Ongoing review: ÅSKA Bike speed pedelec

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bediening

De bediening van de ÅSKA bike gebeurt met een knoppenring links op het stuur. Ook die is van Neodrives. Voorop de ring bevindt zich de aan/uitknop. Enkele seconden indrukken en de bike start op of wordt uitgeschakeld. Opstarten doe je staand naast je speed pedelec, want tijdens het opstarten wordt de bike ook automatisch gekalibreerd. Als de bike enige tijd niet wordt gebruikt dan gaat hij automatisch uit.

De ondersteuningsstand stel je in via de grote tuimelschakelaar bovenop. Helaas onthoudt de ÅSKA de laatst gekozen ondersteuningsstand niet. Hij start altijd op in standje ‘off’, dus bij elke startup zul je de ondersteuning opnieuw moeten instellen.

Aan de zijkant van de knoppenring bevinden zich nog twee kleine buttons. Eentje voor de settings en de andere is o.a. bedoeld voor het bedienen de grootlichtfunctie. De ÅSKA heeft een dubbele Busch+Müller IQ-X koplamp zonder grootlicht. Had dit er wel op gezeten, dan zou ik deze liever bedienen via een separate knopt. Zo’n die kleine button aan de zijkant (met ook nog een dubbele functie) is lastig te bedienen en met handschoenen aan kun je het helemaal vergeten.



Aska knoppenring.jpg
Aska knoppenring.jpg (117.51 KiB) 1953 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Rechts op het stuur bevindt zich de PINION gripshifter (draaischakelaar) waarmee je de PINION C1.6 versnellingshub bedient:


Aska PINION.jpg
Aska PINION.jpg (266.71 KiB) 1951 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bagagedrager

Standaard heeft de ÅSKA twee subtiele bagagebeugels aan weerszijden van het achterspatbord, waaraan je een tasje kunt ophangen dat incl. inhoud maximaal 5kg mag wegen.

Optioneel is een bagagedrager leverbaar die belast kan worden tot 25kg. Deze bagagedrager is compatibel met de bekende fietstasmerken zoals Ortlieb en Vaude, met het Klickfix systeem en met een MIK adapter. De prijs van de optionele ÅSKA bagagedrager is € 199,-.


Aska bagagedrager.jpg
Aska bagagedrager.jpg (415.2 KiB) 1949 keer bekeken

Aska bagagedrager 2.jpg
Aska bagagedrager 2.jpg (231.77 KiB) 1949 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Verlichting

De ‘junction box’ voorop het stuur wordt ook gebruikt voor de montage van de toeter en daaronder twee Busch+Müller IQ-X koplampen van elk 150 lux. De twee koplampen staan individueel afgesteld, waardoor je zowel recht voor je fiets als verder weg een lichtbundel hebt. De verlichting is voldoende, maar voor mij persoonlijk ontbreekt toch wel de grootlicht (‘high beam’) functie. Ik zou liever één goede koplamp met high beam functie zien, dan twee koplampen die samen redelijk presteren maar zonder high beam.

Waarom high beam? Twee redenen. De eerste is persoonlijk: ik woon in landelijk gebied met veel onverlichte fietspaden. Ik kan lange stukken continu met grootlicht aan rijden, want er zijn nauwelijks tegenliggers. Grootlicht geef me de kans om eerder op kuilen of overstekende dieren te reageren. Verder vind ik de waarschuwende werking van een kort seintje met high beam heel handig, bijvoorbeeld bij tegenliggers die linksaf willen slaan en waarbij ik al aan zie komen dat ze mijn snelheid onderschatten.

Die dubbele koplamp op de ÅSKA speed pedelec heeft trouwens wel degelijk ook een waarschuwend effect. Dat merk ik aan het gedrag van mijn mede weggebruikers: je ziet ze denken ‘hé daarom komt wat aan, maar wat is het precies?’ Dit maakt mede weggebruikers alert op jouw komst en dat is altijd een goeie zaak.


ASKA koplampen.jpg
ASKA koplampen.jpg (421.67 KiB) 1948 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Banden / wielen wegligging

De ÅSKA bike staat als één van de weinige speed pedelecs in de markt op grote 29” wielen. Deze keus is gebaseerd op de MTB-industrie, waar de zogenaamde ’29-er’ steeds meer terrein wint t.o.v. het standaard 27,5” wiel. Net als over de verschillen tussen riemaandrijving en fietsketting kunnen MTB-liefhebbers eindeloos debatteren over 29” wielen versus 27,5” wielen. De algehele consensus is dat je met 27,5” wielen sneller optrekt en wendbaarder bent, en dat een 29-er stabieler rijdt, meer momentum heeft en eenvoudiger over oneffen terrein rijdt vanwege de kleinere aanloophoek.

Aangezien de ÅSKA speed pedelec een kruising is tussen een wegfiets en een MTB is de keus voor 29” wielen logisch. Op vlakke wegen profiteer je optimaal van de stabiliteit en het momentum, en zodra je offroad gaat behoudt je bike nog steeds z’n comfort.

Af fabriek word de ÅSKA geleverd op Schwalbe Hurricane banden. Deze band is voorzien van het voor speed pedelecs verplichte ECE-R75 keurmerk. De Schwalbe Hurricane band combineert een relatief glad loopvlak met noppen aan de schouders. Op het asfalt rol je hiermee lekker door, en als je van de weg af gaat behouden deze banden hun grip.


Aska banden.jpg
Aska banden.jpg (219.53 KiB) 1946 keer bekeken

Schwalbe Hurricane.jpg
Schwalbe Hurricane.jpg (191.39 KiB) 1946 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben goed te spreken over de Schwalbe Hurricane banden. Het heeft best veel geregend tijdens mijn ÅSKA testperiode en ik eigenlijk heb geen moment het gevoel gehad dat ik mezelf moest inhouden om grip te houden. Ook gladde rotondes pakt de Hurricane band moeiteloos mee. Hetzelfde geldt voor wat modderige geulen, nat gras of grindpaden. Je kunt echt alle kanten uit met deze band.

Aska high speed ebike.jpg
Aska high speed ebike.jpg (239.77 KiB) 1945 keer bekeken


ÅSKA keurt drie alternatieve banden goed voor wie toch wat anders zoekt:

De Schwalbe Super Moto is ideaal voor vlak wegdek van goede kwaliteit en bij gebruik onder goede weersomstandigheden. Een typische asfalt-zomerband dus. Deze band heeft een zeer lage rolweerstand en dat is lekker voor je snelheid en actieradius:


Schwalbe Super Moto.jpg
Schwalbe Super Moto.jpg (54.56 KiB) 1945 keer bekeken


Wie liever een volledige noppenband wil voor een nog stoerder uiterlijk of meer offroad-ritten, die kan kiezen tussen de Schwalbe Johnny Watts of Schwalbe Wicked Will:


Schwalbe Johnny Watts.jpg
Schwalbe Johnny Watts.jpg (65.59 KiB) 1945 keer bekeken

Schwalbe Wicked Will.jpeg
Schwalbe Wicked Will.jpeg (79.02 KiB) 1945 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Remmen

Ook voor de remmen is ÅSKA gaan shoppen bij onze buren uit de enduro MTB-industrie. De ÅSKA is uitgevoerd met Formula Cura 4 hydraulische schijfremmen met dubbele zuigers voor en achter.

Ik kende dit merk nog niet. Ik vind de remmen opvallend goed presteren; ze remmen reageren alert, ‘bijten’ goed door en vooral de feedback van de remhendels spreekt mij wel aan. Ik vind ze prettiger aanvoelen dan de Tektro’s op mijn Stromer ST3.

Kortom: remmerij is dik in orde.


ASKA remmen.jpg
ASKA remmen.jpg (181.26 KiB) 1941 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vering

De ÅSKA speed pedelec is een ‘fully’. Dit betekent dat de bike een verende voorvork en een demper (achtervering) heeft. Ook hier heeft ÅSKA niet bezuinigd op de kwaliteit van de onderdelen. In plaats van OEM of spring-loaded heeft ÅSKA vering gemonteerd van bekende merken uit de MTB industrie.

De verende voorvork is een Formula Selva S luchtgeveerde vork met 130mm veerweg. De luchtdruk en demping kan naar persoonlijke voorkeur, gewicht en rijstijl worden aangepast.


Ask vering.jpg
Ask vering.jpg (224.46 KiB) 1940 keer bekeken


De demper is een Öhlins TTX1Air Rear Shock. Deze demper heeft een veerweg van 100mm en is speciaal ontworpen voor trail bikes en eMTB’s:


Aska demper.jpg
Aska demper.jpg (212.35 KiB) 1940 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22964
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Rijden op een fully met professionele MTB vering voelt echt wel even anders aan dan fietsen met een typische ‘weg’-speed pedelec met verende zadelpen en een verende voorvork met een veel kortere veerweg, zoals de Wren vorm op de Stromer (30mm travel).

De ÅSKA Bike speed pedelec geef heel duidelijk een MTB-gevoel mee en de vering biedt veel extra comfort. Zeker op kwalitatief slechte Belgische fietspaden is dit een welkome configuratie. Daarnaast is de ÅSKA één van de weinige speed pedelecs die écht geschikt is om ook lichte stukken offroad mee te rijden. En op goed asfalt zorgt de configuratie van de ÅSKA ervoor dat de speed pedelec als het ware aan de weg ‘plakt’. Dat geeft een veilig gevoel.

Naast veiligheid is het ook gewoon onwijs leuk om tochten met de ÅSKA te maken. Wie overweegt om een ÅSKA speed pedelec te kopen en wil zien hoeveel plezier je met deze bike kunt beleven, doet er goed aan om onderstaand filmpje van een hele blije ÅSKA eigenaar te bekijken. Geen marketing of promotiemateriaal, gewoon een authentieke ÅSKA ervaring.

Als dit filmpje niet overtuigt, dan weet ik het ook niet meer (geweldig muziekje ook :mrgreen: ):


Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Johan.vd
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:13
Locatie: België, Vlaams-Brabant
Merk SP: Klever X speed 2018
Km-stand: 32000

Knap verslag, bedankt ! :ay
Klever x-speed grijs xl , ww 32 km enkel.
Plaats reactie