Ongoing review: ÅSKA Bike speed pedelec

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het oplaadpunt van de accu bevindt zich onderaan de schuine frame buis van de bike:


Aska laden in frame.jpg
Aska laden in frame.jpg (115.47 KiB) 2691 keer bekeken


Het uitnemen van de accu om deze binnen te laden of op te slaan gebeurt via de meegeleverde ABUS One Key sleutel. Deze draai je om, vervolgens knijp je twee lipjes boven de accu bij elkaar. De accu ontgrendelt en kan uit het frame worden genomen.

Dit is wel even wennen, aangezien de accu zich aan de onderkant van het frame zit en best wat weegt (ca. 5kg). Maar met wat oefening wordt dit vanzelf een handigheidje: wiel rechtuit draaien, de twee lipjes inknijpen en de accu zakt zo je hand in.

De connectoren aan de binnenkant van de accubak ogen robuust en voelen ook zo aan. Het terug in het frame klikken van de accu is eenvoudig:


Aska connectoren accubak.jpg
Aska connectoren accubak.jpg (117.54 KiB) 2694 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Om een idee te geven van de vorm en het formaat van de 950Wh ÅSKA accu; dit is 'm naast mijn Stromer 983Wh accu. De ÅSKA accu heeft geen handgreepje. Dit zouden ze misschien in de toekomst nog eens kunnen toevoegen want dat is wel zo prettig meedragen:


Aska accu Stromer accu.jpg
Aska accu Stromer accu.jpg (316.24 KiB) 2666 keer bekeken
Aska accu Stromer accu 2.jpg
Aska accu Stromer accu 2.jpg (192.68 KiB) 2666 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ÅSKA ondersteuning, snelheid en actieradius

ÅSKA deelt gegevens over de snelheid en actieradius waar ik persoonlijk enorm van ben gecharmeerd. Want: die zijn eerlijk en realistisch:

1. De weergegeven snelheid op Neodrives display wordt niet naar boven afgerond: 45km/u op de display is 45 echte km/u (GPS gemeten).

2. ÅSKA geeft een realistische actieradius op: 46-52km met de 950Wh accu, bij maximale ondersteuning (stand 5) en met een hoge gemiddelde snelheid. Veel andere speed pedelec fabrikanten vermelden alleen de maximale actieradius. Deze is altijd gebaseerd op de laagste ondersteuningsstand en optimale rij-omstandigheden. Dit komt in de praktijk nooit voor, dus als consument heb je niks aan deze gegevens. (Maar voor wie het toch graag wil weten: met de ÅSKA in stand 1 en een gemiddelde snelheid van 30km/u is de actieradius ca. 128-136km.)

De wat meer ingelezen en ervaren speed pedelec rijders weten wel dat ze de door de fabrikant opgegeven actieradius en de snelheid op de display meestal met een zakje Jozo moeten nemen, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Ik vind het tof dat ÅSKA gewoon de echte cijfers opgeeft, dan weet je precies wat je koopt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1599
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

@Stromeur, de Aska heeft een achterwielmotor, daarvan is bekend dat bergje beklimmen niet de beste kwaliteit is van deze configuratie.
Hoe denkt Aska hierover, temeer ze de fiets ook neerzetten als een off the road fiets?
Groetjes, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Peerke1960 schreef: 09 mar 2023, 19:51 @Stromeur, de Aska heeft een achterwielmotor, daarvan is bekend dat bergje beklimmen niet de beste kwaliteit is van deze configuratie.
Hoe denkt Aska hierover, temeer ze de fiets ook neerzetten als een off the road fiets?
Ik heb het niet aan ze gevraagd, maar wisselende belasting tijdens licht offroad gebruik is heel anders dan continu zwaar belasten b.v. door midden in de zomer op het heetst van de dag de Alpe d'Huez te beklimmen. De mensen van ÅSKA hebben hun eigen bike uitgebreid getest tijdens de 'Roc Du Maroc', een 6-daagse MTB endurance race. De bike heeft het daar prima gehouden. Niet alleen de motor, ook v.w.b. vocht zijn er geen problemen geweest.

Als iemand héél serieus en zwaar wil MTB-en dan is een e-bike met middenmotor eerder de aangewezen bike, vanwege het koppel en het zwaartepunt in het midden van de fiets. De ÅSKA is in de basis een wegfiets, die daarnaast ook geschikt is voor licht offroad werk, het is geen 'echte' MTB. Maar je kunt er wel leuke dingen mee uithalen (zie het filmpje dat ik hieronder ga delen).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ondersteuning en snelheid

Inmiddels heb ik behoorlijk wat testritten met de ÅSKA Bike achter de rug: wát een lol om met deze speed pedelec rond te rijden. De ondersteuning van de Neodrives achterwielmotor is verrassend goed.

De ÅSKA speed pedelec heeft vijf ondersteuningsstanden (1, 2, 3, 4 en 5) en twee recuperatiestanden (-1 en -2). In de recuperatiemodus wordt er geremd op de motor. De energie die daarbij vrij komt wordt gebruikt om de accu op te laden. Dit werkt goed als je in de bergen rijdt met lange afdalingen waarbij je relatief veel energie terug kunt winnen. In ons vlakke land is deze optie niet echt relevant. Bovendien moet je de ondersteuningsstand in -1 of -2 zetten. Volle ondersteuning combineren met recuperatiemodus is niet mogelijk, en trappen in de recuperatiestand gaat best zwaar.

Veel interessanter is natuurlijk stand 5: volle bak vooruit. De ÅSKA trekt in deze ondersteuningsstand zeer vlot op. Op dat vlak zit bike tussen mijn huidige Stromer ST3 PINION en mijn vorige Klever X ALPHA 45 in. De ÅSKA vertrekt gretig, maar vliegt niet onder je vandaan.


Aska Bike.jpg
Aska Bike.jpg (417.66 KiB) 2174 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Doortrekken naar 45km/u is eenvoudig en de ondersteuning is over de hele linie prettig en intuïtief ingeregeld. Ook het uitbollen en terug oppakken van de ondersteuning na het kort stil houden van de benen werkt onmerkbaar, en dus goed. Hoe meer riem-aangedreven speed pedelecs ik test die een combinatie van krachtsensor en rotatiesensor gebruiken (zo ook deze ÅSKA), hoe vaker ik mezelf begin af te vragen of Stromer het hier niet laat liggen door alleen een krachtsensor toe te passen. Ik vind de kracht en het gedrag van de motorondersteuning van de ÅSKA heel erg prettig.

Jaren geleden heb ik weleens een korte testrit gemaakt met de MTB Cycletech Code 45. Daar zat ook een Neodrives achterwielmotor in en destijds vond ik de ondersteuning wat ‘underwhelming’. De Code 45 verloor het van de Stromer ST1 X 2017. Daar is bij de ÅSKA – eigenlijk wel een beetje tot mijn verbazing – helemaal niks van te merken. De ondersteuning van de ÅSKA high-speed e-bike komt in stand 5 goed in de buurt van die van de Stromer ST3. Met flink wind tegen zakt de ondersteuning bij deze ÅSKA Bike minder hard in dan b.v. die van een Klever. Bij windkracht 4 a 5 tegen kun je, afhankelijk van je eigen conditie, nog steeds rond de 37-40km/u aanhouden.

Bij 45-46km/u voel je dat je tegen de begrenzer aantrapt en dat het niet harder meer kan. De begrenzer is nadrukkelijker aanwezig dan b.v. bij Stromer of Klever. Hierin heeft ÅSKA bewust een andere keuze gemaakt; Stromer bijvoorbeeld begint de ondersteuning ruim voor de 45km/u al heel geleidelijk af te bouwen, terwijl ÅSKA tot bijna het laatste moment (45km/u) maximaal ondersteunt en dan pas gaat begrenzen. De begrenzer is niet zo rigoureus dat ik er last van heb. Dat was bijvoorbeeld wel het geval bij de QWIC RD11 Speed: die voel je op topsnelheid elke zoveel seconden actief afremmen. Dat doet de ÅSKA niet. De begrenzer op de ÅSKA Bike doet wat-ie moet doen zonder dat de berijder er echt last van heeft.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Actieradius

Fietsen met maximale ondersteuning - dat doen we massaal - heeft natuurlijk consequenties voor de actieradius; voor niks gaat de zon op. Met de standaard 950Wh accu heeft de ÅSKA bike in mijn geval (1,64m, lichtgewicht, wonend in landelijk gebied aan zee, dus veel wind) een actieradius van gemiddeld 50 kilometer. Daarbij vertrek ik met een warme accu en rij ik rond in een buitentemperatuur van tussen de 5 en 10 graden Celsius, windkracht gemiddeld rond de 3 a 4Bft met uitschieters naar 5.

Ben je wat groter en zwaarder dan ik dan zal je actieradius enkele kilometers lager zijn. Wordt het buiten warmer en heb je minder te maken met de wind, b.v. omdat je in stedelijk gebied woont, dan kom je wel weer in de buurt van die 50km actieradius.

Hieronder het gemiddelde resultaat van mijn vaste testrondje: 54% accu capaciteit over na een rit van 24km.


Aska actieradius.jpg
Aska actieradius.jpg (126.73 KiB) 2171 keer bekeken

Een actieradius van ca.50km is voor de meeste fietsforenzen ruim voldoende om de woon-werkafstand te overbruggen, mits je op het werk kunt bijladen. Is je woon-werkafstand maximaal 25km enkele reis, dan heb je ook na een paar jaar (als de onvermijdelijke accu degeneratie een factor van invloed wordt) en ook als je in de winter door rijdt genoeg aan deze 950Wh accu.

In de ‘race om range’ die in 2023 is ontketend, waarbij er accu’s op de markt komen van 1.440Wh (Stromer) 1.600Wh (Klever) en zelfs 2.140Wh (OPIUM met range extender) is een capaciteit van 950Wh op papier wat weinig, maar in de praktijk is dit voor de meeste commuters voldoende. ÅSKA werkt aan een range extender (rijden met een extra 950Wh accu) en ook accu revisie als de actieradius door degeneratie teveel is afgenomen is een mogelijkheid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Display

De ÅSKA Bike is uitgerust met een 2” Neodrives Z20RS TFT Display met touchscreen. Keurige display, is goed afleesbaar midden op het stuur gepositioneerd. De display geeft kan alle relevante informatie weer zoals huidige snelheid, resterende accu capaciteit, ondersteuningsstand, de tijd, rittijd, rit afstand, RPM etc. In het menu kun je instellen of je een accu-symbool wil zien, een accu percentage of een schatting van de resterende actieradius.


20230226_140921.jpg
20230226_140921.jpg (146.84 KiB) 2214 keer bekeken


De opstartsnelheid is met ongeveer 6 seconden ‘gemiddeld’. Voor sommigen is opstartsnelheid het een ‘dingetje’, maar ik maak me daar persoonlijk nooit zo druk om. Ik ben een Stromer gewend. Die doet er veel langer over, dus ik heb de gewoonte om eerst mijn speed pedelec in te schakelen, daarna helm opzetten, tasje aan de bagagedrager klikken etc. Tegen de tijd dat ik klaar ben is mijn bike dat ook. De ÅSKA start overigens niet op wanneer de lader is aangesloten.

De reactie van de Neodrives display op de knoppen en de touchscreen is vlot en soepel. Niet zo ‘stroperig’ als een Stromer display en zeker niet zo jaren ’80 Dinky Toy als de Klever display. De Neodrives display oogt rustig en duidelijk. En de display is eenvoudig af te nemen. Past zo in je jaszak. Altijd doen als je je ÅSKA ergens parkeert (al was het maar omdat een ander die display anders ook zo mee kan nemen).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Connectiviteit

Standaard is de ÅSKA niet ‘connected’. Wel heeft elke ÅSKA speed pedelec af fabriek al een anti-diefstal tracker van BikeTrax aan boord. Om hiervan gebruik te kunnen maken moet deze worden geactiveerd. De abonnementskosten bedragen € 39,50 per jaar.

Eenmaal geactiveerd kan de bike via de eigen app van ÅSKA worden gelokaliseerd en kun je er ook de gereden kilometers mee bijhouden. Verder kun je de app gebruiken om je ÅSKA speed pedelec digitaal te vergrendelen. Er wordt dan een push melding naar je telefoon verzonden zodra de bike beweegt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie