Actieradius 72 km woon-werk ( Oudenaarde-Mechelen)

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-ST3 schreef: 12 jan 2023, 21:24 ((en dat ik vanochtend bijna 2 accu's heb verbruikt was omdat op mijn tijdstip ik windkracht 5 en 6 vol tegen mocht ondergaan. Hoe vaak gebeurt dat ? ))
En dat je dan ook nog een GEMIDDELDE van 37km/u weet te rijden. Dat is kneiterhard als je de wind en de afstand in ogenschouw neemt. Dat kost ook accu capaciteit. (Bovendien is één van je accu's al gedegradeerd naar 80%.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Ik doe het je niet na Reinout! Respect.

Overigens ik zat naar aanleiding van deze post even te kijken hoe Oudenaarde eruit zag. Echt prachtige stad! Reden om als Hollander eens wat verder te kijken dan Antwerpen, Gent of Brugge :D
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.18k

Stromerfred schreef: 12 jan 2023, 21:42 Ik doe het je niet na Reinout! Respect.

Overigens ik zat naar aanleiding van deze post even te kijken hoe Oudenaarde eruit zag. Echt prachtige stad! Reden om als Hollander eens wat verder te kijken dan Antwerpen, Gent of Brugge :D
Dikke aanrader, zeker het Centrum Ronde Van Vlaanderen checken en je kan een fietstocht maken met heel veel plaatsen uit de Vlaamse wielerklassiekers in de buurt: Koppenberg, Haaghoek, Leberg, Berendries, ...
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

JeroenH schreef: 13 jan 2023, 09:51
Stromerfred schreef: 12 jan 2023, 21:42 Ik doe het je niet na Reinout! Respect.

Overigens ik zat naar aanleiding van deze post even te kijken hoe Oudenaarde eruit zag. Echt prachtige stad! Reden om als Hollander eens wat verder te kijken dan Antwerpen, Gent of Brugge :D
Dikke aanrader, zeker het Centrum Ronde Van Vlaanderen checken en je kan een fietstocht maken met heel veel plaatsen uit de Vlaamse wielerklassiekers in de buurt: Koppenberg, Haaghoek, Leberg, Berendries, ...
Vergeet niet dat dit extra accucapaciteit kost.... :mrgreen:
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
DavyDG
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 jan 2023, 20:18
Locatie: Oudenaarde

alvast bedankt voor de reacties. Ook diegene die zeggen dat het niet realistisch is (ik vat dat niet verkeerd op). Ik dacht als ik gemiddeld 36 haal, ik 2 uur moet fietsen. En dat kan ik wel aan (met doodgewone fiets, zonder motor, zij het dan wel veel kleinere afstand). Maar jullie zijn natuurlijk vertrouwd met SP. Misschien onderschat ik het toch iets teveel (al denk ik er een realistische kijk op te hebben). Maar ik ga het sowieso testen, dat is de enige manier om het te weten.

Ik gebruikte de routeplanner van fitssnelwegen (https://fietssnelwegen.be/routeplanner# ) en kwam uit bij 72 km als ik aanvink "langs fietssnelwegen.
Als ik echter aanvink: snellere route, kom ik "maar" aan 68 km. Dan worden een paar stukken van fietssnelwegen overgeslagen, maar wel meer stukken rechtdoor en minder gekronkel. Maar de praktijk zal uitwijzen wat beste is, welke wegen het best zijn, zones 30 etc.

Andere opmerkingen:
financieel niet haalbaar: als ik het fysiek aankan (blijft vraagteken tot ik het eens probeer), dan is financieel minder een probleem: met fietsvergoeding recupereer ik 2500 a 3000 per jaar.
Motivatie: ik zie het als sporten waar ik anders niets doe op trein, goed voor milieu, iets meer vrijheid van vertrek thuis en vertrek op werk (de trein wacht niet, de fiets wel). Ik zal ook rapper eens de fiets nemen ipv auto voor andere zaken.
Kwa tijd niet haalbaar: bij 36 per uur ben ik even lang onderweg met fiets dan met trein. Ok, ik kan eens pech hebben onderweg, maar ook met trein heb ik al eens pech (2 dagen geleden paard langs spoorlijn, treinen vertraging, aansluiting gemist etc) en kom dan ook een stuk later toe. Op werk zijn ze sowieso flexiebel kwa uren.
Op werk kan ik laden, douchen (ok, dat is dan wel weer beetje extra tijd).

Grootste obstakels /keuzestress die ik zie:
actieradius
houding op fiets, is die vol te houden. Welke fiets beste voor mij?
welke kledij voor op fiets, tas etc om laptop, kledij etc mee te nemen (moet die topics nog eens doornemen).
Verende voorwerk nuttig of niet. (Misschien op de Belgische wegen wel nuttig)
Fre911
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2017, 20:20
Locatie: Zuid West Vlaanderen
Merk SP: Stromer ST3 Pinion - 08/22
Km-stand: 12000

Elk moet het natuurlijk voor zichzelf uitmaken en veel hangt af hoeveel keer je dit per week wil doen en welke seizoenen. In de lente/zomer is het een groot verschil vergeleken met huidig weer hé. Ikzelf sport naast mijn woon/werk fietsrit van een kleine 20km enkele rit dagelijks en zou die 72km echt niet zien zitten. Met een enkele batterij ook helemaal niet haalbaar. Zelf rij ik met een ST3 Pinion met de zwaarste batterij en daar haal ik in de zomer wanneer het windstil is 60km. Zelf kan ik een aardig potje trappen en weeg ik 62kg.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind het een heel duidelijk verhaal en je gedachten/overwegingen zijn wel degelijk realistisch. Gewoon lekker gaan testen :ay
DavyDG schreef: 13 jan 2023, 11:43 Grootste obstakels /keuzestress die ik zie:
actieradius
houding op fiets, is die vol te houden. Welke fiets beste voor mij?
Actieradius wordt inderdaad een dingetje, tenzij je je budget van 10k met nog iets van tweeduizend euro kan oprekken, dan is dat probleem weg.

Houding is enorm persoonlijk inderdaad. Je kunt kiezen voor een speec pedelec met b.v. een in hoek verstelbare stuurpen, dan zit je niet 'vast' aan hoe een bike wordt geleverd, wat b.v. bij de Stromer ST7 wel het geval is. Bij de ST3 kun je in elk geval nog kiezen tussen twee stuurpennen en (zo uit mijn hoofd) drie sturen, maar die moet je dan dus weer vervangen als het toch niet lekker zit. Klevers daarentegen hebben een in hoek verstelbare stuurpen, daar kun je veel meer tot op de millimeter mee tweaken.

Dat zijn zo van die afwegingen ;-)
DavyDG schreef: 13 jan 2023, 11:43 welke kledij voor op fiets, tas etc om laptop, kledij etc mee te nemen (moet die topics nog eens doornemen).
Daar komen we wel uit. Hou er rekening mee dat je ook hier nog wel een aardig bedrag aan kwijt bent.
DavyDG schreef: 13 jan 2023, 11:43 Verende voorwerk nuttig of niet. (Misschien op de Belgische wegen wel nuttig)
Op een SP met balloonbanden wordt al aardig veel gedempt, maar op de Belgische wegen zou ik persoonlijk nooit zonder voorvering en zadelpenvering willen rijden. Maar ook dat is voor iedereen anders. Ook testen wat voor jou werkt.


Succes met al je overwegingen! Hou ons vooral op de hoogte, is leuk om te lezen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
DavyDG
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 jan 2023, 20:18
Locatie: Oudenaarde

Stromeur schreef: 13 jan 2023, 11:59
Actieradius wordt inderdaad een dingetje, tenzij je je budget van 10k met nog iets van tweeduizend euro kan oprekken, dan is dat probleem weg.
Als je de ST7 bedoeld, wordt dat 3000 erbij, met voorvering en zadelpenvering. Dat is dan even duur als mijn wagen.
Mijn budget is ook niet zo strak omlijnd. kan er wel wat van afwijken. Maar dan moet ik wel zeker zijn dat ik paar maand later geen tweede accu van kleine 3000 moet kopen voor de ST7.
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Wanneer je tevreden bent met een gemiddelde van 33 km/u dan kan je stand 2 perfect tunen zodat 7O km (68-72) haalbaar wordt. Mijn WW route is heen en terug een 64 km en zelfs donderdag met wind en regen kom ik met een blauwtje toe...deze heeft ook al 3.5 jaar dienst dus niet meer nieuw. Ik leg deze afstand af tussen de 1.50 en 2.00 uur afhankelijk van het verkeer. Op mijn route zit ik met een kleine 350 hoogtemeters die ook extra energie vreten . Ik rijd met een ST2 van 2018 en zware winterbanden (schwalbe marathon GT 365) die ook weer meer energie vragen ,maar die voor mij de perfectie benaderen ,veilig en vrij lekbestendig. Dus het kan maar niet aan het volle pond en ja deze combi laat zelfs toe om een extra blauwtje te kopen zonder je blauw te betalen ....Deze fietsen ST2 zelfs ST3 vind je tussen de 2 000 en 3700 euro....(tweedehands) . Succes!!
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 184
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Er is inderdaad genoeg aanbod 2e-hands in België. Extra accu erbij en je kunt voor 5-6k gaan proberen.
Bevalt het niet, dan is je verlies minder dan op een nieuwe.

@Jovdt, als je heen en terugrijdt heffen voor en tegen wind elkaar ongeveer op. TS moet toch een hele rit tegen wind kunnen rijden.
Hoogte meters doe je ook op en neer, dus zullen geringe impact hebben.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Plaats reactie