Speed Pedelec verkeersregels

baklap
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 281
Lid geworden op: 28 jun 2022, 15:42
Locatie: Twente
Merk SP: ST2 Sport
Km-stand: 9400

FreddyH schreef: 27 jan 2023, 18:06 Ik rijd in zo'n situatie meestal in de buurt van de stippellijn.
Dat zou ik ook doen, dan heb je voor jezelf ook het beste zicht
Trivmvirate
Expert
Expert
Ukraine
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 feb 2022, 11:44
Locatie: Almelo
Merk SP: Klever N Rogue

Robot Santa schreef: 27 jan 2023, 11:17
Trivmvirate schreef: 26 jan 2023, 20:23 Waar moet je eigenlijk rijden als er een fietsverbodsbord staat binnen de bebouwde kom, met daarnaast een fietspad?
Bedoel je C14 langs de weg en G11 langs het fietspad?

verkeersbord_nl_c14.jpg
C14 langs de weg
verkeersbord_nl_g11.jpg
G11 langs het fietspad
(zie https://www.anwb.nl/vakantie/nederland/ ... eersborden)

In dat geval moet je op de weg want een SP is geen fiets en dus is C14 niet van toepassing op ons.
Maar automobilisten kunnen vaak denken dat een SP een fiets is en dus is het wel opletten geblazen.
Ja dit bedoel ik. Maar op het onderdeel van mijn route waar dit zo is ga ik van mn leven niet op de weg fietsen, tussen de 60 rijdende vrachtwagens. Dan maar fietspad en politieman risico.
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
Km-stand: 40

Achten niederländische Polizisten darauf? Stellen sie dann auch Strafmandate aus?
In Deutschland wird es geduldet, wenn man angepasst und rücksichtsvoll fährt.




&&&&&&&




Letten Nederlandse politieagenten hierop? Geven ze ook boetes?
In Duitsland wordt het getolereerd als je aangepast en attent rijdt.
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Flyy schreef: 28 jan 2023, 10:25 Achten niederländische Polizisten darauf? Stellen sie dann auch Strafmandate aus?
In Deutschland wird es geduldet, wenn man angepasst und rücksichtsvoll fährt.




&&&&&&&




Letten Nederlandse politieagenten hierop? Geven ze ook boetes?
In Duitsland wordt het getolereerd als je aangepast en attent rijdt.

Ja
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Flyy schreef: 28 jan 2023, 10:25 Letten Nederlandse politieagenten hierop? Geven ze ook boetes?
In Duitsland wordt het getolereerd als je aangepast en attent rijdt.
Jee (voor degenen die een vertaalmachine gebruiken: dat is een samenvoeging van ja en nee, ofwel: beide).

Er zijn veel situaties waarbij politieagenten hun schouders ophalen en je lekker laten fietsen, maar er zijn ook genoeg situaties waarbij de agent je gewoon aan de wet houdt. In dat laatste geval heb je inderdaad een boete van uit mijn hoofd € 95.

Een kennis van me reed in Eindhoven op de Geldropseweg op de rijbaan (omdat dat op die plek volgens de wet moet), werd aangehouden door de politie omdat die even wilden zeggen dat ze het levensgevaarlijk vonden en dat ze maar beter illegaal op het fietspad moest gaan rijden. Iemand anders die ik ken reed met een speed pedelec op het fietspad omdat hij het met zijn fiets met middenmotor met windkracht 4 tegen gevaarlijk vond op de weg, maar kreeg een bekeuring...

Mijn indruk is dat de kans dat je gepakt wordt in regio Eindhoven niet heel groot is, maar hij is niet 0.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Achiel
Expert
Expert
Iraq
Berichten: 181
Lid geworden op: 19 sep 2020, 15:23
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen
Merk SP: Klever X-speed Pinion
Km-stand: 16000

Reed afgelopen weekend om 5 uur smorgens in het weekend op weg naar het werk, om de wijk uit te komen neem ik een illegale shortcut over een fietspad en op het eind ga ik via de berm de weg op waar ik hoor. Er kwam een auto aan vanaf de rotonde, deze gaf al geen richting aan, moest hiervoor heel even inhouden om de weg op te schieten en toen hij passeerde was het politie. Ze reden gewoon door, had het gesprek wel aangedurfd. :D
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

De gemeente Uden heeft me zelfs per email beloofd dat ze daar niet op controleren op de Industrielaan, waar ik met mijn woon-werkverkeer gebruik van maak.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Gelukkig, want daar wil je echt niet op de weg fietsen. Heb dat 2x geprobeerd, werd niet gewaardeerd door automobilisten...

Gelukkig kom ik daar niet heel vaak.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22962
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Robot Santa schreef: 01 feb 2023, 10:46 De gemeente Uden heeft me zelfs per email beloofd dat ze daar niet op controleren op de Industrielaan, waar ik met mijn woon-werkverkeer gebruik van maak.
Als ze daar dan gewoon eens bebording zetten dat speed pedelecs op het fietspad mogen..
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Stromeur schreef: 01 feb 2023, 12:14
Robot Santa schreef: 01 feb 2023, 10:46 De gemeente Uden heeft me zelfs per email beloofd dat ze daar niet op controleren op de Industrielaan, waar ik met mijn woon-werkverkeer gebruik van maak.
Als ze daar dan gewoon eens bebording zetten dat speed pedelecs op het fietspad mogen..
Dat willen ze niet, zie de volledige reactie hieronder
Beste heer *redacted*

Dank voor uw vraag over speed pedelecs. Met deze mail ga ik in op uw vraag hierover.

Speed pedelec
Een speed pedelec is een snelle fiets met een geel kenteken. Volgens de wet wordt dit voertuig dus gezien als bromfiets. De snelheid, kenteken, rijbewijs en helmplicht zijn hetzelfde. De invoering van dit nieuwe type voertuig is vanwege de constructiesnelheid daarom aangepast op de bromfietser. De berijder moet zich dus houden aan de regels voor de bromfiets. In de afgelopen jaren zijn diverse verkeersregels veranderd. De bromfietser rijdt al jaren op de rijbaan en niet op het fietspad. Dat geldt dus ook voor de speed pedelec. Omdat de speed pedelec lijkt op een (elektrische) fiets, moet autoverkeer ook weer wennen aan deze voertuigen op de rijbaan.

Plaats op de weg
Zoals gezegd valt de speed pedelec onder de categorie bromfietsen. Op de Industrielaan ligt naast de rijbaan een fietsstrook. Deze is bedoeld voor fietsers. De fietsstroken gaan op rotondes en kruispunten over in fietspaden. Deze zijn ook bedoeld voor fietsers. Bij de Rondweg en N264 gaan de fietsstroken over in brom/fietspaden. Daar zal ook de speed pedelec naar het brom/fietspad moeten gaan omdat de Rondweg en Lippstadtsingel/Rondweg Volkel 80 km-wegen zijn waar de bromfiets/speed pedelec niet op de rijbaan mag rijden. De speed pedelecrijder weet wat de regels zijn.

Ik kan me voorstellen dat de speed pedelec rijder zich niet altijd even veilig voelt op de langgerekte stukken van de Industrieweg. Dan begeeft deze zich tussen autoverkeer en vrachtverkeer. Het zal in de praktijk ook geen probleem zijn als de speed pedelec rijder dan tijdelijk over de fietsstrook rijdt. Wij gaan daar echter geen borden voor plaatsen.

Ontwikkelingen speed pedelec
Uw vraag is in zijn algemeenheid wel terecht. De speed pedelec is nog geen gemeengoed in het land. Omdat de speed pedelec andere kenmerken heeft dan een bromfiets, kan het voor de praktische uitvoering lastig zijn om dezelfde rechten te krijgen op de openbare weg. Als een speed pedelec net zoals de bromfietser verplicht gebruik moet maken van de rijbaan, moeten ook omstandigheden hetzelfde zijn. Zo heb ik begrepen dat een speed pedelec niet wordt opgemerkt door een detectielus bij verkeerslichten en een wiel van een bromfiets wel. Zo wordt landelijk nog gestudeerd op dit soort praktische oplossingen en nieuwe richtlijnen. Wij wachten nog op deze landelijke richtlijnen om te voorkomen dat in buurgemeenten andere regels gaan gelden.

Met vriendelijke groet,
Kees Vogels
Beleidsadviseur mobiliteit
Team Planvorming en Ontwerp
Gemeente Maashorst
Plaats reactie