Actieradius 72 km woon-werk ( Oudenaarde-Mechelen)

jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Taan schreef: 14 jan 2023, 23:33 Er is inderdaad genoeg aanbod 2e-hands in België. Extra accu erbij en je kunt voor 5-6k gaan proberen.
Bevalt het niet, dan is je verlies minder dan op een nieuwe.

@Jovdt, als je heen en terugrijdt heffen voor en tegen wind elkaar ongeveer op. TS moet toch een hele rit tegen wind kunnen rijden.
Hoogte meters doe je ook op en neer, dus zullen geringe impact hebben.
Klopt, vandaar de optie om een nieuw blauwtje erbij te nemen.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

Taan schreef: 11 jan 2023, 10:06 Als je dit per se wil zou ik dan voor een oplossing met 2 accu's gaan. ST3, 5, 7, Klever X, maakt niet zoveel uit. Is afhankelijk van je voorkeur voor de randzaken die erop zitten en welke zitpositie je fijn vindt.

72 km is wel echt een eind hoor, zelfs afgezien van de actieradius. Dat wordt dus 4 uur fietsen per dag. 2x per week, week in week uit.
Voor de doorsnee mens is dat denk ik teveel. Ten eerste qua tijdsbesteding. In de trein kan je nog wat lezen, filmpje kijken, werken, maar op de fiets doe je verder niet zo veel.
Ten 2e fysiek. Fietsen op een SP is toch wel (matige) sport. Ik denk dat je na je retourtje bekaf bent.

Ik denk, niet realistisch en raad het af.
Ik sluit me hierbij aan. Ik heb zelf een blauwe maandag in Apeldoorn gewerkt, ik woon zelf in Nijmegen. Enkel was dat 55km

Naast dus 8 uur ergens op kantoor zitten (het nut daarvan zal ik even buiten beschouwing laten) - komt er nog 3 uur per dag aan fietsen bij. Dat was mij echt veel te veel. Dan houd je amper vrije tijd meer over.
Ik was er in elk geval binnen een maand wel klaar mee. Voor mij is het max ~30km enkel op een Stromer. Daar boven is het voor mij met elk voertuig te ver weg. Dan kost het te veel tijd :P

Desalniettemin zou mijn aanraden zijn, als je het toch wilt doen - het vooral een keer te proberen. Hetzij met een gehuurde/geleende fiets met een extra accu. Ik had zelf mijn Stromer al, en een accu bijgekocht - maar ik ben blij dat ik geen accu transporter heb bijgekocht. Die extra accu kon ik gewoon weer terug verkopen :)
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
bartje369
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 432
Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 29.000

jovdt schreef: 14 jan 2023, 12:48 Wanneer je tevreden bent met een gemiddelde van 33 km/u dan kan je stand 2 perfect tunen zodat 7O km (68-72) haalbaar wordt. Mijn WW route is heen en terug een 64 km en zelfs donderdag met wind en regen kom ik met een blauwtje toe...deze heeft ook al 3.5 jaar dienst dus niet meer nieuw. Ik leg deze afstand af tussen de 1.50 en 2.00 uur afhankelijk van het verkeer. Op mijn route zit ik met een kleine 350 hoogtemeters die ook extra energie vreten . Ik rijd met een ST2 van 2018 en zware winterbanden (schwalbe marathon GT 365) die ook weer meer energie vragen ,maar die voor mij de perfectie benaderen ,veilig en vrij lekbestendig. Dus het kan maar niet aan het volle pond en ja deze combi laat zelfs toe om een extra blauwtje te kopen zonder je blauw te betalen ....Deze fietsen ST2 zelfs ST3 vind je tussen de 2 000 en 3700 euro....(tweedehands) . Succes!!
Maar met stand 2 en een gemiddelde van 33kmh wordt je inspanning wel echt veel hoger. Ik had op 55km enkel 80% nodig van 2 gouden accu's, dus zeg 1200Wh, en daar was ik al flink door uitgeput. Of ja uitgeput... Na een dag werk had ik geen puf meer om 's avonds nog wat anders te doen :lol:
ST2 2015 814Wh, - 29000km [aanschaf 03-2020, 950km]
Sparta Ion E-Speed 2015 - 12000km
Polo TSI 2010 - 324.000km [LPG - Vialle LPdi]
Zero SR 2014 - 29000km (0-100 <3.5s :D)
Gaat m'n Stromer 100.000km halen? Working on it :lol:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Met 72km enkele reis wil je gewoon het volledige traject met volle ondersteuning rijden (zeker op de terugweg). Anders gaat het helemaal een eeuwigheid duren, om over de afnemende fysieke energie nog maar te zwijgen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Dat is ook mijn ervaring. Met mijn 40 km enkele reis was het fietsen met de ST1 een redelijke inspanning. Nu met de ST3 ben ik net wat
minder vermoeid door de krachtiger motor. Mijn reistijd verandert overigens niet. Ik fiets hooguit 42 echte km per uur. Ben ook wat ouder he...... 72 km zou voor mij echt te veel zijn, duurt te lang.
Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Idem. Mijn max ligt op 40km enkel. Liefst 25 a 30km enkel, dat vind ik wel relaxed.

Mijn huidige auto ww-afstand is 133 km enkel (en momenteel nog nog veel langer omdat er een langdurig een tunnelbrug bij Sneek defect is). Dat kan niet eens met de speed pedelec. Ik ben een beetje aan het rondkijken naar werk dichter bij huis en ik zoek bewust in de regio max 40km enkel van huis, dan kan ik weer lekker op de Stromer. Maar veel verder moet dat niet worden.

Maargoed, ieder lijf is anders, elke 'mind' ook. Jezelf vier uur per dag helemaal kapot vervelen in de trein (en daarna nog naar de sportschool ofzo) is ook knap waardeloos.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
GoodSoundManiac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jan 2023, 23:06
Locatie: Delft
Merk SP: ST3 SE

In mijn ervaring maakt het ook veel uit of er langs de route iets te beleven/zien valt of dat je de route kan varieren. Kilometers lang rechtuit langs een duffe snelheid is voor mij dodelijk ;)

Maar pet af voor mensen die grote afstanden ww fietsen .
------------------------------------------------------------------------------------
Cube Touring Hybrid/////////Qwic RD11 Speed/////////Stromer ST3 SE
Gebruikersavatar
SqueeZer
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jul 2022, 11:43
Locatie: Sint-Eloois-Winkel
Merk SP: Klever
Km-stand: 0

Op hierboven:

Om de saaiheid op te vangen fiets ik altijd met 1 oortje (1 oor vrij hoe dan ook voor veiligheid) en luister ik of naar een podcast, of muziek of ook van die luisterboeken rond een thema waarover ik wil bijleren.

Eerst wat achtergrond:

44 jaar erg struise en kloeke (110+ kg dus :( ) maar geoefende fietser (afgelopen 5 jaar telkens 10k km / jaar minimum en dit met koersfiets)

Ik gebruik een Wahoo Roam GPS (van de koersfiets) in combinatie met geijkte snelheidsmeter.
Met de koersfiets maak ik ook makkelijk 100+ en zelfs 200+ km ritjes met de koersfiets, maar dan ben ik een hele dag weg.
De meeste collega's verklaren mij voor gek en mijn karakter leunt sterk aan bij "niks is onmogelijk" en "Challenge accepted". En ondanks mijn gewicht trap ik zelf ook wel leuke wattages.
------------------------------------------------------

- Woon werk afstand voor mijzelf = 47 km enkel
- Ik laad bij op het werk
- Doel voor mijzelf is ook om niet onder de 20% SOC te gaan op deze afstand.
- Alpha X Speed 1200wh batterij
- Meestal gebruik ik stand 2 met eind gemeten gemiddelde snelheid van rond de 40km/u
- Stand 3 gebruik ik zelden omdat het geen noemenswaardige impact heeft op mijn gemiddelde snelheid over het hele traject (teveel obstakels die je gemiddelde toch naar beneden halen en veiligheid primeert plus ik trap zelf ook wel wat en op stand 2 bij normaal weer zit je toch al aan die 45km/u).
- Ik schat gemiddeld een 3uur en half a 4 tal uur per dag in voor mijn woon/werkverkeer plus logistieke zooi die erbij komt kijken namelijk:
-> Heen 1u10m reistijd gemiddeld
-> alles parkeren op het werk + batterij in lader plaatsen + douchen en omkleden = 40 tal minuten werk.
-> Omkleden op het werk, batterij er weer in etc. etc. 15 a 20 tal minuten werk.
-> Terug naar huis -> gemiddeld 1u35m (ik zet hem meestal op stand 1 naar huis en probeer dan te mikken op rest SOC 40 a 50%)
-> onvoorziene omstandigheden
+ werken gemiddeld 8 uur per dag = 12 uur woon/werk + werk, dan kom je thuis en wilt de vrouw toch ook nog wel dat je iets doet en een paar uur later als je het wilt volhouden mag je je bed in ...

