij. Ik had liever focus gezien op leverbetrouwbaarheid, right first time en communicatie met de dealers.)
Geslaagd voorbeeld van hoe het ook kan: de VanMoof commercial een stukje terug in dit topic. Dat toont creativiteit en ballen. En ze doen er helemaal niemand pijn mee, behalve de automotive industrie. Waren ze in Frankrijk even knap chagrijnig van en dat gaf VanMoof wereldwijd alleen nog maar meer exposure.