Met de aanstaande Stromer st2 met pinion en de huidige st2 met SA hub vraag ik mij af of er mensen zijn die met beide schakelsystemen ervaring hebben.
En dan echt met het gebruik ervan.
Dus niet de bekende problemen met de SA hub welke hier al uitgebreid besproken (en opgelost) zijn.
Alvast bedankt.
Sturmey Archer versus PINION speed pedelec versnellingshub
-
- Runner-up
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 11 feb 2023, 19:57
- Locatie: Fryslân
- Merk SP: Stromer ST2 belt comfort
Not all who wander are lost.
-
- Expert
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 05 aug 2017, 20:20
- Locatie: Zuid West Vlaanderen
- Merk SP: Stromer ST3 Pinion - 08/22
- Km-stand: 12000
Dit is ook zo'n topic waar je over kunt blijven doorgaan... Kort samengevat. Die SA is het gewoon niet terwijl die Pinion op alle vlakken de betere keuze is.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Mwah. Die SA is gewoon een prima naaf, alleen zijn er flinke opstart problemen geweest bij de integratie in een achterwielmotor. Klever gebruikt hem vanaf dit jaar voor de Y Gala en claimt dat de problemen opgelost zijn, ik moet dat nog zien maar ik geef ze graag de kans om dat te doen.
Als ik de SA 5 speed naaf vergelijk met een PINION C1.6 dan zie ik dat ze vergelijkbare stapgrootte hebben (± 25 %) dus op dat vlak heb je bij de PINION 1 versnelling meer voor ongeveer 4x de prijs... Daarnaast heb je voor de PINION een apart frame nodig en voor de SA naaf niet.
In basis kan ik hiermee niet zeggen dat de PINION op alle vlakken de betere keuze is.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Eens, en die problemen zijn inmiddels opgelost.
Er zijn nog weleens meldingen over 'doortrappen' op de ST2 Belt met SA naaf en dan wordt vanwege die eerdere opstartproblemen meteen naar de naaf gewezen. Maar als die ST2 de vereiste modificaties voor de naaf al heeft gehad, dan is het de riem die doortrapt. Dit is op te lossen door een snubber te plaatsen. Iets wat wat goeie Stromer dealers bij klanten die hun bike regulier laten onderhouden ook al lang hebben gedaan.
Maar je houdt dus altijd een plukje meldingen over van ST2 eigenaren die hun bike niet minstens eens per jaar voor onderhoud binnen brengen, en van eigenaren die bij een mwah-dealer zitten die niks pro actief aanpakt of de TSB's van Stromer ook maar leest. (Zelfde als jaren geleden die krimpkous om de connectoren van de controller waarmee problemen door vocht werden verholpen op de ST1 X/oer-ST2. Rijden er ook nog steeds zonder rond.)
Wat Stromer trouwens nog niet heeft opgelost (ik weet niet eens of ze het probleem überhaupt al hebben erkend) is dat meldingen zijn van een gebroken versnellingskabels van de ST2 Belt. Daar kan ergens vocht bij en/of het materiaal van die kabel is niet goed/de kabel is niet goed behandeld, waardoor die oxideert en uiteindelijk scheurt.
Ik vraag me af of Klever het 'eerlijke' verhaal achter de problemen wel te horen krijgt. Dit betreft een samenwerking tussen Sturmey Archer (leverancier van de naaf) en TDCM (leverancier van de motor). Eén van de redenen dat Stromer de ST2 Belt problemen maar moeizaam kon oplossen is omdat die twee partijen naar elkaar bleven wijzen.
Op dat vlak - robuustheid, vertrouwen, communicatie - heb ik een voorkeur voor PINION. Bewezen techniek waar eigenlijk nooit 'gedoe' mee is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Expert
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 03 jan 2023, 23:06
- Locatie: Delft
- Merk SP: ST3 SE
Een Pinion heeft natuurlijk een ingebouwde trapas met lagers etc. Hoe kun je de kwaliteit hiervan vergelijken met de losse as bij een SA oplossing?
------------------------------------------------------------------------------------
Cube Touring Hybrid/////////Qwic RD11 Speed/////////Stromer ST3 SE
Cube Touring Hybrid/////////Qwic RD11 Speed/////////Stromer ST3 SE
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Niet. Maar als de versie zonder PINION niet geweldig is dan kan je er iets anders insteken. Met een PINION heb je minder vrijheid maar verwacht ik wel dat het in orde is.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Runner-up
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 11 feb 2023, 19:57
- Locatie: Fryslân
- Merk SP: Stromer ST2 belt comfort
Inmiddels staat er een test Stromer St2 met belt en SAhub in huis. Komende dagen dus lekker uitproberen.
Not all who wander are lost.
- Marco69
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 05 jun 2020, 12:01
- Locatie: Abcoude
- Merk SP: ST2 LE
- Km-stand: 13.200
Geniet ervan, het zal je hopelijk niet tegenvallen. Ik rij er nu meer dan 2 jaar mee en het bevalt mij nog steeds erg goed. Als je met schakelen even minder druk op de pedalen geeft dan schakelt het net wat lekkerder.Speedofsound80 schreef: ↑17 feb 2023, 14:25 Inmiddels staat er een test Stromer St2 met belt en SAhub in huis. Komende dagen dus lekker uitproberen.
Ik heb ook op een blauwe maandag de Cycletech code 45 getest met pinion. Ook een hele fijne fiets, mindere afwerking vergeleken met Stromer. Maar de pinion schakelde erg soepel.
https://speedpedelecreview.com/forum/vi ... 071#p83071
ST2 LE | Redshift Shockstop | SPD | W-W <-->15km
Wat is er uitgekomen, ik ben wel benieuwd omdat ik met dezelfde keuze zit.Speedofsound80 schreef: ↑17 feb 2023, 14:25 Inmiddels staat er een test Stromer St2 met belt en SAhub in huis. Komende dagen dus lekker uitproberen.
Heb je nu de pinion en SAhub naast elkaar kunnen testen?
-
- Runner-up
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 11 feb 2023, 19:57
- Locatie: Fryslân
- Merk SP: Stromer ST2 belt comfort
Ik heb ze niet naast elkaar getest maar ik heb eerder wel een week lang op een Klever met pinion gereden. Ondanks dat het test fietsen niet vlekkeloos ging met de Stromer heb ik inmiddels wel een eigen St2 (comfort met SA hub) in huis staan. Het verschil tussen de SA en pinion op mijn ww-verkeer traject is minimaal. En ik vond de Stromer prettiger fietsen dan de Klever. Ook het contact met de Stromer dealer gaf mij meer vertrouwen dan de Klever dealer.Pablo schreef: ↑21 mar 2023, 17:13Wat is er uitgekomen, ik ben wel benieuwd omdat ik met dezelfde keuze zit.Speedofsound80 schreef: ↑17 feb 2023, 14:25 Inmiddels staat er een test Stromer St2 met belt en SAhub in huis. Komende dagen dus lekker uitproberen.
Heb je nu de pinion en SAhub naast elkaar kunnen testen?
Not all who wander are lost.