Actieradius 72 km woon-werk ( Oudenaarde-Mechelen)

DavyDG
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jan 2023, 20:18
Locatie: Oudenaarde

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en zoek een speed pedelecs voor woon-werk verkeer. Ik zou hem 2 keer per week gebruiken voor de rit Oudenaarde-mechelen ( 72 km enkel) en 1 keer oudenaarde-Gent ( 25 km enkel). Ik kan opladen op het werk.

Als ik de fabrieksgegevens bekijk allemaal geen probleem voor vele Speed pedelecs, maar door me wat in te lezen ( oa door dit forum) toch wat twijfel ontstaan over de haalbaarheid van 70 km. Vandaar dat ik even pols naar mensen met ervaring.

Momenteel gebruik ik de trein. Door slechte verbinding ben ik al 2 uur onderweg. Ik dacht als ik dus gemiddelde haal van ongeveer 36km/h ik evengoed met de SP kan gaan, evenlang onderweg en ondertussen sport ik wat, wat ik dan minder moet doen in weekend :-).

Bij super slecht weer kan ik alsnog met de trein gaan ( maar eigenlijk laat ik me niet afschrikken door slecht weer, eerder optie voor moest batterij het niet aankunnen bij hevige tegenwind).

Budget maximum 10.000. Oorspronkelijk dacht ik aan een stroper ST2 of ST3, omdat ze actieradius opgeven van 60-180... Maarja, een batterij slijt, ideale omstandigheden etc.

Een tweede batterij meesleuren zou ik liefst vermijden ( ook wat omwille van budget), maar het is nu niet meteen een no-go.

Wil ook wel kwaliteitsvolle fiets en ook wel dealer in de grote omgeving Oudenaarde waar ik terecht kan voor degelijk advies, onderhoud,....

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

70 km zonder een hoop actieradius stress kan, maar:

- bij Stromer niet in jouw budget tenzij je met 2 accu's werkt
- Bij Klever niet nu (later dit jaar komt waarschijnlijk een 1600 of 1700 Wh accu) of niet met 1 batterij
- bij Opium waarschijnlijk niet in jouw budget en ook nog niet nu
- bij R&M kan het denk ik wel, maar dan ga je het gemiddelde van 36 km/h niet halen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 183
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Als je dit per se wil zou ik dan voor een oplossing met 2 accu's gaan. ST3, 5, 7, Klever X, maakt niet zoveel uit. Is afhankelijk van je voorkeur voor de randzaken die erop zitten en welke zitpositie je fijn vindt.

72 km is wel echt een eind hoor, zelfs afgezien van de actieradius. Dat wordt dus 4 uur fietsen per dag. 2x per week, week in week uit.
Voor de doorsnee mens is dat denk ik teveel. Ten eerste qua tijdsbesteding. In de trein kan je nog wat lezen, filmpje kijken, werken, maar op de fiets doe je verder niet zo veel.
Ten 2e fysiek. Fietsen op een SP is toch wel (matige) sport. Ik denk dat je na je retourtje bekaf bent.

Ik denk, niet realistisch en raad het af.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
jdg072
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 dec 2022, 14:14
Locatie: Vlaams Brabant

Ellio?
DavyDG
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jan 2023, 20:18
Locatie: Oudenaarde

Ik besef dat 72 km veel is en dat het ongeveer 2 uur fietsen zal zijn enkel. Op de trein slaap ik of verveel ik me wat (vaak slechte verbinding waardoor gsm ook hapert).
Fysiek gezien heb ik minder schrik (behalve misschien van zadelpijn). Tot vorig jaar ging ik bv intensief squashen (ok, weliswaar zijn dat andere spieren dan fietsen die je gebruikt, maar was heel heel fysiek en deed dat ook al rap anderhalf uur). Maar fysiek ben ik wel in orde.
Maar net ook omdat ik stop met squashen, wil ik me wel fysiek verder onderhouden, dus dacht ik aan SP voor het werk. De tijd dat ik me anders verveel op de trein, gebruik ik dan om te sporten.
willemt
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 jul 2022, 08:43
Locatie: Gent
Merk SP: Klever X-Pinion 45 (2022-v2)
Km-stand: 10.000

Gezien je zowel een werkplek in Gent als Mechelen hebt, is het een optie om altijd naar Gent te rijden en dan van daaruit met de trein naar Mechelen? Verbinding vanuit Gent zal vermoedelijk beter zijn?
2022-v2 Klever X 45 Pinion (Klever remmen en voorlicht)
Gent - Lembeke: 23km enkele rit
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Je kunt natuurlijk (sowieso verstandig) leenfiets nemen en kijken hoe het bevalt.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Jerremaister
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jan 2021, 19:25
Locatie: België

Ik ben niet de kleinste en niet de smalste (190 CM en 90 kg) en rijd enkel 35 km.

Dagen zoals nu, met windvlagen 4 bf op kop heb ik al radius stress op mijn traject. Maandag bv. Had ik vol wind op kop (open velden, ...) En ik had op stand 3 (en dit tegen 45 km/h) op de teller gewoon niet op het werk geraakt. Rijd een ST3 2022 met een batterij van dus net nog geen jaar oud.

72 km lijkt me gewoon niet lollig om te doen, zeker niet in de koudere perioden of periodes met veel wind. Om nu 32 km/h te gaan rijden om de 72 km op batterij te halen ga je ook geen plezier uit halen. Ben je trouwens ook bijna 4u30 per dag onderweg.
Stromer ST3 - limited edition 2022 - XL
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22821
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

jdg072 schreef: 11 jan 2023, 10:56Ellio?
Daar komt je, onder goede omstandigheden, ook niet veel verder mee dan 60km.

Die 60km was, tot aan de release van de Stromer ST7 met 1.440Wh accu twee weken geleden, zo'n beetje maximale werkelijke actieradius voor de bekende speed pedelec merken met achterwielmotor, volle ondersteuning en een accu capaciteit van rondom de 1kWh: Stromer met 983Wh accu, Klever met 1.200Wh accu (actieradius vergelijkbaar met Stromer, Klevers verbruiken meer), Ellio met 1.150Wh accu (ook niet de zuinigste en met cruise control aan wordt de actieradius nog veel korter dan die 60km).

Merken zoals Kettler en QWIC komen er sindsdien helemaal niet meer aan te pas, omdat de accu capaciteit blijft steken op 750Wh o.i.d.


In 2023 gaat die maximale actieradius van ca. 60km er wel dik aan:

Met de onlangs uitgebrachte Stromer ST7 zal 72km echt makkelijk lukken. Maar die bike kost 12k euro dus die ligt, zoals FreddyH al aangaf, buiten budget:

viewtopic.php?t=5296

De aangekondigde OPIUM S3 met eveneens 1.440Wh accu valt met een prijs vanaf ca. 9k wel binnen budget. De eerste OPIUMs worden dit voorjaar verwacht, ik weet alleen niet met welk model ze starten. De S4, S6 en S6XR zijn duurder, maar hebben wel een accu capaciteit tot maar liefst 2.140Wh. Dan wordt die 72km enkele reis echt een peulenschil.

https://speedpedelecreview.com/product/opium-s3/

En Klever heeft dus een nieuwe 1.700Wh accu aangekondigd. Er is nog niks officieel bevestigd maar geruchten zijn dat die deze zomer komt en dat hij rond de € 2.300,- gaat kosten. (Of 600 euro meerprijs t.o.v. de 1.200Wh accu.) Die nieuwe accu past ook in de huidige modellen, dus je hoeft er niet zoals bij Stromer een compleet nieuwe speed pedelec omheen bij te kopen.


Of inderdaad gaan rijden met twee accu's. Waarbij ik Klever zou aanraden, want die accu's passen gewoon in een Ortlieb fietstas. Dat lukt niet met een Stromer accu, of eigenlijk alleen zonder de tas goed dicht te kunnen doen, want die accu's zijn te lang. Maar een extra accu neemt wel meteen een hap uit je budget voor de SP zelf: een Klever 1.200Wh accu kost € 1.700,-. Een Stromer 983Wh accu kost € 1.990,-...


Het is hoe dan ook een flinke investering en een flinke afstand, ook in tijd die je op de fiets door brengt. We hebben wel enkele 'kilometervreters' op ons forum. Hun afstand ligt ergens tussen de 50 en 65km enkele reis. 72km is toch wéér wat verder. Daarom ben ik het helemaal eens met onderstaande:
Stromerfred schreef: 11 jan 2023, 13:16 Je kunt natuurlijk (sowieso verstandig) leenfiets nemen en kijken hoe het bevalt.
Zoek een FM die bereid is om jou minimaal een week, liefst langer, een test-speed pedelec mee te geven van het merk/type van jouw keuze, zodat je kunt proberen hoe dit bevalt op jouw ww-traject. Aan een testrondje om de kerk heb je met jouw plannen echt helemaal niks, want tijdens zo'n rit voelt elke speed pedelec helemaal te wauw en krijg je zo snel zoveel indrukken dat je niet kunt beoordelen of dit met 2 x 72km op een dag nog steeds zo geweldig is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Overigens als je het echt gaat proberen, ben ik wel mega nieuwsgierig met welke fiets en hoe het bevalt!
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Plaats reactie