Ongoing review: ÅSKA Bike speed pedelec

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

MarcelH schreef: 22 mar 2023, 07:36 Blijft toch een ding....een geweldig rijdende fiets (wat het belangrijkste is) kopen die niet mooi is.....
Bij mij ook hoor.

Ik vind het aandrijfsysteem van de Ellio (twee motoren en hoe de software is ingeregeld) werkelijk fenomenaal. Echt, als dát op een Stromer zou zitten.. Of andersom: als ze bij Ellio een speed pedelec om deze techniek heen kunnen ontwerpen met een serieus mooi design, dan wordt het een mega succes.

Of neem mijn X ALPHA 45: ik was helemaal gek met die bike. Maar Stromer tilt op een beurs even snel een stuk zwart doek op, ik zie de ST3 PINION in Ipanema Brown en ik ga meteen weer voor de bijl. Puur op design.

De ÅSKA vind ik trouwens oprecht niet 'lelijk'. Alleen het bakje vooraan het stuur had van mij niet gehoeven, maarja ook zij moeten hun spullenboel ergens kwijt.


De meesten van ons zullen het erover eens zijn dat Stromer prachtige speed pedelecs ontwerpt. Daar steken ze bij Stromer ook gigantisch veel tijd en geld in. Tegelijkertijd is er geen enkele Stromer rijder die niet óók problemen ondervindt, JUIST door de designkeuzes die Stromer maakt. Keuzes die al jaren op bepaalde fronten ten koste van kwaliteit en bruikbaarheid in de praktijk gaan. En toch blijven we massaal Stromers kopen. Dat was aanvankelijk omdat Stromer naast het mooie design ook een onovertroffen krachtige motor en actieradius had. Nu zie je op die twee laatste vlakken steeds meer concurrentie ontstaan, en dat legt Stromers achilleshiel wel duidelijk bloot: als ze vooral hele mooie speed pedelecs maken, maar bikes met een ander design zijn net zo snel, komen net zo ver en bieden op sommige vlakken zelfs meer (comfort, software, prijs/kwaliteit, right first time, dichter bij de consument): wat gaat er dan gebeuren met Stromers positie?

Daar gaan we de komende jaren achter komen. Dankzij spelers zoals ÅSKA en bijvoorbeeld ook Klever, OPIUM en Ellio.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Syntax Error
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 221
Lid geworden op: 09 aug 2022, 10:30
Merk SP: Klever N Rogue 45
Km-stand: 6000

Ik ben al aan het sparen :)

Niet dat ik niet blij ben met mijn N Rogue, zeer blij met de N Rogue
Maar het budget was er niet voor een Aska, maar als de leasing van de N Rogue voorbij is wil ik wel eens zo'n Aska :) (of wie wat wat er tegen dan op de markt is)

Edit: en "niet mooi" is zeer subjectief, ik vind de Aska net de "mooiste" speed pedelec die ik ken. het brute wat cyberpunk-achtige vind ik net een pluspunt. Stromers zijn allemaal zo hetzelfde :p
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Syntax Error schreef: 22 mar 2023, 16:37 Stromers zijn allemaal zo hetzelfde :p
Echt niet! Het VIN is anders :bj
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Conclusie ÅSKA Bike review


De ÅSKA Bike speed pedelec is het resultaat van een Belgische start-up. Het opvallende, gepatenteerde frame wordt in België gefabriceerd. De onderdelen waarmee de ÅSKA is afgemonteerd zijn bijna allemaal afkomstig uit Europa en de bike wordt geassembleerd in België. Deze zeer bewuste keuzes geven ÅSKA grip op kwaliteit, maken het merk onafhankelijk van fabrieken aan de andere kant van de wereld in Azië, en de consument heeft geen last van moeilijk verkrijgbare ge-rebrande onderdelen.

De ÅSKA is uniek in z’n soort, omdat het deze high-speed e-bike de eigenschappen van een weg-speed pedelec met achterwielmotor, riemaandrijving en PINION versnellingshub (yesss!) combineert met technieken en onderdelen uit de enduro MTB-industrie. Het resultaat is een volgeveerde speed pedelec - een zogenaamde ‘fully’ - die niet alleen optimaal comfort biedt tijdens dagelijkse woon-werkritten over de weg; de ÅSKA is ook een speed pedelec waarmee je in je vrije tijd kunt genieten van het lichtere off-road werk.

De Neodrives achterwielmotor levert krachtige ondersteuning: 45km/u rijden is geen enkel probleem. Dankzij de riemaandrijving met PINION C1.6 6-speed versnellingshub (C1.9 optioneel) is de ÅSKA zeer onderhoudsarm. De 950Wh accu geeft een actieradius van ca. 50km.

De grote 29” wielen met Schwalbe Hurricane banden, een luchtgeveerde voorvork, demper en de frame-geometrie zorgen voor een comfortabele en stabiele wegligging. De ÅSKA ‘kleeft’ echt aan de weg en ook de uitstekende Formula Cura 4 hydraulische schijfremmen dragen bij aan de veiligheid van deze high-speed e-bike.

De ÅSKA bike beschikt over een interessante mix van gebruikersgemak, veiligheid en plezier, die ik nog niet eerder in één speedpedelec gebundeld heb gezien. De bike heeft een geheel eigen imago door het opvallend ontworpen frame en de dubbele koplamp. De mensen achter de ÅSKA Bike zijn bevlogen en sympathiek; jonge start-ups zoals deze stelen dan ook meteen mijn hart.

Wat mij betreft heeft ÅSKA maar één serieus verbeterpunt: een koplamp met high beam functie. Voor een optionele PINION C1.12 versnellingshub zou ik overigens ook meteen intekenen (nice to have).


Met een prijs vanaf € 9.599,- is de ÅSKA geen goedkope speed pedelec. Onder de achterwiel/riem-aangedreven speed pedelecs in de prijsklasse tegen 10k euro moet ÅSKA Bike het opnemen tegen o.a. de zeer succesvolle Stromer ST3 PINION, de vol bravoure aangekondigde OPIUM speed pedelec en waarschijnlijk is er in dit rijtje op termijn ook een rol weggelegd voor de vernieuwde Klever X ALPHA 45, maar die is er nog lang niet en we weten er niks over.

Een zeer interessante afweging, want al deze speed pedelecs hebben hun eigen unieke eigenschappen: de Stromer wint het - naar mijn mening - op design, optionele ABS en gebruikersinterface. OPIUM wint het op papier (want de praktijk moet e.e.a. nog uitwijzen, de bike is nog niet leverbaar) op het gebied van prijs/kwaliteitverhouding en actieradius. De ÅSKA Bike op zijn beurt spant de kroon met z’n opvallende ontwerp, wegligging, comfort en fietsplezier.
Overweeg je om een ÅSKA speed pedelec te kopen, boek dan zeker eens een testrit en ervaar zelf wat deze 45km/u e-bike allemaal kan.


Team ÅSKA, dankjulliewel voor de kans om deze ontzettend leuke, stoere speed pedelec te testen!

Meer informatie: https://aska-bike.com/


Aska Bike speed pedelec.jpg
Aska Bike speed pedelec.jpg (442.45 KiB) 1800 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jootje schreef: 20 mar 2023, 23:57 In welke settings kom je terecht via die knop?

De andere knop heeft hier dan geen functie, neem ik aan?
De grootlichtknop op de zijkant van de display heeft inderdaad geen functie.

Het settings menu bereik je via de display. Hier vind je de instellingen die je zo'n beetje bij elke speed pedelec display tot je beschikking hebt: km/u of mph, touch screen aan of uit, metrisch/imperiaal, hoe je de accu capaciteit wil zien (icoontje, percentage of geschatte actieradius), instellingen voor datum en tijd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

@Stromeur Dank weer voor alle tijd die je erin gestoken hebt :!:
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Jootje
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 jan 2023, 00:22
Locatie: Brugge

Stromeur schreef: 22 mar 2023, 19:52 Conclusie ÅSKA Bike review


De ÅSKA Bike speed pedelec is het resultaat van een Belgische start-up. Het opvallende, gepatenteerde frame wordt in België gefabriceerd. De onderdelen waarmee de ÅSKA is afgemonteerd zijn bijna allemaal afkomstig uit Europa en de bike wordt geassembleerd in België. Deze zeer bewuste keuzes geven ÅSKA grip op kwaliteit, maken het merk onafhankelijk van fabrieken aan de andere kant van de wereld in Azië, en de consument heeft geen last van moeilijk verkrijgbare ge-rebrande onderdelen.

De ÅSKA is uniek in z’n soort, omdat het deze high-speed e-bike de eigenschappen van een weg-speed pedelec met achterwielmotor, riemaandrijving en PINION versnellingshub (yesss!) combineert met technieken en onderdelen uit de enduro MTB-industrie. Het resultaat is een volgeveerde speed pedelec - een zogenaamde ‘fully’ - die niet alleen optimaal comfort biedt tijdens dagelijkse woon-werkritten over de weg; de ÅSKA is ook een speed pedelec waarmee je in je vrije tijd kunt genieten van het lichtere off-road werk.

De Neodrives achterwielmotor levert krachtige ondersteuning: 45km/u rijden is geen enkel probleem. Dankzij de riemaandrijving met PINION C1.6 6-speed versnellingshub (C1.9 optioneel) is de ÅSKA zeer onderhoudsarm. De 950Wh accu geeft een actieradius van ca. 50km.

De grote 29” wielen met Schwalbe Hurricane banden, een luchtgeveerde voorvork, demper en de frame-geometrie zorgen voor een comfortabele en stabiele wegligging. De ÅSKA ‘kleeft’ echt aan de weg en ook de uitstekende Formula Cura 4 hydraulische schijfremmen dragen bij aan de veiligheid van deze high-speed e-bike.

De ÅSKA bike beschikt over een interessante mix van gebruikersgemak, veiligheid en plezier, die ik nog niet eerder in één speedpedelec gebundeld heb gezien. De bike heeft een geheel eigen imago door het opvallend ontworpen frame en de dubbele koplamp. De mensen achter de ÅSKA Bike zijn bevlogen en sympathiek; jonge start-ups zoals deze stelen dan ook meteen mijn hart.

Wat mij betreft heeft ÅSKA maar één serieus verbeterpunt: een koplamp met high beam functie. Voor een optionele PINION C1.12 versnellingshub zou ik overigens ook meteen intekenen (nice to have).


Met een prijs vanaf € 9.599,- is de ÅSKA geen goedkope speed pedelec. Onder de achterwiel/riem-aangedreven speed pedelecs in de prijsklasse tegen 10k euro moet ÅSKA Bike het opnemen tegen o.a. de zeer succesvolle Stromer ST3 PINION, de vol bravoure aangekondigde OPIUM speed pedelec en waarschijnlijk is er in dit rijtje op termijn ook een rol weggelegd voor de vernieuwde Klever X ALPHA 45, maar die is er nog lang niet en we weten er niks over.

Een zeer interessante afweging, want al deze speed pedelecs hebben hun eigen unieke eigenschappen: de Stromer wint het - naar mijn mening - op design, optionele ABS en gebruikersinterface. OPIUM wint het op papier (want de praktijk moet e.e.a. nog uitwijzen, de bike is nog niet leverbaar) op het gebied van prijs/kwaliteitverhouding en actieradius. De ÅSKA Bike op zijn beurt spant de kroon met z’n opvallende ontwerp, wegligging, comfort en fietsplezier.
Overweeg je om een ÅSKA speed pedelec te kopen, boek dan zeker eens een testrit en ervaar zelf wat deze 45km/u e-bike allemaal kan.


Team ÅSKA, dankjulliewel voor de kans om deze ontzettend leuke, stoere speed pedelec te testen!

Meer informatie: https://aska-bike.com/



Aska Bike speed pedelec.jpg
Mag ik nog 1 keer je ervaring gebruiken: als je een extra lamp zou gebruiken, welke zou dat zijn?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Met bijzetlampjes heb ik nou net heel weinig ervaring. Mijn advies: apart topic openen voor advies of aansluiten bij één van de lopende topics.

Welke je ook kiest, pas alsjeblieft op dat je je tegenliggers er niet mee verblindt. (Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen die een extra lamp monteren daar niet mega veel aandacht voor hebben, terwijl dat wel zou moeten.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb de indruk dat veel van die lampen gemaakt zijn voor MTB, waarbij je juist ook flink licht omhoog wilt hebben... Da's op de weg idd wel een dingetje.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Kristof
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 okt 2022, 06:39

Ik heb ondertussen een 3 tal maanden mijn aska fiets en ben al 2 keer lek gereden. Ik rij alleen op asfalt maar er zat een heel klein stukje glas in wat echt niet veel voorstelde. Ik heb de indruk dat er niet veel op de baan moet liggen of het zit door de band. Ik heb de banden eens geïnspecteerd en deze zijn op meerdere plaatsen al geperforeerd. Nu ben ik op zoek naar degelijke anti lek banden voor hierop maar zou toch graag een beetje dat stoerdere uiterlijk willen behouden maar ook wel het rijcomfort. Iemand hierover enig idee?

[FreddyH] In essentie dubbele post, voor deze vraag aub hier verder.
Plaats reactie