Speed Pedelec verkeersregels

Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1782
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Toch denk ik dat er onder speed pedelec rijders ook verschillende meningen bestaan: zelf denk ik dat het fietspad (op een beperkt aantal uitzonderingen) niet je plek op de weg is. Het verhaal van aangepaste snelheid klinkt op papier mooi, maar is toch lastig aan te houden laat staan te handhaven.

Zou eerder voorstander zijn voor verlagen max snelheid op de rijbaan.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
baklap
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 281
Lid geworden op: 28 jun 2022, 15:42
Locatie: Twente
Merk SP: ST2 Sport
Km-stand: 9400

Stromerfred schreef: 27 feb 2023, 08:09 Zou eerder voorstander zijn voor verlagen max snelheid op de rijbaan.
Ik denk niet dat dat de oplossing is, ik rij een stuk wat enkelbaans en vrij breed is. Mensen rijden daar, als het rustig is, standaard 60 i.p.v. 50 km/h.
Mocht de maximale snelheid omlaag gaan zal daar nog altijd te hard gereden worden.
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Stromerfred schreef: 27 feb 2023, 08:09 Toch denk ik dat er onder speed pedelec rijders ook verschillende meningen bestaan: zelf denk ik dat het fietspad (op een beperkt aantal uitzonderingen) niet je plek op de weg is. Het verhaal van aangepaste snelheid klinkt op papier mooi, maar is toch lastig aan te houden laat staan te handhaven.

Zou eerder voorstander zijn voor verlagen max snelheid op de rijbaan.
Flitspalen op het fietspad.
Gebruikersavatar
Funky2Pedal
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 109
Lid geworden op: 03 dec 2022, 10:05
Locatie: IJsselstein
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 6500

Stromerfred schreef: 27 feb 2023, 08:09 Toch denk ik dat er onder speed pedelec rijders ook verschillende meningen bestaan: zelf denk ik dat het fietspad (op een beperkt aantal uitzonderingen) niet je plek op de weg is. Het verhaal van aangepaste snelheid klinkt op papier mooi, maar is toch lastig aan te houden laat staan te handhaven.

Zou eerder voorstander zijn voor verlagen max snelheid op de rijbaan.
baklap schreef: 27 feb 2023, 08:25
Stromerfred schreef: 27 feb 2023, 08:09 Zou eerder voorstander zijn voor verlagen max snelheid op de rijbaan.
Ik denk niet dat dat de oplossing is, ik rij een stuk wat enkelbaans en vrij breed is. Mensen rijden daar, als het rustig is, standaard 60 i.p.v. 50 km/h.
Mocht de maximale snelheid omlaag gaan zal daar nog altijd te hard gereden worden.
Welke keuze uiteindelijk gemaakt wordt, het gaat uiteindelijk ook om de bewustwording en acceptatie (handhaving) van de verkeersregels.

Zelf probeer ik op de rijbaan in de auto waar SPs en brommers mogen/moeten rijden, mijn snelheid net onder de 50 te houden.
(Op de wegen waar alleen auto's komen rij ik (uit gewoonte) toch iets harder).

Gevoelsmatig klopt er iets niet als een SP maximaal moet presteren om met het verkeer mee te kunnen.
Zeker als er SP's zijn die nauwelijks de 45 km/h kunnen halen/volhouden.
Persoonlijk zou ik dan kiezen voor gecombineerde fiets/bromfietspaden (ook al realiseer ik me dat ik dan daar niet harder mag dan 30 km/h, maar dan heb ik wel 'reserve' voor onvoorziene omstandigheden)
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1782
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Maar 30km/uur is gewoon te hard op een fietspad waar ook kinderen ouderen etc rijden. Daarom een fietspad met Max 15/20 km/uur en een rijbaan met Max 30-40.

Maar dit bedoelde ik dus dat er niet 1 gedachte is :D
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromerfred schreef: 27 feb 2023, 13:42 Maar 30km/uur is gewoon te hard op een fietspad waar ook kinderen ouderen etc rijden. Daarom een fietspad met Max 15/20 km/uur en een rijbaan met Max 30-40.

Maar dit bedoelde ik dus dat er niet 1 gedachte is :D
Max 30 km/h betekent niet dat je dat ook steeds kan rijden... Hier in de straat was Vmax lang 50 km/h, maar met geparkeerde auto's en fietsende schooljeugd reed ik met de auto ook veel langzamer dan dat.

Ofwel: 30 km/h op een normaal fietspad is prima, maar is het druk dan moet je rustiger aan doen. Brom/fietspaden waar ik veel fiets die zijn enorm breed en veelal leeg.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 27 feb 2023, 16:58 maar is het druk dan moet je rustiger aan doen.
De praktijk is weerbarstiger. Als je in Amsterdam ziet wat zo'n opgevoerde VanMoof met 33km/u teweeg brengt op een overvol fietspad. Dat is niet best.

Dit vergt lokaal maatwerk, want niet iedereen past zich aan aan de situatie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 27 feb 2023, 18:41 De praktijk is weerbarstiger. Als je in Amsterdam ziet wat zo'n opgevoerde VanMoof met 33km/u teweeg brengt op een overvol fietspad. Dat is niet best.

Dit vergt lokaal maatwerk, want niet iedereen past zich aan aan de situatie.
Eens, maar denk je echt dat die opgevoerde VanMoof zich aan een Vmax van 20 km/h gaat houden? Nee dus.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat er altijd groepen weggebruikers blijven die zich niet aan verkeersregels houden is geen argument om regelgeving volledig achterwege te laten.

Overigens zie ik voor overvolle binnensteden maar één echte oplossing: waar mogelijk 30km/u zones invoeren, alle LEVs (bij voorkeur met helmlplicht) naar de rijbaan waar de auto dan te gast is, en alleen niet-ondersteunde fietsen toelaten op het fietspad. Toekomstmuziek, maar ik zie het er binnen nu en een jaar of tien wel van komen dat daar in bepaalde regio's minstens over nagedacht gaat worden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 27 feb 2023, 19:35 Dat er altijd groepen weggebruikers blijven die zich niet aan verkeersregels houden is geen argument om regelgeving volledig achterwege te laten.


Is niet achterwege laten. Vmax op brom/fietspad bibeko is voor ons nu al 30 km/h. Het is al geregeld dus.
Stromeur schreef: 27 feb 2023, 19:35Overigens zie ik voor overvolle binnensteden maar één echte oplossing: waar mogelijk 30km/u zones invoeren, alle LEVs (bij voorkeur met helmlplicht) naar de rijbaan waar de auto dan te gast is, en alleen niet-ondersteunde fietsen toelaten op het fietspad. Toekomstmuziek, maar ik zie het er binnen nu en een jaar of tien wel van komen dat daar in bepaalde regio's minstens over nagedacht gaat worden.
Eens, mag morgen al komen wat mij betreft.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie