Wat is jouw fietslease budget voor een speed pedelec?

Gebruikersavatar
Bartjex88
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 mar 2022, 09:32
Locatie: Essen, België
Merk SP: Stromer ST7
Km-stand: 10500

max 224.58 euro lease budget per maand.
dagelijks 0.24€ per km=>dagelijks 47km enkel=94 per dag x0.24=22,56€ per dag, Dit in een werkweek van 4 nachten =90.24€ per week

Maar een st7 prive gekocht, verdiend zich wel terug.
0-17000km ST5 ABS
17000-... ST7 Dark Platinum

St7=> 11.000km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 18 apr 2023, 23:28 In mijn vorige baan (onderwijs in NL) kreeg je met de auto een vergoeding van max € 2,60 oid per werkdag. Voor mij was dat met 48 km dus net iets meer dan 5 cent/km. Met de fiets kreeg ik 19 cent/km.
In mijn huidige baan krijg ik 17 cent/km, onafhankelijk van hoe ik ga. Hier zit wel een maximum aan, maar daar blijf ik onder.
Dat is mager, ook naar Nederlandse maatstaven. Ik mag hopen dat jouw werkgevers dat goed maken op een andere manier. Met bedrijfsmiddelen, secundaire arbeidsvoorwaarden, pensioen en salaris. Dat is in mijn sector niet je-dat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
willemt
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 178
Lid geworden op: 20 jul 2022, 08:43
Locatie: Gent
Merk SP: Klever X-Pinion 45 (2022-v2)
Km-stand: 10.000

Ook hier het leasebedrag te laag om een speed pedelec te kunnen leasen. Mijn Klever dus ook privé aangekocht en ik reken er voorlopig op om alle extra kosten te kunnen terugverdienen met de fietsvergoeding, zoals onderhoud en verzekering, kledij, fietstassen, accesoires, etc.
Er staat hier ook een leasewagen voor de deur dus bovenop de fietsvergoeding bespaar ik niets extra, zorgt er ook wel voor dat het eenvoudig is om met de auto te gaan in plaats van met de fiets. Op vandaag zit ik aan 50 fietsdagen dit jaar, wat ruwweg 3 dagen op 5 is. Na exact 6 maanden staan mijn eerste 4000km erop.
Maar onbetaalbaar blijft natuurlijk de gratis beweging die ik krijg van en naar het werk, en het rustgevend gevoel van te kunnen fietsen. Daar neem ik de extra kosten graag bij :)
2022-v2 Klever X 45 Pinion (Klever remmen en voorlicht)
Gent - Lembeke: 23km enkele rit
Taan
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 183
Lid geworden op: 02 jun 2022, 17:15
Locatie: Uithoorn
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9.000

Dat is echt luxe. Een leaseauto en ook nog fietsvergoeding. Dan word je wel goed beloond voor het fietsen.

Bij ons is het karig.
Ik krijg 4,80 per reisdag. Met de auto is dat 80km retour, dus 6ct per km.
Met de auto mag ik ook straks €5,= betalen om op het werk te parkeren.
Daar leg ik dus zwaar op toe , maar dat is niet echt mijn reden om te gaan fietsen. Ik vraag me zelfs af of het wel goedkoper is.

Voor mijn SP mocht ik voor 3500 brutosalaris gebruiken, dus daar haalde ik een belastingvoordeel.
Daarnaast mag ik mezelf reiskostenvergoeding geven van mijn bruto salaris (ofzo)
Dat zijn allemaal belastingregels, dus dat kost de werkgever niks.

Ik vind het wel jammer dat (knappe) SP's zo duur moeten zijn dat een leaseregeling voor veel mensen bijna noodzakelijk is.
Dat maakt de drempel wel erg hoog, waardoor de aantallen laag blijven en dus de kosten per stuk hoog blijven. Vicieuze cirkel een beetje.
Sinds 7-2022: Stromer ST3 XL 2020 - Wit - 983wh
Eerst: Gazelle Cityzen Speed 2017 mooi weer rijder. (Fiets van mijn vrouw)
Terribilis
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 feb 2023, 19:24
Merk SP: klever

Bij ons is de lease (3 jaar) net gestart. De maximum cataloguswaarde voor een speedpedelec was ongeveer 6800 euro. Dit budget had ik ook effectief helemaal gebruikt.
De Ellio was jammer genoeg niet haalbaar want, ook al mag het wel van de leasemaatschappij, onze werkgever liet het niet toe een persoonlijke bijdrage te leveren.

Kost me maandelijks 120 euro netto maar die verdien ik vlotjes terug want per gefietste dag "verdien" ik ongeveer €10.
Fietsvergoeding 25cent per kilometer (helaas wel beperkt tot 20km dus maar €5) en dan ook nog eens zo'n €5 aan besparing benzine.

Als ik na die 3 jaar de fiets persoonlijk wil overnemen is de kostprijs 16% van de catalogusprijs.
Klever N Rogue 45 2023 1200Wh
(1600Wh is besteld)
Gebruikersavatar
Herbal
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Belgium
Berichten: 64
Lid geworden op: 30 mei 2019, 07:17
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3 Pinion SE
Km-stand: 3760

Lease via werkgever : max 8k en met kortingen die FM geeft wordt geen rekening gehouden, er wordt enkel gekeken naar de effectieve catalogusprijs. Die nieuwe Klever X Pinion MY 2023 met 1200 Watt accu ging nog net, de Alpha uit 2021-2022 niet...

Mogelijkheid tot bijleggen is er wel, maar daar doe ik niet aan. Fiets is en blijft immers eigendom van leasemaatschappij en op het einde van de rit (36 maanden) krijg je de mogelijkheid om de leasefiets over te nemen mits restbedrag te betalen van 20%. in geval van opleg bij start lease ben je dan in feite een restbedrag aan het betalen op je eigen opleg, beetje bizar eerlijk gezegd.

Leasefiets van 8k heeft een impact op mijn brutoloon van circa 200 Eur / maand. Door de fietsvergoeding die ik ontvang wordt die impact eigenlijk geneutraliseerd. Ik rijd dus bij wijze van spreken "gratis". Ik klaag uiteraard niet en ben mijn werkgever dankbaar. :D
dikkenherman
Pro
Pro
Western Sahara
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 okt 2022, 23:07
Locatie: Leuven, België

Geen leasebudget hier. Wel een fietsvergoeding van 0.21€ bij werkgever 1 en 0.24€ bij werkgever 2. Beide zijn onbeperkt qua afstand. 10000km/jaar zou +-2250€/jaar fietsvergoeding moeten opleveren.

Hier moet het naast fysieke winst liefst ook een bescheiden financiële winst opleveren. Vrouwtjelief is er namelijk helemaal niet voor dat ik fiets. Ze is als de dood dat ik me ga bezeren in een ongeval. Met de fietswinst kan ik haar dan proberen omkopen :-)
Tommy_Thompson
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2023, 21:34
Locatie: Schelle
Merk SP: Stromer ST3 LE
Km-stand: 0

Mijn leasing budget is 9000€ op 3 jaar. Maar dit moet dan alles bevatten. Cataloguswaarde van de fiets - een kleine korting (afhankelijk van de fabrikant en fietsenwinkel waar je gaat informeren heb ik al gemerkt), verplichte toebehoren zoals een helm en een ART2 slot en een onderhoudscontract. Dit betekent in de praktijk dat de fiets zelf maar ongeveer max 6500-7000€ mag waard zijn door dat de fietsverzekering die de leasingmaatschappij oplegt, bij een de duurste zit in België. Een Stromer kon ik dus al op mijn bil schrijven omdat die pas vanaf het model ST3 in framemaat XL bestaan. En met mijn 1m95 op een M of zelfs L kruipen is geen optie (heb ik getest tijdens een proefrit :lol: ).
Jorehn
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 jul 2023, 17:22
Merk SP: Stromer ST7
Km-stand: 1000

Geen leasebudget, geen reiskostenvergoeding, wel een NS business card waarmee ik ook een OV fiets kan pakken. Heb privé een ST7 gekocht
Kennoi
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jul 2023, 10:57
Locatie: België
Merk SP: Stromer

Kreeg hier iemand korting op hun Stromer voor hun lease? Binnenkort ga ik een ST3 Pinion leasen via mijn werkgever die momenteel >1,500 actieve leases heeft. Ik voer nu de aankoopprijs in op Cyclis en kom uit op 111 euro netto per maand. Dit is ongeveer break-even met mijn kilometervergoeding en vanaf volgende winter komt er nog eens 150 euro per maand bij door verhuis.

Budget is 10% van brutoloon wat geen enkele speed pedelec haalt dus dit is geen probleem.
Stromer ST3 Pinion 983 Wh 2023
Plaats reactie