Baladeur speed pedelec

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Waarom niet? Omdat-ie van de Hubo komt waar ze niks van speed pedelecs af weten (en er ook geen enkele affiniteit mee hebben, ze schuiven enkel de doos door), omdat er geen gebruikerservaringen te vinden zijn, omdat onbekend is hoe lang de bike het houdt en/of wat de kinderziektes zijn, omdat je er geen proefrit mee kunt maken want je moet 'm online bestellen, en omdat de after sales van de Hubo naar verwachting niet veel voor stelt. Als je deze fiets koopt dan ben je vermoedelijk al heel snel 'on your own'. En dat start direct na verkoop, want je mag 'm ook zelf inschrijven.

Maar dat hoeft inderdaad geen probleem te zijn: als je van een gok houdt, voldoende verstand van fietsen en van elektronica hebt om alle problemen zelfstandig op te lossen, indien nodig bereid bent om zelf de juiste onderdelen te zoeken, te kopen en te monteren, erop rekent dat de software geen problemen geeft, nul rekening houdt met after-sales vanuit Hubo, een goeie koplamp niet belangrijk vindt, noch een onbekende accu capaciteit/actieradius. erop vertrouwt dat-ie recht uit de doos meteen 100% in orde is, en 'm zelf wil inschrijven: ja, dan kan het prima.


Heeft voor mij trouwens niks met gevoeligheid voor een merk te maken. Als hier Stromer of Klever op stond dan kocht ik 'm nog steeds niet. Ik heb minimale service- en kwaliteitseisen waarvan ik te weinig terug zie op deze bike en bij de verkopende partij. Daarom zou ik voor dit budget eerder kiezen voor een tweedehands kwaliteitsmerk waarbij je weet waar je aan toe bent. Dat is inderdaad een persoonlijke afweging, eentje waarmee ik goedkoop = duurkoop wil voorkomen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jins schreef: 08 nov 2022, 21:26 Bafang levert alle onderdelen, eigenlijk is het een “ombouw setje” met display, controller en motor. Ook dat vind je op YT. Ook die prijzen zijn een lachertje. Display €30, controller €50, motor €150 en dat is thuis geleverd… perfect voor een DIY.
Mijn nieuwsgierigheid is wel gewekt, want ik weet niet zoveel van Bafang dus tijd om daar verandering in te brengen :)

Heb je wat linkjes naar youtube filmpjes waarin de Bafang onderdelen van deze Baladeur SP worden gebruikt?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Bafang is natuurlijk één van de bekende merken voor motoren van gewone e-bikes.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

Accu lijkt me van dezelfde fabrikant als deze van de Qwic performance reeks, zoals o.a. RD10 en RD11 . Namelijk, Reention Dorado+. Maar dan een 48v versie.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 08 nov 2022, 21:46 Waarom niet? Omdat-ie van de Hubo komt waar ze niks van speed pedelecs af weten (en er ook geen enkele affiniteit mee hebben, ze schuiven enkel de doos door), omdat er geen gebruikerservaringen te vinden zijn, omdat onbekend is hoe lang de bike het houdt en/of wat de kinderziektes zijn, omdat je er geen proefrit mee kunt maken want je moet 'm online bestellen, en omdat de after sales van de Hubo naar verwachting niet veel voor stelt. Als je deze fiets koopt dan ben je vermoedelijk al heel snel 'on your own'. En dat start direct na verkoop, want je mag 'm ook zelf inschrijven.

Maar dat hoeft inderdaad geen probleem te zijn: als je van een gok houdt, voldoende verstand van fietsen en van elektronica hebt om alle problemen zelfstandig op te lossen, indien nodig bereid bent om zelf de juiste onderdelen te zoeken, te kopen en te monteren, erop rekent dat de software geen problemen geeft, nul rekening houdt met after-sales vanuit Hubo, een goeie koplamp niet belangrijk vindt, noch een onbekende accu capaciteit/actieradius. erop vertrouwt dat-ie recht uit de doos meteen 100% in orde is, en 'm zelf wil inschrijven: ja, dan kan het prima.

Heeft voor mij trouwens niks met gevoeligheid voor een merk te maken. Als hier Stromer of Klever op stond dan kocht ik 'm nog steeds niet. Ik heb minimale service- en kwaliteitseisen waarvan ik te weinig terug zie op deze bike en bij de verkopende partij. Daarom zou ik voor dit budget eerder kiezen voor een tweedehands kwaliteitsmerk waarbij je weet waar je aan toe bent. Dat is inderdaad een persoonlijke afweging, eentje waarmee ik goedkoop = duurkoop wil voorkomen.
Je hebt helemaal een punt. Voor de gewone man/vrouw zonder voldoende technische bagage is dit een risico. Voor een DIY helemaal geen probleem, je kan ELK probleem zelf oplossen. Ook met de verlichting heb je een punt, maar opnieuw, op enkele uurtjes staat daar een bouwlamp op.
Bafang is een grote speler, minder bekend in Europa maar de wereld is wel groter dan Europa. Over betrouwbaarheid van de elektronische hardware heb ik geen twijfels. Wat betreft accu is het een gokje maar perfect te (laten) reviseren (als je huis nog overeind staat :ck: ). De rest is een fiets, goed of slecht is zo niet te zien maar elke component kan bij vervanging een upgrade krijgen naar een gekend merk/onderdeel.
Hieronder de eerste "hit" online. Een volledige set met motor, display, controller. Maar de onderdelen zijn ook hier (BE/NL) online verkrijgbaar.
Bafang.JPG
Bafang.JPG (72.34 KiB) 483 keer bekeken
Bafang NL.JPG
Bafang NL.JPG (53.29 KiB) 483 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dankjewel voor de uitgebreide info Jins, duidelijk verhaal.

Ik ben het volledig met je eens dat alles te repareren en/of te upgraden is. Maar die zie ik zulke acties - mochten er überhaupt defecten optreden want misschien gaat dit wel jaren goed - als een vorm van uitgestelde/gespreide uitgaven, want ook dat kost tijd en geld.

Nu zal de investering in tijd niet uitmaken voor iemand die dit leuk vindt (zo eentje ben ik ook wel), maar voor iemand die 'gewoon een betrouwbare speed pedelec' zoekt en die voor 3k, laten we zeggen, de komende 5 jaar of langer volledig ontzorgd wil zijn, is dit toch een flinke gok. (Plus de SP zal er met een aantal werkzaamheden niet legaler op worden.)

Of dit een verstandige keus is of niet hangt volledig af van hoe de OP er zelf precies in zit (budget, verwachtingen, tijd, vaardigheden, zelfredzaamheid).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
dikkenherman
Pro
Pro
Western Sahara
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 okt 2022, 23:07
Locatie: Leuven, België

Voor mijn specifieke profiel lijkt zo een generieke/el cheapo speed pedelec met Bafang-achtermotor misschien niet zo'n slecht idee:
- Mijn financieel budget voor een speed pedelec is vrij bescheiden qua TCO.
- Ik heb behoorlijk wat kennis rond elektronica en programmeren ervan. Ik heb ook wat kennissen en vrienden met relevante kennis.
- Ik kan en wil wel wat tijd vrijmaken om alvast de elektrische en elektronische kant te onderzoeken, onderhouden en herstellen.
- In de buurt is er een betrouwbare non-profit fietsenmaker. Daar is zowel een doe-het-zelf-ruimte met veel gereedschap als een heel schappelijk geprijsde en kwalitatieve hersteldienst. Ze doen zowel mechanisch als elektrisch onderhoud en herstellingen.
- Ik wil een mechanisch goede speed pedelec niet weggooien omwille van economische total loss.

De keuze tussen een degelijk merk tweedehands en goedkoop nieuw is in mijn geval dus niet zo vanzelfsprekend...
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Je moet je electronisch niet zo specifiek instellen op herstellen. Vervangen en evt de kabels/stekkers aanpassen en je komt al een behoorlijk eind met goedkope onderdelen (en goedkoop is niet gelijk aan niet goed, Bafang is een mooi voorbeeld), al of niet origineel. Vervangen is meestal goedkoper dan repareren (niet zo met Stromer prijzen). Zoals Stromeur al aanhaalde, de wettelijke kant van het verhaal wordt een puntje. Kan allemaal ok zijn maar je moet het kunnen aantonen en daarvoor dient het coc.
dikkenherman
Pro
Pro
Western Sahara
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 okt 2022, 23:07
Locatie: Leuven, België

@Jins Volmondig mee eens.

Wat me aanstaat aan de meeste Bafang-motoren is dat de architectuur (voorlopig nog?) vrij open is. Je kan ze vrij vlot kopen als particulier. Je kan ze aandrijven met een controller van een ander merk.

Een bestaande speed pedelec met generieke CST 48V 500W Bafang achternaafmotor lijkt dan geen verkeerde keuze voor mijn scenario. Een generieke batterij ter uitbreiding zou ook geen probleem mogen zijn. Met ongeveer 2 kWh aan totale batterijcapaciteit zou ik ruim moeten toekomen en de batterijen voor maximaal 70% per rit belasten,

De meegeleverde controller (dikwijls Bafang of Kunteng) blijft zolang hij doet wat ik nodig heb. Anders komt er een degelijke controller in, allicht van Lishui. Dat merk heeft een betere reputatie dan Kunteng. Dikwijls kan je daar ook open firmware op draaien. Dan heb je helemaal de controle.

Wat het wettelijke betreft ben ik geen groot specialist. Een 25 km/u ebike opdrijven doe ik zeker niet. Ik probeer waar mogelijk binnen de regels te blijven. Als ik over de interpretatie van TÜV Nord lees zou het vooral belangrijk zijn dat vervangende of toegevoegde onderdelen binnen dezelfde dimensies blijven én zelf gecertificeerd zijn als onderdeel, maar niet noodzakelijk voor dezelfde speed pedelec. Als ik anderen moet geloven mag je nog het schroefje van je bel niet veranderen of riskeer je problemen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

dikkenherman schreef: 12 nov 2022, 19:22 Als ik over de interpretatie van TÜV Nord lees zou het vooral belangrijk zijn dat vervangende of toegevoegde onderdelen binnen dezelfde dimensies blijven én zelf gecertificeerd zijn als onderdeel
Dat is niet juist.

Dat zijn de voorwaarden op basis waarvan je een gemodificeerde speed pedelec - in gevallen waarbij de modificatie de typegoedkeuring heeft doen vervallen - opnieuw goedgekeurd zou kúnnen krijgen. Dat gegeven maakt de modificatie an sich niet direct legaal; je bent wettelijk verplicht om de SP eerst opnieuw te laten keuren voordat je er weer mee de weg op mag.

Zie COC bij de SP in kwestie, de handleiding en de wet om erachter te komen welke onderdelen je alleen mag vervangen door origineel, of bij welke onderdelen dit niet per se hoeft en aan welke eisen een alternatief onderdeel eventueel dient te voldoen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie