bms-printplaatje van accu kapot en nergens de vervangen ?

boomer
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 feb 2023, 14:15
Merk SP: strömer
Km-stand: 5300

Nadat ik, ook al buiten de garantietijd, de trapsensor van mijn Strömer ST1 had laten vervangen gaf na amper 100 km, ineens de accu de brui.

Normaal vermindert de capaciteit van de accu langzaam aan maar het was dus nu in één keer 0,0. Ook het display van de fiets deed zelfs niets toen ik de oplader met de accu in de fiets aansloot.

Nu ben ik er mee (eerst alleen met mijn oplader, maar die doet het dus nog wel) naar een erkende dealer geweest (dezelfde die de sensor had vervangen). Het blijkt dus niet aan de fiets te liggen (display licht nu wel op als ik de lader aansluit en geeft aan '0 % no charging' ) maar het is dus een kapotte accu. Een nieuwe kost € 1650,- . Toch wel zonde als je er maar 5300 km mee gefietst hebt.

Ik zou de accu kunnen laten reviseren maar daar heb je dus niets aan als de bms-print niet vervangen kan worden. De batterijen zelf, zouden, ook na 3 maanden stilstand, nog goed kunnen zijn. maar het gaat dus alleen maar om een bms-print plaatje.

Al twee accu-reparateurs hebben mij geantwoord dat zij geen bms-plaatje kunnen vervangen. En Stromer antwoord mij dat zij geen losse bms printplaatjes verkopen.

Is het nu echt onmogelijk om een bms plaatje te laten vervangen?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

boomer schreef: 24 feb 2023, 14:33 Ik zou de accu kunnen laten reviseren maar daar heb je dus niets aan als de bms-print niet vervangen kan worden. De batterijen zelf, zouden, ook na 3 maanden stilstand, nog goed kunnen zijn. maar het gaat dus alleen maar om een bms-print plaatje.
Ik snap het niet. Staat al 100% vast dat de BMS defect is dan?

Als jouw Stromer 48V accu drie boutjes heeft op de kopse kant (geen vier) dan kun je deze hier laten reviseren zonder dat daarbij ook de BMS vervangen moet worden (tenzij dus al vast staat dat de BMS defect is):

https://www.fietsaccu-revisie.nl/ebike- ... ij/stromer
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

@boomer; Heb je de connectorpennen goed checked? Zit er niets tussen? Zijn ze niet vuil? Ik neem aan dat als je de lader rechtstreeks aan de accu hangt je error leds combinaties krijgt?

Je kan normaal in het service menu een selfcheck runnen. Daar kan je verschillende checks op de accu zien. Maar volgens mij kan je daar niet bij, zodra je de lader eraan hangt. Want dan schiet de omni in laadmodus.... dus daar schiet je niets mee op; maar ik dacht hier ergens op het forum gelezen te hebben dat je toch vanuit dat laadscherm naar het pincode scherm kan (en dus terug kan naar het gewone Omni menu?). Anyone?

@Jins: vraagje aan onze electronica expert.. als er 1 cel helemaal stuk is (hoe weet ik even niet: case mag je zelf verzinnen. Compleet niet meer geleidend.. of compleet wel.. ik zeg maar wat raars) zou de accu dan volledig onbruikbaar worden? Of ligt er alleen 1 string uit en snapt het bms dit? Zodat je de nog werkende strings wel op gebruiken. Of hangt dit van de architectuur van het bms af?
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jan-Willem Wisselink schreef: 24 feb 2023, 16:31 @Jins: vraagje aan onze electronica expert.. als er 1 cel helemaal stuk is (hoe weet ik even niet: case mag je zelf verzinnen. Compleet niet meer geleidend.. of compleet wel.. ik zeg maar wat raars) zou de accu dan volledig onbruikbaar worden? Of ligt er alleen 1 string uit en snapt het bms dit? Zodat je de nog werkende strings wel op gebruiken. Of hangt dit van de architectuur van het bms af?
Die strings hangen uiteindelijk in serie om je spanning hoog genoeg te krijgen. Met 13 stuks heb je dus 13 x 3,6 V = 46,8 V. Als 1 string eruit zou vallen dan zou je nog maar aan 43.2 V komen. Prima voor een Klever accu, niet voor een Stromer. Maar zo werkt het niet.

Als 1 cel kapot is dan zakt in die string de spanning heel snel, of in die string stijgt de spanning niet snel genoeg, of die cel wordt veel te heet, etc. In alle gevallen heb je weinig aan de capaciteit van de goede cellen, aangezien de slechtste uiteindelijk de totaal capaciteit bepaalt.

Als in dit geval een cel rot is, het BMS is nog in orde en die accu heeft 3 schroeven, dan is die accu reviseerbaar. Als het het BMS is, dan is het einde oefening. Stromer levert geen losse BMSsen, dat doet voor zover ik weet geen enkele e-bike fabrikant.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Zoals Stromeur al aangeeft, is het wel zeker dat het BMS stuk is?
Omdat zeker te weten moet je meten, dus accu uit elkaar en alle groepjes nameten. Zelfs een kleine afwijking onbelast kan onder belasting een grote afwijking worden. Om daar achter te komen moet je de accu belasten en elke groep opnieuw meten. Is die afwijking te groot hebt je een slechte groep in de accu en kan het BMS in beveiliging gaan.
Ook al vind je de fout in de accu, bv 1 draadje van een groep cellen naar het BMS is los gekomen of je hebt een slechte groep cellen, is de vraag of het BMS uit zijn beveiliging te krijgen is nadat je de oorzaak hebt opgelost. Er is een reden dat revisie van Stromer accu’s moeilijk is.
Komen alle spanningen goed aan op het BMS zal het BMS zelf stuk zijn. Nu kan je dat BMS gaan testen maar ergens stopt het en moet je aanvaarden dat het einde verhaal is.
Ook al vind je een ander origineel BMS komt opnieuw de vraag of dat BMS uit zijn beveiliging te krijgen is want dat BMS is volledig spanningsloos geweest. En ik vrees dat een niet origineel BMS ook niet gaat werken hoewel daar op zich niets mis mee is. Stromer heeft op dat vlak de zaak (te) goed dicht getimmerd.
boomer
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 feb 2023, 14:15
Merk SP: strömer
Km-stand: 5300

Ik heb van een elektricien gehoord dat het bms-printplaatje bestaat uit een printplaatje met verschillende onderdeeltjes (zeg maar 'transistortjes'). Zo'n onderdeeltje kost maar € 0,25. Ik moet dan alleen een schema'tje van dat printplaatje hebben.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ga je niet vinden; Stromer geeft deze niet vrij.

En zelfs al zou je de BMS compleet kunnen nabouwen (wat nog geen enkel erkend revisiebedrijf is gelukt) dan nog zul je de BMS en de cellen ook softwarematig moeten koppelen. Dat kan Stromer niet eens, dat kan alleen de fabrikant van de accu.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Sterker nog: als je van een werkende accu het BMS loshaalt en weer correct vastmaakt, dan is de kans groot dat je geen werkende accu meer hebt. Het BMS schakelt zichzelf dan uit.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

boomer schreef: 02 mar 2023, 18:59 Ik heb van een elektricien gehoord dat het bms-printplaatje bestaat uit een printplaatje met verschillende onderdeeltjes (zeg maar 'transistortjes'). Zo'n onderdeeltje kost maar € 0,25. Ik moet dan alleen een schema'tje van dat printplaatje hebben.
Ik heb ook al veel "gehoord" maar dit is wel heel kort door de bocht. Die transistortjes zijn voor de "bleeding resistors" (= balanceren) en een BMS is wel meer dan dat. Dat BMS moet ook de stroom naar je controller aan kunnen, zeg maar snel >20A continu en ook die stroom kunnen onderbreken als er wat mis loopt wat blijkbaar in jou geval gebeurt is.
Die transistortjes zijn dus niet jou probleem, die onderbreken niets (buiten wel of niet balanceren = cellen ontladen met 50mA).

Een standaard BMS kost niet eens zoveel, €50 of zo. Dan heb je terug een werkende en beveiligde accu die je voor veel zaken kan gebruiken maar niet voor je Stromer... zie de opmerkingen van Stromeur en FreddyH.
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

boomer schreef: 02 mar 2023, 18:59 Ik heb van een elektricien gehoord dat het bms-printplaatje bestaat uit een printplaatje met verschillende onderdeeltjes (zeg maar 'transistortjes'). Zo'n onderdeeltje kost maar € 0,25. Ik moet dan alleen een schema'tje van dat printplaatje hebben.
Het zou kunnen zijn dat er gewoon 1 transistor is doorgebrand, dat valt op als je de printplaat bekijkt. En het kan zijn dat de beveiliging nog niet getriggert is doordat de transistor kapot ging. En het kan zijn dat het vervangen van die transistor geen beveiligingen triggert. Maar die kans is klein.

En dan nog zit je direct te solderen aan print spoortjes die direct aan accu cellen zitten en als je per ongeluk kortsluiting maakt dan kan zo'n lithium cell in de fik vliegen. Als de accu reparatie experts het niet aan durven dan is het niet verstandig om er zelf aan te beginnen. Want die weten meer dan wij. Zelfs meer dan ik weet met een HTS electrotechniek opleiding, want dat was waar ze tien jaar geleden mee zijn begonnen.
Plaats reactie