ja belastbaar tot 80%Jan-Willem Wisselink schreef: ↑03 dec 2022, 22:23Thanks! Dat verduidelijkt de niet-echt-haalbaarheid van mijn idee. Ik vond nog een linkje naar LiFePo4 cell in 21700 ff: https://m.alibaba.com/pla_detail.html?m ... zMQAvD_BwEFreddyH schreef: ↑03 dec 2022, 21:02Ok, here goes nothing:Jan-Willem Wisselink schreef: ↑03 dec 2022, 20:53 Dat snap ik. Maar het ging me meer om de gedachten exercitie.
Ik ga er nu vanuit dat het een 13S6P configuratie is, ofwel 78 cellen. Als dit een 16P configuratie moet worden dan is het de vraag of er 2 cellen meer in passen zodat je met een 16S5P configuratie kunt werken (80 cellen). Anders wordt het al 16S4P (64 cellen).Jan-Willem Wisselink schreef: ↑03 dec 2022, 20:34 Wat als je dus de 48v wil behouden en je stopt hetzelfde volume van die 1440Wh vol met LFP cellen? Wat wordt ongeveer de nieuwe capaciteit? En wat is dan (nog) de massa penalty?
Ander probleem waar je tegenaan gaat lopen is dat LiFePO4 cellen voor zover ik weet niet in 21700 formaat te krijgen zijn, wel in de bekende 18650 of de grotere 26650. Als ik naar de 18650 cellen kijk dan zie ik ze tot ongeveer 1800 mAh per cel, grofweg dus de helft van een 18650 Li-Ion cel. Dus STEL dat LiFePO4 cellen in het juiste formaat te krijgen zouden zijn, dan zouden die ongeveer 2500 mAh capaciteit hebben.
Met de 16S4P configuratie zou je dan ongeveer 512 Wh hebben, met de 16S5P configuratie 640 Wh. Niet zo heel interessant dus.
Niet dus. Je kunt die 1440 Wh accu van OPIUM al tot zo'n 50% laten degraderen voordat je op de nieuwe capaciteit van die theoretische LiFePO4 accu uitkomt.Jan-Willem Wisselink schreef: ↑03 dec 2022, 20:53 Stel dat dat rond de 1000Wh is... ik red mij prima met de 983Wh op 58.5km, mits hij (bijna) niet zou degraderen! Daarom gedachten uitstapje naar de LFP cell. Bij deze wordt het aangeraden juist op te laden naar 100%.
Deze rept over 3000mAh. Dat zou dan bij een 16S5P configuratie 768 Wh zijn. Nog steeds niet over om naar huis te schrijven inderdaad.
Nou; dan gooi ik het over een andere boeg. Heeft het FIT systeem een mogelijkheid om een maximum laad percentage in te stellen om je cellen te beschermen?
Alternatieve accu cellen
- Flyy
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
- Locatie: Paderborn
- Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
- Km-stand: 40
FreddyH schreef: ↑03 dec 2022, 23:42Volgens mij heeft @Jins hier een keer aan gemeten, bij hem laadden 2 verschillende laders naar een andere eindspanning. Dus er zit iig teveel marge op om te zeggen dat Klever 90% als vol ziet. Als ik het me goed herinner laadt Klever wel op tot een lagere spanning dan 4,2 V per cel, ik meen 4,15 V oid, maar hoeveel procent dat nou is weet ik niet.
Ik zal binnenkort mijn werk lader eens mee naar huis nemen en dan eens meten wat lader 1 en lader 2 bij mij doen.
Meine zwei 5A-Ladegeräte und zwei 2A-Ladegerät laden bis 4,13V je Zelle. Die Spannung der Akkus kann man sich auch am Display anzeigen lassen. Bei unseren zwei Fahrrädern stimmen die Werte mit denen vom Voltmeter überein.
Der 570Wh Akku hat rechnerisch 44V*3,5Ah/Zelle * 4 Zellen = 616Wh. Somit sind die 570Wh 92,5% von 616Wh.
Bei meinem 470Wh Akku sind es ebenfalls 92% auch beim 850Wh Akku kommt man auf die 92%.
=================
Mijn twee 5A laders en twee 2A laders laden tot 4,13V per cel. U kunt ook het voltage van de batterijen op het display zien. Op onze twee motoren komen de waarden overeen met die van de voltmeter.
De 570Wh batterij heeft 44V*3.5Ah/cel * 4 cellen = 616Wh. Dus de 570Wh is 92,5% van 616Wh.
Met mijn 470Wh accu is het ook 92%, en met de 850Wh accu is het 92%.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Bedankt voor de tip, scheelt lader op en neer sjouwen. Ik zal de komende paar dagen eens monitoren.
Weet je zeker dat er 3,5 Ah cellen in zitten?
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Flyy
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
- Locatie: Paderborn
- Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
- Km-stand: 40
Nein, aber im 470Wh Akku sind Samsung 29E verbaut.
Wenn ich mich richtig erinnere, habe ich die 92% auch für den 1200Wh Akku berechnet. Dort sind die verbauten Zellen bekannt.
Anders herum betrachtet ergeben
570Wh / 44V / 4 Zellen = 3238 mAh / Zelle.
Warum sollte Klever Zellen verwenden, die nicht
über das derzeitige Maximum verfügen?
????????????
Nee, maar de 470Wh batterij bevat Samsung 29E.
Als ik me goed herinner, heb ik ook de 92% berekend voor de 1200Wh batterij. De daar gebruikte cellen zijn bekend.
Andersom bekeken
570Wh / 44V / 4 cellen = 3238 mAh / cel.
Waarom zou Klever cellen gebruiken die niet
het huidige maximum hebben?
Wenn ich mich richtig erinnere, habe ich die 92% auch für den 1200Wh Akku berechnet. Dort sind die verbauten Zellen bekannt.
Anders herum betrachtet ergeben
570Wh / 44V / 4 Zellen = 3238 mAh / Zelle.
Warum sollte Klever Zellen verwenden, die nicht
über das derzeitige Maximum verfügen?
????????????
Nee, maar de 470Wh batterij bevat Samsung 29E.
Als ik me goed herinner, heb ik ook de 92% berekend voor de 1200Wh batterij. De daar gebruikte cellen zijn bekend.
Andersom bekeken
570Wh / 44V / 4 cellen = 3238 mAh / cel.
Waarom zou Klever cellen gebruiken die niet
het huidige maximum hebben?
- Flyy
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
- Locatie: Paderborn
- Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
- Km-stand: 40
Ich finde die Information zu den verwendeten Zeilen im 1200Wh Akku nicht wieder. Die info gibt es auf jeden Fall hier im Forum.
Beim 470Wh Akku kann ich die 92 % nachweisen. Beim 1200Wh dürfte sich der wert berechnen lassen, wenn die info zu den Zellen richtig ist. Es waren 21700er Zellen.
Wenn diese beiden Akkus so ausgelegt sind, gehe ich davon aus, das es beim 570Wh und 850Wh Akku auch so ist.
Bei Heskon hatte ich mal danach gefragt, welche Zeilen Klever verwendet hat, aber man wollte mir diese Frage nicht beantworten.
Diese Beiträge sind hier ziemlich offtopic. Vielleicht woanders hin verschieben?
????????
Ik kan geen informatie vinden over de gebruikte leidingen in de 1200Wh batterij. De info staat zeker hier op het forum.
Ik kan de 92% voor de 470Wh batterij bewijzen. Voor de 1200Wh batterij kan de waarde worden berekend als de informatie over de cellen correct is. Het waren 21700 cellen.
Als deze twee accu's zo zijn ontworpen, neem ik aan dat hetzelfde geldt voor de 570Wh en 850Wh accu's.
Ik vroeg Heskon welke lijnen Klever gebruikte, maar ze wilden niet antwoorden.
Deze berichten zijn nogal offtopic hier. Misschien moeten ze ergens anders heen?
Beim 470Wh Akku kann ich die 92 % nachweisen. Beim 1200Wh dürfte sich der wert berechnen lassen, wenn die info zu den Zellen richtig ist. Es waren 21700er Zellen.
Wenn diese beiden Akkus so ausgelegt sind, gehe ich davon aus, das es beim 570Wh und 850Wh Akku auch so ist.
Bei Heskon hatte ich mal danach gefragt, welche Zeilen Klever verwendet hat, aber man wollte mir diese Frage nicht beantworten.
Diese Beiträge sind hier ziemlich offtopic. Vielleicht woanders hin verschieben?
????????
Ik kan geen informatie vinden over de gebruikte leidingen in de 1200Wh batterij. De info staat zeker hier op het forum.
Ik kan de 92% voor de 470Wh batterij bewijzen. Voor de 1200Wh batterij kan de waarde worden berekend als de informatie over de cellen correct is. Het waren 21700 cellen.
Als deze twee accu's zo zijn ontworpen, neem ik aan dat hetzelfde geldt voor de 570Wh en 850Wh accu's.
Ik vroeg Heskon welke lijnen Klever gebruikte, maar ze wilden niet antwoorden.
Deze berichten zijn nogal offtopic hier. Misschien moeten ze ergens anders heen?
Het is de combinatie CV & “cut off current” die bepalen hoe snel de accu laadt en hoeveel energie er geladen wordt. Een lader met een CV van 4,12V/cel en cut off van 500mA laadt meer energie dan eentje met 4,15V/cel en cut off van 1A, beide met CC van 5A. En daar zat bij mijn laders behoorlijk wat verschil op. Ook al hebben jou laders dezelfde CV wil nog niet zeggen dat ze evenveel energie laden. Ook belangrijk is wanneer de lader stopt met laden en dat is ifv stroom en niet spanning.FreddyH schreef: ↑03 dec 2022, 23:42Volgens mij heeft @Jins hier een keer aan gemeten, bij hem laadden 2 verschillende laders naar een andere eindspanning. Dus er zit iig teveel marge op om te zeggen dat Klever 90% als vol ziet. Als ik het me goed herinner laadt Klever wel op tot een lagere spanning dan 4,2 V per cel, ik meen 4,15 V oid, maar hoeveel procent dat nou is weet ik niet.
Ik zal binnenkort mijn werk lader eens mee naar huis nemen en dan eens meten wat lader 1 en lader 2 bij mij doen.
Het heeft bij Klever (MY2019) niets met software te maken, enkel met de instellingen van de lader (die je ook kan wijzigen). Als ik mijn accu telkens laad tot 80% zal na enkele laadbeurten de software ook 99% laten zien. Dat zegt dus niets over hoeveel mijn lader geladen heeft. De software ziet: er is (voldoende) geladen dus dat is dan 100%. Die eerste procenten gaan dan ook snel weg en ergens onderweg zal het percentage wel ongeveer kloppen. Het lijkt dus dat je een hoger verbruik hebt (meer procenten/km of minder km/“volle” accu) maar dat is uiteraard niet zo.
Wel is het zo dat telkens laden tot 80% de laad cycli niet altijd wordt bijgeteld. Die telt dus wel degelijk volle cycli. Ofwel: 5x laden tot 80% is gelijk aan 4 laad cycli.
Gefunden ! ... siehe folgenden Link:
viewtopic.php?p=93333#p93333
--------------------------------------------------------------------
Gevonden ! ... zie volgende link :
viewtopic.php?p=93333#p93333
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
- Flyy
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
- Locatie: Paderborn
- Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
- Km-stand: 40
@Golvas Bedankt.
Die Samsung 50E hat 4,9Ah daraus folgt 4,9Ah je Zelle * 44V * 6 Zellen = 1293,6 Wh
1200Wh / 1293,6Wh = 92,7%
quod erat demonstrandum
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De Samsung 50E heeft 4,9Ah dus 4,9Ah per cel * 44V * 6 cellen = 1293,6 Wh
1200Wh / 1293,6Wh = 92,7%.
quod erat demonstrandum
Die Samsung 50E hat 4,9Ah daraus folgt 4,9Ah je Zelle * 44V * 6 Zellen = 1293,6 Wh
1200Wh / 1293,6Wh = 92,7%
quod erat demonstrandum
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De Samsung 50E heeft 4,9Ah dus 4,9Ah per cel * 44V * 6 cellen = 1293,6 Wh
1200Wh / 1293,6Wh = 92,7%.
quod erat demonstrandum