Fotochromatische speed pedelec zonnebril

DrieKwart
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 okt 2022, 12:45
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever
Km-stand: 1300

Hoi allemaal,

Er lopen her en der al wat draadjes over zonnebrillen en het wel of niet gebruiken van het vizier van de helm. Ik kon alleen niet helemaal vinden wat ik zocht dus ik maak toch maar een draadje aan.

Ik merk dat, zeker 's ochtends en met deze kou, mijn ogen heel gevoelig zijn voor de rijwind. Dusdanig dat ik zeker het eerste 20 min gewoon niet relaxed op de fiets zit omdat ik niet goed voor me uit kan kijken. Ik gebruik de AGU Urban Pedelec helm met vizier, maar ik merk dat het vizer te weinig van de wind tegenhoudt of dat er toch een soort rare wind eronderdoor komt.
Ik wil nu toch gaan kijken om met een (zonne)bril te gaan rijden. Voor de racefiets en mtb heb ik een paar Oakleys liggen die goed passen (en hopelijk beter afsluiten). Hiervoor heb ik wel verschillende type glazen, transparant, ietjes donker en meer donker zullen we maar zeggen.

Maar hoe doen jullie dat? Als ik nu thuis weg rijd is het nog vrij donker maar eer ik op mijn werk kom is de zon al redelijk boven de horizon. Terug is dit precies andersom, het laatste kwartiertje/half uurtje rijd ik in de schemer/donker. Mijn route is eigenlijk precies zo dat ik altijd tegen de zon in moet kijken, waardoor ik liever wel een zonnebril op zou zetten, maar dat houdt in dat ik het eerste deel of het laatste deel in het donker met een zonnebril rijd. En ik merk dat dat op de snelheden die we rijden eigenlijk niet verantwoord is, zeker niet op de drukkere stukken waar je ook voetgangers langs de kant van de weg kan tegenkomen ed.

Ik zit nu te kijken om een Fotochromatische zonnebril aan te schaffen. Maar heeft iemand hier ervaringen mee? Vooral of het in het schemer/donker transparant genoeg is. Het zijn best prijzige dingen dus ik wilde eerst even wat informatie inwinnen.

Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Ik heb er 1 van Oakley al jaar of 5. Rijdt echt perfect. (Rij hele jaar rond met donker, schemer en felle zon)
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
baklap
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 jun 2022, 15:42
Locatie: Twente
Merk SP: ST2 Sport
Km-stand: 9400

Voor de MTB gebruik ik een fotochromatische zonnebril, bevalt mij uitstekend voor donkere / half donkere dagen. Met de volle zon gebruik ik liever een zonnebril.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb er ook een, kan later even kijken welk merk. Ik heb die bril al 6 jaar of zo en hoewel hij niet heel donker wordt kan ik in alle weertypen comfortabel kijken. Helemaal perfect dus!

Ondanks die bril heb ik de eerste minuut of zo ook soms tranende ogen. Bij mij helpt het enorm als ik 's ochtends koud water in mijn gezicht 'gooi'. Maar helemaal weg gaat het daarmee niet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Ik heb er een vd decathlon. Exacte type verkopen ze niet meer; maar ik ben er super blij mee. Kostte 15 euro en werkt perfect. Heerlijk meekleurend met de hoeveelheid licht buiten. En geen tranende ogen bij hoge snelheid; ook belangrijk voor een speedpedelec.

Filtertje al aan tm 50 euro en herenbrillen:
https://www.decathlon.nl/browse/c0-spor ... bility%7C1
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Hansje
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2022, 16:11
Locatie: Lievegem

Ikzelf had hetzelfde probleem als TS; Ik rijd 's morgens om 04.00 uur in het helledonker naar het werk en om 13.00uur terug naar huis.
De week daarop vertrek thuis om 12.00 uur en terug naar huis om 21.15 uur terug bij donker, U merkt het al 2-ploegenstelsel.

Met fotochromatische lens vind ik het in het donker niet te doen. Je ziet het verschil tussen de berm en de weg niet goed , ook putten
in asfalt zie je niet , de bril word niet 100 % helder.
Zeker als je zoals ik een groot deel van je traject rijd langs onverlichte wegen.
Ik heb me een racefietsbril van het merk PPEEQQ bij FUTURUM aangeschaft met fotochromatische lens en transparante lens bijgeleverd.

Bij deze bril is het heel makkelijk om van lens te wisselen op het werk of thuis.
ik doe dit als ik aankom in de kleedkamer op 1 minuutje en de bril ligt klaar voor de tegengestelde situatie.

Bij mijn oakley brillen is dit niet zo gemakkelijk , dus deze blijven in de schuif voor op de racefiets in het weekend.
Ik hoop hiermee een goeie feedback naar TS te geven om gemakkelijker een keuze te maken.
Stromer ST3 PINION SE Ipanema Brown.
+johan-
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 nov 2017, 19:04
Locatie: Regio Eindhoven

Ik gebruik de BBB BSG-59PH :geek: (en z'n voorganger) met leesgedeelte al jaren, zowel op de Stromer, racefiets en MTB.

Hij bevalt goed, in het donker geen problemen met het zicht. Bij fel zonlicht zou hij een beetje donkerder mogen zijn.

Ook de prijs is in orde, bijv. : https://vanbon-sport.nl/kleding/brillen ... 59ph-zwart
ST3 Pinion 2022 - (ST2 2017 20.000 km)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ter info: ik heb de BBB BSG-51, een fotochromatische bril met daarin een bril op sterkte.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
DrieKwart
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 okt 2022, 12:45
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever
Km-stand: 1300

Bedankt allen voor de tips en adviezen!

Inmiddels heb ik in ieder geval het rijden zonder vizier maar met bril geprobeerd. Dit rijdt in ieder geval een stuk fijner en veel minder last van de wind in mijn ogen. Alleen de temperatuur was niet te vergelijken, vorige week met het vizier was het -3° en nu een graad of 6/7. Dus wellicht kan dat ook positief hebben bij gedragen.

Ik ga van de week is kijken of ik ergens wat brillen kan proberen. De BBB's zien er goed uit, maar de brillen van AGU zijn nu her en der ook mooi geprijsd. Ik wil ze is passen en proberen om te kijken of je voor het extra geld ook daadwerkelijk wat extra's krijgt. Oakley's heb ik goede ervaringen mee maar deze zijn toch echt wel behoorlijk aan de prijs vind ik.

Nogmaals dank in ieder geval!
Syntax Error
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 aug 2022, 10:30
Merk SP: Klever N Rogue 45
Km-stand: 6000

Interessant, :)

Ik ben een brildrager en k ben momenteel aan het twijfelen tussen een sportbril op sterkte. Brillenwinkel stelt een "evil eye" voor, die op een 350 eur zou uitkomen.
Andere optie waar ik aan denk ik gewoon mijn bril te dragen een een Lazer Anverz te kopen.

- Pro bril
Kan ik natuurlijk ook voor andere dingen gebruiken
lijkt me aangenamer dan zo'n vizier voor mijn bril

- Pro Helm
Een echte SP helm zal wellicht veiliger zijn dan mijn huidige fietshelm (die ik in België wel mag gebruiken op een SP)
Wellicht kan ik ook met het vizier omhoog rijden als er geen wind is enzo.

ik zie wel misschien koop ik gewoon alletwee, of kom ik nog uit op een derde optie.
Ik heb momenteel zelfs nog geen fiets :), woensdag kan ik hem gaan halen, misschien gewoon wat testen wat werkt voor ik iets koop.
Plaats reactie