Ongoing review: ÅSKA Bike speed pedelec

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Inleiding

Aangekondigd in 2020 en leverbaar sinds Q4 2022: de ÅSKA speed pedelec.

De ÅSKA speed pedelec is het resultaat van een Belgische start-up. De bike is uniek, omdat het een hybride is tussen een weg-speed pedelec en een MTB. Het resultaat is een stoer ogende 45km/u e-bike die gebruikt kan worden voor woon-werkverkeer, maar die ook geschikt is voor het lichtere off-road werk.

Wie een volgeveerde speed pedelec wil kopen, had tot nu toe de keus tussen enkele modellen met Bosch middenmotor (Riese & Müller, Moustache, FLYER). Verder is er nog de high speed MTB van M1-Sporttechnic: de Spitzing Evolution. Ook de eigenwijze Klever B-Speed is een optie als je ‘m nog kunt vinden, want die is inmiddels uit het assortiment. En Ellio heeft de MARTY aangekondigd, een volgeveerde cargo bike.

Maar een speed pedelec die de kracht van een achterwielmotor en het onderhoudsgemak van een PINION versnellingshub met Gates riemaandrijving combineert met de kenmerken en sportieve rijeigenschappen van een enduro MTB (voor- en achtervering, breed stuur, 29” wielen), die was er nog niet. Totdat de oprichters van ÅSKA besloten om hun ervaring in engineering en productontwikkeling te combineren met hun passie voor fietsen en ze zelf een speed pedelec gingen bouwen. Dat werd de ÅSKA Bike.

De ÅSKA is een zogenaamde ‘fully’: een high-speed e-bike voorzien van een verende voorvork én achtervering. Onder speed pedelecs komt deze configuratie maar weinig voor, terwijl de behoefte aan meer comfort er wel degelijk is: we rijden immers niet voor niks massaal rond met verende zadelpennen. En wat is er nou leuker dan wél dat stuk gravel- of bospad mee te kunnen pakken zonder dat je bike ook maar een krimp geeft? De ÅSKA is niet alleen geschikt voor woon-werkritten; je kunt er in het weekend ook gave tochten mee in de natuur maken.

Ik heb er lang naar uitgekeken en nu is het zo ver: de komende weken mag ik de ÅSKA testen voor een uitgebreide review. Dit is ‘m:


Aska bike speed pedelec.jpg
Aska bike speed pedelec.jpg (308.93 KiB) 8376 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Leuk ik ben erg benieuwd !

Ik moet zeggen in deze kleur, ga ik hem nog mooier vinden..........alleen die koplamp :o
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ÅSKA Bike specificaties

De ÅSKA wordt ontworpen en geassembleerd in België. Sterker nog: de complete speed pedelec is van Europese makelij. ÅSKA wil voor onderdelen niet afhankelijk zijn van Azië en maakt bewust gebruik van lokale (Europese) kennis en productielijnen. Hierdoor kan niet alleen de kwaliteit van de toegepaste onderdelen maar b.v. ook de arbeidsomstandigheden waaronder deze onderdelen worden geproduceerd beter worden gewaarborgd.


ÅSKA frame

De fabricage van een traditioneel buisframe is duur. Daarom worden verreweg de meeste aluminium fietsframes gemaakt in Azië (m.n. China en Taiwan). De mensen van ÅSKA wilden de productie van het frame volledig in eigen hand houden en gingen op zoek naar andere oplossingen. Het resultaat is een compleet nieuw en gepatenteerd frame dat grotendeels bestaat uit plaatwerk. De ÅSKA frames worden in een fabriek in het Belgische Aalst gemaakt.

Naast het robuuste uiterlijk heeft het ÅSKA frame nog een ander belangrijk bijkomend voordeel: het plaatwerk is eenvoudig te verwijderen zodat alle onderdelen goed te bereiken zijn. De fietsenmaker is daarmee minder uren kwijt als er onverhoopt iets moet worden onderzocht of vervangen, want die hoeft niet eerst de halve fiets uit elkaar te halen.

Ook de andere toegepaste onderdelen zijn van Europese origine. Volgens mij op de Gates riem na, en de accu cellen bijvoorbeeld zijn van Samsung, maar de fabrikant van de accu zelf is wel weer Belgisch. Verder vinden we op de ÅSKA inderdaad welbekende Europese merken terug, waaronder Ergotec, RODI, Busch & Müller, Schwalbe, Selle Italia enzovoort. (Zie het vervolg van deze review voor alle ÅSKA specificaties.)


ÅSKA bike frame.jpg
ÅSKA bike frame.jpg (377.39 KiB) 7771 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Aandrijflijn

De ÅSKA speed pedelec is uitgevoerd met een Z20 RS achterwielmotor van het Duitse merk Neodrives. Het complete Neodrives pakket bestaat uit een motor, display en accu. De Neodrives display zit ook op de ÅSKA. (Deze is trouwens eenvoudig afneembaar, dat werkt ontmoedigend voor fietsendieven, want zonder display heb je niks aan de bike.)

Aska Neodrives motor.jpg
Aska Neodrives motor.jpg (211.87 KiB) 7771 keer bekeken

De aandrijflijn bestaat uit een onderhoudsarme PINION C1.6 6-speed versnellingshub met Gates Carbon Drive CDX riem. Optioneel is de ÅSKA leverbaar met een PINION C1.9 hub. Deze is identiek aan de C1.6, maar heeft drie extra, lichtere verzetten. De onderlinge stappen tussen de zes zwaarste versnellingen van de C1.9 zijn precies even groot als die van de C1.6.

De drie kleinste versnellingen zijn in het vlakke Nederland en België in principe niet nodig; ik heb zelf een Stromer ST3 PINION met C1.9 hub, maar ik heb die drie kleinste verzetten nog geen seconde gemist tijdens de eerste testritten met de ÅSKA. Voor wie ook wat off-road terrein met klimmetjes mee wil pakken met de ÅSKA (daar is deze speed pedelec uitermate geschikt voor) zullen de kleinere verzetten op de PINION C1.9 hub wel van pas komen.


Aska PINION Beltdrive.jpg
Aska PINION Beltdrive.jpg (304.07 KiB) 7771 keer bekeken


Wat op de foto hierboven goed te zien is, is dat de 'drop out' - het aluminiumkleurige onderdeel links op de foto, waar de achterwiel-as doorheen gestoken wordt - geen vast onderdeel van het frame is. Dit heeft ÅSKA in de ontwerpfase zo gedaan om verschillende wielen/motoren te kunnen testen. ÅSKA heeft besloten om dit op het productie exemplaar zo te laten, zodat er altijd voor een ander merk of type achterwielmotor gekozen kan worden zonder dat het complete frame moet worden herontworpen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ÅSKA accu

De accu die Neodrives zelf bij de achterwielmotor levert heeft een maximale capaciteit van 625Wh. Daar kun je in een tijd waarin elke speed pedelec fabrikant van betekenis richting een accu capaciteit van 1,5kWh of meer gaat niet meer mee aankomen.

Bij ÅSKA besloten ze daarom om zelf een accu te laten bouwen: de 48V/950Wh ÅSKA accu is uitgerust Samsung 217000 cellen en wordt geproduceerd door het Belgische Pulson. Extra fijn: Pulson is van origine een accu revisiebedrijf en ook de ÅSKA accu is te reviseren. (Lezen jullie mee, speed pedelec marktleiders? Dit willen wij dus dolgraag!)

De ÅSKA accu is uitneembaar, dus je kunt deze ook meenemen en binnen opladen. Voor het unlocken van de accu wordt gebruikt gemaakt van het ABUS ‘One Key’ system: je kunt met dezelfde sleutel ook een ander ABUS slot bedienen.

ÅSKA geeft een actieradius van ca. 50km op bij maximale ondersteuning (we zijn het aan het testen, hierover later meer). Voor wie meer range/accu capaciteit nodig heeft is het goed om te weten dat er een ‘range extender’ in ontwikkeling is. Dit zal waarschijnlijk een oplossing worden vergelijkbaar met de Stromer accu transporter die is ontworpen door Van Zijp Techniek. Levertijd en prijs zijn nog niet bekend.


Aska accu.jpg
Aska accu.jpg (168.39 KiB) 7770 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volledige specificatielijst ÅSKA Bike speed pedelec

Full suspension single pivot frame, aerospace 7020 Aluminium

Neodrives Z20RS Direct Drive achterwielmotor, piekvermogen 1200W

Accu: ÅSKA Bike Li-Ion batterij 950Wh - 48V
Optioneel: extender pack

Display: Neodrives Z20RS TFT Display
Optioneel: ÅSKA app, geschikt voor Android en IOS, met diefstaldetectie (3 jarige licentie) via Bike Pass

Luchtgeveerde voorvork: Formula Selva S
Demper (achtervering): Öhlins TTX1 Air Trunnion 165x37,5mm

Remmen: Formula Cura 4 hydraulische schijfremmen met dubbele zuigers voor en achter

Versnellingen: PINION C1.6 6-speed versnellingshub
Optioneel: PINION C1.9

Aandrijflijn: Gates Carbon Drive CDX riem

Velgen: RODI Tryp 35 29” velgen

Banden: Schwalbe Hurricane 29 x 2,40 DD

Koplamp: dubbele Busch+Müller IQ-X koplamp (2 x 150 Lux)

Stuur: Ergotec Low Riser 15mm (6+) of Ergotec Flatbar 5mm (6+)

Zadelpen: Ergotec Ray (6+) 350mm (personen tot 1m88) of Ergotec Skalar (6+) 400mm (personen vanaf 1m83)

Handvatten: AG-Ambition TPE

Spiegel: Ergotec M-77

Zadel: Selle Italia Model X, comfort

Bagagedrager (optioneel, prijs € 199,-): ÅSKA, 13mm buisdiameter, maximale belastbaarheid 25kg.
Compatibel met Klickfix en MIK met adapter

Frame maat: One size, voor mannen en vrouwen tussen 1m65 en 1m95

Kleuren: Rebels Rood, Olijfgroen, Zilvergrijs

Prijs: € 9.599,- (of € 9.798,- incl. bagagedrager)



Aska bike speed pedelec (2).jpg
Aska bike speed pedelec (2).jpg (375.27 KiB) 7769 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ÅSKA frame en techniek


Zoals hierboven aangegeven bestaan het ÅSKA speed pedelec grotendeels uit vierkante buizen en plaatwerk. Bij verwijdering van het plaatwerk is te zien dat het interne design en de kabelgeleiding even eenvoudig als doeltreffend is.

Feitelijk heeft de ÅSKA techniek twee ‘harten’: de Neodrives motor, waarin ook alle sensoren en de controller zijn geïntegreerd, en het connectorpaneel vooraan bij het stuur. Aan de achterzijde van dit ‘bakje’ – met voorop de twee Busch+Müller IQ-X koplampen - wordt alle elektronica van de ÅSKA aan elkaar gekoppeld via waterdichte Higo connectoren:


Aska connectorpaneel.jpg
Aska connectorpaneel.jpg (106.66 KiB) 7204 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vanaf deze centrale ‘junction box’ gaat er één kabelboom richting de batterij. De batterij bevindt zich aan de onderzijde van de schuine framebuis. De kabelboom loopt bovenlangs en is hierdoor zeer eenvoudig te bereiken:


Aska kabelboom.jpg
Aska kabelboom.jpg (217.27 KiB) 7202 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bij de trapas bevindt zich nog een junction box. Van daaruit gaat de bekabeling via een sleuf aan de binnenzijde van de liggende achterbrug naar de achterwielmotor. Ook hier zijn de kabels dus goed te bereiken.

Dankzij het plaatwerk en de twee connectorpanelen is foutzoeken en onderdelen vervangen relatief eenvoudig. De fietsenmaker hoeft niet eerst de complete fiets uit elkaar te halen om ergens bij te kunnen. Ook fijn voor ons buiten garantie, want dit zie je terug in lagere kosten voor arbeidsloon.

En, het is een kwestie van smaak, maar dit ontwerp maakt van het uiterlijk van de ÅSKA echt even wat anders dan anders. Tijdens mijn testritten met de ÅSKA speed pedelec heb ik regelmatig aanspraak van belangstellenden. Veel mensen denken dat de ÅSKA een soort lichte motorfiets is.



Aska frame 2.jpg
Aska frame 2.jpg (274.32 KiB) 7201 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Accu opladen

Bij de ÅSKA wordt een stille snellader geleverd. Dat is fijn als je je accu binnen op kantoor oplaadt, want je collega’s hebben geen last van het geluid van een ventilator (en jijzelf ook niet, ik werd er knettergek toen Stromer en Klever nog laders met ventilator leverden).

Opladen van 0 tot 80% gebeurt in 3,5u.
Opladen van 0 tot 100% gebeurt in 5u.

De lader bevindt zich samen met de handleiding in een high vis rugzakje dat iedereen bij levering van een ÅSKA mee krijgt:


20230226_143007.jpg
20230226_143007.jpg (125.82 KiB) 7199 keer bekeken
20230226_142834.jpg
20230226_142834.jpg (150.63 KiB) 7199 keer bekeken

Behalve het rugzakje heeft ÅSKA een keurige checklist voor fietsenmakers, die ze nalopen bij aflevering van de speed pedelec aan de consument. Hierin staan o.a. het correct afstellen van het zadel, de druk van de verende voorvork en demper afstellen op het gewicht van de berijder, koplampen en spiegel afstellen. Verder geeft de dealer uitleg over het opstarten, de Neodrives display, omgang met de accu, het schakelen met een PINION hub, de werking van de anti-diefstal tracker (optioneel te activeren). Ook alles m.b.t. onderhoud en garantie wordt doorgenomen.

De lader is overigens één van de weinige ÅSKA onderdelen die niet in Europa is gemaakt:

20230226_142846.jpg
20230226_142846.jpg (284.19 KiB) 7199 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie