Speed Pedelec verkeersregels

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 27 feb 2023, 19:45
Stromeur schreef: 27 feb 2023, 19:35 Dat er altijd groepen weggebruikers blijven die zich niet aan verkeersregels houden is geen argument om regelgeving volledig achterwege te laten.


Is niet achterwege laten. Vmax op brom/fietspad bibeko is voor ons nu al 30 km/h. Het is al geregeld dus.
De context van de discussie was dit:
Stromerfred schreef: 27 feb 2023, 13:42 Daarom een fietspad met Max 15/20 km/uur en een rijbaan met Max 30-40.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tvoskuil
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2019, 19:34
Locatie: Haaren
Merk SP: Sparta
Km-stand: 40000

Ik was aan het zoeken wat nu eigenlijk de plaats van de Speedpedelec is als we op de rijbaan moeten rijden, volgens mij is dit nergens vangelegd, of ik heb het nog niet kunnen vinden.

Het enige wat ik wel vond is een advies van een ANWB expert:

Op grond van art 6 lid 2 RVV gebruiken bestuurders van een bromfiets de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt. En op de rijbaan dient de bestuurder van de bromfiets - ten behoeve van zijn eigen veiligheid - in het midden van de rijstrook te rijden. De bestuurders van de bromfietser is aldaar het best zichtbaar voor al het overige verkeer.

https://www.anwb.nl/experts/auto/3/107/ ... f-middenop
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Samtruwant
Pro
Pro
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 jul 2019, 21:09
Locatie: Diksmuide

Funky2Pedal schreef: 27 feb 2023, 09:21
Gevoelsmatig klopt er iets niet als een SP maximaal moet presteren om met het verkeer mee te kunnen.
Zeker als er SP's zijn die nauwelijks de 45 km/h kunnen halen/volhouden.

Persoonlijk zou ik dan kiezen voor gecombineerde fiets/bromfietspaden (ook al realiseer ik me dat ik dan daar niet harder mag dan 30 km/h, maar dan heb ik wel 'reserve' voor onvoorziene omstandigheden)
Welja dat vind ik ook, is zeker zo in een zone 50 maar vaak ook zo in een zone 30 waar eerder 40 km/u dan 30km/u gereden wordt (zeker op de 'bredere' zone 30's). Als de wind dan pal op je snoet haal je ook niet veel sneller, de lichtere modellen zelfs helemaal niet.
Dit vind ik trouwens één van de grootste frustraties van het fietsen met een nummerplaat achterop je fiets. Er wordt bijna verwacht dat je altijd alles uit de kan haalt, terwijl ik dat vaak helemaal NIET wil, en soms gewoon als een ietwat snellere fiets wil rijden. Zeker als de weersomstandigheden wat meer veiligheid vereisen. Gelukkig is hier in België nog de vrije keuze tot nu toe!
Otman
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2024, 19:25
Locatie: GENT
Merk SP: Klever
Km-stand: 0

Beste

Ik heb sinds februari een speedpedelec en heel af en toe heb ik de slechte gewoonte om door het roodlicht te rijden. Dit doet ik vooral bij verlaten wegen etc. Op waze krijg ik altijd berichten van 'roodlichtcamera's. Zijn dit camera's die registreren wanneer iemand door het roodlicht rijdt? En is dit ook van toepassing voor speedpedelecs? Tot nu toe heb ik geen boete gekregen :shock: .

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Toevallig was ik vrijdag met de auto en vond een SP rijder het ook nodig om door rood te rijden langs 2 rijen auto's, precies op het moment dat het licht op groen sprong... Door dat soort idioten krijgen wij een slechte naam.

In bijna heel Nederland zijn de stoplichten voor fietsen zo ingericht dat als er geen auto's op de kruising staan je direct groen krijgt. Misschien kun je de lokale overheden in Vlaanderen hier eens op attenderen?
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Otman schreef: 16 mar 2024, 18:40 Op waze krijg ik altijd berichten van 'roodlichtcamera's. Zijn dit camera's die registreren wanneer iemand door het roodlicht rijdt?
Je wil weten of je ermee weg komt om door rood licht te rijden als Waze je warschuwt voor dergelijke camera's? Sorry maar daar doen we op dit forum niet aan mee. Verkeersregels gelden voor iedereen, ook op 'verlaten wegen etc'.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Syntax Error
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 aug 2022, 10:30
Merk SP: Klever N Rogue 45
Km-stand: 6000

Ik vermoed dat (in belgië) niet alle autobestuurders dit bord kennen.
Ik vermoed dat je hier ook met je speedpedelec mag doorrijden, al ben ik niet zeker.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Die moet je toch even uitleggen. Waarom zou de rest wel voorrang moeten verlenen en fietsers niet? Als daar een auto voorrang staat te verlenen aan kruisend verkeer dan kun je als fietser toch niet gewoon de kruising over banjeren?
Koga Pace B20
Marc_D
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 370
Lid geworden op: 18 jun 2023, 15:36
Locatie: Rup
Merk SP: Specter 1
Km-stand: 900

Rubz schreef: 17 mar 2024, 11:06 Die moet je toch even uitleggen. Waarom zou de rest wel voorrang moeten verlenen en fietsers niet? Als daar een auto voorrang staat te verlenen aan kruisend verkeer dan kun je als fietser toch niet gewoon de kruising over banjeren?
Is een verkeersbord B22 en B23 dat enkel geplaatst kan worden bij rood licht (bij conflictvrije situatie's.) Fietsers én speed pedelecs mogen bij zo'n bord rechtdoor zonder het rood licht te moeten opvolgen. Ze moeten wel nog steeds voorrang geven aan voetgangers. Soortgelijke regeling bestaat al lang in andere landen.

Meer uitleg hier: https://www.fietsersbond.be/fietsinfras ... -door-rood
Laatst gewijzigd door Marc_D op 17 mar 2024, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
2017: Batavus Razer Pro (23k)
2022: Koga Pace B20 (11k)
2023: Specter 1
Plaats reactie