Fotochromatische speed pedelec zonnebril

PatMat
Expert
Expert
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 okt 2022, 11:34
Merk SP: Had een Stromer St1x2017
Km-stand: 45000

Heb een adidas evil eye halfrim pro (met adapter voor mijn sterkte te kunnen krijgen) en het was nog flink zoeken met mijn sterkte. Was in totaal 700 euro kwijt geloof ik.

Ik heb mijn bril bij Mijn Sportbrilshop vandaan, superfijne zaak waarbij heelveeeeell brillen naast elkaar hangen om te kunnen passen. Eigenaar komt uit opticien familie en doet dus daar ook zelf de metingen.
racoon
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 jan 2023, 21:09
Locatie: Epe
Merk SP: Stromer st2
Km-stand: 4036

PatMat schreef: 03 mar 2023, 09:59 Heb een adidas evil eye halfrim pro (met adapter voor mijn sterkte te kunnen krijgen) en het was nog flink zoeken met mijn sterkte. Was in totaal 700 euro kwijt geloof ik.

Ik heb mijn bril bij Mijn Sportbrilshop vandaan, superfijne zaak waarbij heelveeeeell brillen naast elkaar hangen om te kunnen passen. Eigenaar komt uit opticien familie en doet dus daar ook zelf de metingen.

Ik heb de evil eye trace pro met meekleurende glazen en een inzet clip op sterkte
St2 royal blue
Latje!
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 sep 2020, 10:46
Locatie: Reusel

ik rijd ook het hele jaar door met een Oakley Jawbreaker met photochromatische lens en voor mij werkt dat prima. op de donkere ochtenden is de lens licht genoeg om voldoende zicht te hebben, en met de zon vol op mijn gezicht vind ik hem ook donker genoeg kleuren.
Stromer ST3- black L sport- 983wh- Kinekt seatpost
boomdijk
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2023, 08:26
Locatie: Leusden
Merk SP: Stromer ST7 LE
Km-stand: 1696

Ik rij al een aantal jaren met de Oakley Radar met photochromic lens en die is in het donker/zonder zon helemaal helder. Hij is polariserend en bij zon wordt hij goed donker…

Kijk uit voor goedkope brillen die hebben vaak geen uv filter en dan verniel je je ogen…

Johan
——-
Stromer ST7 - Kinekt bodyfloat - WW 50km retour (Leusden - Utrecht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

boomdijk schreef: 12 mar 2023, 11:26 Kijk uit voor goedkope brillen die hebben vaak geen uv filter
Heb je hier voorbeelden van? Voor zover ik weet hebben zo goed als alle zonnebrillen die je in Nederland kunt kopen 100% UV bescherming.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
boomdijk
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2023, 08:26
Locatie: Leusden
Merk SP: Stromer ST7 LE
Km-stand: 1696

FreddyH schreef: 12 mar 2023, 11:33
boomdijk schreef: 12 mar 2023, 11:26 Kijk uit voor goedkope brillen die hebben vaak geen uv filter
Heb je hier voorbeelden van? Voor zover ik weet hebben zo goed als alle zonnebrillen die je in Nederland kunt kopen 100% UV bescherming.
Wat ik ervan weet is dat uv bescherming een dure bewerking is voor lenzen… goedkope brillen hebben vaak deze bescherming niet. Check dus vooral bij goedkope brillen of die bescherming er op zit…

Een €10 bril op een kraampje zou ik dus niet doen…
——-
Stromer ST7 - Kinekt bodyfloat - WW 50km retour (Leusden - Utrecht)
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Alle zonnebrillen die in europa verkocht mogen worden hebben UV filters. Dat is namelijk een wettelijke eis.

Maar dat wil niet zeggen dat er nooit stiekem zonnebrillen verkocht worden die eigenlijk niet mogen. Let dus even op het CE logo en het nummer er achter (0-4, hoger is sterker filteren) Dat staat meestal op de binnenkant van een pootje geprint,
https://oogfonds.nl/onze-ogen/gezonde-o ... zonnebril/
https://www.bever.nl/blog/outdoor/zonne ... etten.html
Klaas
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 mar 2018, 16:24
Locatie: Flevoland
Merk SP: Stomer St3 Pinion LE

Ik fiets sinds enige tijd met een gloryfy bril. Meekleurende glazen op sterkte. Met slecht en/of koud weer combineer ik dit met een vizier op mijn helm. Voordeel van de gloryfy bril is dat hij (afhankelijk van het model) er uit ziet als een normale zonnebril en de bril is (nagenoeg) onbreekbaar.
Bijlagen
IMG_3380.jpeg
IMG_3380.jpeg (229.91 KiB) 565 keer bekeken
PatMat
Expert
Expert
Berichten: 101
Lid geworden op: 05 okt 2022, 11:34
Merk SP: Had een Stromer St1x2017
Km-stand: 45000

Robot Santa schreef: 13 mar 2023, 08:51 Alle zonnebrillen die in europa verkocht mogen worden hebben UV filters. Dat is namelijk een wettelijke eis.

Maar dat wil niet zeggen dat er nooit stiekem zonnebrillen verkocht worden die eigenlijk niet mogen. Let dus even op het CE logo en het nummer er achter (0-4, hoger is sterker filteren) Dat staat meestal op de binnenkant van een pootje geprint,
https://oogfonds.nl/onze-ogen/gezonde-o ... zonnebril/
https://www.bever.nl/blog/outdoor/zonne ... etten.html
Grappig op de bever site staat het verkeerd. De categorieën staan voor filtering van zichtbaar licht geen UV. Waarbij categorie 4 niet mag in het verkeer ivm te donker. In principe zou met CE keurmerk 100% uv400 moeten filteren, maar checken is altijd goed. Bij sportbrillen zal het wel loslopen lijkt me.

Mocht iemand nog zin in hebben, ik vermoed dat het omschreven staat in NEN 12312-1, valt buiten mijn abonnement :D
DrieKwart
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 okt 2022, 12:45
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever
Km-stand: 1300

Alweer enige tijd geleden dat ik dit topic begonnen ben, ondertussen heb ik wel meegelezen en ben in een paar winkels geweest.
Oakley viel toch wel af vanwege de hoge aanschafprijs, ook al zijn het wel super fijne brillen. Ik was geïntresseerd in de brillen van AGU, helaas kwam de Bold niet uit qua pasvorm en hadden ze de Verve niet als fotochromatisch. De brillen voelde qua kwaliteit wel goed aan.

Van BBB hadden ze wel enkele types met meekleurende glazen maar ik was er niet kapot van qua gevoel. Wellicht zijn ze in de praktijk beter dan mijn eerste indruk, maar ik besloot toch om verder te kijken.

Uiteindelijk kwam ik in de Decathlon terecht, eigenlijk in eerste instatie voor wat andere spullen maar toch ook maar even langs de brillenafdeling gelopen. De keuze was al niet zo reuze meer, er lag nog maar 1 model. Deze bleek wel precies wat ik zocht, de bril voelt degelijk aan en het is een redelijk groot glas (niet zo groot als enkele hippere modelen van oa Oakley of 100%). Gelukkig is het weer ook wat beter geworden waardoor ik de bril ook goed kon testen.
In het donker is het goed te doen met de bril op. Je ziet dat het iets donker is, maar in de praktijk merk je hier niks van. Alleen echt slecht weer heb ik nog niet getest. Als de zon op komt is het fijn dat de bril donker wordt. Maar als het 's middags echt een laagstaand fel zonnetje is merk je dat de bril niet zo donker wordt als een normale zonnebril. Maar met de zonneklep op de helm is dat naar mijn mening prima om heen te werken, zeker voor korte stukjes.

Al om al was de bril €45 euro en is het voor mij precies wat ik zocht voor een goed prijsje.
Plaats reactie