Fabrikanten dwarsbomen reparatie accu’s

Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

In dit NRC artikel wordt beschreven hoe fabrikanten bewust willen dat je een nieuwe accu bij hen koopt ipv de mogelijkheid de accu te repareren.

Dit mag niet: je hebt nl Europees gezien recht hebt op reparatie. Interessant!


https://www.nrc.nl/nieuws/2022/11/25/ho ... n-a4149467
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromerfred schreef: 26 nov 2022, 19:47 Dit mag niet: je hebt nl Europees gezien recht hebt op reparatie.
Alleen die wet is er nog niet:
Dat standpunt druist in tegen het Europese recht op reparatie. Die wetgeving is al twee jaar in voorbereiding en werd onlangs zes maanden uitgesteld.
Ik ben wel benieuwd hoe b.v. een bedrijf zoals Stromer dit zou moeten aanpakken. Die repareren zelf geen accu's. Niet op het Benelux hoofdkantoor en niet op het Zwitserse hoofdkantoor. Daar hebben ze de kennis en de faciliteiten op dit moment niet voor. Dat zou dus in de praktijk kunnen betekenen dat de accu b.v. helemaal op en neer moet naar de fabrikant in Taiwan, waarvan ik evenmin weet of ze überhaupt accu's kunnen herstellen. Kost sowieso duur, zeker omdat Li Ion accu's officieel gevarengoed zijn. Moet je helemaal niet willen om defecte accu's over zulke enorme afstanden te vervoeren.

Het wordt dus vooral interessant hoe de "minimum repair and replaceability requirements" in die op handen zijnde wet er precies uit moeten zien. Moet een bedrijf als Stromer zelf zo'n reparatieservice gaan aanbieden? Of kan Stromer verplicht worden om refurbishen van accu's door professionele bedrijven zoals Heskon te accepteren? (Ik weet dat één andere SP fabrikant hier zelfs al mee bezig is. Chapeau!) Ik hoop vooral op dat laatste: laat het over aan de pro's en zorg er als fabrikant voor dat een x aantal bedrijven b.v. officieel 'gecertificeerd' wordt. Of richt het zelf in als fabrikant als je denkt er geld aan te kunnen verdienen. Dat maakt mij persoonlijk niet eens zo heel veel uit, behalve dan dat ik vrije marktwerking bij dit soort werkzaamheden wel prettig zou vinden want dat drukt de prijs voor consumenten.

Sowieso mogen fabrikanten wat mij betreft verplicht worden te stoppen met het ons door de strot drukken van gloednieuwe onderdelen als één componentje van zo'n onderdeel defect is; zoals een losse accu cel, het lager van een achterwielmotor, een stekkertje van de controller etc. Het is je reinste verspilling (ook binnen garantie) en geld uit de zak klopperij (buiten garantie). Bied gewoon herstel aan, en ook b-stock en refurb producten tegen een aantrekkelijke prijs en met beperkte garantie (3-6 maanden).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Je hebt gelijk is inderdaad weer uitgesteld. Dacht dat het er al door was.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

In de autowereld is dit al volkomen normaal. Er zijn zat bedrijven die de hele dag niets anders doen dan motorblokken reviseren of versnellingsbakken repareren. Die expertise komt er vanzelf als er maar genoeg vraag naar is. En de fabrikanten moeten het natuurlijk ook faciliteren. Bij de Bosch motoren is dit al gebeurd en is er in NL een bedrijf die die dingen weer opknapt, met hulp van Bosch.
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Rubz waaruit maak jij op dat dit ‘volkomen normaal’ (voor accu’s) is in de auto-industrie? Volgens mij is het meer zo dat het daar minder een probleem is vanwege de grotere accu’s.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Rubz doelt op onderdelen in het algemeen, niet specifiek op accu's. Ik heb daar nog geen alternatief aanbod gezien (maar aangezien ik nog op vloeibare dinosaurussen rijd heb ik nog niet gezocht).

Zelfs onze Jroen heeft 3d geprinte auto onderdelen...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Maar op zich is in de fietsindustrie het ook normaal een ketting bv te vervangen. Het gaat mij specifiek om de electronica onderdelen waaronder accu’s. Volgens mij is voor dat laatste in de auto-industrie ook nog niet gemeengoed dat externe partijen dat massaal vervangen en repareren. Maar wellicht heb ik dat mis.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daar heb je een goed punt. Ik weet alleen niet of het in de auto industrie een kwestie van tijd gaat zijn of dat het daar ook actief tegengewerkt gaat worden… Accu’s lijken daar iig anders samengesteld te zijn, als in: geen BMS per kWh aan cellen en zo… Maar ik zit niet in die wereld.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Rubz schreef: 27 nov 2022, 08:00 In de autowereld is dit al volkomen normaal. Er zijn zat bedrijven die de hele dag niets anders doen dan motorblokken reviseren of versnellingsbakken repareren. Die expertise komt er vanzelf als er maar genoeg vraag naar is. En de fabrikanten moeten het natuurlijk ook faciliteren. Bij de Bosch motoren is dit al gebeurd en is er in NL een bedrijf die die dingen weer opknapt, met hulp van Bosch.
Alleen kan het niet overal mee. Accell (van Sparta, Batavus, etc - omtrent de Ion technologie) heeft gewoon bewust de deuren dichtgeramd als het om revisie gaat. Nu geloof ik ook dat ze de productie van nieuwe accu's stil willen leggen.

Je kan dus eigenlijk stellen dat je niet eens eigenaar van het product bent, omdat zij het einde van de levensduur bepalen. Want je kan niks, je kan je accu niet laten reviseren want dan 'brickt' het BMS de accu volledig.

Mijn vader reviseert en restaureert oude tractoren & machines uit de jaren 50. Hier kan je gewoon nog steeds zuigers, bussen, kleppen en vrijwel alles van krijgen. Alleen plaatwerk maken vereist vaak handwerk. Maar deze dingen blijven rijden. Fietsen als deze, die kan je over 5 jaar collectief de prullenbak in slingeren. Dat is echt NIET oke. Mijn normale fiets bijvoorbeeld, die gaat al ruim 15 jaar mee. Kan ik nog steeds alle onderdelen voor krijgen. Mijn Sparta kan ik over 5 jaar wegsmijten, ook al zou ik dat niet willen. :? :roll:

Revisie valt bij Stromer ook niet mee, ik heb nog weinig positieve ervaringen erover gelezen hier, Stromer werkt hier ook niet actief in mee. De accu's zelf zijn ook enorm duur. Zou het ook hier zo zijn dat Stromer uiteindelijk zegt, hallo, BQ983, BQ814 en BQ618 discontinued, go f* yourself en gooi die fiets maar weg. Is dat wat we moeten willen?

Gebeurt overal overigens hoor, als je Apple troep koopt, draai je de telefoon uit elkaar, wissel je de accu om met een andere nieuwe en de telefoon werkt niet. Wetgeving loopt hier helaas 15 jaar op achter. Apple wordt juist als "duurzaam" en een goeddoener gezien, omdat men geen acculader standaard meelevert. Laat me niet lachen jongens :lol:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

bartje369 schreef: 03 jan 2023, 15:55 Revisie valt bij Stromer ook niet mee, ik heb nog weinig positieve ervaringen erover gelezen hier
Dat komt omdat er momenteel nog maar één fatsoenlijk revisiebedrijf is dat de huidige Stromer accu's kan reviseren, en dan ook nog maar één soort daarvan. De weinige ervaringen die er zijn, die zijn positief. In de komende jaren zullen daar veel meer ervaringen bij komen, want de echte 'hausse' in de SP-verkopen is nog maar net gestart en accu degeneratie komt daar met een paar jaar vertraging achteraan.

bartje369 schreef: 03 jan 2023, 15:55 Zou het ook hier zo zijn dat Stromer uiteindelijk zegt, hallo, BQ983, BQ814 en BQ618 discontinued, go f* yourself en gooi die fiets maar weg. Is dat wat we moeten willen?
Ik denk dat je jezelf vooral moet afvragen of dat is wat Strómer echt wil. Ik denk van niet. De imagoschade zou immers gigantisch zijn.

Bovendien gelden er sinds 2019 Europese regels m.b.t. de minimale termijn dat onderdelen van consumentenelektronica leverbaar moeten blijven (7-10 jaar):

https://www.europa-nu.nl/id/vl2dgo00fex ... n%20kracht.

Of een speed pedelec daar onder valt dat weet ik niet, maar als Stromer binnen 10 jaar na levering van de huidige generatie Stromers (dus huidige ST1, ST2, ST3 en ST5) stopt met het leveren van nieuwe accu's dan zet ik er een jurist op.

Maar ik verwacht helemaal niet dat Stromer dat gaat doen. Die oude 36V accu's die sinds 2009 in de oer-ST1 en diens voorgangers gaat zijn ook gewoon nog leverbaar via Stromer. Dat is dus inmiddels 14 jaar.

Van de huidige 48V accu's gaan de groene 500Wh (die werkelijk niemand heeft gekocht) en de paarse 618Wh (die ook bijna niemand heeft) er volgens mij binnenkort wel uit. Maarja, daar is ook nauwelijks interesse in vanuit de consument.

bartje369 schreef: 03 jan 2023, 15:55 Apple wordt juist als "duurzaam" en een goeddoener gezien
Volgens mij is er helemaal niemand op deze wereld die Apple als duurzaam en goeddoener ziet.. (Wat Apple er zelf van maakt is een ander verhaal.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie