Fabrikanten dwarsbomen reparatie accu’s

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ze presenteren zichzelf heel erg als groen, waar ze wettelijk waarschijnlijk mee weg komen omdat ze hier en daar een doos recyclen. Maar verder: net zo groen als een pot loodmenie.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

bartje369 schreef: 03 jan 2023, 15:55 Gebeurt overal overigens hoor, als je Apple troep koopt, draai je de telefoon uit elkaar, wissel je de accu om met een andere nieuwe en de telefoon werkt niet.
Onzin.

Ik heb vorig jaar de batterij van mijn (toen) 5 jaar jonge iPhone vervangen door een originele nieuwe ... toestel wordt binnen een paar weken 6 jaar, doet het nog altijd perfect na tig aantal valpartijen én een duik in het bad ... de batterijstatus wordt keurig weergegeven en de kostprijs van de vervanging was € 18,95.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Golvas schreef: 03 jan 2023, 20:06
bartje369 schreef: 03 jan 2023, 15:55 Gebeurt overal overigens hoor, als je Apple troep koopt, draai je de telefoon uit elkaar, wissel je de accu om met een andere nieuwe en de telefoon werkt niet.
Onzin.

Ik heb vorig jaar de batterij van mijn (toen) 5 jaar jonge iPhone vervangen door een originele nieuwe ... toestel wordt binnen een paar weken 6 jaar, doet het nog altijd perfect na tig aantal valpartijen én een duik in het bad ... de batterijstatus wordt keurig weergegeven en de kostprijs van de vervanging was € 18,95.
Eens Apple producten kun je juist relatief lang gebruiken, zeker als je vergelijkt me Samsung (hoewel ik laatst hoorde dat die hun leven iets gebeterd hebben)
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat laatste kan ik voor MacBooks zeker beamen: we hebben hier een MacBook Pro en een MacBook Air uit 2014 nog gewoon dagelijks in gebruik. Werken nog altijd perfect en meer dan snel genoeg... Mijn kinderen spelen er zelfs Minecraft op.

Het is me niet vaak overkomen dat ik een 5 jaar oude Windows laptop nog wilde gebruiken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
willemt
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 179
Lid geworden op: 20 jul 2022, 08:43
Locatie: Gent
Merk SP: Klever X-Pinion 45 (2022-v2)
Km-stand: 14.000

FreddyH schreef: 04 jan 2023, 00:20
Het is me niet vaak overkomen dat ik een 5 jaar oude Windows laptop nog wilde gebruiken.
Ik heb 5,5 jaar geleden onze iMac vervangen door een zelfgebouwde Windows PC (minder dan de helft van de prijs van een nieuwe iMac) en draait nog als een zonnetje, we doen er nog regelmatig fotobewerking op.

Maar dat is redelijk offtopic. Ik ben zelf een grote voorstander van het 'right to repair' en heb al meerdere toestellen hier thuis opengemaakt, hersteld en zo een langer leven gegeven. Ik versta dat dit voor batterypacks een stuk moeilijker ligt. Een slecht gereviseerde batterypack met cellen die niet goed met elkaar matchen kan veel problemen geven met een reële kans op brand of ontploffing.
Als een fabrikant een pack gaat reviseren kruipen daar extra manuren in + de kost van nieuwe cellen. Dus vanuit het oogpunt van de fabrikant is er geen reden waarom hij een gereviseerde pack zou verkopen aan een lagere prijs dan een nieuwe pack. Probleem is vooral dat de verkoopprijs van een batterypack vele malen hoger is dan de materiaalkost.
Laten we hopen dat binnenkort een fabrikant het potentieel inziet van goedkopere batterypacks en de bijhorende levensduurverlenging van de fiets. Maar de meesten zien nog liever de consument een nieuwe fiets kopen dan zijn oude te laten herleven met een nieuwe batterypack :bh:
2022-v2 Klever X 45 Pinion (Klever remmen en voorlicht)
Gent - Lembeke: 23km enkele rit
PatMat
Expert
Expert
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 okt 2022, 11:34
Merk SP: Had een Stromer St1x2017
Km-stand: 45000

