Paniek (om niks) in BE/NL Facebookgroepen i.v.m. maximeren snelheid Stromers in Canada

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daar is geen poll voor nodig.

Die gegevens (verhouding lease/eigen middelen) zijn bekend voor België. In Nederland liggen de zaken anders, want hier bestaat geen "gunstige lease regeling en/of royale km-vergoeding van hun werkgever". Het gros van de Nederlanders bestaat een speed pedelec uit eigen middelen.

Ook dat argument ten faveure van 32km/u ebikes- ik rijd op een speed pedelec omdat ik 'm gunstig kan financieren anders kon ik geen speed pedelec betalen en had ik wel een illegaal opgevoerde ebike genomen - (een oorzaak-gevolgconclusie die je sowieso niet kunt onderbouwen) gaat dus niet op.

Zie verder:
viewtopic.php?t=3700
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
PatMat
Expert
Expert
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 okt 2022, 11:34
Merk SP: Had een Stromer St1x2017
Km-stand: 45000

Stromeur schreef: 01 dec 2022, 13:17 Ik lees geen reële/haalbare oplossingen die de overheid daadwerkelijk kan (en ook wil) implementeren. We horen dit bovendien al jaren: er is een groep 'fietsers' die harder dan 25km/u wil rijden mét trapondersteuning, maar die géén speed pedelec wil aanschaffen. Die optie bestaat op dit moment niet, en die gaat er in Nederland ook niet komen. Ook niet onder druk van illegaal opgevoerde ebikes. Die zorgen er hoogstens nog eens een keer voor dat lokale overheden álle fietsen met ondersteuning naar de rijbaan verwijzen. (Net als 25km/u scooters. Die waren in Amsterdam nooit van het fietspad afgestuurd en daar was nooit een helmplicht voor gekomen als ze niet massaal werden opgevoerd, waardoor berijders een regelrechte terreur vormen voor normale fietsers plus een gevaar zijn voor zichzelf.)


Mijn mening heeft overigens niks te maken met het feit dat dit een speed pedelec forum is. Ik hou de fietspaden gewoon graag veilig voor iedereen, ook voor ouderen, scholieren en ander fietsverkeer dat met snelheden van <20km/u rijdt.
Op korte termijn zijn er geen haalbare oplossingen inderdaad en vooral gemis aan verbeeldingskracht bij de gemeentes/overheden. Wat wel geconstateerd moet worden is dat er een enorme uitbreiding van verschillende vervoersmiddelen op de markt komen die zich over de wegen/fietspad willen bewegen met allemaal een eigen behoefte, doelgroep en snelheid. Met alle discussie met fijnstof, autovrij zones en de komst van zelfrijdende autos is het evident dat de klassieke indeling van met name infrastructuur in de stad simpelweg tekort schiet op dit moment. Op de snelweg zit er een snelheids verschil van 50 km/h tussen het verkeer (80 - 130 km/h) waarbij alle snelheden daar tussenin ook aanwezig zijn. Dit gaat vrij vaak goed, wellicht is soortgelijke inrichting een idee? Er moeten dan echter wel andere keuzes gemaakt worden en dat is altijd moelijk maar in mijn ogen onvermijdelijk in de toekomst.
Laatst gewijzigd door PatMat op 02 dec 2022, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
PatMat
Expert
Expert
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 okt 2022, 11:34
Merk SP: Had een Stromer St1x2017
Km-stand: 45000

Stromeur schreef: 30 nov 2022, 21:20 - Stromer kan OTA updates doen. Stromer past zonder mijn toestemming de topsnelheid van mijn ebike aan van 45km/u naar 32km/u. Dat mag Stromer helemaal niet doen; het is mijn ebike.
Dit is wel een intressante en niet perse concreet op de case met de snelheid in canada maar wel OTA in het algemeen. Met OTA heeft de fabrikant na aankoop van een product dusdanige controle over het product en de werking ervan dat je kan afvragen of de wetgeving in NL toereikend is als je kijkt met wie je zaken doet. In NL is het zo dat je geen relatie hebt met de fabrikant want je koopt hem van de dealer, maar is dat nu nog wel de representatie van de relaties in de praktijk? En hoever mag een fabrikant eigenlijk gaan in wijzingingen van OTA? Als je ziet wat Tesla allemaal gesleuteld heeft aan instellingen in de afgelopen jaren (waarschijnlijk ten goede) met OTA is het schrikbarend om te zien hoe ver ze kunnen gaan.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

PatMat schreef: 02 dec 2022, 10:12 Op korte termijn zijn er geen haalbare oplossingen inderdaad en vooral gemis aan verbeeldingskracht bij de gemeentes.overheden. Wat wel geconstateerd moet worden is dat er een enorme uitbreiding van verschillende vervoersmiddelen op de markt komen die zich over de wegen/fietspad willen bewegen met allemaal een eigen behoefte, doelgroep en snelheid.
In 'gebrek aan verbeeldingskracht' zie ik geen argument voor een extra categorie ondersteunde voertuigen die 32km/u mag rijden. Alle LEVs kunnen gewoon gemaximeerd worden op 25km/u of op 45km/u. De ene categorie kan op het fietspad. De andere waar dat moet op de rijbaan. (Er ligt inderdaad een hele hoop werk voor de overheid in hoe om te gaan met al die nieuwe LEVs, maar dat staat hier los van.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
PatMat
Expert
Expert
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 okt 2022, 11:34
Merk SP: Had een Stromer St1x2017
Km-stand: 45000

Stromeur schreef: 02 dec 2022, 10:23
PatMat schreef: 02 dec 2022, 10:12 Op korte termijn zijn er geen haalbare oplossingen inderdaad en vooral gemis aan verbeeldingskracht bij de gemeentes.overheden. Wat wel geconstateerd moet worden is dat er een enorme uitbreiding van verschillende vervoersmiddelen op de markt komen die zich over de wegen/fietspad willen bewegen met allemaal een eigen behoefte, doelgroep en snelheid.
In 'gebrek aan verbeeldingskracht' zie ik geen argument voor een extra categorie ondersteunde voertuigen die 32km/u mag rijden. Alle LEVs kunnen gewoon gemaximeerd worden op 25km/u of op 45km/u. De ene categorie kan op het fietspad. De andere waar dat moet op de rijbaan. (Er ligt inderdaad een hele hoop werk voor de overheid in hoe om te gaan met al die nieuwe LEVs, maar dat staat hier los van.)
Binnen de huidige infrastructuur wellicht. Maar het is wachten op volledige 30km/h binnensteden wat de krachts verhouding weer veranderd, ook zullen de groen stroken en brede, auto te gast, fietspaden in aantal toenemen. Dit opent weer een hereniging tussen verschillende LEV's waarbij het dan ook geen issue is om een nummerbord te hebben. Ik pleit ook niet voor een extra categorie ik pleit voor overdenking of de huidige inrichting wel toekomst bestendig is. Deze overdenking staat natuurlijk niet los van nieuwkomers op de LEV markt.
AlbusinAlbis
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 apr 2022, 13:34

Stromeur schreef: 02 dec 2022, 08:41 Daar is geen poll voor nodig.

Die gegevens (verhouding lease/eigen middelen) zijn bekend voor België. In Nederland liggen de zaken anders, want hier bestaat geen "gunstige lease regeling en/of royale km-vergoeding van hun werkgever". Het gros van de Nederlanders bestaat een speed pedelec uit eigen middelen.

Ook dat argument ten faveure van 32km/u ebikes- ik rijd op een speed pedelec omdat ik 'm gunstig kan financieren anders kon ik geen speed pedelec betalen en had ik wel een illegaal opgevoerde ebike genomen - (een oorzaak-gevolgconclusie die je sowieso niet kunt onderbouwen) gaat dus niet op.

Zie verder:
viewtopic.php?t=3700

De geciteerde data geven geen inzicht in hoeverre iemand zijn speedpedelec prive financiert ; je kan hem bvb prive aankopen en toch beroep doen op gesubsidieerde km-vergoeding.

En wat die -al dan niet onderbouwde- oorzaak-gevolgconclusie betreft : je kan toch niet ontkennen dat alleen al de prijs-delta tss een speedpedelec en een gechipte e-bike dit aanlokkelijk genoeg maakt…?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

AlbusinAlbis schreef: 04 dec 2022, 07:48 En wat die -al dan niet onderbouwde- oorzaak-gevolgconclusie betreft : je kan toch niet ontkennen dat alleen al de prijs-delta tss een speedpedelec en een gechipte e-bike dit aanlokkelijk genoeg maakt…?
Hmm. Dan kan je ook niet ontkennen dat zwart werken aanlokkelijk is, heb je al eens op jouw loonstrook gekeken hoeveel geld er maandelijks niet naar jou toe gaat? En nu?

Ja, een illegaal opgevoerde e-bike is gunstiger in aanschaf. Dus? Ik wil er geen, net als dat ik gewoon wit werk.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

AlbusinAlbis schreef: 04 dec 2022, 07:48 je kan toch niet ontkennen dat alleen al de prijs-delta tss een speedpedelec en een gechipte e-bike dit aanlokkelijk genoeg maakt…?
Illegaal is zo vaak goedkoper dan legaal. (Totdat het fout gaat, dan wordt het een ander verhaal.) Als dat de discussie is die je wil voeren, dan zit je inderdaad - zoals je zelf ook al een beetje aanvoelde - op het verkeerde forum.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
AlbusinAlbis
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 apr 2022, 13:34

Stromeur schreef: 04 dec 2022, 12:11
AlbusinAlbis schreef: 04 dec 2022, 07:48 je kan toch niet ontkennen dat alleen al de prijs-delta tss een speedpedelec en een gechipte e-bike dit aanlokkelijk genoeg maakt…?
Illegaal is zo vaak goedkoper dan legaal. (Totdat het fout gaat, dan wordt het een ander verhaal.) Als dat de discussie is die je wil voeren, dan zit je inderdaad - zoals je zelf ook al een beetje aanvoelde - op het verkeerde forum.

Ik heb nooit het chippen of opvoeren van ebikes verdedigd.

Wel heb ik volgende stelling naar voren gebracht dat (ik citeer mijn eerder bericht hierboven) “veel van de problemen die we aan deze zijde van de plas ervaren tussen zowel electrische fietsen onderling , als met de overige verkeersdeelnemers, vermeden hadden kunnen worden mocht er hier ook maar 1 categorie bestaan van +/- 33 km/h”.

Ik hoopte hierop onderbouwde argumenten , zowel pro als contra, te ontvangen.

Tot nu toe, helaas, enkel (het gebruikelijke) schieten op de boodschapper…
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

AlbusinAlbis schreef: 04 dec 2022, 16:30 “veel van de problemen die we aan deze zijde van de plas ervaren tussen zowel electrische fietsen onderling , als met de overige verkeersdeelnemers, vermeden hadden kunnen worden mocht er hier ook maar 1 categorie bestaan van +/- 33 km/h”.
Mijn stelling - reeds met diverse argumenten onderbouwd: een deel van de problemen op overvolle fietspaden in Nederland kan vermeden worden door de terreur van illegaal opgevoerde ebikes, scooters etc. tegen te gaan.

Gevaarlijke situaties, ongevallen en irritaties door te grote onderlinge snelheidsverschillen op het fietspad los je niet op door 32km/u te legaliseren. In tegendeel; maak het legaal en er komen er veel meer van. 32km/u LEVs zijn te snel voor het fietspad, maar te traag voor de rijbaan. (Daar willen deze berijders ook helemaal niet rijden, want dan hadden ze wel een speed pedelec aangeschaft. Die trouwens prima voor aantrekkelijke tweedehands prijzen te krijgen zijn, zeker in BE.)
AlbusinAlbis schreef: 04 dec 2022, 16:30 Tot nu toe, helaas, enkel (het gebruikelijke) schieten op de boodschapper…
Deze mag je met concrete voorbeelden onderbouwen. In een PB graag, want persoonlijke aanvallen horen niet op het openbare forum thuis.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie