Intelligent speed adaption

Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1783
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Interessant artikel over manieren om fietspaden ‘leefbaarder’ te krijgen. Wel weer jammer dat het artikel suggereert dat de Speed Pedelec gewoon op het fietspad mag. (Maar goed dat ben ik inmiddels gewend van de media)

Met een app, trilsignalen en een control room hoopt Amsterdam de supersnelle fiets te temmen
https://www.volkskrant.nl/a-be7ec549
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 184
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

E-bikes 13km/u sneller dan gewone fietsen. Dat zijn dus voor een groot deel opgevoerde E-bikes want normale fietsers rijden geen 12km/u. Ik gok dat het merendeel van de berijders echt wel weet dat dat niet mag, maar het doet omdat ze ermee wegkomen. Dan heeft proberen met bewustwording er iets aan te doen niet zoveel zin. Dan moet je beter handhaven.

Enorm jammer inderdaad dat de Volkskrant zelf niet precies weet hoe het zit. In een ander recent artikel kwam ik deze "mooie" quote tegen: "Op dit moment is het namelijk nog toegestaan om een fiets zelf om te bouwen naar een zogenoemde speedpedelec, die 45 kilometer per uur mag."

Gelukkig heeft Wethouder van der Horst zelf genoeg fietservaring. Ik hoop dat ze dan ook inziet dat er ook genoeg rustige plekken en momenten zijn in Amsterdam waarop een E-bike best 25 op een fietspad kan rijden terwijl op de drukke plekken en momenten een max van ca 18km/u veel beter past.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Zulke dingen maken de drempel om illegaal te gaan enkel lager. Handhaven gebeurt nu ook niet, dan ook niet.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromerfred schreef: 21 dec 2022, 10:33 Wel weer jammer dat het artikel suggereert dat de Speed Pedelec gewoon op het fietspad mag.
Ik vind dat meer dan jammer, omdat daarmee onterecht wordt gesuggereerd dat de speed pedelec de hoofdveroorzaker is van te grote onderlinge snelheidsverschillen op het fietspad.

De hoofdveroorzakers van grote onderlinge snelheidsverschillen op het fietspad zijn illegaal opgevoerde ebikes en snorfietsen. Gisteren op FB las ik nog in e.o.a. speed pedelec groep dat dat iemand vol trots liep te verkondigen dat-ie een collega had met een illegaal opgevoerde 25km/u e-bike die 50km/u reed! Maar in plaats van hier eerst eens serieus op te gaan handhaven (fabrikanten, aanbieders van illegaal opvoeren én eindgebruikers aanpakken) gaan ze dit soort technische snufjes bedenken.

En in de tussentijd krijgen speed pedelec rijders de schuld terwijl die in Nederland in de bebouwde kom vrijwel nergens op het fietspad mogen komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1783
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Eens hoor stromeur. Ik vind echter de techniek hierachter interessant vandaar ook dat ik het artikel deelde.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Oh ja dat snap ik helemaal, de techniek boeit mij ook. En als je ziet wat een verademing het b.v. is om overdag op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam te rijden. Dankzij de trajectcontrole 'voelt' het gewoon bijna alsof alle auto's geautomatiseerd worden afgeremd. Zoveel rijbanen, zoveel verkeer, maar iedereen rijdt 90-100km/u. (Zouden de op de ring bij Antwerpen ook eens moeten doen...)

Ik zie wel toekomst in geautomatiseerde oplossingen op gevaarlijke/extreem drukke trajecten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb sinds kort een contact bij de Volkskrant. Heb die persoon de volgende reactie op dit artikel gestuurd:

Hoi <insert real name here>,

Normaal gesproken heb ik best een goed gevoel bij de Volkskrant (ik lees er niet veel van, maar wat ik lees is normaal dik in orde), maar ik las vanochtend dit artikel:
https://www.volkskrant.nl/a-be7ec549
Wat mij betreft slaat de auteur hier de plank echt grandioos mis.

Quote: "Een gewone fiets gaat gemiddeld 17 kilometer per uur in de stad, een speedpedelec kan moeiteloos 45 kilometer halen."

Appels en peren. Een even kromme vergelijking: het is absoluut belachelijk dat een automobilist in een woonerf mag rijden, de gemiddelde snelheid van overig verkeer is daar 10 km/h en een auto haalt moeiteloos 180 km/h. Allereerst: er zijn veel verschillende soorten speedpedelecs, en hoewel ze allemaal t/m 45 km/h MOGEN ondersteunen, wil dat niet zeggen dat ze dat allemaal kunnen, laat staan dat het moeiteloos zou zijn. Ja, als je de topmodellen neemt: die halen dat makkelijk (als je geen windkracht 4 of harder tegen hebt), maar de goedkopere modellen: helaas.

Los daarvan gaat het in dat stuk over "smalle fietspaden", waar een speedpedelec helemaal niet mag komen. Die mag uitsluitend op een brom/fietspad of op de rijbaan komen, of op die enkele plaats waar een ontheffing geldt (sommige plekken in Gelderland, op aanvraag in Rotterdam en ik meen Almere, etc.). In Amsterdam mag een speedpedelec nergens op het fietspad.

Quote: "Want juist de huidige grote snelheidsverschillen tussen normale fietsen, e-bikes en speedpedelecs zijn het probleem, stelt directeur Thieu Besselink van Townmaking." Jammer dat dit soort uitspraken niet geverifieerd worden. Nogmaals: de speedpedelec mag niet op het fietspad. Wat volgens de mensen die ik in Amsterdam ken het grote probleem is: opgevoerde e-bikes en opgevoerde snorfietsen. Een legale e-bike rijdt bij wet maximaal 27 km/h, maar wederom gaat het hier over de maximale snelheid. Eerder werd er gezegd dat de gemiddelde fietser gemiddeld 18 km/h rijdt, maar om die snelheid te halen moet je in de stad zeker 2-3 km/h sneller rijden. De snelheidsverschillen met een legale e-bike zijn dus miniem.

Dit wordt in hetzelfde artikel ook onderschreven. Quote: "Uit een recente meting van de Amsterdamse Fietsersbond blijkt dat e-bikes gemiddeld 13 kilometer per uur harder gaan dan normale fietsen." Normale fietsen gaan dus 18 km/h, e-bikes gaan gemiddeld 13 km/h sneller, dus 31 km/h. Die zijn dus niet legaal. Het probleem is dus triviaal op te lossen, zonder dit soort fancy technologische oplossingen: zorgen dat er fatsoenlijk gecontroleerd wordt op opgevoerde fietsen en snorfietsen. En zorgen dat de gevolgen dusdanig zijn dat mensen het uit hun hoofd halen om opgevoerd rond te rijden.

Ik rijd zelf al 8 jaar speedpedelec en mede moderator op het grootste forum voor speedpedelecers in de Benelux. Veel forumleden (inclusief mezelf) storen zich mateloos aan dit soort artikels, omdat ze gewoon een onjuist beeld schetsen van de realiteit die wij dagelijks meemaken.


Mocht ik een reactie krijgen dan laat ik het weten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Sterk betoog. Top dat je hier wat mee hebt gedaan want het was - op dit vlak - écht een waardeloos artikel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mijn bericht wordt doorgestuurd naar de auteur :ay
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 184
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Ik stond er ook voor om een reactie te sturen. Goed dat jij het daadwerkelijk hebt gedaan.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Plaats reactie