Dan nu de realiteit:

--------------------------

eigen ervaringen op deze afstand:

Alles boven de 10 graden

1. Lichte wind tot windstil -> Stand 2 -> rond de 40 km/u gemiddeld -> na 47 km rest SOC tussen 30 en 35%
2. Middelmatige wind -> tegenwind = Stand 2 -> rond de 40 km/u gemiddeld -> na 47 km rest SOC tussen de 25 en de 30% -> indien wind in de rug zie 1.
3. Harde wind -> Tegenwind = na halve rit terug schakelen al naar stand 1 -> rest SOC 20% aan regio 32 a 35km/u gemiddeld. / wind in de rug zie 1. + 1 a 2 km/u sneller.

Alles onder de 10 graden

1. Lichte wind tot windstil -> zelfde als hierboven, maar dan rest SOC tussen de 25 en de 30%
2. Middelmatige wind -> Indien tegenwind rest SOC tussen de 20 en de 25% en meestal laatste 10 km op stand 1 en gemiddelde eindsnelheid -> 35 a 37km/u, in de rug zie 1.
3. Harde wind -> in de rug zie 1. bij tegenwind al na 10 tal km naar stand 1 en gemiddelde eindsnelheid 29 a 35 km/u (hangt dan ook af van mijn benen die dag) met rest SOC 20%

--------------------------------

Afgelopen weken vooral op standje 1 ergens tussen de 30 en de 37 km/u "echt" gemiddelde snelheid geëindigd dus op mijn 47 km lang enkel traject en hield ik meestal ergens tussen de 20 en de 30 % SOC over.

Ik denk dat het hoe dan ook nipt wordt en enkel haalbaar bij het mooi weer en maximum middelmatige wind verhaal, alles vanaf windkracht 4 word een domper op je SOC en reistijd.
En je zal of een extra batterij moeten meesleuren of zware concessies maken over wat je zelf gaat trappen en/of je gemiddelde snelheid wens nog wat lager mogen inschatten.

En je weet hoe vaak het in België en een leuke temperatuur en onder windkracht 4 is?

Snelle rekensom gebaseerd op eigen ervaringen en vertaald naar geschatte realiteit van je reis:

- 32 km/u enkel -> 2u25 reistijd x 2 = 5 tal uur (hier en daar verlies je ook tijd aan lichten etc.)
- 1 uur per dag om je te omkleden 2x + 1x douchen + op slot en van zetten, batterij opladen, etc.
- werken -> gokje 8 tal uur
is 14 uur en dan is er nog niks fout gelopen die dag.

PS. mijn traject = regio Kortrijk naar Zwijnaarde en ook op zijn minst 150 hoogtemeters vlakker dan die van jou en volgens wat ik net zag op Komoot ook rechtlijniger qua traject) dus ik vermoed dat het nog wat meer weerstand zal kosten op jouw traject.
willemt
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 179
Lid geworden op: 20 jul 2022, 08:43
Locatie: Gent
Merk SP: Klever X-Pinion 45 (2022-v2)
Km-stand: 14.000

Je verliest wel wat tijd met omkleden. Ik doe 90% van de rit op stand 3 en duw beperkt bij en hoef zo niet om te kleden op het werk. Ik haal wel maar 50km uit mijn 1200Wh batterij zo :D
2022-v2 Klever X 45 Pinion (Klever remmen en voorlicht)
Gent - Lembeke: 23km enkele rit
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 236
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

Bij zo'n ambitieus plan hoort, om het haalbaarder te maken in koude dagen, misschien nog een andere denkpiste.

Wat ik zou doen.
Je budget is €10 000.
Men nemen dat budget - de prijs van een nieuwe batterij, iets minder dan €2000 bij klever en Stromer dus. Wil zeggen dat je voor €8000 een fiets kan kiezen. De ST2 met pinion die uitkomt zal wss net passen, de ST3 die wat sterker is, waarschijnlijk net niet als je er vering bij wil. En op die afstand zou ik toch graag een verende zadelpen en eigenlijk ook een verende vork hebben.
Bij klever ken ik de prijzen niet, maar daar is voor €8000 ook zeker iets goeds te vinden.

Vervolgens:
Is het geen idee om te mixen?
Op maandag met de fiets heen en met de trein terug, op dinsdag andersom, and so on. Dan rij je 72km per dag, en als je eens gek wil doen, op vrijdag 144. Lijkt me haalbaarder, en nog steeds een leuke vervanging van de sportschool :)
Lekker fietsen...
Plaats reactie