Dus jij hebt schriftelijk toestemming om illegaal het fietspad te nemen, omdat je zo actief en attent bent geweest om de gemeente te benaderen over een gevaarlijke situatie voor speed pedelec rijders. En je collega's moeten hun leven maar wagen op de rijbaan, omdat ze niet op de hoogte zijn van dit persoonlijke mailtje en de gemeente te laf is om een lokaal standpunt in te nemen.
De ambtenarij
Speed Pedelec verkeersregels
- Flyy
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
- Locatie: Paderborn
- Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
- Km-stand: 40
Ich verstehe das offizielle Schreiben so, das in der Gemeinde das benutzen der verbotenen Wegen nicht geahndet, sondern geduldet wird
In Deutschland halten sich nicht sehr viele S-Pedelecfahrer an das Verbot für die Radwege.
Für diese Fahrer steht die Sicherheit an erster Stelle. Die eigene und auch die der anderen Verkehrsteilnehmer.
@@@@@@@
Ik begrijp uit de officiële brief dat in de gemeente het gebruik van verboden paden niet wordt bestraft maar gedoogd.
In Duitsland houden niet veel S-pedelec rijders zich aan het verbod op fietspaden.
Voor deze rijders komt veiligheid op de eerste plaats. Hun eigen en ook die van andere weggebruikers.
.
In Deutschland halten sich nicht sehr viele S-Pedelecfahrer an das Verbot für die Radwege.
Für diese Fahrer steht die Sicherheit an erster Stelle. Die eigene und auch die der anderen Verkehrsteilnehmer.
@@@@@@@
Ik begrijp uit de officiële brief dat in de gemeente het gebruik van verboden paden niet wordt bestraft maar gedoogd.
In Duitsland houden niet veel S-pedelec rijders zich aan het verbod op fietspaden.
Voor deze rijders komt veiligheid op de eerste plaats. Hun eigen en ook die van andere weggebruikers.
.
-
- Expert
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 28 jun 2022, 15:42
- Locatie: Twente
- Merk SP: ST2 Sport
- Km-stand: 9400
Ik fiets in Duitsland ook op het fietspad, het is veels te gevaarlijk in het donker op de rijbaan waar ze 100km/h (of harder) rijden.Flyy schreef: ↑03 feb 2023, 16:44 Ich verstehe das offizielle Schreiben so, das in der Gemeinde das benutzen der verbotenen Wegen nicht geahndet, sondern geduldet wird
In Deutschland halten sich nicht sehr viele S-Pedelecfahrer an das Verbot für die Radwege.
Für diese Fahrer steht die Sicherheit an erster Stelle. Die eigene und auch die der anderen Verkehrsteilnehmer.
@@@@@@@
Ik begrijp uit de officiële brief dat in de gemeente het gebruik van verboden paden niet wordt bestraft maar gedoogd.
In Duitsland houden niet veel S-pedelec rijders zich aan het verbod op fietspaden.
Voor deze rijders komt veiligheid op de eerste plaats. Hun eigen en ook die van andere weggebruikers.
.
De politie of douane zie ik vaak genoeg rijden, maar die hebben mij nog nooit staande gehouden.
-
- Pro
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 20 feb 2023, 08:26
- Locatie: Leusden
- Merk SP: Stromer ST7 LE
- Km-stand: 1696
Ik rij al wat jaren naar mijn werk op een Van Moof en ben sinds vandaag sp rijder…
Ik moet zeggen dat ik erg moet wennen aan het nieuwe rijden. Met fietspaden en bromfiets borden die weer over gaan in op de weg fietsen en dan weer 70km wegen in het dorp waar je niet op mag…
Hoe lang heeft het bij jullie geduurd voor dat je hieraan gewend was?
Ik moet zeggen dat ik erg moet wennen aan het nieuwe rijden. Met fietspaden en bromfiets borden die weer over gaan in op de weg fietsen en dan weer 70km wegen in het dorp waar je niet op mag…
Hoe lang heeft het bij jullie geduurd voor dat je hieraan gewend was?
——-
Stromer ST7 - Kinekt bodyfloat - WW 50km retour (Leusden - Utrecht)
Stromer ST7 - Kinekt bodyfloat - WW 50km retour (Leusden - Utrecht)
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Toen de verkeersregels veranderden fietste ik al 3 jaar op mijn SP, in de maanden voordat ik van blauwe plaat naar gele plaat om ging heb ik op mijn woon-werkroute al goed rondgekeken wat waar van me verlangd werd. Ik denk dat het mij alles bij elkaar 3 maanden gekost heeft.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Stromerfred
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1783
- Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
- Locatie: Haarlem
- Merk SP: ST7
- Km-stand: 4600
Ben meteen met de nieuwe regels begonnen. In het begin nog vaak illegaal stuk fietspad, maar voelde me steeds meer thuis op de rijbaan.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Ik heb geen rechten gestudeerd, ben noch advocaat, noch rechter, maar ik vraag me wel af wat de werkelijke waarde is van de e-mail van de gemeente Maashorst. Iemand die in beroep gaat voor het onrechtmatig rijden op een fietspad zou eigenlijk dit e-mail in zijn verweerschrift eens moeten opnemen. Het kan niet zo zijn dat er met verschillende maten gemeten wordt, toch? Ik ben benieuwd.Robot Santa schreef: ↑03 feb 2023, 12:16Dat willen ze niet, zie de volledige reactie hieronderStromeur schreef: ↑01 feb 2023, 12:14Als ze daar dan gewoon eens bebording zetten dat speed pedelecs op het fietspad mogen..Robot Santa schreef: ↑01 feb 2023, 10:46 De gemeente Uden heeft me zelfs per email beloofd dat ze daar niet op controleren op de Industrielaan, waar ik met mijn woon-werkverkeer gebruik van maak.
Beste heer *redacted*
Dank voor uw vraag over speed pedelecs. Met deze mail ga ik in op uw vraag hierover.
Speed pedelec
Een speed pedelec is een snelle fiets met een geel kenteken. Volgens de wet wordt dit voertuig dus gezien als bromfiets. De snelheid, kenteken, rijbewijs en helmplicht zijn hetzelfde. De invoering van dit nieuwe type voertuig is vanwege de constructiesnelheid daarom aangepast op de bromfietser. De berijder moet zich dus houden aan de regels voor de bromfiets. In de afgelopen jaren zijn diverse verkeersregels veranderd. De bromfietser rijdt al jaren op de rijbaan en niet op het fietspad. Dat geldt dus ook voor de speed pedelec. Omdat de speed pedelec lijkt op een (elektrische) fiets, moet autoverkeer ook weer wennen aan deze voertuigen op de rijbaan.
Plaats op de weg
Zoals gezegd valt de speed pedelec onder de categorie bromfietsen. Op de Industrielaan ligt naast de rijbaan een fietsstrook. Deze is bedoeld voor fietsers. De fietsstroken gaan op rotondes en kruispunten over in fietspaden. Deze zijn ook bedoeld voor fietsers. Bij de Rondweg en N264 gaan de fietsstroken over in brom/fietspaden. Daar zal ook de speed pedelec naar het brom/fietspad moeten gaan omdat de Rondweg en Lippstadtsingel/Rondweg Volkel 80 km-wegen zijn waar de bromfiets/speed pedelec niet op de rijbaan mag rijden. De speed pedelecrijder weet wat de regels zijn.
Ik kan me voorstellen dat de speed pedelec rijder zich niet altijd even veilig voelt op de langgerekte stukken van de Industrieweg. Dan begeeft deze zich tussen autoverkeer en vrachtverkeer. Het zal in de praktijk ook geen probleem zijn als de speed pedelec rijder dan tijdelijk over de fietsstrook rijdt. Wij gaan daar echter geen borden voor plaatsen.
Ontwikkelingen speed pedelec
Uw vraag is in zijn algemeenheid wel terecht. De speed pedelec is nog geen gemeengoed in het land. Omdat de speed pedelec andere kenmerken heeft dan een bromfiets, kan het voor de praktische uitvoering lastig zijn om dezelfde rechten te krijgen op de openbare weg. Als een speed pedelec net zoals de bromfietser verplicht gebruik moet maken van de rijbaan, moeten ook omstandigheden hetzelfde zijn. Zo heb ik begrepen dat een speed pedelec niet wordt opgemerkt door een detectielus bij verkeerslichten en een wiel van een bromfiets wel. Zo wordt landelijk nog gestudeerd op dit soort praktische oplossingen en nieuwe richtlijnen. Wij wachten nog op deze landelijke richtlijnen om te voorkomen dat in buurgemeenten andere regels gaan gelden.
Met vriendelijke groet,
Kees Vogels
Beleidsadviseur mobiliteit
Team Planvorming en Ontwerp
Gemeente Maashorst
Witte ST3 van maart 2019
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Dit stuk gaat vrij specifiek over de Industrieweg in Uden, ik denk dat je daar weinig rechten aan kunt ontlenen. Wellicht dat het zou kunnen helpen als je op de Industrieweg in Uden een boete krijgt voor op het fietspad rijden, maar elders? Denk het niet.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Expert
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
- Locatie: Nijmegen
Mocht ik een boete krijgen voor het op het fietspad rijden op die weg dan zal ik deze mail zeker in mijn bezwaarschrift zetten en op dit forum posten wat dat uithaald. Maar FreddyH heeft helemaal gelijk: dit zegt niets over andere wegen.Henry schreef: ↑26 feb 2023, 12:13 Ik heb geen rechten gestudeerd, ben noch advocaat, noch rechter, maar ik vraag me wel af wat de werkelijke waarde is van de e-mail van de gemeente Maashorst. Iemand die in beroep gaat voor het onrechtmatig rijden op een fietspad zou eigenlijk dit e-mail in zijn verweerschrift eens moeten opnemen. Het kan niet zo zijn dat er met verschillende maten gemeten wordt, toch? Ik ben benieuwd.
Wel zou het als inspiratie kunnen dienen om dezelfde vraag over andere wegen te stellen aan andere gemeentes. Alleen al om aan de gemeentes duidelijk te maken waar de veliligheid nog niet goed is, want als ze niets horen dan denken ze natuurlijk dat er niets aan de hand is.