Begin 2022 introduceerde Klever een nieuwe speed pedelec: de N ROGUE 45. Klever maakte daarbij een aantal interessante keuzes: nieuw frame met een sterke constructie speciaal geschikt voor lange mensen tot 205cm, nieuwe 'huismerk' Klever onderdelen (hydraulische schijfremmen, koplamp, verende voorvork) en een hele scherpe prijs vanaf € 4.549,-.
Als je in de Speed Pedelec Keuzehulp kijkt naar de goedkoopste speed pedelecs met achterwielmotor, dan krijg je eerst de zelfbouw (maar wel degelijk gehomologeerde) SP van Celli, dan de Byqr waar we al sinds maart 2021 over praten maar die nog nooit leverbaar is geweest, vervolgens de onwijs leuke maar toch wat verouderde QWIC Performance RD11, en meteen daarna treffen we de Klever N ROGUE 45 aan zoals we 'm sinds begin dit jaar kennen:
https://speedpedelecreview.com/motor/ac ... erby=price
Voor die € 4.549,- krijg een speed pedelec die onder de motorkap volledig identiek is aan de legendarische Klever X-Speed: 600W/49Nm BIACTRON 2.0 achterwielmotor, 2.8 kleurendisplay met e-Key + Bluetooth en een 850Wh accu, optioneel uit te breiden naar 1.200Wh.
Sinds maart 2022 rijdt de Klever N ROGUE 45 in het wild rond. Hij werd goed ontvangen tijdens het populaire Klever beta-testprogramma. Dealers hebben deze 45km/u e-bike meteen ruim op voorraad genomen want die zagen het ook wel zitten met de N. En eigenlijk horen we er sindsdien nauwelijks 'gedoe' over; men maalt er lekker mee door.
Inmiddels kunnen we concluderen dat de N ROGUE 45 terecht z'n vaste plek heeft veroverd in de Klever line up.
Nieuw in 2023: Klever N PINION 45
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Voor seizoen 2023 gaat Klever met de N nog een stap verder: naast de standaard uitvoering met fietsketting en derailleur (die blijft in 2023 bestaan) komt er ook een onderhoudsarme variant met PINION C1.9 versnellingshub en Gates Carbon riemaandrijving.
Check dit:
(Disclaimer: de getoonde Klever N PINION 45 2023 is een prototype. Er kan nog van alles aan gewijzigd worden, maar die PINION C1.9 bak en Gates belt zitten er sowieso op.)
Check dit:
(Disclaimer: de getoonde Klever N PINION 45 2023 is een prototype. Er kan nog van alles aan gewijzigd worden, maar die PINION C1.9 bak en Gates belt zitten er sowieso op.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
En dat is nog niet alles, want weten jullie nog dat Klever begin dit jaar in onze community kwam peilen of wij richtingaanwijzers zagen zitten? Dat zagen wij wel, en dus heeft Klever nu ook richtingaanwijzers op de N PINION 45 gemonteerd.
Persoonlijk word ik daar heel vrolijk van, en dat is niet alleen omdat ik het waardeer als een fabrikant naar de consument luistert. Toen ik de Klever X Speed ALPHA in het voorjaar van 2021 tot mijn beschikking kreeg voor een beta-test zag ik richtingaanwijzers alleen als een 'nice to have'. Uiteindelijk heb ik die ALPHA gekocht en inmiddels wil ik niet meer zonder; het is heerlijk (én veilig) dat je je handen niet meer van het stuur hoeft te halen om richting aan te geven. En die felle ambergele LEDs worden goed gezien door medeweggebruikers, is mijn ervaring na 1,5 jaar fietsen met de Klever X ALPHA 45.
Ik heb honderd keer liever deze krachtige, gehomologeerde (!) LED richtingaanwijzers op een speed pedelec, dan zo'n kermis fietshelm of -vest met slappe LED'jes die allerlei kleuren en animaties en pijlen en weetikwat produceren, die niet goed of duidelijk zichtbaar zijn, en die bovendien niet aansluiten bij wat gemotoriseerd verkeer intuïtief verwacht van een richtingaanwijzer: een sterk, ambergeel knipperlicht, links en rechts geplaatst aan de voor- én achterzijde van een voertuig:
Persoonlijk word ik daar heel vrolijk van, en dat is niet alleen omdat ik het waardeer als een fabrikant naar de consument luistert. Toen ik de Klever X Speed ALPHA in het voorjaar van 2021 tot mijn beschikking kreeg voor een beta-test zag ik richtingaanwijzers alleen als een 'nice to have'. Uiteindelijk heb ik die ALPHA gekocht en inmiddels wil ik niet meer zonder; het is heerlijk (én veilig) dat je je handen niet meer van het stuur hoeft te halen om richting aan te geven. En die felle ambergele LEDs worden goed gezien door medeweggebruikers, is mijn ervaring na 1,5 jaar fietsen met de Klever X ALPHA 45.
Ik heb honderd keer liever deze krachtige, gehomologeerde (!) LED richtingaanwijzers op een speed pedelec, dan zo'n kermis fietshelm of -vest met slappe LED'jes die allerlei kleuren en animaties en pijlen en weetikwat produceren, die niet goed of duidelijk zichtbaar zijn, en die bovendien niet aansluiten bij wat gemotoriseerd verkeer intuïtief verwacht van een richtingaanwijzer: een sterk, ambergeel knipperlicht, links en rechts geplaatst aan de voor- én achterzijde van een voertuig:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Op de foto hierboven zie je ook weer de Klever ('huismerk') koplamp: dimlicht 730lm, grootlicht 1350lm. Deze koplamp zit inmiddels op de Klever N, Y én X. Supernova is eruit. Maar dat is niet mega erg, want onze koplamp-deskundige FreddyH heeft 'm eerder al meer dan goedgekeurd:
https://www.speedpedelecreview.com/foru ... 49#p112549
Verder zien we op de N ROGUE 45 de Klever hydraulische schijfremmen, met 203mm remschijf voor en 180mm remschijf achter. Een lang voorspatbord met extra spatlapje tegen de blerf. En ook deze N PINION 45 heeft een 'Klever' mechanische verende voorvork:
https://www.speedpedelecreview.com/foru ... 49#p112549
Verder zien we op de N ROGUE 45 de Klever hydraulische schijfremmen, met 203mm remschijf voor en 180mm remschijf achter. Een lang voorspatbord met extra spatlapje tegen de blerf. En ook deze N PINION 45 heeft een 'Klever' mechanische verende voorvork:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Tijd om even in stilte te genieten van de visuele loftrompet die ik ga afsteken over Klevers keus om de N uit de rusten met een PINION C1.9 versnellingsbak en Gates Carbon riem (let wel: categorie 'Stromer ST3 PINION' hè? met die 9-bak) . Heel tof:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Specificaties Klever N PINION 45 model 2023
Motor: Biactron 2.0, BLDC achternaafmotor, 600W max vermogen, 49Nm max koppel
Standaard accu: 1,2Kwh, 5,2kg
Klever 2.8 LCD kleurendispay met e-Key en Bluetooth
Aandrijflijn: Gates CDX riem, 120T
Derailleur: PINION C1.9 versnellingsbak, 9-speed
Shifter: PINION DS 2.9 rotary shifter
Crankstel: Gates CDX:SL, 39T PINION
Cassette: Gates CDX, 22T
Voorvork: Klever fork coil spring, veerweg 80mm (maat L veerweg 100mm)
Koplamp: Klever, grootlicht 1350lm, dimlicht 730lm
Achterlicht: Roxim R3E met geïntegreerd remlicht en kentekenverlichting
Richtingaanwijzers: ja
Remmen: Klever hydraulische schijfremmen
Remschijf: Klever voor/achter: 203mm/180mm
Velgen: aluminium 27,5", 584 x 30, voor 32H, achter 36H
Banden: Schwalbe Super Moto-X 62-584 (27.5*2.4)
Stuurpen: Klever verstelbare stuurpen, ext. 90mm
Stuur: Barbore 31,8mm, breedte 660mm, backsweep 30D, rise 7mm
Grip: VP ergonomisch
Claxon: Spanninga
Spiegel: Sunnywheel SW-BM-117B
Zadel: VELO met handvat
Achterdrager: met Racktime Snap-it systeem, maximale belastbaarheid 25kg
Frame: aluminium
Maximaal laadvermogen: 150kg
Lader: 6A lader
Gewicht fiets zonder accu: 27kg
Kleur: Graphite Grey (matt) en Magic Blue (metallic gloss)
Prijs: € 6.599,-
Motor: Biactron 2.0, BLDC achternaafmotor, 600W max vermogen, 49Nm max koppel
Standaard accu: 1,2Kwh, 5,2kg
Klever 2.8 LCD kleurendispay met e-Key en Bluetooth
Aandrijflijn: Gates CDX riem, 120T
Derailleur: PINION C1.9 versnellingsbak, 9-speed
Shifter: PINION DS 2.9 rotary shifter
Crankstel: Gates CDX:SL, 39T PINION
Cassette: Gates CDX, 22T
Voorvork: Klever fork coil spring, veerweg 80mm (maat L veerweg 100mm)
Koplamp: Klever, grootlicht 1350lm, dimlicht 730lm
Achterlicht: Roxim R3E met geïntegreerd remlicht en kentekenverlichting
Richtingaanwijzers: ja
Remmen: Klever hydraulische schijfremmen
Remschijf: Klever voor/achter: 203mm/180mm
Velgen: aluminium 27,5", 584 x 30, voor 32H, achter 36H
Banden: Schwalbe Super Moto-X 62-584 (27.5*2.4)
Stuurpen: Klever verstelbare stuurpen, ext. 90mm
Stuur: Barbore 31,8mm, breedte 660mm, backsweep 30D, rise 7mm
Grip: VP ergonomisch
Claxon: Spanninga
Spiegel: Sunnywheel SW-BM-117B
Zadel: VELO met handvat
Achterdrager: met Racktime Snap-it systeem, maximale belastbaarheid 25kg
Frame: aluminium
Maximaal laadvermogen: 150kg
Lader: 6A lader
Gewicht fiets zonder accu: 27kg
Kleur: Graphite Grey (matt) en Magic Blue (metallic gloss)
Prijs: € 6.599,-
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Oké, deze nieuwe N PINION 45 speed pedelec kost dus € 6.599,-. Daarvoor krijg je 'm af fabriek mee met 1.200Wh accu, PINION C1.9 versnellingsbak, Gates riem en richtingaanwijzers.
Laten we opnieuw de Speed Pedelec Keuzehulp erbij pakken (daar staat-ie dus nog niet in), bekijken wat we aan speed pedelecs met riem + PINION en 9-12 versnellingen kunnen krijgen en wat dat dan kost:
https://speedpedelecreview.com/leversta ... ingen=9-12
De enige speed pecelec die onder de prijs van de nieuwe N duikt is de Kettler Velossi 2.0. Leuke high speed e-bike, maar: de Kettler heeft slechts de helft van de accucapaciteit (651Wh, niet te upgraden) en is uitgerust met een achterwielmotor van Neodrives. Deze motor is minder krachtig dan de achterwielmotor van de N. De Velossi 2.0 is er alweer twee jaar, uit nood geboren toen GoSwiss failliet ging. De 2.0 is gebaseerd op de Kettler E45 uit 2018 (toen nog met GoSwiss) en inmiddels is-ie gewoon ingehaald door de tijd.
De volgende in de lijst is de grote broer van de N: de Klever X PINION 45, maar die is wel meteen 1.000 euro duurder. En de Stromer ST3 PINION met C1.9 en 983Wh accu a € 8.158,- daar gaan we het maar helemaal niet over hebben, qua prijs. (Op andere vlakken is er natuurlijk wel degelijk te wat zeggen voor Stromer, o.a. op het gebied van design, gebruikersinterface, connectiviteit en - bepaalde - onderdelen zoals de luchtgeveerde USD voorvork en Pirelli banden.)
Met andere woorden: de N PINION 45 speed pedelec met onderhoudsarme riemaandrijving is flink duurder dan de N ROGUE 45 met traditionele fietsketting, maar de prijs is opnieuw retestrak als je bekijkt wat je ervoor terug krijgt en waar je de N de markt van vergelijkbare speed pedelecs kunt plaatsen.
Laten we opnieuw de Speed Pedelec Keuzehulp erbij pakken (daar staat-ie dus nog niet in), bekijken wat we aan speed pedelecs met riem + PINION en 9-12 versnellingen kunnen krijgen en wat dat dan kost:
https://speedpedelecreview.com/leversta ... ingen=9-12
De enige speed pecelec die onder de prijs van de nieuwe N duikt is de Kettler Velossi 2.0. Leuke high speed e-bike, maar: de Kettler heeft slechts de helft van de accucapaciteit (651Wh, niet te upgraden) en is uitgerust met een achterwielmotor van Neodrives. Deze motor is minder krachtig dan de achterwielmotor van de N. De Velossi 2.0 is er alweer twee jaar, uit nood geboren toen GoSwiss failliet ging. De 2.0 is gebaseerd op de Kettler E45 uit 2018 (toen nog met GoSwiss) en inmiddels is-ie gewoon ingehaald door de tijd.
De volgende in de lijst is de grote broer van de N: de Klever X PINION 45, maar die is wel meteen 1.000 euro duurder. En de Stromer ST3 PINION met C1.9 en 983Wh accu a € 8.158,- daar gaan we het maar helemaal niet over hebben, qua prijs. (Op andere vlakken is er natuurlijk wel degelijk te wat zeggen voor Stromer, o.a. op het gebied van design, gebruikersinterface, connectiviteit en - bepaalde - onderdelen zoals de luchtgeveerde USD voorvork en Pirelli banden.)
Met andere woorden: de N PINION 45 speed pedelec met onderhoudsarme riemaandrijving is flink duurder dan de N ROGUE 45 met traditionele fietsketting, maar de prijs is opnieuw retestrak als je bekijkt wat je ervoor terug krijgt en waar je de N de markt van vergelijkbare speed pedelecs kunt plaatsen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Nou, dat was 'm, mijn eerste indruk van de Klever N PINION 45. Hij is er nog niet en ik heb 'm ook nog niet kunnen testen, want dit is een prototype (wel eentje die al rijdt begreep ik). Maar de N met Gates belt en PINION is wel weer een speed pedelec van Klever om naar uit te kijken.
Wanneer komt-ie? Tja nog steeds geldt: niks is zeker. Klever wordt net als elke andere fabrikant geconfronteerd met onderdelentekorten en moet soms improviseren. Maar de verwachting is voorjaar 2023.
Aan de mensen van Klever Benelux: opnieuw bedankt voor de warme ontvangst en de tijd die jullie genomen hebben om al mijn vragen te beantwoorden
Hier nog wat losse foto's:
(Die X PINION 45 daar op de achtergrond: kom ik op terug!)
Wanneer komt-ie? Tja nog steeds geldt: niks is zeker. Klever wordt net als elke andere fabrikant geconfronteerd met onderdelentekorten en moet soms improviseren. Maar de verwachting is voorjaar 2023.
Aan de mensen van Klever Benelux: opnieuw bedankt voor de warme ontvangst en de tijd die jullie genomen hebben om al mijn vragen te beantwoorden
Hier nog wat losse foto's:
(Die X PINION 45 daar op de achtergrond: kom ik op terug!)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Rookie
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 26 jun 2022, 18:52
- Locatie: Tholen
- Merk SP: Klever Alpha
- Km-stand: 13
Ziet er goed uit, de 9 speed pinion is prima, de 12 speed die ik heb is niet nodig, ik gebruik 3 tot 4 gears.
Ik zou het fijn vinden als men een gesloten belt kast zou maken, er is geen reden waarom die ondeschermd moet zij n. Het scheelt veel slijtage. Richtingaanwijzers, grootlicht is een must.
Ik zou m nemen misschien ipv mijn alpha, echter daar rijd ik al even op, dat had ik niet willen missen.
Ik zou het fijn vinden als men een gesloten belt kast zou maken, er is geen reden waarom die ondeschermd moet zij n. Het scheelt veel slijtage. Richtingaanwijzers, grootlicht is een must.
Ik zou m nemen misschien ipv mijn alpha, echter daar rijd ik al even op, dat had ik niet willen missen.