Als je het over right to repair hebt en informatie voor de pro reparateur dan zet Fairphone wederom een mooie standaard in mijn ogen. Ze hebben namelijk de schemas van de FP4 gepubliceerd staan op de website

De accu revisie gaat natuurlijk stuk beter als ze simpelweg de informatie verstrekken aan de serieuze accu revisie bedrijven. Ik vraag me overigens wel af waar alle garantie accus blijven, daar moeten ze toch wat mee doen?
PatMat
Expert
Expert
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 okt 2022, 11:34
Merk SP: Had een Stromer St1x2017
Km-stand: 45000

willemt schreef: 04 jan 2023, 09:25
FreddyH schreef: 04 jan 2023, 00:20
Het is me niet vaak overkomen dat ik een 5 jaar oude Windows laptop nog wilde gebruiken.
Ik heb 5,5 jaar geleden onze iMac vervangen door een zelfgebouwde Windows PC (minder dan de helft van de prijs van een nieuwe iMac) en draait nog als een zonnetje, we doen er nog regelmatig fotobewerking op.

Maar dat is redelijk offtopic. Ik ben zelf een grote voorstander van het 'right to repair' en heb al meerdere toestellen hier thuis opengemaakt, hersteld en zo een langer leven gegeven. Ik versta dat dit voor batterypacks een stuk moeilijker ligt. Een slecht gereviseerde batterypack met cellen die niet goed met elkaar matchen kan veel problemen geven met een reële kans op brand of ontploffing.
Als een fabrikant een pack gaat reviseren kruipen daar extra manuren in + de kost van nieuwe cellen. Dus vanuit het oogpunt van de fabrikant is er geen reden waarom hij een gereviseerde pack zou verkopen aan een lagere prijs dan een nieuwe pack. Probleem is vooral dat de verkoopprijs van een batterypack vele malen hoger is dan de materiaalkost.
Laten we hopen dat binnenkort een fabrikant het potentieel inziet van goedkopere batterypacks en de bijhorende levensduurverlenging van de fiets. Maar de meesten zien nog liever de consument een nieuwe fiets kopen dan zijn oude te laten herleven met een nieuwe batterypack :bh:
Dit is simpelweg een keuze die je in ontwerp maakt. Apple heeft overal brokken accu liggen, ja dat is lastig. Maar als je de Macbook Air 3 mm dikker maakt wordt het wellicht weer wat anders
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik zie het probleem voor MacBooks niet zo. Een vervangaccu kost rond de 80 Euro, die heb je er met een paar uur hobbyen in zitten...
Vind ik persoonlijk best redelijk. Ik vind het wel jammer dat de accu's bij moderne MacBooks gelijmd schijnt te zitten, maar dat is niet onoverkomelijk.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

FreddyH schreef: 04 jan 2023, 00:20 Het is me niet vaak overkomen dat ik een 5 jaar oude Windows laptop nog wilde gebruiken.
Ik heb hier nochtans een laptop met Windows op van 2014. Originele OS was Windows 8.1. Die heb ik nadien omgezet naar een Windows 10. Naast Windows 10 ook een 2de boot mogelijkheid om Android te draaien. Dus geen emulator die onder MS draait maar een separate OS.
De HDD vervangen door een SSD en het RAM geheugen uitgebreid van 8GB naar 12GB (de max voor dit moederbord). Druk op de knop en met inloggen bij is het 10sec om te kunnen beginnen. Niet slecht voor 2014 denk ik dan.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

FreddyH schreef: 05 jan 2023, 12:06 Ik vind het wel jammer dat de accu's bij moderne MacBooks gelijmd schijnt te zitten, maar dat is niet onoverkomelijk.
Gelijmde accu's doe ik met een gloeidraad. Niet roodgloeiend natuurlijk, gewoon warm. Een accu verwijderen duurt max 30sec zonder enige schade aan toestel of oude accu.
Plaats reactie