Toch denk ik dat er onder speed pedelec rijders ook verschillende meningen bestaan: zelf denk ik dat het fietspad (op een beperkt aantal uitzonderingen) niet je plek op de weg is. Het verhaal van aangepaste snelheid klinkt op papier mooi, maar is toch lastig aan te houden laat staan te handhaven.
Zou eerder voorstander zijn voor verlagen max snelheid op de rijbaan.
Speed Pedelec verkeersregels
- Stromerfred
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1782
- Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
- Locatie: Haarlem
- Merk SP: ST7
- Km-stand: 4600
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
-
- Expert
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 28 jun 2022, 15:42
- Locatie: Twente
- Merk SP: ST2 Sport
- Km-stand: 9400
Ik denk niet dat dat de oplossing is, ik rij een stuk wat enkelbaans en vrij breed is. Mensen rijden daar, als het rustig is, standaard 60 i.p.v. 50 km/h.Stromerfred schreef: ↑27 feb 2023, 08:09 Zou eerder voorstander zijn voor verlagen max snelheid op de rijbaan.
Mocht de maximale snelheid omlaag gaan zal daar nog altijd te hard gereden worden.
-
- Expert
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
- Locatie: Nijmegen
Flitspalen op het fietspad.Stromerfred schreef: ↑27 feb 2023, 08:09 Toch denk ik dat er onder speed pedelec rijders ook verschillende meningen bestaan: zelf denk ik dat het fietspad (op een beperkt aantal uitzonderingen) niet je plek op de weg is. Het verhaal van aangepaste snelheid klinkt op papier mooi, maar is toch lastig aan te houden laat staan te handhaven.
Zou eerder voorstander zijn voor verlagen max snelheid op de rijbaan.
- Funky2Pedal
- Pro | Forum Supporter
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 03 dec 2022, 10:05
- Locatie: IJsselstein
- Merk SP: Stromer ST3 Pinion
- Km-stand: 6500
Stromerfred schreef: ↑27 feb 2023, 08:09 Toch denk ik dat er onder speed pedelec rijders ook verschillende meningen bestaan: zelf denk ik dat het fietspad (op een beperkt aantal uitzonderingen) niet je plek op de weg is. Het verhaal van aangepaste snelheid klinkt op papier mooi, maar is toch lastig aan te houden laat staan te handhaven.
Zou eerder voorstander zijn voor verlagen max snelheid op de rijbaan.
Welke keuze uiteindelijk gemaakt wordt, het gaat uiteindelijk ook om de bewustwording en acceptatie (handhaving) van de verkeersregels.baklap schreef: ↑27 feb 2023, 08:25Ik denk niet dat dat de oplossing is, ik rij een stuk wat enkelbaans en vrij breed is. Mensen rijden daar, als het rustig is, standaard 60 i.p.v. 50 km/h.Stromerfred schreef: ↑27 feb 2023, 08:09 Zou eerder voorstander zijn voor verlagen max snelheid op de rijbaan.
Mocht de maximale snelheid omlaag gaan zal daar nog altijd te hard gereden worden.
Zelf probeer ik op de rijbaan in de auto waar SPs en brommers mogen/moeten rijden, mijn snelheid net onder de 50 te houden.
(Op de wegen waar alleen auto's komen rij ik (uit gewoonte) toch iets harder).
Gevoelsmatig klopt er iets niet als een SP maximaal moet presteren om met het verkeer mee te kunnen.
Zeker als er SP's zijn die nauwelijks de 45 km/h kunnen halen/volhouden.
Persoonlijk zou ik dan kiezen voor gecombineerde fiets/bromfietspaden (ook al realiseer ik me dat ik dan daar niet harder mag dan 30 km/h, maar dan heb ik wel 'reserve' voor onvoorziene omstandigheden)
- Stromerfred
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1782
- Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
- Locatie: Haarlem
- Merk SP: ST7
- Km-stand: 4600
Maar 30km/uur is gewoon te hard op een fietspad waar ook kinderen ouderen etc rijden. Daarom een fietspad met Max 15/20 km/uur en een rijbaan met Max 30-40.
Maar dit bedoelde ik dus dat er niet 1 gedachte is
Maar dit bedoelde ik dus dat er niet 1 gedachte is
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Max 30 km/h betekent niet dat je dat ook steeds kan rijden... Hier in de straat was Vmax lang 50 km/h, maar met geparkeerde auto's en fietsende schooljeugd reed ik met de auto ook veel langzamer dan dat.Stromerfred schreef: ↑27 feb 2023, 13:42 Maar 30km/uur is gewoon te hard op een fietspad waar ook kinderen ouderen etc rijden. Daarom een fietspad met Max 15/20 km/uur en een rijbaan met Max 30-40.
Maar dit bedoelde ik dus dat er niet 1 gedachte is
Ofwel: 30 km/h op een normaal fietspad is prima, maar is het druk dan moet je rustiger aan doen. Brom/fietspaden waar ik veel fiets die zijn enorm breed en veelal leeg.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22998
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
De praktijk is weerbarstiger. Als je in Amsterdam ziet wat zo'n opgevoerde VanMoof met 33km/u teweeg brengt op een overvol fietspad. Dat is niet best.
Dit vergt lokaal maatwerk, want niet iedereen past zich aan aan de situatie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22998
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Dat er altijd groepen weggebruikers blijven die zich niet aan verkeersregels houden is geen argument om regelgeving volledig achterwege te laten.
Overigens zie ik voor overvolle binnensteden maar één echte oplossing: waar mogelijk 30km/u zones invoeren, alle LEVs (bij voorkeur met helmlplicht) naar de rijbaan waar de auto dan te gast is, en alleen niet-ondersteunde fietsen toelaten op het fietspad. Toekomstmuziek, maar ik zie het er binnen nu en een jaar of tien wel van komen dat daar in bepaalde regio's minstens over nagedacht gaat worden.
Overigens zie ik voor overvolle binnensteden maar één echte oplossing: waar mogelijk 30km/u zones invoeren, alle LEVs (bij voorkeur met helmlplicht) naar de rijbaan waar de auto dan te gast is, en alleen niet-ondersteunde fietsen toelaten op het fietspad. Toekomstmuziek, maar ik zie het er binnen nu en een jaar of tien wel van komen dat daar in bepaalde regio's minstens over nagedacht gaat worden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Is niet achterwege laten. Vmax op brom/fietspad bibeko is voor ons nu al 30 km/h. Het is al geregeld dus.
Eens, mag morgen al komen wat mij betreft.Stromeur schreef: ↑27 feb 2023, 19:35Overigens zie ik voor overvolle binnensteden maar één echte oplossing: waar mogelijk 30km/u zones invoeren, alle LEVs (bij voorkeur met helmlplicht) naar de rijbaan waar de auto dan te gast is, en alleen niet-ondersteunde fietsen toelaten op het fietspad. Toekomstmuziek, maar ik zie het er binnen nu en een jaar of tien wel van komen dat daar in bepaalde regio's minstens over nagedacht gaat worden.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]