Fabrikanten dwarsbomen reparatie accu’s

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

bartje369 schreef: 17 jan 2023, 20:17 Ook rijdt hij nog als ik de accu vervang, dat hoeft Volkswagen niet voor mij te bepalen. :)
Zou ik met een nieuwe niet meer doen… alles, en daarmee ook alles, heeft een CAN-bus adres, ook je accu. Accu zelf vervangen = stilstaan. Klink belachelijk maar is realiteit. Je moet en zal langs de kassa passeren (tenzij je zelf het adres kan instellen).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jins schreef: 17 jan 2023, 23:16 Accu zelf vervangen = stilstaan.
Dat is bij Stromer (of bij Klever) helemaal niet aan de orde. Wat niet is kan nog komen, maar dat is speculeren.

Momenteel kunnen wij als (consumenten en wie dan ook) gewoon zelf een andere accu in onze Stromers en Klevers etc. plaatsen zonder dat dit consequenties heeft voor het functioneren van de speed pedelec. Sterker nog: wij kunnen élk onderdeel eigenhandig vervangen door een nieuw/tweedehands onderdeel, zolang het onderdeel maar origineel en identiek is.

Dit m.u.v. de accu zelf; deze intern reviseren ligt aanzienlijk ingewikkelder en/of is zelfs onmogelijk.


Dat ligt bij de iPhone13 wel even anders...

Apple zoekt heel bewust de grenzen van wetgeving op, en als ze hiermee wegkomen dan creëert dat een extreem vervelend precedent waar andere fabrikanten van consumentenelektronica hun voordeel mee kunnen doen ten nadele van de consument en onafhankelijke reparateurs.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 17 jan 2023, 23:46
Jins schreef: 17 jan 2023, 23:16 Accu zelf vervangen = stilstaan.
Ik bedoelde de auto accu in de voorgaande post.
Misschien (nog) niet alle merken maar ze zijn er al enkele jaren. En met “ze” bedoel ik (auto) accu’s met CAN bus adres.
Dus accu vervangen = stilstaan. Auto start en valt direct terug uit. Boord spanning is even weg (alle niet essentiële verbruikers worden tijdens het starten uit gezet) maar eenmaal de motor draait en de BC wakker is (lees communicatie) stopt het verhaal… en dat stoppen is letterlijk. Je moet en zal langs de kassa, ook voor een eenvoudige lood/zuur accu. Die accu kost dan natuurlijk geen €100 maar €500…
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ah juist, dan had ik je even verkeerd begrepen excuus.

Hoe het met accu's van elektrische auto's zit: ik heb er precies NUL verstand van :bn:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Stromeur schreef: 17 jan 2023, 23:46
Jins schreef: 17 jan 2023, 23:16 Accu zelf vervangen = stilstaan.
Dat is bij Stromer (of bij Klever) helemaal niet aan de orde. Wat niet is kan nog komen, maar dat is speculeren.

Momenteel kunnen wij als (consumenten en wie dan ook) gewoon zelf een andere accu in onze Stromers en Klevers etc. plaatsen zonder dat dit consequenties heeft voor het functioneren van de speed pedelec. Sterker nog: wij kunnen élk onderdeel eigenhandig vervangen door een nieuw/tweedehands onderdeel, zolang het onderdeel maar origineel en identiek is.

Dit m.u.v. de accu zelf; deze intern reviseren ligt aanzienlijk ingewikkelder en/of is zelfs onmogelijk.


Dat ligt bij de iPhone13 wel even anders...

Apple zoekt heel bewust de grenzen van wetgeving op, en als ze hiermee wegkomen dan creëert dat een extreem vervelend precedent waar andere fabrikanten van consumentenelektronica hun voordeel mee kunnen doen ten nadele van de consument en onafhankelijke reparateurs.
Helemaal waar, dat is ook geweldig en hopelijk blijft dat ook zo! Je wilt niet weten hoe vaak ik onderweg al mijn band heb moeten verwisselen op mijn ST2, sinds ik door een veeltal boerendorpjes rijd (roestige spijkers grrrr)

Dat een accu zelf reviseren ingewikkeld is, is correct. Dat zou ik ook niet zelf willen doen, maar het is wel tof dat een bedrijf dat geen Stromer heet dat wel kan, en omdat dat gaat. Is dat dus ook top! Accell wil dat niet, en als je met je Sparta Ion stil komt te staan met een lekke band, jammer dan. Eerst zoals Jins zegt langs de kassa, want "de motor moet opnieuw in de computer worden aangemeld" :shock: :lol:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Golvas schreef: 17 jan 2023, 23:04 Tuurlijk ga ik daarop in ... je moet een probleem pas oplossen als het zich stelt, het zelf vervangen van de batterij van een iPhone 13 is op dit moment nog niet aan de orde.
Daar ben ik het niet mee eens. Op het moment dat het probleem zich stelt dan ben je per definitie te laat.
Als ik richting een paaltje fiets ga ik ook niet wachten met sturen totdat ik er tegenaan gereden ben. Ik ga vtv al sturen.
Voorkomen is immers beter als genezen.

(En ik ga echt niet zeggen dat alleen Apple dat doet. Er zijn verschillende manieren om oude apparaten onbruikbaar te maken. Mijn vorige telefoon, een Samsung A5 2017, was super traag geworden. Mijn nieuwe telefoon, een Fairphone 4, heeft volgens versus.com een gelijkwaardige processor maar is in de praktijk veel sneller. Op zijn minst verdacht)
Plaats reactie