Fotochromatische speed pedelec zonnebril

willemt
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 jul 2022, 08:43
Locatie: Gent
Merk SP: Klever X-Pinion 45 (2022-v2)
Km-stand: 10.000

Ik ben ook brildrager en heb een Lazer Anverz. Ik rij altijd met het vizier naar beneden en enkel bij mist ondervind ik nadelen van het vizier. Kan natuurlijk ook gewoon naar boven.
Voor de zomermaanden heb ik een zonnebril die ik over mijn normale bril kan zetten. Is wel wat moeilijk bij wisselend licht, de overzetbril aan en uitzetten kan makkelijk in de auto, maar is iets onpraktischer op de fiets :). Ik kijk daarom ook uit naar een fotocromatische op sterkte of overzetbril. Ik ga de tips in dit topic even van naderbij bekijken.
2022-v2 Klever X 45 Pinion (Klever remmen en voorlicht)
Gent - Lembeke: 23km enkele rit
DrieKwart
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 okt 2022, 12:45
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever
Km-stand: 1300

Syntax Error schreef: 13 feb 2023, 10:09 Interessant, :)

Ik ben een brildrager en k ben momenteel aan het twijfelen tussen een sportbril op sterkte. Brillenwinkel stelt een "evil eye" voor, die op een 350 eur zou uitkomen.
Andere optie waar ik aan denk ik gewoon mijn bril te dragen een een Lazer Anverz te kopen.

- Pro bril
Kan ik natuurlijk ook voor andere dingen gebruiken
lijkt me aangenamer dan zo'n vizier voor mijn bril

- Pro Helm
Een echte SP helm zal wellicht veiliger zijn dan mijn huidige fietshelm (die ik in België wel mag gebruiken op een SP)
Wellicht kan ik ook met het vizier omhoog rijden als er geen wind is enzo.

ik zie wel misschien koop ik gewoon alletwee, of kom ik nog uit op een derde optie.
Ik heb momenteel zelfs nog geen fiets :), woensdag kan ik hem gaan halen, misschien gewoon wat testen wat werkt voor ik iets koop.

Sowieso is testen voor iets te kopen altijd verstandig. Verkijk je er ook niet op wat een verschil in rijwind het is ten opzichte van een normale fiets. Het verschilt denk ik ook hoe het vizier en de helm vallen qua pasvorm, bij de ene zal het vizier prima werken terwijl de ander het niks vindt.

Ik draag zelf geen bril op sterkte dus ik heb er geen kijk op, ik kwam wel deze brillen van BBB tegen. BBB is wel een merk wat voor een redelijk prijs best mooie spulletjes maakt: https://bbbcycling.com/nl_nl/bsg-71ph-impulse-optic-ph
ChrisK
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jun 2022, 23:18
Locatie: Eelde
Merk SP: Klever X-speed Alpa
Km-stand: 10000

Ik rij sinds een aantal weken met een Oakley Jawbreaker met fotochromatische glazen. Ik rij hiermee nu dus grotendeels in het donker en dat bevalt prima. Veel beter dan fietsen met klep van de helm. Die beslaat vaak en met regen heb je veel te veel last van de waterdruppels bij tegenliggers. Met de bril heb ik dit niet en zie ik alles veel beter. Ik heb nog weinig ervaring met in de zon fietsen, maar voor in het donker ben ik zeer tevreden.
Gebruikersavatar
SqueeZer
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jul 2022, 11:43
Locatie: Sint-Eloois-Winkel
Merk SP: Klever
Km-stand: 0

Brildrager hier

Ik rijd met een Julbo Renegade Reactiv (Hun inhouse naam voor Photocromatische glazen) die multifocaal op sterkte zijn, voorlopig gelukkiger van dan van de voorgaande (Oakley op sterkte die toch wel kwetsbaar bleek)

Afbeelding
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Hoe krijg je daar de juiste sterkte in? En weet je ook wat het kost om nieuwe glazen te bestellen voor wanneer je sterkte veranderd?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
SqueeZer
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jul 2022, 11:43
Locatie: Sint-Eloois-Winkel
Merk SP: Klever
Km-stand: 0

Ik ben gewoon naar mijn opticien geweest, die heeft de bestelling geplaatst, inclusief glazen op sterkte bij Julbo zelf.

Mijn ogen zijn al jaren hetzelfde dus op zich maak ik mij weinig zorgen om eens een ander glas te moeten steken, als je ieder jaar een andere sterke moet dan raad ik je clips aan (al denk ik persoonlijk ook dat de meeste mensen het behouden van een montuur overraten want bij de meeste brillen op sterkte zijn het de glazen die het duurste uitkomen en af en toe een nieuw montuur om de paar jaar ga ik echt niet van sterven dan :mrgreen: )
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Snap ik, maar voor mij zijn het 4 brillen die dan vernieuwd moeten worden, en typisch eens in de 3-4 jaar. Dan vind ik het wel interessant om dat vooraf te weten.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Rubz
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 sep 2022, 14:00
Locatie: Twente
Merk SP: Koga Pace B20

Ik ben ook brildrager en heb een gewoon montuurtje met meekleurende glazen erin. Dikke prima in combinatie met het zonneklepje van de helm, zelfs nu bij lage zon. Van waterende ogen heb ik geen last, maar opvallend is wel dat mijn normale bril met een groter montuur minder goed afdicht dan het montuur met de meekleurende glazen. Ik kan het echt aanraden, bijvoorbeeld ook voor dagjes uit waarbij je veel wisselt van binnen en buiten. Ik heb vrij lichtgevoelige ogen en vroeger was ik continu aan het wisselen tussen zonnebril en gewone bril. De zonnebril ligt nu standaard in de auto. Op kantoor gaat de gewone bril weer op, puur omdat dit een prettiger montuur is.
Koga Pace B20
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

SqueeZer schreef: 01 mar 2023, 16:28 Brildrager hier

Ik rijd met een Julbo Renegade Reactiv (Hun inhouse naam voor Photocromatische glazen) die multifocaal op sterkte zijn, voorlopig gelukkiger van dan van de voorgaande (Oakley op sterkte die toch wel kwetsbaar bleek)
Die is er ook in een wat kleinere uitvoering M, met Reactiv glazen; fijn merk & goede kwaliteit.
RENEGADE M J5493314
julbo-renegade-m-j5493314.jpg
julbo-renegade-m-j5493314.jpg (11.57 KiB) 697 keer bekeken
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
metalpe
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
Locatie: Bree
Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
Km-stand: 15000

Ik heb er eentje van decathlon. Werkt prima voor mij.
Ik rij minstens 2x per week 's nachts terug, en dus vaak in wisselende omstandigheden (lage zon, hoge zon, regen, nacht), en doe alles met de bril. Ik zie hem niet meer op de site staan, maar er staan er wel vergelijkbare op. Mij lukt alles met die bril, ik ben dus zeer tevreden. Hiervoor had ik er een met verwisselbare glazen, dat was vaak wat meer gedoe (glazen thuis vergeten of bekrast in de tas etc).. Prima oplossing. Of er veel verschil zit tussen een goedkope en dure fotochromatische bril weet ik niet, daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, aangezien ik tevreden ben van mijn goedkoop (onder de €50) exemplaar.
Lekker fietsen...
Plaats reactie