Wij hebben een heel aparte regeling. Maximumbedrag is €2800, je kan zelf bijbetalen tot €4000. Het bedrijf betaald zelf de helft van de lease (tot €2800 cataloguswaarde) dus het leasebedrag per maand is bijzonder laag. Bij stopzetting contract mag je de volledige restwaarde betalen (ook als je dus al eens tot €1200 hebt bijgelegd bij aankoop, deze mag je dus 2 keer aftikken). Er is een regel dat minstens 30% van de woonwerk verplaatsingen met de fiets moet gebeuren, anders kan het contract stopgezet worden. Ik heb mijn Klever dus met mijn eigen centjes gekocht
Bij mijn vrouw is het veel eenvoudiger. Leasen op 4 jaar, totale leasebedrag wordt 4 keer afgehouden van de eindejaarspremie. Maximaal leasebedrag is eindejaarspremie x 4.
Wat is jouw fietslease budget voor een speed pedelec?
-
- Rookie
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25 jul 2022, 13:17
- Locatie: Deinze
- Merk SP: Klever Y Gala 45
- Km-stand: 0
Bij ons verloopt de leasing ook via de eindejaarstoelage. Echter niet op 4 jaar, maar op 3 jaar, waardoor het budget kleiner wordt.
Hoe hoger het loon, hoe hoger de eindejaarstoelage en hoe meer budget er resteert voor de fietsleasing.
Onze personeelsdienst adviseert om niet de volledige eindejaarstoelage aan te wenden voor de leasing en een veiligheidsmarge in te bouwen. De redenering is dat het bedrag van de eindejaarstoelage onderhevig is aan ‘onverwachte gebeurtenissen’, waardoor het wel eens ontoereikend zou kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan langdurige ziekte, onbetaald verlof, zorgkrediet …
Voor een Ellio Elite Comfort met zadelvering, Tannus, reislader, bel, spatlap, ABUS helm, slot en administratiekost en verplichte korting van 10% kwam ik uit op een offerteprijs van € 7.444,60 incl. btw. Voor dat bedrag was mijn eindejaarstoelage nog net toereikend, maar zat ik dus diep in de veiligheidsmarge.
De Klever Y Gala die ik bestelde kwam incl. opties, accessoires, korting en btw uit op € 6.700,49 en was een stuk gunstiger.
Ik heb een administratief profiel met 21 jaar anciënniteit. Voor starters of collega's die deeltijds werken ligt het budget een stuk lager.
Collega's die hoger in het organogram staan kunnen iets hoger gaan.
Leasing blijft netto een gunstige manier om een speed pedelec te financieren. Ik ben eerlijk gezegd wel fameus geschrokken van het totale brutobedrag (incl. patronale bijdrage) dat naar de leasingmaatschappij stroomt. Als je de reële kost van verzekering, onderhoud en pechbijstand berekent op 3 jaar dan stroomt er nog steeds een aanzienlijk restant naar de leasingmaatschappij. Als je de fiets na 3 jaar niet overneemt en dan ook nog eens bekijkt aan welke bedragen dergelijke fietsen 2dehands nog worden doorverkocht, dan houdt de leasemaatschappij er quasi een extra speed pedelec aan over. En neem je de fiets wel over, dan betaal je na 3 jaar nog eens 20% op de oorspronkelijke catalogusprijs. Eigenlijk best een goed uitgedokterd en fascinerend verdienmodel.
Hoe hoger het loon, hoe hoger de eindejaarstoelage en hoe meer budget er resteert voor de fietsleasing.
Onze personeelsdienst adviseert om niet de volledige eindejaarstoelage aan te wenden voor de leasing en een veiligheidsmarge in te bouwen. De redenering is dat het bedrag van de eindejaarstoelage onderhevig is aan ‘onverwachte gebeurtenissen’, waardoor het wel eens ontoereikend zou kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan langdurige ziekte, onbetaald verlof, zorgkrediet …
Voor een Ellio Elite Comfort met zadelvering, Tannus, reislader, bel, spatlap, ABUS helm, slot en administratiekost en verplichte korting van 10% kwam ik uit op een offerteprijs van € 7.444,60 incl. btw. Voor dat bedrag was mijn eindejaarstoelage nog net toereikend, maar zat ik dus diep in de veiligheidsmarge.
De Klever Y Gala die ik bestelde kwam incl. opties, accessoires, korting en btw uit op € 6.700,49 en was een stuk gunstiger.
Ik heb een administratief profiel met 21 jaar anciënniteit. Voor starters of collega's die deeltijds werken ligt het budget een stuk lager.
Collega's die hoger in het organogram staan kunnen iets hoger gaan.
Leasing blijft netto een gunstige manier om een speed pedelec te financieren. Ik ben eerlijk gezegd wel fameus geschrokken van het totale brutobedrag (incl. patronale bijdrage) dat naar de leasingmaatschappij stroomt. Als je de reële kost van verzekering, onderhoud en pechbijstand berekent op 3 jaar dan stroomt er nog steeds een aanzienlijk restant naar de leasingmaatschappij. Als je de fiets na 3 jaar niet overneemt en dan ook nog eens bekijkt aan welke bedragen dergelijke fietsen 2dehands nog worden doorverkocht, dan houdt de leasemaatschappij er quasi een extra speed pedelec aan over. En neem je de fiets wel over, dan betaal je na 3 jaar nog eens 20% op de oorspronkelijke catalogusprijs. Eigenlijk best een goed uitgedokterd en fascinerend verdienmodel.
-
- Expert
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 28 okt 2018, 10:10
- Locatie: Massemen
- Merk SP: Stromer st5
- Km-stand: 23000
Leasing op 3jaar , st7 leasing geen probleem,maar sommige nemen pensioen sparen ,tankkaart (auto), extra verlof bij kopen.
Je kan er veel meedoen , of gewoon je eindejaars geld houden , maar denk dat je een beetje moet kijken naar wat je echt nodig hebt, ik lease een fiets en door verplaatsing vergoeding kan ik eveneens mijn leasing wagen betalen.
Je kan er veel meedoen , of gewoon je eindejaars geld houden , maar denk dat je een beetje moet kijken naar wat je echt nodig hebt, ik lease een fiets en door verplaatsing vergoeding kan ik eveneens mijn leasing wagen betalen.
Voorwaarde bij mijn werkgever (zorgsector Vlaanderen) is dat leasing bedrag 180 EUR per maand max is. Door mijn lengte mocht ik wel een duurdere st3 kiezen, het extra bedrag heb ik zelf opgelegd. Termijn is 4 jaar.
-
- Pro
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 28 mei 2020, 18:30
- Locatie: Rollegem
- Merk SP: ST1 2020
- Km-stand: 11000
Max 8k met alle accessoires erbij. Lease op 3 jaar.
Er is mogelijkheid om zelf op te leggen.
Wel stom dat het altijd op catalogusprijs berekend wordt, Zo kun je de koopjes op een wat ouder model niet meenemen.
Er is mogelijkheid om zelf op te leggen.
Wel stom dat het altijd op catalogusprijs berekend wordt, Zo kun je de koopjes op een wat ouder model niet meenemen.
-
- Expert
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 20 nov 2021, 06:51
- Locatie: Bree
- Merk SP: Stromer st2 belt (dec 2021)
- Km-stand: 15000
Wat een bedragen allemaal
Ik werk in het onderwijs, in België. Daar gooien ze net wat minder met geld.
Geen mogelijkheid tot leasen, dus aankoop, verzekering, onderhoud etc is allemaal zelf te betalen.
Wel is het zo dat je in België geen woonwerkvergoeding krijgt (in het onderwijs toch niet) als je met de auto gaat, maar wel als je met de fiets gaat werken.
Met de auto kost gaan werken me dus alles, want ook mijn auto, brandstof, verzekering etc, moet ik zelf betalen.
Met de fiets krijg ik €0.21 per gefietste kilometer. Met de fietsvergoeding alleen krijg ik mijn fiets nooit of te nimmer terugbetaald/onderhouden (veel vakantie natuurlijk, trap ik maar meteen de open deur in, en een dag niet gefietst is natuurlijk een dag geen fietsvergoeding). Een auto heb ik ook, dus qua verzekering etc maakt het niet uit of ik ermee ga werken of niet. Hij wordt echter niet gebruikt om te gaan werken. Bij de 21 cent per gefietste kilometer, mag ik dus eigenlijk de benzine die ik die dag NIET verbruikt heb, optellen, wat het bedrag ongeveer verdubbelt.
Rijk zal ik er niet van worden. Sterker nog, ik denk niet dat het zal lukken om de stromer (incl onderhoud, verzekering, afschrijving...) terug betaald te krijgen met deze vergoeding.
Gelukkig word ik er wel heel gelukkig van, om van en naar het werk te fietsen. Gelukkig, gezond en ontstresst. En dat is natuurlijk ook wel wat waard, al zou ik van een leasefiets met onderhoudscontract NOG veel gelukkiger worden
Ik werk in het onderwijs, in België. Daar gooien ze net wat minder met geld.
Geen mogelijkheid tot leasen, dus aankoop, verzekering, onderhoud etc is allemaal zelf te betalen.
Wel is het zo dat je in België geen woonwerkvergoeding krijgt (in het onderwijs toch niet) als je met de auto gaat, maar wel als je met de fiets gaat werken.
Met de auto kost gaan werken me dus alles, want ook mijn auto, brandstof, verzekering etc, moet ik zelf betalen.
Met de fiets krijg ik €0.21 per gefietste kilometer. Met de fietsvergoeding alleen krijg ik mijn fiets nooit of te nimmer terugbetaald/onderhouden (veel vakantie natuurlijk, trap ik maar meteen de open deur in, en een dag niet gefietst is natuurlijk een dag geen fietsvergoeding). Een auto heb ik ook, dus qua verzekering etc maakt het niet uit of ik ermee ga werken of niet. Hij wordt echter niet gebruikt om te gaan werken. Bij de 21 cent per gefietste kilometer, mag ik dus eigenlijk de benzine die ik die dag NIET verbruikt heb, optellen, wat het bedrag ongeveer verdubbelt.
Rijk zal ik er niet van worden. Sterker nog, ik denk niet dat het zal lukken om de stromer (incl onderhoud, verzekering, afschrijving...) terug betaald te krijgen met deze vergoeding.
Gelukkig word ik er wel heel gelukkig van, om van en naar het werk te fietsen. Gelukkig, gezond en ontstresst. En dat is natuurlijk ook wel wat waard, al zou ik van een leasefiets met onderhoudscontract NOG veel gelukkiger worden
Lekker fietsen...
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22816
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Het gebeurt maar weinig dat ik lees dan een Belg nog minder financiële mogelijkheden heeft dan een Nederlander. Hier is € 0,21 per km reiskostenvergoeding geen recht, maar wel redelijk gangbaar (vaak wel mits je minstens 30km moet reizen, anders krijg je niks). Dat was tot voor kort € 0,19.metalpe schreef: ↑18 apr 2023, 20:46 Wel is het zo dat je in België geen woonwerkvergoeding krijgt (in het onderwijs toch niet) als je met de auto gaat, maar wel als je met de fiets gaat werken.
Met de auto kost gaan werken me dus alles, want ook mijn auto, brandstof, verzekering etc, moet ik zelf betalen.
Met de fiets krijg ik €0.21 per gefietste kilometer.
Geen vergoeding krijgen als je met de auto naar je werk reist... Ik zou dan mijn huidige baan niet eens kunnen vervullen. Met 130km enkele reis en een OV verbinding waarmee ik 4,5 uur (enkele reis) onderweg zou zijn moet ik wel met de auto. (Dan is het 'maar' 1,5 uur, als het mee zit.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
In mijn vorige baan (onderwijs in NL) kreeg je met de auto een vergoeding van max € 2,60 oid per werkdag. Voor mij was dat met 48 km dus net iets meer dan 5 cent/km. Met de fiets kreeg ik 19 cent/km.
In mijn huidige baan krijg ik 17 cent/km, onafhankelijk van hoe ik ga. Hier zit wel een maximum aan, maar daar blijf ik onder.
In mijn huidige baan krijg ik 17 cent/km, onafhankelijk van hoe ik ga. Hier zit wel een maximum aan, maar daar blijf ik onder.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]