Boete voor op het fietspad rijden

Gebruikersavatar
Vlassie1980
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 sep 2017, 14:25
Locatie: Waddinxveen
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 2600

Vorige week maandag op de bon geslingerd omdat ik op het fietspad reed met mijn SP. €109 armer :ai

Ik reed al jarenlang op dat fietspad en het is inderdaad zo dat er parallel aan dat fietspad een openbare weg loopt waar ik zou moeten rijden, dus formeel heb ik geen poot om op te staan en moet ik gewoon lappen.
In bezwaar gaan tegen die boete lijkt me kansloos. Ik rijd formeel gezien op een brommer en hoor op de openbare weg op dat stuk. Het is het enige stuk van mijn route waar ik echt op de rijbaan moet. Met mijn Klever is het relatief makkelijk om toch naar de 45 km/u te schieten maar met minder krachtige sp's blijft dit toch wel een dingetje.

Vandaar dat ik toch een soort van statement of feedback wil geven over hoe dit beter kan. Dat er in ieder geval over wordt nagedacht bij de wetgever.

Mening fietsersbond:
Speed pedelecs niet tussen snel rijdende auto’s
We vinden ook dat op drukke, grote verkeersaders waar auto’s daadwerkelijk 50 kilometer rijden, de veiligheid van speed pedelec rijders in het geding komt. Wij zien twee mogelijke oplossingen. Wanneer er langs die wegen een fietspad ligt, moeten speed pedelec rijders daar kunnen fietsen. Met een apart verkeersbord kunnen we deze vrijstelling per fietspad verlenen. Een andere mogelijkheid is de snelheid voor al het verkeer te verlagen naar 30 kilometer zodat het snelheidsverschil tussen auto en fietser kleiner wordt. Hier is dus maatwerk nodig.

Sinds vorige week en de boete rij ik wel op de rijbaan en dat gaat op zich prima met die snelheid van mijn Klever.

Wat zouden jullie doen?
Laatst gewijzigd door Vlassie1980 op 15 feb 2023, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Shit, maar ik denk dat je weinig kunt doen... In dit geval zou ik een keer slikken en als het niet levensgevaarlijk is gewoon de rijbaan pakken.

Dat het voor anderen met minder krachtige SP een lastige keuze is is waar, maar dat is het gevolg van de keuze voor die SP...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Blok
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2022, 14:07
Locatie: Twente
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 25000

1 van de redenen dat ik de auto heb geruild voor de sp voor woon werkverkeer is dat ik het zat was om in de file te staan. Dus ik vertik het om achter een lange rij auto's voor het stoplicht aan te sluiten, op dit soort plekken pak ik het fietspad.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Blok schreef: 15 feb 2023, 11:17 1 van de redenen dat ik de auto heb geruild voor de sp voor woon werkverkeer is dat ik het zat was om in de file te staan. Dus ik vertik het om achter een lange rij auto's voor het stoplicht aan te sluiten, op dit soort plekken pak ik het fietspad.
Of je rijdt er langsaf, soms is dat ook veilig mogelijk. Maar los daarvan: dat is een keuze die ik ook soms maak, maar je weet wat het risico is... Dus ik vind dat je dan niet moeilijk moet doen als je die boete daadwerkelijk krijgt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
P312
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jun 2022, 13:27
Locatie: Mierlo
Merk SP: 2023-St7 Dark Platinum
Km-stand: 0

Ben inmiddels 3x aangehouden en 3x keer uitgelegd..dat politie er ook is voor mn veiligheid.in alle rust..netjes blijven...hun uitgelegd dat tussen verkeer levensgevaar is en dat ik gewoon al enkele keren bijna van weg gedrukt word.

Ja ik ben in de fout naar kies voor mn eigen veiligheid..de politie in kwestie zeiden..je bent in de fout.. maar we snappen het wel ..dus geen bon.

Ik ben ook voor regels zoals in België...veel beter geregeld
2023 stromer st7 Dark Platinum...met fietsen kun je nooit verdwalen..want je doet dat voor je plezier!
baklap
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 jun 2022, 15:42
Locatie: Twente
Merk SP: ST2 Sport
Km-stand: 9400

Mag ik vragen hoe hard je reed op het fietspad? Misschien dat dat ook nog meegespeeld heeft?

Ze zou altijd een bezwaarschrift kunnen schrijven, proberen kan altijd :P
Goody
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 okt 2018, 10:10
Locatie: Massemen
Merk SP: Stromer st5
Km-stand: 23000

Heb in België, ook een stuk waar je 70 mag rijden, en plots is het 50 ,moet je op de baan. (Verkeersbord)
Voor enkele 100 meters en dan terug verplicht op fietspad .
Veilig is anders.
Zelfde op jaagpad ,uren dat ik naar werk rij. zie je er niemand maar toch mag je er niet op.
Is nochtans de meest veilige weg.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vlassie1980 schreef: 15 feb 2023, 10:53 Sinds vorige week en de boete rij ik wel op de rijbaan en dat gaat op zich prima met die snelheid van mijn Klever.

Wat zouden jullie doen?
Ik ken de situatie ter plaatse niet, maar als je zelf aangeeft dat het best te doen is op de rijbaan, dan is dat waar je gewoon moet gaan rijden. Boete incasseren. Meer kun je niet doen. Het zijn nu eenmaal de regels in Nederland en daar zou ik persoonlijk alleen van afwijken als de situatie overduidelijk en categorisch onveilig is.

Hoe hard reed je op het fietspad?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

FreddyH schreef: 15 feb 2023, 11:21
Blok schreef: 15 feb 2023, 11:17 1 van de redenen dat ik de auto heb geruild voor de sp voor woon werkverkeer is dat ik het zat was om in de file te staan. Dus ik vertik het om achter een lange rij auto's voor het stoplicht aan te sluiten, op dit soort plekken pak ik het fietspad.
Of je rijdt er langsaf, soms is dat ook veilig mogelijk. Maar los daarvan: dat is een keuze die ik ook soms maak, maar je weet wat het risico is... Dus ik vind dat je dan niet moeilijk moet doen als je die boete daadwerkelijk krijgt.
Vervolg daarvan is dat je er dan lekker langsgaat, maar bij groen opeens dan weer een hele rij auto's achter je hebt die harder willen/kunnen dan jij...... En op 1 of andere manier lijken ze het dan opeens extra vervelend te vinden dat jij dan net langs ze bent gereden en zij vervolgens achter jou moeten inhouden. Ik heb daar geen geweldige ervaring mee en ergens kan ik het nog wel begrijpen ook.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hangt er inderdaad vanaf wat de snelheid van de auto's wordt als de boel weer gaat rijden.

Van motorrijders snap ik het wel dat ze de rij voorbij rijden als dat veilig kan. Ze trekken sneller op en kunnen dezelfde snelheid als auto's aanhouden, dus ook 50km/u of harder. Op zulke wegen ga ik er niet langs met een speed pedelec, hou je daarna de boel alleen maar op. Maar in de 30 bijvoorbeeld, of in binnensteden waar auto's toch niet harder dan 40km/u kunnen rijden doe ik het wel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie