Actieradius 72 km woon-werk ( Oudenaarde-Mechelen)

boomdijk
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2023, 08:26
Locatie: Leusden
Merk SP: Stromer ST7 LE
Km-stand: 1696

DavyDG schreef: 11 jan 2023, 06:49 Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en zoek een speed pedelecs voor woon-werk verkeer. Ik zou hem 2 keer per week gebruiken voor de rit Oudenaarde-mechelen ( 72 km enkel) en 1 keer oudenaarde-Gent ( 25 km enkel). Ik kan opladen op het werk.

Als ik de fabrieksgegevens bekijk allemaal geen probleem voor vele Speed pedelecs, maar door me wat in te lezen ( oa door dit forum) toch wat twijfel ontstaan over de haalbaarheid van 70 km. Vandaar dat ik even pols naar mensen met ervaring.

Momenteel gebruik ik de trein. Door slechte verbinding ben ik al 2 uur onderweg. Ik dacht als ik dus gemiddelde haal van ongeveer 36km/h ik evengoed met de SP kan gaan, evenlang onderweg en ondertussen sport ik wat, wat ik dan minder moet doen in weekend :-).

Bij super slecht weer kan ik alsnog met de trein gaan ( maar eigenlijk laat ik me niet afschrikken door slecht weer, eerder optie voor moest batterij het niet aankunnen bij hevige tegenwind).

Budget maximum 10.000. Oorspronkelijk dacht ik aan een stroper ST2 of ST3, omdat ze actieradius opgeven van 60-180... Maarja, een batterij slijt, ideale omstandigheden etc.

Een tweede batterij meesleuren zou ik liefst vermijden ( ook wat omwille van budget), maar het is nu niet meteen een no-go.

Wil ook wel kwaliteitsvolle fiets en ook wel dealer in de grote omgeving Oudenaarde waar ik terecht kan voor degelijk advies, onderhoud,....

Alvast bedankt
Poeh.. dat is niet niks... Fiets je op dit moment ook al veel...

Ik fiets 25km enkele reis al een aantal jaren op een vanmoof en nu sinds 2 weken op een ST7. Ik merk dat het fietsen op een SP heel anders is... Je moet echt wat meer fietsen... Op de vanmoof was het op naar 32 en daar bleef je dan op... Bij een SP moet je echt "kracht" zetten op de pedalen wil je ondersteuning krijgen. Dus je moet wel bezig zijn. Wordt je er moe van? ik op mijn afstand op stand 3 niet, maar dan heb je ook maximale ondersteuning. Dan is een snelheid van 47km/h ook haalbaar. Als ik dan naar mijn gemiddelde snelheid kijk wordt het al gauw 35km/h. Verkeerslichten. afremmen voor andere weggebruikers en bochten enz.

OIp dit moment haal ik met mijn net nieuwe accu op volledige ondersteuning 71km... Dus ik hoop in de zomer wat meer te kunnen halen. Op stand 2 kan je zelf je ondersteuning instellen, maar dan moet je dus ook meer fietsen... Heb je wel meer bereik...

qua budget ga je het niet redden, want die ligt boven de 10.000... Als je gaat leasen kan je met je werkgever kijken of je het maximum wat kan verschuiven. Hebben ze bij mij eigenlijk gemakkelijk gedaan. De reiskosten gaan nu als bijdrage van de werkgever in het budget... Scheelt weer...

Succes met puzzelen!

Johan
——-
Stromer ST7 - Kinekt bodyfloat - WW 50km retour (Leusden - Utrecht)
DavyDG
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jan 2023, 20:18
Locatie: Oudenaarde

Bedankt voor waardevolle aanvullingen. 71 km maar net met nieuwe accu is een tegenvaller.
Veel fiets ik niet ( toch geen grote afstanden, wel kleinere, met gewone fiets en El. Bakfiets met kinderen). SP ook al mee gereden, mijn vrouw heeft er 1 voor WW, maar dat is maar 28km.

Het ziet er naar uit dat het technisch niet echt haalbaar is, of ik moet met extra accu's zeulen. Ofwel misschien dat klever met 1600 accu nog iets kan worden.

Budget: die 10.000 was richtprijs. Als het echt haalbaar zou zijn, kan er gerust nog wat bij.

De afstand is ook sowieso niet dagelijks. 2 tal keer per week, soms 1 keer.

Soit, ik laat het nog wat sudderen, geen overhaaste beslissingen nemen en ga de afstand sowieso eens op voorhand testen.
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

Opium gaat met een extra grote batterij komen. 2140wh geloof ik. Daarmee wordt die 75 km op de zwaarste stand zeker haalbaar.

Met die batterij erin (dat is de grootste die ze hebben van 1640 + de range extender) kom je er niet met 10k. Maar als je echt 75km aan 40+ wil rijden, is dit volgens mij de enige optie, momenteel.

Dat lijkt me, voor jouw afstand alleszins een betere optie dan de st7, waarmee 75km in de winter na een jaar krap wordt, of bv de Riese & Muller, die die afstand wel aan kan, maar waar de topsnelheid lager ligt.
Lekker fietsen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

DavyDG schreef: 22 mar 2023, 08:16 Het ziet er naar uit dat het technisch niet echt haalbaar is, of ik moet met extra accu's zeulen. Ofwel misschien dat klever met 1600 accu nog iets kan worden.
Ik verwacht niet dat de Klever 1.600Wh gaat leiden tot een grotere actieradius dan de ST7 met 1.440Wh accu. Dat is een beetje een 'van dik hout'-redenatie, maar ik heb eerder eens de Stromer ST3 met 983Wh accu één op één tegenover de Klever X ALPHA 45 met 1.200Wh accu gezet en onder de streep was er gewoon geen verschil in actieradius:

https://speedpedelecreview.com/stromer- ... -alpha-45/
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Stromeur schreef: 22 mar 2023, 10:09
DavyDG schreef: 22 mar 2023, 08:16 Het ziet er naar uit dat het technisch niet echt haalbaar is, of ik moet met extra accu's zeulen. Ofwel misschien dat klever met 1600 accu nog iets kan worden.
Ik verwacht niet dat de Klever 1.600Wh gaat leiden tot een grotere actieradius dan de ST7 met 1.440Wh accu. Dat is een beetje een 'van dik hout'-redenatie, maar ik heb eerder eens de Stromer ST3 met 983Wh accu één op één tegenover de Klever X ALPHA 45 met 1.200Wh accu gezet en onder de streep was er gewoon geen verschil in actieradius:

https://speedpedelecreview.com/stromer- ... -alpha-45/
Hangt ervan af wat de bruikbare capaciteit is. Dus waar de fabrikant beslist wat "vol" en "leeg" is en niet wat geadverteerd wordt als max capaciteit bij een ontlaadstroom van 0.1C en ontladen tot 2.5V/cel (wat met die lage stroom ook kan).

Met getallen kan je alles bewijzen maar het blijven gewoon getallen. De kunst is om er doorheen te kijken en dat is net waarvan marketing hoopt dat de consument het niet kan. Een groot getal als x motor vermogen, x Nm en x Wh capaciteit verkoopt, simpel. Niet dat die getallen onjuist zijn, ze zijn in de praktijk gewoon anders.
Je moet is weten hoeveel auto's er rond rijden die maar 3 liter brandstof verbruiken... heel veel en geen enkele.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eens.

Als de 1.600Wh accu beschikbaar is krijg ik van Klever enkele weken een N PINION 45 + 1.600Wh om beide te reviewen. Ik ben benieuwd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
DavyDG
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jan 2023, 20:18
Locatie: Oudenaarde

Ja, ik ga er van uit dat die 1600 ook nipt wordt voor 71 km. Dus ik ga er van uit dat ik 2 accu's nodig heb. Maar naar wat begrepen heb is een extra accu voor stromer moeilijker mee te nemen, terwijl die van klever toch in een tas past, niet? En klever is ook wat budgetvriendelijker. Al vind ik stromer mooier :-).
Opium zit de accu vast in de fiets. Ik twijfel nog steeds of dat goede optie is.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

DavyDG schreef: 24 mar 2023, 07:49 Opium zit de accu vast in de fiets. Ik twijfel nog steeds of dat goede optie is.
Maar met range extender kom je er waarschijnlijk wel zonder nog een accu mee te zeulen.
AlexanderB
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 167
Lid geworden op: 05 okt 2022, 09:30
Locatie: Temse
Merk SP: Stromer ST7 XL DP SF SP
Km-stand: 14684

DavyDG schreef: 24 mar 2023, 07:49 Dus ik ga er van uit dat ik 2 accu's nodig heb. Maar naar wat begrepen heb is een extra accu voor stromer moeilijker mee te nemen
https://www.vanzijptechniek.nl/product/ ... 3-st5-tpu/

https://www.vanzijptechniek.nl/product/ ... 1440-accu/
DavyDG schreef: 24 mar 2023, 07:49 Opium zit de accu vast in de fiets. Ik twijfel nog steeds of dat goede optie is.
Met de Opium moet je inderdaad wel rechtsreeks op de fiets kunnen opladen op je bestemming, dus een laadpunt of stopcontact in de fietsstalling dat de hele dag beschikbaar is. En rekening houden met dit soort mogelijke issues :

viewtopic.php?t=521
BE Temse-Evere 45 km enkel
09 Sep 2022 : ST3 Pinion XL Black (6558 km, 36.7 km/u)
15 Mar 2023 : ST5 L Graphite (vervang) (1518 km, 38.1 km/u)
25 Mei 2023 : ST7 XL Dark Platinum SF SP (6608 km, 39.4 km/u)
Sonder
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 dec 2022, 15:18
Locatie: Scherpenzeel

72 km is gewoon onrealistisch...dat ben je heel snel zat.
Minimaal 2 uur heen maar dat zal je ook niet redden, eerder 2 uur 20 minuten....en s middags weer terug.

Zomers met 20 graden is t nog leuk,..een avontuur...maar s winters in t donker, kou, regen...
Dat ga je niet doen en pak je de trein weer.
Komt je investering dan nog wel goed?

Ook zul je serieus regelmatig onderhoud moeten laten doen wat betreft slijtage

Je treinverbinding is slecht?
Waarschijnlijk door overstappen?

Kun je niet de fiets meenemen in de trein tot aan t stuk waar je moet overstappen en vanaf daar fietsen?

Geen idee of dat mag in België, de speed pedelec in de trein
Plaats reactie