Actieradius 72 km woon-werk ( Oudenaarde-Mechelen)

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromerfred schreef: 11 jan 2023, 22:35 Overigens als je het echt gaat proberen, ben ik wel mega nieuwsgierig met welke fiets en hoe het bevalt!
Ik ook!

Ik herinner me nog als de dag van gisteren dat @Reinout-ST3 zich jaren geleden op het forum meldde met het voornemen om met een Stromer ST1 X een enkele reis van dik 60km af te gaan leggen, alle dagen van de week, het hele jaar door door weer en wind. We vielen toen bijna allemaal van onze stoel, maar hij doet dit nog steeds. Later met een ST3, en inmiddels met een ST3 PINION. Wel steeds met twee accu's.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou @DavyDG ook van tevoren nadenken over wat te doen bij pech onderweg, of pech voordat je vertrekt vanuit huis of je werk.

Een lekke band kan altijd gebeuren, al zijn er wel maatregelen te nemen die de kans op problemen door lek rijden verminderen. De praktijk is echter ook dat speed pedelecs technische problemen kunnen hebben. Het gaat al veel beter dan jaren geleden. Maar het feit dat wij speed pedelecs gebruiken als vervanging voor de auto (of het openbaar voervoer) betekent niet automatisch dat de gemiddelde speed pedelec technisch al net zo betrouwbaar is als een auto. Dat is gewoon nog niet het geval.

Dit zeg ik niet om je bang te maken. Verreweg de meeste speed pedelecs tikken vele duizenden kilometers weg zonder noemenswaardige problemen. Maar het kán ook mis gaan en op zo'n grote afstand zou ik op voorhand bepalen welke opties je dan hebt: wat zijn je back-up mogelijkheden (alsnog auto of openbaar vervoer pakken, liften met een collega?), kun je jezelf bij pech onderweg laten afslepen door een hulpdienst (incl. wachttijd), kun je onderweg je eigen band plakken, en kun je überhaupt wel te laat op je werk aan komen? Bij mijn baan kom ik daar makkelijk mee weg, maar er zijn ook veel beroepen waarbij dit eigenlijk niet kan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Da's inderdaad een goeie om over na te denken!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
DavyDG
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 jan 2023, 20:18
Locatie: Oudenaarde

Dat valt goed mee. Bij problemen voor vertrek, is openbaar vervoer alternatief ( doe ik nu ook). Ik kan ook thuiswerken en in geval van pech onderweg geen ramp als ik eens later toekom. Ik moet gewoon mijn uren doen, in geval van zware pech en stuk later op werk, haal ik de uren dag erna in.
Ik had er al over nagedacht , maar kan geen kwaad het te vermelden, want voor zelfde geld nog niet aan gedacht.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

DavyDG schreef: 12 jan 2023, 08:01 Ik moet gewoon mijn uren doen, in geval van zware pech en stuk later op werk, haal ik de uren dag erna in.
Da's fijn. In die situatie zit ik inderdaad ook. (Of ik werk 's avonds wat langer door vanuit huis, maakt allemaal niet zo heel veel uit.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Vandaag was trouwens geen pretje in die regen/wind.
Was zo heftig tegen dat ik echt een andere route moest nemen (via de normale "dijkroute" vang ik zoveel wind....remt te veel).
Dus en langer onderweg en met forse tegenwind. Dat vreet accu's dus mijn blauwtjes zijn goed leeg. Eentje stond op 4 % (vrijwel nieuw, 100% capaciteit) en de oude 2e stond nog op 22% (heeft nog 80% capaciteit).

De persoonlijke accu moest ook weer opgeladen worden. Thuis om 03.30 1e ontbijt. Hier op werk om 06.00 volgende ontbijt....

Uitstekende regenkleding; daar komt niets door !

Straks op de terugweg stormpje mee....op de heenweg toch nog 37 km/h gehaald over 66 km. De terugweg zal een ander gemiddelde opleveren.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik dit niet meer dagelijks doe. Mijn 56 jaar telt aan en ik doe dit soort woon-werkverkeer gemiddeld nu 2 keer per week. En ik lach nog steeds heel hard als ik het laatste stukje parallel aan de volledig vaststaande a12 rijd. Ook in de regen !

De ST3 pinion rijd prima. Zeer in m'n nopjes over de riem die echt echt echt veel minder vatbaar is voor vuil (wat in dit weer maximaal voorhanden is).

Veel veilige kilometers toegewenst.
Grtz, Reinout
DavyDG
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 jan 2023, 20:18
Locatie: Oudenaarde

Ik ga de ST3 eens testen voor woonwerk verkeer, maar als het wat beter weer is (ook om traject te leren kennen).

Het zal gaan tussen Stromer en Klever, met een voorkeur voor stromer. Als klever natuurlijk accu uitbrengt van 1600, doet me dat natuurlijk wat twijfelen.
ST2
ST3 (voorkeur op eerste zicht)
Of misschien toch ST7, om wissel met batterij tijdens rit te besparen. (ST5 met extra accu en transporter, kom ik van prijs toch bij ST7 terecht)

Als ik lees dat Reinout met 2 blauwe accu's bij slecht weer amper toekomt voor 65 km... dan vrees ik wel wat voor de grotere accu van ST7 na verloop van tijd of die nog voldoende zal zijn. want die grote van st7 is 1440Wh, terwijl 2 blauwe samen toch goed zijn voor 1966Wh

Ik zou sowieso kiezen voor verend zadel. Twijfel wat over verende voorvork.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Zet het uit je hoofd man, is totaal niet realistisch ... niet qua budget en volgens mij ook niet qua tijd.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Golvas schreef: 12 jan 2023, 19:06 Zet het uit je hoofd man, is totaal niet realistisch ... niet qua budget en volgens mij ook niet qua tijd.
Lijkt me aan een ander om te besluiten. Ik vind hetgeen wat Reinout doet ook niet realistisch, maar hij doet dat al best lang zo...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Of het realistisch is is inderdaad aan de starter van dit draadje. Alleen hij kan die afweging maken. Wij kunnen alleen maar feiten aandragen die hem daarbij ondersteunen. En vervolgens wordt dat na een paar ECHTE testritten (dus meerdere in een week zodat je weet hoe je lichaam er op reageert !) een mooie persoonlijke beslissing.
Sommige argumenten zullen keihard zijn (oa KAN je het je veroorloven een keer echt te laat te komen vanwege panne ...), sommige zaken zijn fysiek (ikke kan mijn lichaam echt niet kwijt op dat rigide opgezette ST5-frame), financieel (ik heb het voordeel dat mijn werkgeven een paar honderd euri per maand als tegemoetkoming WW-verkeer overmaakt. HOE je op je werk komt is aan jou. Da's dus ong € 2500 op jaarbasis....) en dan heb je nog een kudde randvoorwaarden zoals douche- en laadmogelijkheid op je werk.

Zoals Freddy terecht stelt: het is ook niet echt realistisch....maar ik vind het supertof om te doen (en scheelt me sportschool) en heb geen enkel parkeerprobleem in Utrecht (probeer DAT maar eens met de auto). Speed-pedeleccen kost me tijd; geen geld. Geld is "slechts" een investering die zich over de jaren al terugbetaald. Feitelijk fiets ik gratis.

Ben benieuwd naar de testritten en de beslissing. 72 km is ECHT ver. Zeker als je dat vaak per week doet. Alleen al het feit dat je deze optie beschouwt zou een paar jaar geleden onmogelijk zijn. Volgens mij zou je het langste SP WW-verkeer traject hebben.

Succes met de beslissing,
Reinout
(de terugrit was een eitje. Jammer genoeg was de wind gedraaid zodat ik niet max windje mee had maar schuin van achteren. Ook goed. En dan kom je met supernatweer met nog een 65% accu terug)
((en dat ik vanochtend bijna 2 accu's heb verbruikt was omdat op mijn tijdstip ik windkracht 5 en 6 vol tegen mocht ondergaan. Hoe vaak gebeurt dat ? ))
Plaats reactie