Ik heb vandaag een leuk en interessant gesprek gehad met één van de twee directeuren van fietsenwinkel.nl, de commercieel projectmanager en ik heb kennis gemaakt met de Speed Pedelec Specialist van de Megastore in Utrecht.
Fietsenwinkel.nl heeft op belangrijke vlakken het roer omgegooid. Vlak voordat de twee huidige eigenaren fietsenwinkel.nl overnamen en in 2020 zelfstandig verder gingen was het nog maar de vraag of het bedrijf het überhaupt zou redden. Na de afsplitsing van IBG is er grondig gesaneerd; het aantal vestigingen werd teruggebracht van 30 in Nederland en nog eens 12 in België, naar 11 winkels in alleen Nederland.
Vanuit deze 11 vestigingen bouwt fw.nl aan betere service, met efficiëntere processen met kortere doorlooptijden. Ze willen af van het online prijsstunter/dozenschuiver imago en ze willen meer verkopen via persoonlijk contact in hun fysieke winkels in plaats van via de webshop. En dat lukt ze ook: klanten oriënteren zich online en gaan vervolgens langs in één van de winkels om de modellen te bekijken en te testen. De verhouding tussen online verkoop en verkoop in fysieke winkels is gekanteld richting de winkels. (Eerder werd het merendeel online verkocht.) Het doel van fw.nl is ook niet langer om de grootste te zijn door alle andere fietsenmakers om zich heen de markt uit de prijzen.
Die onrust op de markt, ontevreden klanten, wankele relaties met leveranciers (grootgrutters Accell en PON zijn gaan lopen), dat willen de huidige directeuren van fw.nl allemaal niet meer.
We weten het allemaal: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Een 'Riesewijk Exclusives' zal een keten zoals fietsenwinkel.nl nooit worden, maar dat is ook helemaal de bedoeling niet. Mensen die zo'n beleving zoeken, die kunnen ook gewoon beter in zee gaan met b.v. Riesewijk, Vietz, Egberts of QICQ. Maar dat betekent niet dat er op de speed pedelec markt geen plek is voor een keten zoals fietsenwinkel.nl, met een groot online bereik en 11 fysieke winkels, waarvan de Megastore in Utrecht echt wel een knappe zaak is geworden trouwens.
Fw.nl is pas twee jaar bezig om intern zaken op orde te brengen en de klantbeleving te verbeteren. Dat is echt helemaal niks als je bedenkt hoe de bedrijfscultuur hiervoor was en welk imago ze van zich af moeten schudden, en dan ook nog alle COVID ellende erbij. Gaat nog wel even duren, het is ook nog steeds een forse keten met 11 te beheren winkels. Maar de intentie is er.
2023 wordt dus niet alleen een interessant jaar v.w.b. de onderlinge concurrentie tussen speed pedelec merken - waarbij behoorlijk aan de hegemonie van Stromer wordt gemorreld; ook de grotere dealers maken stappen. Fietsenwinkel.nl timmert aan de (m.i. eindelijk goeie) weg, Vietz verhuist binnenkort naar een groter pand, Riesewijk Exclusives en Profile zijn gesplitst en ook Riesewijk zit sinds kort in een nieuw pand dat een heuse 'belevingsstore' is geworden.
Kortom er gebeurt een hele hoop en voor ons als speed pedelec community zie ik eigenlijk alleen maar voordelen.
Thanks voor de gastvrijheid fw.nl