Boete voor op het fietspad rijden

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb een file stuk in mijn route net voor een drukke rotonde, daar rij ik er lekker langs omdat ik rechtdoor een 30 km/h zone in rijd. Als ik na die file rijdende chicane ga zijn doe ik het ook niet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Vlassie1980
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 sep 2017, 14:25
Locatie: Waddinxveen
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 2600

Stromeur schreef: 15 feb 2023, 19:34
Vlassie1980 schreef: 15 feb 2023, 10:53 Sinds vorige week en de boete rij ik wel op de rijbaan en dat gaat op zich prima met die snelheid van mijn Klever.

Wat zouden jullie doen?
Hoe hard reed je op het fietspad?
Ik reed denk ik rond de 30, pas altijd mijn snelheid aan op dat stuk. Maar ze hebben mijn snelheid niet kunnen meten denk ik. Daar werd ook niet over gesproken, het was puur dat ik op het fietspad reed.
GoodSoundManiac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jan 2023, 23:06
Locatie: Delft
Merk SP: ST3 SE

Hoe ver rechts op de rijbaan zou je dan moeten fietsen. Moet je auto's de kans geven om in te halen. In D zijn er duidelijke regels omtrent de minimale afstand, in NL/B?
------------------------------------------------------------------------------------
Cube Touring Hybrid/////////Qwic RD11 Speed/////////Stromer ST3 SE
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Je moet zoveel mogelijk de meest rechtse rijstrook gebruiken, maar er staat in Nederland volgens mij nergens dat je binnen die rijstrook zoveel mogelijk rechts zou moeten houden.

Het is wel duidelijk dat inhalen binnen dezelfde rijstrook niet mag, dus gewoon je plek opeisen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

GoodSoundManiac schreef: 16 feb 2023, 21:50 Moet je auto's de kans geven om in te halen.
Nee. De automobilist achter jou mag alleen inhalen als dat wettelijk toegestaan is en veilig kan.

Voor je eigen veiligheid kun je als speed pedelec rijder jezelf binnen jouw rijstrook (de meest rechtse als er meerdere zijn) beter juist niet aan de kant frommelen, want je wordt zo van de weg gedrukt. Gewoon je plek opeisen en een beetje rechts van het midden op jouw strook gaan rijden. Achter jou zoeken ze het maar uit.

Over afstand houden bestaat ook geen wet. Degene die achterop rijdt is altijd de schuldige. Punt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Spil
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 feb 2023, 16:04
Locatie: Velsen
Merk SP: Stromer st5
Km-stand: 17000

Ik heb vorig jaar ook 109 betaald voor een stukje fiets pad wat ik niet wist,een handhaver heeft mij om 06.10 zien rijden daar.
Ik heb bezwaar gemaakt omdat ik niet ben aangehouden en omdat ik dit e ht niet wist.
Ik wacht al 5 maanden op antwoord want ze stellen het iedere x uit
Ik heb de boete uiteraard welgeteld en hoop op het beste :dwarf:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Spil schreef: 21 feb 2023, 21:57 Ik heb bezwaar gemaakt omdat ik niet ben aangehouden en omdat ik dit e ht niet wist.
Beide geen valide juridisch argument.

Een handhaver mag een overtreding constateren en beboeten zonder jou hiervoor staande te houden. En het is jouw eigen verantwoordelijkheid om jezelf op de hoogte te stellen van geldende wetgeving en je daaraan te houden. ('Oh ik wist niet dat ik op deze snelweg geen 180km/u mocht rijden dus ik deed het maar gewoon' gaat immers ook niet op.)

Bezwaar indienen heeft alleen zin als je kunt aantonen dat de bebording onduidelijk/tegenstrijdig was (en jij dus écht niet kon weten wat de bedoeling was), of als je kunt aantonen dat je een keus hebt gemaakt ten behoeve van je eigen veiligheid. Als je - ik zeg maar wat - met 45km/u over het fietspad knalt met een lege, veilige rijbaan naast je dan kun je je beroep wel vergeten. (Daarnaast moet je sowieso mazzel hebben, want de rechter zal bepalen of er in jouw geval naar de letter of naar de geest van de wet gehandeld moet worden, en meestal is dat naar de letter. Een rechter bepaalt de wet immers niet. Die beoordeelt alleen of de wet correct werd uitgevoerd.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Spil
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 feb 2023, 16:04
Locatie: Velsen
Merk SP: Stromer st5
Km-stand: 17000

Daar is geen weg naast en ik rij daar altijd rustig.
Elke brommer of fietser rijd daar , ik denk dat weinig mensen het daar weten en ja toen ik de bekeuring kreeg moest ik eerst zoeken waar of dat het was ( het fietspad staat nl aks straat aangegeven) en daarna ben ik gaan kijken en het fietsbord staat er idd.
Maar niet geschoten is altijd mis
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

'Rustig' is een subjectief begrip.

Dat anderen dezelfde overtreding begaan als jij is een drogreden. (Ik zie dagelijks automobilisten de vluchtstrook pakken omdat de file vlak voor de uitvoegstrook ze te lang duurt. Eentje begint ermee en huppekee de rest volgt. Dan is het oké?)

'Niet geschoten is altijd mis'...mja. Je jaagt de overheid op kosten voor een op voorhand verloren zaak. Dat is een persoonlijke keus.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Beruchte overtredingslocaties zijn trouwens laag hangend fruit voor handhavers, b.v. ook als ze in opleiding zijn. Juist op trajecten waar iedereen dezelfde fout begaat heb je daardoor soms meer kans op een boete.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie