Allround jas

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mhuibers schreef: 12 apr 2023, 16:18 Bedankt voor de tips allemaal. Ik vind het nog lastig kiezen. Liefst ga ik voor een Futurum 4 seasons pro. Maar aangekomen op het werk wil ik me liever niet gaan omkleden (mits onbezweet) maar het beperken tot een deo'tje.
Zou deze jas ook goed bevallen (niet te koud/warm) wanneer ik er bijvoorbeeld een katoenen shirt onder draag? Op het werk draag ik meestal een blouse, dit kan ik dan evt. los meenemen en daar aantrekken.
Ik heb naast de Futurum 4 Seasons v2 sinds kort ook een pro. Ik draag deze tot 14-15 graden met een dun shirt eronder, onder de 5-8 graden met een dunne longsleeve, rond 0 graden een dikkere longsleeve en bij diepere vorst 2 lagen longsleeve. Ik merk tussen de 2 versies op dit vlak weinig verschil. Werkt uitstekend, op het werk deo rollen en een droog shirt en ik kan er tegenaan.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 183
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Ik heb vanmorgen toevallig met een futurumjasje met katoenen shirt en een skipully erover gereden. Normaal rij ik met een (goedkope) thermo ipv katoen shirt en een skipully, maar ik wou ook even uitproberen ivm makkelijker omkleden.
Mijn conclusie is dat een thermo / apart sportshirt toch iets beter is. 1. Ik heb toch het idee dat een thermo iets beter vocht afvoert en dat dat ook nodig is, want het voelde minder aangenaam tijdens het fietsen. 2. Daarnaast vind ik het ook wel frisser om een iets bezweet sportshirt uit te doen en een schone voor het werk aan te doen.
Rampzalig is het niet hoor. Op het werk heb ik ook wel eens een zweet plekje. Hangt er ook vanaf hoe snel je zweet natuurlijk.
Ik rij sowieso al in een sportbroek evt met een thermo eronder, dus ben wel een paar minuten bezig met omkleden, dan is dat shirtje niet zo'n verschil.
Ik denk dat gewone broeken teveel slijten van 2 a 3x in de week ruim 1,5 uur fietsen. Daarnaast fietst het veel lekkerder.

Verder vind ik het een fijn jasje. De zakken op de rug zijn erg praktisch. De flap onderaan de rug wappert wel iets, die snap ik niet zo goed.
Hij is lekker winddicht. Ik rij er nauwelijks mee in de regen, dan doe ik een laagje er onderuit en een regenjasje erover, maar een buitje kan hij wel tegen.

Ik ben 1.86 en 83 kilo. De XL sluit bij mij mooi aan, maar geeft ook voldoende ruimte om er bij erg koud weer nog een donsjasje onder te doen. Zo koud heb ik het deze winter echter niet meegemaakt.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

Mijn vorige jas was een dure jas van meer dan €300. Na 2 jaar was hij niet meer waterdicht. Nu heb ik weer lang gezocht naar een jas die
1) erg waterdicht en
2) erg ademend zou zijn.

Tenson, Agu, North Face, Protest ..veel jassen gepast en geprobeerd. Uiteindelijk bleek qua cijfers deze jas van Decathlon (Ademend vermogen Ret 6, waterdichtheidskolom 25000mm) ongeveer alles te overtreffen. De veel duurdere merkjassen hadden vaak maar een waterkolom van 10000, en zij die meer hadden waren precies plastic tassen waarin ik heel fel zweette. Erg waterdicht en erf ademend is natuurlijk een moeilijk compromis.

Deze kost maar €90, en is (op papier dan toch) zelfs waterdichter én meer ademend dan een veel duurdere merkjas.

Voor mij telt niet wat erop staat, maar dat het werkt. Intussen 2 weken in het bezit. Ik heb de gele genomen, niet omdat ik dat mooi vind, maar omdat ik dan goed zichtbaar ben. Vorige week al eens 2 keer 20km door de stortregen gereden en hij voldoet perfect qua waterdichtheid, en qua zweten doet'ie het ook beter dan zijn voorganger.

Deze jas zal van maart/april tot oktober/november dienen. In de winter heb ik een ski-jas van protest, die ook waterdicht is.
Bijlagen
Screenshot_20230502-073450.png
Screenshot_20230502-073450.png (183.15 KiB) 904 keer bekeken
Lekker fietsen...
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Mijn dure regenjas van Agu was na 2 jaar ook niet meer waterdicht. Toen bij Bever een middeltje gekocht om te reinigen en wederom waterdicht te krijgen. Resultaat is dat het water er weer vanaf loopt.
Peter
Laatst gewijzigd door Peerke1960 op 02 mei 2023, 11:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

550x838.jpg
550x838.jpg (112.39 KiB) 873 keer bekeken
Dit spul

Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 183
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Waterafstotend en waterdicht is niet hetzelfde. Hoewel het eerste wel helpt bij niet nat worden.
Ik zou ook niet elke rit in je waterdichte kleding gaan rijden. Dan slijt het veel te snel.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Kennoi
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jul 2023, 10:57
Locatie: België
Merk SP: Stromer

Nonsens schreef: 27 jan 2023, 23:17 Ik heb de endura mt500 regenjas. Super tevreden over. Waterdicht, ademend, lange achterkant, veel ventilatie mogelijkheid. Alleen geen binnenvoering maar dat los ik op met een extra truitje/thermoshirt.
Draag jij de kap over je helm in de regen? Zo ja, maakt dit niet veel lawaai aan 45km/h?
Stromer ST3 Pinion 983 Wh 2023
willemt
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 jul 2022, 08:43
Locatie: Gent
Merk SP: Klever X-Pinion 45 (2022-v2)
Km-stand: 10.000

Ik rij zonder kap in de regen, haren worden amper nat onder mijn Lazer Anverz helm.
2022-v2 Klever X 45 Pinion (Klever remmen en voorlicht)
Gent - Lembeke: 23km enkele rit
racoon
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 74
Lid geworden op: 20 jan 2023, 21:09
Locatie: Epe
Merk SP: Stromer st2
Km-stand: 4036

Om geen nieuw topic te openen plaats ik mijn vraag hier.

Gisteren op de fiets had ik mijn gewone winterjas aan, had het best koud, denk dat dit kwam doordat de wind er doorheen kwam.

Nu zoek ik een wind en waterdichte jas die niet te strak zit en ook gewoon kan dragen.

Dacht zelf aan de endura mt500 of de Gonso Save Therm maar weet niet of die warm genoeg is.
St2 royal blue
baklap
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 jun 2022, 15:42
Locatie: Twente
Merk SP: ST2 Sport
Km-stand: 9400

@racoon

Ligt er aan wat je er onder draagt en hoe warm je het krijgt. Zelf fiets ik in de winter met een herfstjas met 2 sportshirts eronder, zelfs met -8 is het warm genoeg.

Belangrijkste is dat de jas winddicht is (schoenen en broek ook als het koud is :P ).
Plaats reactie