Nieuw in 2023: Klever N PINION 45
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Degene die de verwarrende/onjuiste informatie op FB verspreidt is trouwens (en gelukkig maar) geen dealer, maar een consument.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Meer informatie over de T-line is te vinden op deze Pinion site (wel volldig in het Duits).Stromeur schreef: ↑08 nov 2022, 11:02
Eén ding is wel nieuw bij PINION, maar dat is niet relevant voor de N: naast de P en de C-lijn komt er een T-lijn. Deze is speciaal voor e-cargo bikes (T=Transport) en is voorzien van een 0-stand/vrijloop. In deze stand bewegen de bepalen niet mee wanneer je de cargobike achteruit verplaatst (wat anders voor problemen kan zorgen wanneer je met je been tussen het pedaal en de laadbak terecht komt).
https://pinion-industrial.eu/
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik heb ook pas een paar honderd km gefietst. Ik vind de 10 helemaal super (de 11 vind ik zelfs met windkracht 4 mee te zwaar), maar zou juist een extra versnelling tussen 9 en 10 willen. Met windkracht 4 of 5 tegen vind ik 9 net aan de lichte kant en 10 te zwaar.willemt schreef: ↑08 nov 2022, 09:50 Ik heb nog maar een paar honderden kms op mijn Klever erop zitten maar ik gebruik toch wel alle verzetten behalve 12. Zeker als ik op stap ben met de kinderen op hun fiets zijn de kleine verzetjes wel handig. Een verzetje tussen 10 en 11 zou nog leuk zijn, soms is de trapfrequentie op de 10 net te groot en dan op de 11 te klein. Maar dat is dan vooral wat gewenning aan een hogere trapfrequentie denk ik.
Maar dat is heel simpel op te lossen, op de rijbaan tussen de auto's kies ik dan voor 10 en houd ik de turbo knop op dat stuk ingedrukt, op andere plekken kies ik dan de 9 en doe ik rustigaan met 42 km/h op de teller.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
- Locatie: Bree
- Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
- Km-stand: 15000
't is allemaal persoonlijk, de zithouding bij een Stromer. Ik zit met 191 prima op m'n .......large. Als XL bestond, had ik dat genomen, maar l is prima.
Net de test van deze eens gelezen. Het uiterlijk kan me niet echt bekoren. Hele dunne buisjes en dan zo een knoert van een batterij, qua design vind ik het eigenlijk totaal niet mooi.
Ik hecht echter niet zo veel belang aan hoe iets dat functioneel moet zijn, er uit ziet en zou mijn keuze door het uiterlijk nauwelijks laten beïnvloeden.
Met die batterij, de belt, standaard voorvering én de pinionbak vind ik deze fiets echt wel een ferm ding voor die prijs!!!!
Zeker een model om eens test te rijden als de ST2 ooit de geest geeft. Ik koop m'n fietsen zelf (geen lease), en ik vind dit echt best veel fiets voor dat geld, als je met de concurrentie vergelijkt.
Net de test van deze eens gelezen. Het uiterlijk kan me niet echt bekoren. Hele dunne buisjes en dan zo een knoert van een batterij, qua design vind ik het eigenlijk totaal niet mooi.
Ik hecht echter niet zo veel belang aan hoe iets dat functioneel moet zijn, er uit ziet en zou mijn keuze door het uiterlijk nauwelijks laten beïnvloeden.
Met die batterij, de belt, standaard voorvering én de pinionbak vind ik deze fiets echt wel een ferm ding voor die prijs!!!!
Zeker een model om eens test te rijden als de ST2 ooit de geest geeft. Ik koop m'n fietsen zelf (geen lease), en ik vind dit echt best veel fiets voor dat geld, als je met de concurrentie vergelijkt.
Lekker fietsen...
Ik twijfel tussen een aankoop van een N Pinion of een N Rogue. Ik zit met een leasemogelijkheid in 2022 en kan niet wachten op een proefrit op de N Pinion in 2023.
Ik lees dat het pinion C1.9 versnellingssysteem bestaat uit twee versies:
- XR versie heeft een bereik van 568% met 24,3% tussen de stapjes
- CR versie heeft een bereik van 364% met 17,5% tussen de stapjes
Misschien een futiliteit, maar doordat ik enkel op vlakke wegen fiets (niet eens heuvelachtig), prefereer ik liever een versnellingssysteem met kleinere stapjes van 17,5% dan eentje met een groot bereik. Ik weet wel dat een 600W motor en zware accu het meeste werk kan overnemen, maar ik vind het prettig om zelf ook nog wat inspanning te leveren/te sporten. Het lijkt mij in een vlak landschap aangenamer fietsen als de trapfrequentie met kleinere stapjes variëren.
Is deze redenering juist?
Iemand een idee welke versie gemonteerd wordt op de N Pinion 45?
Daarnaast, heeft iemand een idee van (het bereik en) de stapjes van de N Rogue 45?
Iemand ervaring met stapjes van 24,3% (wat mij vrij veel lijkt?)
Is een derailleur passé? Of zijn er toch nog voordelen?
Is er toch een manier om reeds een proefrit te maken op een N Pinion in 2022?
THX A LOT !!!
Ik lees dat het pinion C1.9 versnellingssysteem bestaat uit twee versies:
- XR versie heeft een bereik van 568% met 24,3% tussen de stapjes
- CR versie heeft een bereik van 364% met 17,5% tussen de stapjes
Misschien een futiliteit, maar doordat ik enkel op vlakke wegen fiets (niet eens heuvelachtig), prefereer ik liever een versnellingssysteem met kleinere stapjes van 17,5% dan eentje met een groot bereik. Ik weet wel dat een 600W motor en zware accu het meeste werk kan overnemen, maar ik vind het prettig om zelf ook nog wat inspanning te leveren/te sporten. Het lijkt mij in een vlak landschap aangenamer fietsen als de trapfrequentie met kleinere stapjes variëren.
Is deze redenering juist?
Iemand een idee welke versie gemonteerd wordt op de N Pinion 45?
Daarnaast, heeft iemand een idee van (het bereik en) de stapjes van de N Rogue 45?
Iemand ervaring met stapjes van 24,3% (wat mij vrij veel lijkt?)
Is een derailleur passé? Of zijn er toch nog voordelen?
Is er toch een manier om reeds een proefrit te maken op een N Pinion in 2022?
THX A LOT !!!
-
- Rookie
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 04 dec 2022, 16:53
- Locatie: Anna Paulowna
- Merk SP: Haibike Xduro/Klever N Rogue
- Km-stand: 480
3 weken terug mijn Haibike X duro ingeruild voor een N Rogue en tot op heden geen spijt.
Na de zomer eerst proef te hebben gereden op een X speed is deze gewoon te klein voor mijn 1,95 lengte.
Dan blijft alleen nog de N Rogue over en deze zonder gezien en gereden te hebben besteld. Ik was in de veronderstelling dat de 2022 geleverd zou worden maar het werd de 2023 model met richtingaanwijzers en stille lader. De eerste week meteen pekel . Het eerste weekend de fiets volledig schoongemaakt en ingespoten met een bike protectie spray om zo de pekel tegen te gaan. De Klever is uitgevoerd met ketting aandrijving en bij goed onderhoud hoop ik zeker de 10000km ermee te halen.
Nu 3 weken verder heeft de bagagedrager toch wel wat lak schade opgelopen. Vandaag de drager opnieuw gespoten en de staanders voorzien van een spiraal koord wat bijna niet opvalt en de dwarsstang voorzien van een lak folie.
Na bijna alles wel gelezen te hebben op dit forum is de ondersteuning enorm meegevallen, spatbord rammelt niet en remmen piepen lichtjes en een dijk van een koplamp. Wat ik enigszins jammer vind als je stop met trappen en dan nog lichtjes door trap de ondersteuning gewoon actief blijft. Bij een bosch komt dit niet voor.
Ik heb nu regeneratie aanstaan en wordt actief bij trappen los, en op deze manier prettig zo.
Na de zomer eerst proef te hebben gereden op een X speed is deze gewoon te klein voor mijn 1,95 lengte.
Dan blijft alleen nog de N Rogue over en deze zonder gezien en gereden te hebben besteld. Ik was in de veronderstelling dat de 2022 geleverd zou worden maar het werd de 2023 model met richtingaanwijzers en stille lader. De eerste week meteen pekel . Het eerste weekend de fiets volledig schoongemaakt en ingespoten met een bike protectie spray om zo de pekel tegen te gaan. De Klever is uitgevoerd met ketting aandrijving en bij goed onderhoud hoop ik zeker de 10000km ermee te halen.
Nu 3 weken verder heeft de bagagedrager toch wel wat lak schade opgelopen. Vandaag de drager opnieuw gespoten en de staanders voorzien van een spiraal koord wat bijna niet opvalt en de dwarsstang voorzien van een lak folie.
Na bijna alles wel gelezen te hebben op dit forum is de ondersteuning enorm meegevallen, spatbord rammelt niet en remmen piepen lichtjes en een dijk van een koplamp. Wat ik enigszins jammer vind als je stop met trappen en dan nog lichtjes door trap de ondersteuning gewoon actief blijft. Bij een bosch komt dit niet voor.
Ik heb nu regeneratie aanstaan en wordt actief bij trappen los, en op deze manier prettig zo.
-
- Rookie
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 04 dec 2022, 16:53
- Locatie: Anna Paulowna
- Merk SP: Haibike Xduro/Klever N Rogue
- Km-stand: 480
en de laatste
- Bijlagen
-
- 20221230_122208.jpg (116.07 KiB) 1228 keer bekeken
-
- 20221230_132741.jpg (117.1 KiB) 1228 keer bekeken
-
- 20221230_134049.jpg (112.11 KiB) 1228 keer bekeken